Skip to main content

Twee acties tegelijk op een winderige donderdag!

  • Fotogallery:
  • 18-01-2018

We konden het de hele week al overal lezen; een gewaarschuwd mens telt voor 2: het ging stormen deze donderdag. Dit keer met een voor ons ongunstige windrichting: west. Ons boothuis komt dan flink onder spanning te liggen, en gaat dan altijd behoorlijk tekeer. Want ja, het Markermeer kan behoorlijk spoken!

Een groepje opstappers en een schipper hadden afgesproken om van de gelegenheid gebruik te maken, en stormvaren te gaan oefenen. Echter hadden ze wat problemen om bij het boothuis te komen, de hele kade stond namelijk blank, en de loopbrug en het ponton om bij de ingang van het boothuis te komen waren behoorlijk in beweging. Na onderling overleg zouden ze het toch gaan proberen, dan maar nat worden! Het was een behoorlijke uitdaging aangezien het ponton wat normaal lager dan de kant lag nu ineens hoger lag...

Wat ze op dat moment nog niet wisten, is dat er door een aantal bedrijven rondom Bataviahaven gebeld was met de schipperstelefoon om door te geven dat charterschip Bounty (36meter!) was losgeslagen en door de haven een dreef.
Een van de andere plaatsvervangende schippers had inmiddels via het Kustwachtcentrum alle bemanning laten alarmeren. Aangekomen bij het boothuis bleek ook een van de meerlijnen van het boothuis het begeven te hebben. Hij lag nog wel vast, maar niet meer geheel zoals de bedoeling is.

De al aanwezige bemanning maakte zich vast gereed, en nadat er genoeg mensen waren zijn deze verdeeld om uiteindelijk 2 acties uit te voeren.
De eerste ploeg hield zich bezig met ons eigen boothuis te "redden" door extra lijnen te zetten, en de tweede ploeg is met de boot de Bataviahaven ingevaren om daar de Bounty naar een andere plek te slepen en weer vast te leggen.

De Bounty, waarvan de achtertros gesprongen was, is van hogerwal aan lagerwal geraakt en heeft al driftend een steiger en een loopbrug van de haven beschadigd. Gelukkig alleen materiele schade en waren er geen personen aan boord of op de steiger.

Daarna heeft de bemanning van reddingboot Bert en Anneke Knape nog een tweede zeilschip geholpen; deze moest van de kade getrokken worden, door de hoge waterstand was deze half aan het droogvallen op de kop van de pier.

Beide ploegen waren na ongeveer een uur klaar, inmiddels was de wind gelukkig ook al aan het afnemen en kon iedereen met een gerust hart naar huis om droge kleding aan te doen.

Zie de foto's voor een impressie, en de volgende link voor een filmpje:
https://vimeo.com/251662529

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3449

Tweede oproep eerste geredde van 2018

  • Fotogallery:
  • 06-01-2018

Om 14:02 uur op zaterdag 6 januari gaat de pager van KNRM Station Lelystad voor de tweede keer in 2018. Na de melding op 1 januari die kort na het uitvaren van Reddingboot Bert en Anneke Knape geannuleerd werd is de tweede melding een volledige.

De eigenaar schipper had voornemens om met zijn zeilboot van zijn ligplaats in Jachthaven Lelystad-Haven naar zijn nieuwe ligplaats te varen in IJburg maar vlak na het uitvaren van de havenkom viel de motor stil. Via het Kustwachtcentrum (KWC) is er een hulpvraag gedaan door de schipper waarop KNRM Lelystad is gealarmeerd.

Op het boothuis Jan de Braal verzamelen zich de beschikbare en alerte opstappers en vaart reddingboot Bert en Anneke Knape met vier bemanningsleden uit richting de zuidelijke monding van het Oostvaardersdiep waar ze de zeilboot aantreffen.

Gezien het rustige weer, inderdaad prachtig weer voor een tochtje, is het schip direct langs bakboordzijde genomen en in zijn oude box afgemeerd. Omdat er een brandlucht werd geroken is er nog even gecheckt of er ergens iets aan het smeulen was. Nadat brand of smeulen uitgesloten was en de gegevens van schip en schipper zijn genoteerd is reddingboot Bert en Anneke Knape retour station gegaan. De eigenaar moest nog even wachten op zijn vrouw die met een gerust hart boodschappen was gaan doen nadat ze was ingelicht betreffende de motorproblemen en dat haar man in de goede handen was van de KNRM.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2318

Gestrand in het zicht van de haven

  • Fotogallery:
  • 28-10-2017

Zaterdagmiddag 28 oktober gingen om 13:44 uur de piepers af voor een prio 1: schip op de dijk.

Er was een melding binnen gekomen via de politie dat er een sloep ter hoogte van Blocq van Kuffeler op de dijk was verdaagd vanwege motorstoring.

Met gezwinde spoed vertrokken naar het incident, alwaar we na 25 min aankwamen bij de sloep genaamd Henk. (een paar herinneringen van enige jaren terug over Henkie 1 tm 4 flitste door mijn hoofd, het ging nu gelukkig om een andere Henk)

Belangrijkste is natuurlijk de veiligheid van de 2 opvarenden, welke geschrokken en erg opgelucht waren dat wij ter plaatse waren.

Direct een sleep verbinding gemaakt om de sloep van de dijk te trekken, terwijl de overgezette opstappers controleerden of de sloep ook lek geslagen was .

De sloep, welke een oude reddingssloep van een Noors boorplatform is, bleek het avontuur op de dijk goed doorstaan te hebben. De 2 opvarenden welke allebei eigenaar zijn van de sloep hadden deze dezelfde morgen in Amsterdam gekocht van hun eerste spaargeld. Ze waren onderweg naar Almere toen door het slingeren op de golven de motor er mee stopte. Door het ontbreken van een anker konden ze geen kant meer op en zijn op de dijk gestrand.

Een korte video gemaakt door een omstander op de dijk:
https://tinyurl.com/ycmwpwjp

Na het aanmeren in de haven van de Blocq van Kuffeler en het uitwisselen van de gegevens lieten wij de jongens met een voor hun goed afgelopen avontuur achter bij de vader van een van hen en gingen wij zeer tevreden over de actie terug naar het boothuis in afwachting van een volgende actie.

Het leek deze zaterdag wel hoogseizoen, want we zijn niet alleen voor Henk uitgevaren maar eerder de zaterdagochtend ook voor een omgeslagen catamaran (die dichter bij Huizen en Marken lag en door hen verder is geholpen) en ook diezelfde avond werden we ingezet bij een zoektocht naar mogelijk vermiste sup-pers. Na een korte zoektocht werden deze gelukkig aan wal aangetroffen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2069

Even op de kaart kijken, touw in de schroef, wat ben ik toch een ..........!

  • Fotogallery:
  • 25-09-2017

Maandagavond gaat, vlak na het eten, de pieper voor een maritieme hulpverlening. Er blijkt een zeilboot een lijn in de schroef te hebben, nog een eind van Lelystad, maar wel in de buurt van de vaargeul. We verzamelen iedereen die mee wil, het is mooi rustig weer en voor de meesten na etenstijd. Lekker even uitwaaien.

Bij het schip aangekomen stelt de man zich voor als "meneer Sukkel", zijn alias drukt uit hoe hij zich voelt. Niettemin heeft hij alles gedaan om zorgvuldig te varen, zo had hij juist zijn motor in zijn vrij gezet, toen hij even naar de kajuit in moest. Niet door hebbende dat er een lijn over boord viel, bij het inschakelen van de motor geraakte deze in de schroef.

Na negen minuten varen op het Markermeer treffen we het jacht al. Twee opstappers gaan over en leggen de sleep met behulp van een spruit aan. Heen varen we met 30 knopen, op de terugweg nog geen zes. Tijd om van de de omgeving te genieten.

Tijdens het terugvaren naar Lelystad krijgen we nog even gezelschap van de Brandweerboot, zij zijn aan het oefenen en komen tijdens het varen langszij. tijdens dit pacen kletsen we even bij. Altijd leuk om mede hulpverleners te spreken.

In de kom van Lelystad nemen wij het jacht zonder naam langszij en meren wij het af in de Batavia-Haven. Na een kop koffie en een korte evaluatie, gaan we weer naar huis.

Tot de volgende!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2498

Werknemer gewond

  • Fotogallery:
  • 01-08-2017

Over het algemeen gebeurd er in de nachten niet zo veel. Maar zo af en toe moeten ook de vrijwilligers van ons station er aan geloven.

Iedereen lag nog heerlijk in dromenland toen om 04:55 uur de pagers afgingen voor een prio1: medevac.
Dit was voor de meesten iets vroeger dan dat de wekker af zou gaan..... Maar desondanks stonden we met meer dan voldoende bemanning binnen 10 minuten klaar op het station om uit te varen.

Na contact met het KWC bleek het om een werkschip bij de markerwadden te gaan, een zgn MultiCat. Bij het ophalen van een boei is een van de lijnen geknapt, en deze is tegen de benen van een van de medewerkers geslagen. De dikke lijn heeft dan een behoorlijke kracht, en de man liep hierdoor een gecompliceerde open beenbreuk op. Omdat hij zelf niet meer mobiel was zijn ze met het schip direct richting Lelystad gaan varen.

Halverwege tussen de markerwadden en het boothuis kwamen we ze tegemoet, waarna een aantal opstappers over zijn gezet om eerste hulp te verlenen. Omdat de man bij beweging veel pijn had, hij op een groot dek stabiel lag en we inmiddels al dichtbij de wal waren is er voor gekozen om de man stabiel te houden waar hij lag.

Aangekomen bij het boothuis stond een ambulance team te wachten, deze hebben de man voorzien van de nodige medicatie waarna we nog geassisteerd hebben om hem van boord te krijgen.

Rond half 7 was iedereen weer thuis, waar voor de meesten de normale dag weer ging beginnen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2987

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.