Skip to main content

Noodsituatie? Alarmeer de kustwacht

VHF kanaal 16 of VHF/DSC kanaal 70

Zo sla je alarm bij nood op het water

Verkeer je in een noodsituatie op het water of heb je een gewonde of ernstig zieke aan boord? Sla dan alarm en vraag om spoedeisende hulp via de Kustwacht. Voor niet-spoedeisende hulp, bijvoorbeeld bij motorpech, kun je om assistentie vragen bij de KNRM (niet bij de Kustwacht). Dat zijn twee verschillende procedures.  

Bekijk onderstaande stappen om in de Nederlandse wateren een noodoproep of verzoek om assistentie te doen.

Noodgeval

  • Roep via de marifoon de Kustwacht op via VHF kanaal 16 of VHF/DSC kanaal 70. Gebruik roepnaam ‘Den Helder Rescue’. Activeer ook ‘alleen volgen’ in de KNRM Helpt-app.

  • Heb je geen marifoon, gebruik dan de rode NOODGEVAL knop in de KNRM Helpt-app. Daar kom je via de oranje button Bel voor hulp. Je krijgt meteen de Kustwacht aan de lijn. De operator beschikt direct over je positie, contactgegevens en vaartuiggegevens.

  • Geen marifoon of app? Doe dan rechtstreeks een noodoproep bij de Kustwacht op 0900-0111 of bel 112 voor de landelijke meldkamer. 112 zal je doorverbinden met Kustwacht.

Niet-spoedeisende hulp

  • Klik op de oranje button Bel voor hulp in de KNRM Helpt-app. In het volgende scherm klik je op de groene knop ASSISTENTIE. Je krijgt direct een operator van het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) aan de lijn. Je positie, contact- en vaartuiggegevens zijn direct beschikbaar voor het KAC.

  • Heb je de app niet op je telefoon of ben je nog niet geregistreerd? Bel dan rechtstreeks met het KAC op 088 999 6100 (alleen telefonisch, niet per marifoon).  

  • De KNRM stelt je vragen over de situatie en bepaalt of je assistentieverzoek wel of niet spoedeisend is. Aan de hand daarvan wordt bepaald of en wanneer hulp wordt geboden.

Wanneer is er sprake van een noodgeval

Bij een noodoproep bepaalt de operator van de Kustwacht of sprake is van een spoedeisend incident. Dat gebeurt aan de hand van een aantal vragen:

  • De situatie aan boord 
  • De toestand van schip en bemanning 
  • De omgeving waarin schip en bemanning zich bevinden 
  • De (weers)omstandigheden ter plaatse 
  • De verbindingen en communicatiemogelijkheden 

Is er sprake van een noodsituatie? Dan wordt direct de KNRM ingeschakeld. Gaat het volgens de Kustwacht om een niet-spoedeisende assistentie? Dan krijg je van de operator het verzoek om zelf een maritieme hulpverlener in te schakelen. 

Bij niet-spoedeisende hulp

Als er geen spoed vereist is, kun je zelf een maritieme hulpverlener inschakelen. De Kustwacht heeft hiervoor een lijst met bedrijven beschikbaar. Ook de KNRM staat hierop vermeld. Onze redders zijn in principe beschikbaar voor niet-spoedeisende assistentie op het water als een hulpvrager daarom vraagt via het KAC. Het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) beoordeelt je assistentieverzoek en in overleg met het KNRM-reddingstation wordt afgesproken hoe en wanneer hulp verleend wordt.

In de meeste gevallen gaat de gevraagde assistentie in deze categorie om het verlenen van sleephulp bij motorstoring of vastlopen op een ondiepte. Is je vaartuig langer dan 20 meter? Dan kan de KNRM je helaas niet helpen. Wettelijk mogen we geen schepen langer dan 20 meter slepen, mits een noodsituatie of op aanwijzen van de Kustwacht. De KNRM-reddingboten zijn daarvoor niet gecertificeerd.

De gratis KNRM Helpt app

De KNRM reist met je mee! Veiligheid op het water begint met een goede voorbereiding van je vaartocht. De KNRM Helpt app helpt je daarbij. Download onze gratis app KNRM Helpt voor IOS en Android. Registreer je vaartuig en maak vervolgens vaarplannen in de app. Gebruik daarvoor de vaarkaart en check de weersverwachting en de haveninformatie. Op het water kun je via de app binnen enkele seconden een noodoproep of een assistentieverzoek doen als het toch nog misgaat. Veilig uit, veilig thuis! Onze preventietips zijn bedoeld voor alle waterliefhebbers: zeilers, surfers, motorbootvaarders, duikers en strandbezoekers. 

Download de KNRM Helpt app handleiding voor meer informatie.

Wat kost hulp door de KNRM?

Aan de dienstverlening door de KNRM zijn geen kosten verbonden voor de hulpvrager. Sinds 1824 verlenen wij kosteloos hulp in ons werkgebied aan iedereen die daarom vraagt. Uiteraard kosten hulpacties de KNRM wél geld. De KNRM is een Goed doel en is volledig afhankelijk van bijdragen uit donaties, schenkingen en nalatenschappen. De KNRM ontvangt geen subsidie of overheidssteun. We stellen een gift zeer op prijs als we je hebben geholpen. Nog beter: word nu al donateur van de KNRM!  

Help jij mee?

De vrijwilligers van de KNRM staan 24/7 paraat voor hulp aan mensen en dieren in nood op het water. Dat kunnen ze doen dankzij de hulp van onze donateurs, onze Redders aan wal die de KNRM trouw steunen met kleine en grote donaties en giften. Met jouw bijdrage kunnen wij ons belangrijke werk blijven doen. 

Laatse alarm

P2000 Alarm

02-12-24 23:36 Prio 1: Persoon vermist / CG01, DORzu, STEbi
02-12-24 15:59 Prio 1: Vaartuig (lijkt) in problemen / SOO2
01-12-24 08:06 Prio 1: Vaartuig technische problemen / IJM
30-11-24 01:45 Prio 2: Vaartuig technische problemen / DHE
24-11-24 15:06 Prio 1: surfer in problemen, WAZ
24-11-24 14:51 Prio 1: kiter in problemen / ZVT
24-11-24 14:49 Prio 1: Persoon (lijkt) in problemen / MKN1, MKN2
23-11-24 18:24 GRAAG ZO SPOEDIG MOGELIJK KLAARLIGGEN VOOR PATIENTENVERVOER
21-11-24 18:49 GRAAG KLAARLIGGEN PATIENTENVERVOER MET 10 MIN
20-11-24 10:28 Prio 1: Persoon vermist / AND, CG06
18-11-24 19:08 Prio 1,voor oefening Aanvaring, CAL,DHE,TXO,TXC,CG06,DOEbu,TXK
18-11-24 18:59 Prio 1, Aanvaring, CAL,DHE,TXO,TXC,DOEbu
18-11-24 18:58 Prio 1, Aanvaring, CAL,DHE,TXO
17-11-24 19:22 Prio 1, persoon vermist strand WEKkhv..

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.