Skip to main content

Noodsituatie? Alarmeer de kustwacht

VHF kanaal 16 of VHF/DSC kanaal 70

Zo sla je alarm bij nood op het water

Noodsituatie op het water?
Heb je een gewonde, een ernstig zieke aan boord of verkeert je schip in nood? Sla dan alarm via de Kustwacht.

Voor niet-spoedeisende hulp, zoals motorpech, kun je de KNRM inschakelen. Dit verloopt via een andere procedure dan bij de Kustwacht.

Bekijk hieronder welke stappen je volgt bij een noodoproep of assistentieverzoek op Nederlandse wateren.

Noodsituatie

Roep via de marifoon de Kustwacht op via VHF kanaal 16 of VHF/DSC kanaal 70. Gebruik roepnaam ‘Den Helder Rescue’. Activeer ook ‘alleen volgen’ in de KNRM Helpt-app.

Heb je geen marifoon, gebruik dan de rode NOODGEVAL knop in de KNRM Helpt-app. Daar kom je via de oranje button Bel voor hulp. Je krijgt meteen de Kustwacht aan de lijn. De operator beschikt direct over je positie, contactgegevens en vaartuiggegevens.

Geen marifoon of app? Doe dan rechtstreeks een noodoproep bij de Kustwacht op 0900-0111 of bel 112 voor de landelijke meldkamer. 112 zal je doorverbinden met Kustwacht.

Wanneer is er sprake van een noodsituatie

Bij een noodoproep beoordeelt de operator van de Kustwacht of het om een spoedeisend incident gaat. Dat gebeurt op basis van vragen over:

- De situatie aan boord
- De toestand van schip en bemanning
- De locatie en omgeving
- De (weers)omstandigheden
- De beschikbare communicatiemiddelen

Bij een noodsituatie schakelt de Kustwacht direct de KNRM in.
Bij niet-spoedeisende situaties krijg je het verzoek om zelf een maritieme hulpverlener te benaderen.

Niet-spoedeisende hulp

Via de KNRM Helpt-app
Klik op de oranje button Bel voor hulp en daarna op de groene knop ASSISTENTIE. Je wordt direct verbonden met een operator van het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC). Je positie en gegevens worden automatisch doorgegeven.

Zonder app of registratie?
Bel dan rechtstreeks met het KAC via 088 999 6100 (alleen telefonisch, niet via marifoon).

De KNRM stelt je enkele vragen en beoordeelt of je verzoek spoedeisend is. Op basis daarvan wordt bepaald of en wanneer er hulp wordt geboden.

Geen spoed, wel hulp nodig?

Bij niet-spoedeisende situaties kun je zelf een maritieme hulpverlener inschakelen. De Kustwacht heeft hiervoor een lijst met bedrijven beschikbaar, ook de KNRM staat daarop vermeld.

Onze redders zijn beschikbaar voor niet-spoedeisende assistentie als je via het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) een verzoek indient. Het KAC beoordeelt de hulpvraag en overlegt met het lokale reddingstation over de inzet.

Veelvoorkomende assistentie betreft sleephulp bij motorpech of vastlopen op ondieptes.

⚠️ Let op: is je vaartuig langer dan 20 meter? Dan mag de KNRM geen sleephulp bieden, mits een noodsituatie of op aanwijzen van de Kustwacht. Onze reddingboten zijn daar wettelijk niet voor gecertificeerd.

Hulp van de KNRM is gratis

De KNRM biedt sinds 1824 kosteloos hulp aan iedereen die op het water in nood verkeert, dag en nacht, bij weer en wind. Voor de hulpvrager zijn daar geen kosten aan verbonden.

Maar reddingsacties kosten natuurlijk wél geld. Als goed doel ontvangt de KNRM geen subsidie of overheidssteun. We zijn volledig afhankelijk van donaties, schenkingen en nalatenschappen.

Onze vrijwilligers staan 24/7 paraat dankzij de steun van onze donateurs, de Redders aan wal. Met hun hulp kunnen wij redders opleiden, reddingboten onderhouden en levens redden.

Ben jij geholpen, of wil je ons werk steunen? Jouw gift maakt het verschil. Nog beter: word donateur en help ons structureel.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.