Skip to main content

Langste inzet van KNRM Lelystad ooit: 7 uur durende hulpverlening Marker wadden

  • Fotogallery:
  • 17-06-2020

Woensdag 17 juli 2020 gaat de boeken in als de dag met de langste inzet voor KNRM Lelystad sinds de oprichting in 2013.

Ons station werd om 15:04 gealarmeerd voor een uitslaande brand in een van de huisjes op de Marker wadden. De brandweer werd door de meldkamer al naar het boothuis gestuurd, waar ook de bemanning naar onderweg was.
Op het boothuis is de bemanning van de eerste tankautospuit aan boord genomen. Standaard is op het KNRM station Lelystad een bluspomp van de brandweer aanwezig. Deze is met alle bijbehorende materialen ingescheept.
Vervolgens is nog gewacht tot de OVD B ook aan boord was en zijn we naar de Marker wadden gevaren.

De P87 was op dat moment al ter plaatse en was begonnen met blussen. 
Het uitvoerig oefenen van de opstapregeling met de brandweer Flevoland heeft hier zijn resultaat laten zien. 29 minuten na alarmering waren wij ter plaatse en kon het blussen beginnen. De bemanning heeft geholpen om de benodigde materialen aan wal te krijgen en aan elkaar te zetten. Ook hier hebben we de regelmatig mee geoefend.

Naast het ter plaatse zorgen dat de pomp kon blijven draaien heeft de Bert en Anneke Knape diverse malen gependeld tussen de wal en de Marker wadden om o.a. nieuwe brandweerploeg, technisch experts van de brandweer en salvage over te brengen. Daarnaast zijn materialen, brandstof voor de pompen en proviand verscheept. Een lekker patatje werd op het boothuis bezorgd een meegenomen naar de Marker wadden, want de tijd bleef natuurlijk doorlopen.

Helaas was de brand te heftig om het gebouw met de apparatuur van Natuurmonumenten te redden. De brandweer heeft gelukkig kunnen voorkomen dat de brand oversloeg naar aangrenzende gebouwtjes. 

Om 22:00, na een inzet van 7 uur, kon iedereen weer huiswaarts. 

  • Raadplegingen: 7467

Opnieuw dubbele inzet KNRM Lelystad

  • Fotogallery:
  • 27-05-2020

Op deze mooie woensdagmiddag werd KNRM Lelystad even voor 15u gealarmeerd voor een brand op een binnenvaartschip. Deze lag vanuit Lelystad gezien vrij ver weg, thv de Blocq van Kuffeler bij Almere. Met de nodige brandweer materialen zijn we uitgevaren om indien nodig nog hulp te kunnen bieden aan de KNRM boten van Marken en Huizen. De boot van Marken zou ook brandweer meenemen. Onderweg naar het incident schip kregen we te horen de de opvarenden zelf de brand al geblust hadden. Situatie leek onder controle, maar beoordeling van de brandweer was wel noodzakelijk en een van de motoren was uitgevallen. Met nog minder dan een minuut te varen gaf de boot van Marken aan dan verder inzet van KNRM boten niet noodzakelijk meer was.  Hierop gingen de boten van Huizen en wijzelf weer richting eigen gebied. 

Vlak daarna meldde de brandweer een lek gevonden te hebben en daar waren extra spullen voor nodig. Omdat wij nog in de buurt waren en de Frans Verkade van Marken dan niet weg hoefde hebben wij de spullen in de haven van Uitdam aan boord genomen en op het incident schip afgeleverd. Ook een politieman van de P87 werd nog even overgezet. Hierna waren we niet meer nodig en gingen we op weg terug naar Lelystad. Dit was inmiddels ruim een half uur terugvaren. 

Halverwege werd er een mayday opgevangen, wat door het Kustwachtcentrum in eerste instantie werd opgepikt. Het jacht in nood wist te melden dat ze op de dijk lagen, maar de positie was onduidelijk. De eigenaar gaf eerst Enkhuizen door en IJsselmeerzijde. Daarna werd dit gecorrigeerd in Lelystad. Eerst leek dit thv de Flevo Marina te zijn, maar na verduidelijking vanaf een ander schip en de wal bleek het toch de zuidelijke haven ingang bij Lelystad Haven te zijn. De onfortuinlijke zeiler had zijn zeilen binnengehaald om op de motor de luwte van dijken in te varen. De motor, die wel aanging had geen toeren. Hij kon dus met de motor niet wegkomen bij de keien, die door de wind en golf richting (lagerwal) dichterbij kwamen. De eigenaar probeerde nog de zeilen weer te hijsen maar was hier te laat mee. 

Het zeiljacht hebben we snel van de keien gehaald om verdere schade te voorkomen. Echter bleek de schade al zodanig te zijn dat de hij erg snel volliep met water. De pomp die standaard aan boord is werd overgezet met een extra opstapper. Al snel bleek dat deze pomp het in zijn eentje niet ging redden. In de luwte van de dijken hebben we het jacht langszij genomen waarop we ook de grotere brandweerpomp, die nog aan boord was van de vorige inzet, aan konden zetten. Deze twee samen en het rustigere water zorgden dat het jacht niet verder volliep. 
Inmiddels was er contact geweest met de havenmeester van Lelystad Haven. Deze had gelukkig de bootlift vrij, en na de trailerhelling vrijgemaakt te hebben kon het jacht gelijk uit het water. Dit was ook hard nodig, want zonder pompen liep het water direct weer naar binnen. De eigenaar had gelukkig zijn telefoon nog droog kunnen houden en kon familie bellen om hem weer op te halen. 

Na het noteren van zijn gegevens konden de vrijwilligers op de Bert en Anneke Knape weer retour station voor het gereedmaken van een volgende inzet, evaluatie en naar huis voor het avondeten.

  • Raadplegingen: 7557

Drukke vrijdag voor KNRM Lelystad, 4 acties.

  • Fotogallery:
  • 22-05-2020

Vrijdag 22 mei 2020, de dag na hemelvaart. Deze zal voor ons station de boeken in gaan als 2e dag met 4 acties. En dat de meest ervaren en goed voorbereide mensen alsnog in de problemen kunnen komen, dat het dragen van een vestje of lifeline handig kan zijn komt uit onderstaande verslagen wel naar voren.... 

De eerste oproep van de dag komt als een van onze plaatsvervangend schippers aan het oefenen is met een aankomend opstapper. Deze was net begonnen toen het oefenen stilgelegd werd door de COVID-19 uitbraak. (Die heeft zijn tekort aan oefening vandaag ingehaald)
De alarmering kwam via de KNRM Helpt Assistentie Centrum. Er lag bij de Markerwadden een jacht aan de grond. De schipper heeft nog 4 opstappers gealarmeerd en ter plaatse gegaan. Daar treffen ze een jacht wat verrast werd door de draaiende wind terwijl hij voor anker lag, en daardoor toch op een ondiepte was gekomen. Een ander schip had al geprobeerd ze los te trekken, met als resultaat dat deze een lijn in de schroef had. (welke ze ook zelf weer konden verwijderen) 
Er werden 2 opstappers op het jacht overgezet en een sleepverbinding gemaakt. Door vervolgens zoveel mogelijk gewicht op de stuurboordzijde te brengen kon het jacht losgetrokken worden. Na een visuele inspectie op schade en lekkage konden zij hun weg vervolgen. (Foto's van deze inzet gekregen van de hulpvrager, met toestemming gepubliceerd. )


Na terugkomst kon de groep niet heel lang thuis of op het werk blijven, want even voor 2 uur gingen de pagers bij alle opstappers en gingen we onderweg voor een zeiljacht met motorstoring. Inmiddels was de wind behoorlijk opgestoken, golfslag was toegenomen, en zoals heel vaak, ligt Lelystad aan lagerwal wat het niet makkelijker maakt. De eigenaren van dit 2e jacht waren aan boord met 2 kleine kinderen en niet veel zeil ervaring. Een volwassene en 1 kind hadden wat last van zeeziekte. Aangekomen bij het jacht wederom 2 man overgezet en een sleepverbinding gemaakt. 
Op de weg terug naar Lelystad kregen we een groep kanoërs in het oog, waarvan er 2 wat meer moeite met de omstandigheden leken te hebben dan de rest. Ze werden steeds verder richting de dijk gezet door de wind en golfslag.

Omdat we bang waren dat ze erg in de problemen zouden komen, en we dat wilden voorkomen hebben we in de luwte van de strekdam voor de haven het jachtje opnieuw voor anker gelegd en zijn we eerst poolshoogte gaan nemen bij de groep. Bij het uitvaren van het jachtengat kwamen we al snel 4 van de 6 tegen. Met hen ging het goed en ze gingen het makkelijk halen, maar er werd wel gebaard dat er nog 2 achtergebleven waren. 
Deze twee bleken het nog in aanleg zijnde kitesurfstrand bereikt te hebben, waar ze aan wal stonden. Met handgebaren gaven ze aan dat het niet helemaal lekker ging, dus 2 man het water in om bij ze te kijken. De man en vrouw waren op zich ok, maar de man had last van zijn rug gekregen en kon daardoor geen voldoende kracht meer zetten om de strekdammen te passeren. Met veel moeite hadden ze het strandje bereikt. Dit waren zeer ervaren mensen met goede materialen en goede kleding!  Ze stonden vol in de wind, en de golven het strand op maakten het te gevaarlijk om met de kano's richting de reddingboot te gaan. 
Een van de opstappers is bij de vrouw en de kano's gebleven, zij had warme en droge kleding bij zich en met een extra dekentje van ons werd onderkoeling voorkomen. De man hebben we bij ons aan boord genomen zodat hij met de auto om kon rijden om vrouw, spullen en onze opstapper weer op te halen. Ze waren erg blij dat we teruggekomen waren om te controleren hoe het ging. Ze hadden geen idee hoe ze daar weer weg gingen komen, en door de aangewakkerde wind lag onderkoeling al heel snel op de loer.

Inmiddels lag ons jachtje natuurlijk aan de andere kant geduldig op ons te wachten. Deze hebben we, na het aan wal brengen van de man, langszij genomen en in Lelystad Haven afgemeerd. 

In het boothuis alles weer uitrukgereed gemaakt, korte evaluatie gehouden en met een grapje bedoelde "tot straks" gingen we rond 17u weer huiswaarts. 

We zagen elkaar weer sneller dan gedacht, sommigen hadden nog niet eens gegeten en maar net tijd gehad om de hond even uit te laten, toen om 18:02 wederom de pagers gingen. Het KWC alarmeerde nu voor een man over boord. Toch een serieuze melding en aanrijdend gaat er dan toch een hoop door de gedachtes bij iedereen. 

In de havenkom bij de Blocq van Kuffeler, bij Almere, was een man overboord melding gedaan door iemand vanaf de wal. Persoon zou niet meer aan boord komen en "ergens" aan hangen. Dat klinkt behoorlijk serieus. Zeker omdat we weten, dat we er langer over gaan doen dan we zouden willen. Het ligt op het randje van ons inzetgebied, en we moeten dus nu vol tegen de wind en de golven in. Wat dus inhoud niet de maximale snelheid te kunnen varen..... 
Gelukkig horen we al vrij snel dat de man inmiddels wel weer aan boord is, maar op verzoek van het KWC gaan we alsnog ter plaatse om bij de man te kijken of alles in orde is. Na een ruime 20 minuten varen hebben we het schip in zijn box aangetroffen met de man en zijn hond aan boord. 
Omdat hij verteld klem gezeten te hebben in zijn fokkeschoot en hij wat verwondingen aan zijn been leek te hebben zijn we met 2 man bij hem aan boord gegaan om te horen wat er nu gebeurd was en hem lichamelijk na te kijken. Een van de opstappers werkt normaal op de ambulance, dat kwam nu wel goed uit! 

Hij was door het klappen van een zeil overboord gegaan. De fokkeschoot zat daarna klem om zijn been, maar de fok zelf trok nog vol wind en daardoor een strakke lijn wat er voor zorgde dat hij deze niet loskreeg. Uiteindelijk door even een beetje minder wind kon hij hem van zijn been halen. Inmiddels had hij geen kracht meer om zelf aan boord te komen. Een passerende visser heeft hem geholpen en konden ze de boot losvaren. (deze was door de wind inmiddels tegen de strekdam gekomen). 
Naast diverse blauwe plekken, schaafwonden en wat kleinere wondjes die gebloed hadden maar nu dicht zijn is hij vooral erg geschrokken. Een ambulance inzet of ritje naar het ziekenhuis blijkt gelukkig niet nodig. Met wat advies en tips is hij aan boord gebleven en zijn wij weer retour station gegaan. 

Degene van ons die net gegeten hadden waren blij, want de rest zat om 20.45 aan de avondmaaltijd.... 
 

  • Raadplegingen: 6593

Reddingbootdag online

  • Fotogallery:
  • 25-04-2020

Reddingbootdag gaat dit jaar niet door zoals andere jaren. Hierdoor lopen we het contact met en het enthousisme van nieuwgierige bezoekers en donateurs mis. 

Omdat we iedereen willen vertellen hoe we onze inzetbaarheid in de "corona"  tijd waarborgen hebben we een filmje gemaakt. Zo kunnen we jullie alsnog ontvangen op ons station.

Volgend jaar staat er weer een fysieke reddigbootdag gepland op 1 mei 2021. Plan deze dag alvast in je agenda, ben je al donateur of ben je donateur geworden na het online bezoek aan ons station dan nemen we je graag mee voor een vaartochtje.

 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2500

Donatie: oefenpop voor station Lelystad!

  • Fotogallery:
  • 23-04-2020

Van Oord en Boskalis bedankt!
De oefenpop is binnen, nu nog mee mogen oefenen. 

De bedrijven Van Oord/Boskalis wilden iets doen voor de KNRM Station Lelystad. Ons station had een wens geuit: een vrijwillige drenkeling die nooit zeurt. Afgelopen dinsdag was het zover, Sylvain, Regien en Arnold mochten de oefenpop, genaamd Sanne, in ontvangst nemen bij het Combinatie gebouw van Van Oord en Boskalis op de Oostvaardersdijk in Lelystad. 

Wat er aan vooraf ging:

Ons station is meerdere keren bij kleine incidenten ingezet bij het project Combinatie Houtribdijk van Van Oord en Boskalis. Ook zijn zij bezig met de Markerwadden.

Een van de inzetten was op 1 april 2019. Er kwam in de nachtelijke uren een hulpvraag van een van de werkschepen. Hierbij is ook de RAV Flevoland (Ambulance) ingezet.

Bij deze hulpvraag zijn een aantal knelpunten aan het licht gekomen die we samen met Veiligheidsfunctionaris Van Oord omgezet hebben in nieuw alarmschema. Deze wordt nu ook breder uitgerold binnen Van Oord. De rode draad in het nieuwe, gesimplificeerde, alarmschema was KISS:  Keep It Stupid Simple.

Naar aanleiding hiervan wilden Van Oord en Boskalis iets terugdoen voor ons station, wat nu geresulteerd heeft in een nieuw "bemanningslid". Sanne! Welkom op ons station. Hopelijk mogen we haar snel te water laten en mee gaan nemen in de oefeningen. 

 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2660

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.