Vanochtend gingen voor de 2e keer dit jaar de pagers af, dat geluid moeten we weer even aan wennen! Op de pager verscheen het bericht PRIO 1, vaartuig motor/stuurproblemen. Van de 7 beschikbare en opgekomen bemanningsleden gingen er 5 het water op. De weerstomstandigheden waren niet zo extreem meer als afgelopen zondag, maar door een actief buienfront wat boven ons hing was het nog uitdagend genoeg.
De schipper kreeg na contact met het KWC de locatie door, nabij boei OVD6 zou een motorkruizer liggen, met motorstoring. Een van de opstappers ging aan boord bij de eigenaren, en na een sleepverbinding gemaakt te hebben is koers gezet richting Batavia Haven. Op het moment dat er contact gezocht werd met de havenmeester via het marifoonkanaal van de haven, reageerde niet de havenmeester maar de schipper van de Markerwadden2. Deze lag al binnen de dijken, en had beide motoren die uitgevallen waren. Hierdoor dreigden ze tegen 2 afgemeerde cruise schepen te verleieren.
De bemanning besloot hierop de motorkruizer weer los te maken, met aan boord nog een van onze opstappers. Ze lagen nog ruim buiten de dijken, en door de wind zouden ze alleen maar terug het Markermeer opdrijven. De rest gaat met de reddingboot naar de Markerwadden2 en meren deze af aan de buitenkade van Batavia Haven. Hierop konden ze de motorkruizer weer ophalen, en deze is in Batavia Haven afgemeerd. Hier is later op de dag nog een monteur langs geweest, mogelijk dat vervuilde diesel de oorzaak was.
Daarop kon de bemanning weer richting huis of werk, om aan een late lunch te beginnen.
Hoewel Nederland de berichten aanhoord en voornamelijk de adviezen opvolgen van Piet en zijn collega's door binnen te blijven pakt KNRM Lelystad reddingboot Bert en Anneke Knape uit het boothuis Jan de Braal om van deze gelegenheid gebruik te maken de skills te oefenen in zwaar weer. Tevens wordt er getest of de nieuwe opstappers het echt leuk vinden bij de KNRM, ze lopen nu nog rond met een smile van oor tot oor.
Na twee uur oefenen en de matrialen en bemanning te hebben getest wordt reddingboot Bert en Anneke Knape weer in de stalling gebracht na nog wat ervaringen uit gewisseld te hebben sluiten we het station en roepen tot straks!
Raadplegingen: 2400
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Lelystad.
Eind vorig jaar waren Remko en Metty Ebbens uit Lelystad 50 jaar getrouwd. Zij hebben dit gevierd met een groot feest. Tijdens dit feest hebben zij aan hun gasten een donatie gevraagd voor de KNRM.
Speciaal hiervoor hebben zij een alternatieve bunkerboot in elkaar gezet, omdat ze de bootjes die wij op het station hebben te klein vonden qua inhoud.
Vanavond kwamen zij samen op onze oefenavond de cheque van de opbrengst overhandigen.
Naast dat ze 50 jaar getrouwd zijn, wonen ze al 40 jaar in Lelystad, en zeilen eigenlijk ook al zo lang als ze hier wonen. Dus flink ervaren zeilers. Ondanks dat hebben ze ook al 2x de hulp van de KNRM nodig gehad. Mede dat bracht hun bij het idee om de opbrengst van hun feest te doneren aan de KNRM. Ons station was de gelukkige ontvanger van het mooie bedrag van 700 euro.
Namens alle bemanning, helpers aan wal en plaatselijke commissie bedanken wij hen dan ook hartelijk voor deze donatie. Later zullen zij nog eens terugkomen om van een aangeboden vaartocht gebruik te maken, aangezien het nu toch wel erg donker is.....
Raadplegingen: 2707
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Lelystad.
Zaterdag 7 december is het Nationale Vrijwilligersdag. Op veel plaatsen in Nederland wordt extra aandacht gegeven aan het goede werk dat vrijwilligers doen. Ook door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die enorm trots is op al haar vrijwilligers, die zich 24/7 inzetten voor het reddingwerk op zee en op het ruime binnenwater.
Voor de uitvoering van het soms levensreddende reddingwerk trekt de KNRM al 195 jaar vrijwilligers aan, die kennis van zaken hebben en hun professionaliteit weten te combineren met ‘hart voor de zaak’. Dat is noodzakelijk, want de KNRM garandeert de inzet van de 45 reddingstations, 80 reddingboten en 1.400 vrijwilligers op ieder moment van de dag, ongeacht de weersomstandigheden.
Reddingstation Lelystad is het jongste KNRM station in Nederland. Een betrokken club vrijwilliger staat 24 uur per dag/7 dagen in de week klaar om bij alamering uit te varen. De helpers aan de wal zorgen voor het onderhoud van boothuis en materiaal en alle andere ondersteunende taken. We doen het graag en met overgave.
Om de continuïteit van de hulpverlening ook voor de toekomst te waarborgen is KNRM Station Lelystad op zoek naar opstappers (m/v). Als opstapper moet je met name overdag beschikbaar zijn, binnen 10 minuten na alarmering op het reddingstation aanwezig kunnen zijn, toestemming van je werkgever hebben en steun van het thuisfront. Uiteraard ben je gezond, en niet ouder dan 45 jaar. Het is nodig een aantal relevante cursussen te volgen.
Als vrijwilliger bij de KNRM opereer je in een motiverende en zo veilig mogelijke omgeving. Je krijgt een gedegen opleiding en een hechte groep collega’s.
Belangstelling, meer weten?
Neem dan contact op met de schipper, Sylvain van Ligtenberg via schipper@lelystad.knrm.nl.
Raadplegingen: 2072
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Lelystad.
In 32 uur zijn we als station 5 keer uitgerukt. Vast geen record in KNRM-land, maar voor ons wel degelijk! Onsvorige record van 4 keer op 1 zaterdag is al zo’n 3 jaar geleden.
De eerste van deze reeks inzetten kwam vrijdag ochtend vroeg, om 3:37u gaan de pagers voor een jacht aan de grond.
De eigenaar had geprobeerd het station te bellen maar toen dat niet lukte uiteindelijk de 112 meldkamer. Deze heeft hem doorgezet naar het KWC. Met summiere info ging de bemanning op zoek naar “een jacht met veel verlichting en 1 persoon aan dek”. Vlak na het uitvaren in de richting waarvan de onfortuinlijke zeiler zou moeten liggen werd een jacht aangetroffen die voldeed aan de beschrijving. Echter was dit niet degene die gealarmeerd had. Deze man had op tijd in de gaten dat de wind gedraaid was en was al bezig te verplaatsen. De schipper van dienst had scherpe ogen, want hij zag ergens tussen alle oranje / gele verlichting van de dijk ook nog iets wat wel eens een wit toplichtje zou kunnen zijn. Na snel de opstappers weer terug aan boord genomen te hebben daarheen gevaren. Dit bleek wel de goede te zijn, echter had deze dus slechts 1 klein wit toplichtje. 2 man werden overgezet en na controle op lekkage een sleepverbinding gemaakt en het jacht van de dijk gehaald. Daarna langszij naar Lelystad haven gebracht zodat overdag er eventueel gebruik gemaakt kon worden van de kraan voor controle van het roer. Om 5 uur kon de bemanning weer naar huis om nog even verder te proberen te slapen.
Deze schipper had helaas niet gemerkt dat na een buitje de wind 40 graden gedraaid was en hij daardoor dus een krabbend anker kreeg. Dit was voor meerdere KNRM stations een drukke nacht, er waren meer mensen verrast door deze verandering van windrichting.
Vrijdag overdag bleef het verder rustig voor ons. Tot 18:37 bij de schippers de pagers gingen met het verzoek te bellen met de KNRM AC. Een 15mtr lang jacht had contact gezocht ivm motorproblemen. Deze lag aan de IJsselmeerzijde tussen 2 jachthavens in, voor anker. De dienstdoende schipper heeft een aantal bemanningsleden zelf gealarmeerd en zodoende gingen er 4 man door de sluis op weg naar het jacht. Aangekomen bij dit jacht leek het om een startaccu probleem te gaan. De opstapper die overgezet was heeft geprobeerd dit op te lossen door een andere accu te gebruiken. Dit hielp echter ook niet, dus mogelijk toch de startmotor. Daarop is het jacht op sleep genomen en daarna afgemeerd in de Houtribhaven. Even kort na 21u konden we weer naar huis.
Inmiddels is de zomerse weekend piket-dienst in gegaan en is er dus een vaste ploeg die opkomt en uitvaart, eventueel aangevuld met andere opstappers die verder opkomen.
De rust was dit keer niet voor lange duur, want om 21.32 gingen de piepers al weer af voor een volgende inzet. Ook dit was een inzet nav iemand die het nummer van de schipperstelefoon wist te vinden. Een kitesurfer belde om door te geven dat hij zelf nog aan land was gekomen maar door de plotselinge aflandige wind 3 andere kiters (exacte aantal bleek pas tijdens de inzet) in de problemen waren. Vanwege het aantal besloot de schipper om nu niet zelf alarm te maken met precom maar dit door het KWC te laten doen. Terwijl hij het KWC aan de lijn heeft, blijkt dat zij op een andere lijn precies dezelfde melding binnen krijgen, waardoor tijdens het belletje al de pagers gaan. Enkhuizen wordt ook mee gealarmeerd en omdat het thv Trintelhaven (iets meer richting Enkhuizen) op het IJsselmeer was is Enkhuizen uiteindelijk eerder ter plaatse. Met nog 5 minuten varen heeft Enkhuizen alles onder controle, worden wij bedankt en mogen wij retour station. Om 22.45 zijn we weer uitruk gereed.
Deze keer was de rust iets langer, maar lagen we wel allemaal lekker ons bed uit te zweten. Zaterdagnacht om 0.52 uur wederom gealarmeerd door het KWC. Vanuit Enkhuizen waren 2 meldingen gekomen dat er in de richting van Lelystad een vuurpijl was waargenomen. Wij zijn uitgevaren met de piketploeg en kregen de taak om langs de dijk vanuit Lelystad naar het naviduct in Enkhuizen te varen. De P187 zocht het gebied rond de Markerwadden af. Na een uur zijn we bij de het Naviduct Krabbersgat en is ook de P187 klaar met hun zoekslagen. Hierop worden we allen bedankt en keren we retour boothuis. Om 02.45 ligt de Bert en Anneke Knape weer helemaal gereed en sluiten we de deuren van het boothuis en kunnen we in ons hopelijk iets koelere bedje verder slapen.
Op zaterdagochtend is de piketploeg op het boothuis om te varen met de winnaar van de speurtocht op de afgelopen reddingbootdag. Hij is met zijn broertje en vader naar het boothuis gekomen. Ze zijn met voorbereidingen en uitgebreide uitleg bezig als om 11:11u de piepers afgaan. De melding op de pagers is jacht in problemen, maar na het bellen van het KWC blijkt het om een solo zeiler te gaan die gebeld heeft omdat hij pijn op de borstklachten heeft. Hij ligt vlak voor onze “deur” thv een van de boeien. Ivm de klachten van de zeiler heeft het KWC ook de ambulance al aangevraagd bij de meldkamer. Omdat de bemanning al op het boothuis is, en het jacht dichtbij ligt word er gelijk uitgevaren. Omdat de man alleen aan boord is een extra opstapper overgezet om alvast richting boothuis te gaan varen terwijl de anderen de patient beoordelen.
Deze klaagt ook over benauwdheid, na toedienen van zuurstof worden de klachten iets minder en de kortademigheid beter. De patient is bleek, zweet, en heeft een zwak voelbare pols. Om het risico van flauwvallen te verminderen en de weg naar het boothuis kort is, word er maximaal doorgevaren met het eigen jacht en gaat de Bert en Anneke Knape vooruit richting boothuis om daar te zorgen voor ontvangst en het inmiddels gearriveerde ambulance personeel in te lichten.
Aangekomen bij de steiger staat de brancard klaar, word meneer van boord geholpen na een korte overdracht van de bemanning aan boord, direct meegenomen naar de ambulance. Deze is na een kort onderzoek met spoed naar het ziekenhuis gegaan.
Zijn schip hebben we afgemeerd bij het boothuis en zal later door een twee van onze helpers aan wal naar zijn thuishaven en eigen box gevaren worden. Later horen we dat de man net onderweg was voor een trip van 3 weken naar Engeland.
In de tussentijd is onze winnaar met zijn familie ook nog op het boothuis, al waar ze vanuit binnen de actie van begin tot eind hebben kunnen volgen. Nadat de patient overgedragen is aan de bemanning van de ambulance, wij een korte evaluatie gehouden hebben en ons vocht aangevuld, is de piketploeg uitgevaren met 2 hele nieuwschierige en leergierige jongens en hun vader.
Met het schrijven van dit verhaal is het verder rustig gebleven, maar het mooie weer blijft nog wel even aanhouden, dus wie weet wat de rest van het weekend nog voor onze vrijwilligers in petto heeft. Maar pas op als je het water opgaat; het kan ook zo ineens gaan spoken met onweersbuien!!
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.