Opnieuw dubbele inzet KNRM Lelystad

Opnieuw dubbele inzet KNRM Lelystad

27 mei 2020

Op deze mooie woensdagmiddag werd KNRM Lelystad even voor 15u gealarmeerd voor een brand op een binnenvaartschip. Deze lag vanuit Lelystad gezien vrij ver weg, thv de Blocq van Kuffeler bij Almere. Met de nodige brandweer materialen zijn we uitgevaren om indien nodig nog hulp te kunnen bieden aan de KNRM boten van Marken en Huizen. De boot van Marken zou ook brandweer meenemen. Onderweg naar het incident schip kregen we te horen de de opvarenden zelf de brand al geblust hadden. Situatie leek onder controle, maar beoordeling van de brandweer was wel noodzakelijk en een van de motoren was uitgevallen. Met nog minder dan een minuut te varen gaf de boot van Marken aan dan verder inzet van KNRM boten niet noodzakelijk meer was.  Hierop gingen de boten van Huizen en wijzelf weer richting eigen gebied.  Vlak daarna meldde de brandweer een lek gevonden te hebben en daar waren extra spullen voor nodig. Omdat wij nog in de buurt waren en de Frans Verkade van Marken dan niet weg hoefde hebben wij de spullen in de haven van Uitdam aan boord genomen en op het incident schip afgeleverd. Ook een politieman van de P87 werd nog even overgezet. Hierna waren we niet meer nodig en gingen we op weg terug naar Lelystad. Dit was inmiddels ruim een half uur terugvaren. 

Halverwege werd er een mayday opgevangen, wat door het Kustwachtcentrum in eerste instantie werd opgepikt. Het jacht in nood wist te melden dat ze op de dijk lagen, maar de positie was onduidelijk. De eigenaar gaf eerst Enkhuizen door en IJsselmeerzijde. Daarna werd dit gecorrigeerd in Lelystad. Eerst leek dit thv de Flevo Marina te zijn, maar na verduidelijking vanaf een ander schip en de wal bleek het toch de zuidelijke haven ingang bij Lelystad Haven te zijn. De onfortuinlijke zeiler had zijn zeilen binnengehaald om op de motor de luwte van dijken in te varen. De motor, die wel aanging had geen toeren. Hij kon dus met de motor niet wegkomen bij de keien, die door de wind en golf richting (lagerwal) dichterbij kwamen. De eigenaar probeerde nog de zeilen weer te hijsen maar was hier te laat mee. 

Word donateur

DANKZIJ ONZE VELE DONATEURS

Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.

Doneer nu

Het zeiljacht hebben we snel van de keien gehaald om verdere schade te voorkomen. Echter bleek de schade al zodanig te zijn dat de hij erg snel volliep met water. De pomp die standaard aan boord is werd overgezet met een extra opstapper. Al snel bleek dat deze pomp het in zijn eentje niet ging redden. In de luwte van de dijken hebben we het jacht langszij genomen waarop we ook de grotere brandweerpomp, die nog aan boord was van de vorige inzet, aan konden zetten. Deze twee samen en het rustigere water zorgden dat het jacht niet verder volliep. 
Inmiddels was er contact geweest met de havenmeester van Lelystad Haven. Deze had gelukkig de bootlift vrij, en na de trailerhelling vrijgemaakt te hebben kon het jacht gelijk uit het water. Dit was ook hard nodig, want zonder pompen liep het water direct weer naar binnen. De eigenaar had gelukkig zijn telefoon nog droog kunnen houden en kon familie bellen om hem weer op te halen.  Na het noteren van zijn gegevens konden de vrijwilligers op de Bert en Anneke Knape weer retour station voor het gereedmaken van een volgende inzet, evaluatie en naar huis voor het avondeten.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij