Skip to main content

Overlevingspak gedoneerd!

  • Fotogallery:
  • 28-10-2021

Op onze wekelijkse oefenavond op donderdag wordt er niet alleen gevaren of op het boothuis geoefend, maar krijgen we ook wel eens bezoek. Dit vinden we altijd al leuk, maar vanavond was het helemaal speciaal. 

We kregen bezoek van meneer en mevrouw Louwerse uit Reeuwijk. Zij dragen de KNRM een warm hart toe en schenken ons een overlevingspak. De wens was een overlevingspak te overhandigen aan een dame. Laten we op ons station nu maar liefst 3 varende vrouwelijke vrijwilligers hebben!
Jeanine heeft het nieuwe pak in ontvangst mogen nemen en hem gelijk even gedemonstreerd.

Super bedankt namens alle vrijwilligers van het KNRM station Lelystad. 

  • Raadplegingen: 1312

Twee Koninklijke onderscheidingen op Station Lelystad

  • Fotogallery:
  • 26-04-2021

Supertrots zijn wij dat maandagochtend 26 april burgemeester Henry Meijdam van Lelystad namens Koning Willem Alexander, Jaap Woltjer (vice voorzitter van de PC van station Lelystad) en Sabine van Eck (helper aan de Wal en EHBO-instructeur) op de hoogte heeft gebracht van de aan hen toegekende Koninklijke onderscheiding. Beiden worden lid in de Orde van Oranje Nassau.

Sabine krijgt de Koninklijke onderscheiding voor haar inzet voor Evenementen Coördinatie Lelystad als voorzitter van het intochtcomité Sinterklaas (2013-2017) en voorzitter Avondvierdaagse (sinds 2012), voor haar inzet voor KNRM reddingstation Lelystad (sinds 2012) en lid van de Reddingsbrigade Lelystad. In tegenstelling tot veel andere ontvangers van deze onderscheiding is ze pas 43 jaar. 

Jaap krijgt de Koninklijke onderscheiding voor zijn inzet voor Watersportvereniging Lelystad (sinds 1980), zijn inzet voor onderwatersportvereniging Aquavit (sinds de jaren ’90), zijn inzet voor KNRM reddingstation Lelystad (sinds 2012) en voor het Koninklijk Nederlands Watersportverbond regio IJsselmeer/Markermeer (sinds 2009).

Uitreiking onderscheidingen

Op 28 april zal burgemeester Henry Meijdam de Koninklijke onderscheidingen uitreiken in twee bijeenkomsten die passen binnen de coronaregels. Jaap en Sabine krijgen hun onderscheiding in de bijeenkomst van 11.30 uur. De uitreikingen zijn via een livestream te volgen.

Kijk op www.lelystad.nl/koningsdag voor de link naar de bijeenkomsten.

Tzt zullen wij als station dit nog uitgebreid met hen gaan vieren! 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2200

Station Lelystad voorbereid op mondmasker plicht :-)

  • Fotogallery:
  • 15-11-2020

Inmiddels is het al een steeds groter wordend "normaal", boodschappen doen met een mondmasker, of op straat op drukkere momenten. 
Dat de afgelopen tijd en de komende periode anders verloopt dan we eigenlijk zouden willen is een feit. Daar kunnen we helaas niet meer onderuit. 

Ook voor ons station houd dit in dat er weinig tot niet geoefend word, dus de vaste donderdagavond komt wat te vervallen. Er kan wel via Zoom wat contact gehouden worden, en wat theorie is altijd handig, maar het liefst varen we of komen we "live" bij elkaar. 

Dat er naast onze bemanning ook echtgenotes heel erg handig zijn bleek deze week, toen als verassing van Maickel en zijn vrouw Corina bij ons allemaal een heus KNRM mondmasker in de brievenbus lag! Een hoop tijd en energie ging in deze superfijne maskers zitten. 

Gemaakt van oude jaarwimpels van de KNRM, zo worden ze erg goed hergebruikt! Onze bemanning en helpers aan wal kunnen nu ook op het droge veilig naar buiten :-) 
 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 5202

50e actie dit jaar voor KNRM Lelystad

  • Fotogallery:
  • 02-08-2020

Wederom was het een druk weekje voor ons station. Op 1 dag na kwamen we dagelijks in actie, waarbij de 2e inzet van zondag 2 augustus ook nog eens de 50e actie van dit jaar is! 

En het is dus pas net augustus.... 

Variërend van motorstoring tot lijn in de schroef en vaartuig aan de grond, we zijn aardig wat uren bezig geweest. 

Maandagavond en dinsdagmiddag hebben wij zeilcharter de Hoop assistentie verleend, die na motorstoring met geen zuchtje wind op het Markermeer niet meer vooruit kwam. 

Op woensdagmiddag kregen we een melding via de KNRM Helpt Assistentie Centrum voor een jacht wat een lijn in de schroef had. Ze waren inmiddels al voor anker gegaan. Dit bleek in de havenkom voor een van onze havens te zijn, dus snel ter plaatse. Ze hadden zelf al wat geprobeerd om de lijn eraf te krijgen, maar niet gelukt. Jacht met 2 opvarenden hebben we naar de steiger bij de helling van de jachthaven gebracht.  

Donderdag was de enige dag deze week zonder actie. Niet dat de Bert en Anneke Knape stil bleef liggen, want dit is onze vaste oefenavond. Dus ook toen ging er een groepje varen op een spiegelglad en mooi Markermeer.

Vrijdagmiddag kwam er een rood motorbootje met 5 personen aan boord in de problemen toen na een aantal uren varen de motor er mee ophield. Ze kregen hem niet meer aan de praat en hij begon iets water te maken. Ze lagen net buiten het kitesurfgebied richting de Marker wadden, dus ook hier vlot ter plaatse. 4 van de 5 personen bij ons aan boord genomen, gezien het formaat bootje kon er anders geen opstapper van ons meer aan boord. De eigenaar had zijn trailer bij Bataviahaven staan, dus eerst richting haveningang gesleept en laatste stukje langszij genomen. Bij de helling afgeleverd waar hij de boot zelf gelijk het water uit kon halen. 

Zaterdagochtend gingen voor sommigen van ons al er vroeg de pagers, om 8.45. (iets met nachtdienst en avonddienst) Op de Marker wadden was een zeiljacht aan de grond gelopen. In de nacht was de wind gedraaid en toegenomen. Ondanks meerdere keren een anker alarm gezet te hebben, de boot verlegd etc waren ze toch nog verrast door de veranderende omstandigheden (gebied vrijwel altijd aan lagerwal) en lagen ze vast met de kiel en een roerblad. 

Met flink wat power uit de 435pk van de Bert en Anneke Knape trokken we ze weer los. Omdat er verder geen lekkage was ontstaan en er ook geen problemen waren met de stuur inrichting wilden de mensen graag hun weg vervolgen. Wij zijn daarna weer retour boothuis gegaan. 

Zondagochtend was het wederom voor 9u al een alarmering. Ook nu voor een jacht aan de grond bij de Marker wadden. Bij het uitvaren wisten we wel een locatie, maar de alarmering was door een passant gedaan, die inmiddels niet meer in de buurt is. Aangekomen bij de opgegeven locatie treffen we alleen jachten aan die aan het varen zijn. Nog even aan de andere kant van de haven ingang gekeken maar ook daar niemand aangetroffen. Een van de aankomend opstappers die nog rondliep in Bataviahaven werd ondertussen aangesproken door de schipper van de Marker wadden, die wist te melden dat het jacht waar wij voor onderweg waren door hen al losgetrokken was. Hierop weer retour station. 

Vlak daarna stonden 2 aankomend opstappers met de schipper van dienst in het boothuis om te gaan oefenen als op de marifoon een oproep opgevangen word voor een jachtje op de dijk bij de zuidelijke haveningang. 

Omdat de rest van de piketploeg inmiddels naar huis was en het KWC de oproep aan het uitluisteren en inzetten was, hoefden we nu alleen op de rest van de groep te wachten en konden we direct uitvaren toen er genoeg mensen waren. Opvarenden van een ander zeiljacht met marifoon hadden alarm gemaakt voor het jachtje, die geen apparatuur verder aan boord had maar wel met de achterkant tegen de blokken aan het schuren was. 

Aangekomen 1 opstapper met sleeplijn overgezet en na controle op lekkage gelijk weggetrokken van de dijk. De motor van het jachtje bleek niets meer te doen, en een uitgeworpen ankertje was aan het krabben gegaan. Het was verder vrij rustig waar ze lagen, dus nadat we ruimte opgezocht hadden langszij genomen en afgemeerd in Lelystad Haven bij de meldsteiger. De eigenaar had het jachtje een paar dagen geleden gekocht. 

Deze week heeft niet alleen onze 50e actie van het jaar opgeleverd, maar ook een 1e actie voor aankomend opstapper Lars, en daarnaast zijn ook een aantal van de geholpen eigenaren donateur geworden van de KNRM, of ze waren dit al, en ook een lekkere taart op de oefenavond ging er wel in! 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 5861

Drukke dagen voor station Lelystad, verslag van 9 inzetten

  • Fotogallery:
  • 30-06-2020

5 dagen, 9 inzetten, 1 verslag!

Dat het de laatste tijd drukker is op het water, zullen de meeste stations inmiddels wel gemerkt hebben. Dat dit ook een toename aan inzetten oplevert, merken wij nu ook. Het verslag van de afgelopen inzetten begint op vrijdag de 26e, en eindigt op dinsdag de 30e. Een aantal van negen inzetten, met een voorlopig totaal van 33 in 2020.

Vrijdag 26 juni

De eerste melding van de dag komt rond 15.30 uur binnen via de KNRM Helpt Assistentie Centrum. Twee opvarenden van een zeiljacht waren door motorproblemen tegen een afgemeerd binnenvaartschip verwaaid. Daar hebben ze zich aan vastgelegd en via de telefoon en de KNRM helpt app contact gezocht. Na een vlotte schutting door de Houtribsluis hadden we ze al snel gevonden. Op sleep genomen en naar de Flevo Marina gebracht, waar de eigenaar zelf al contact mee had gehad en een plek bij de kraan had geregeld. De helft van deze ploeg is nog op het boothuis of staat net bij de auto, als de pagers om 18.02 uur gaan voor een vaartuig met motorproblemen. Omdat net de tijd is ingegaan waarop de piketploeg start, heeft de aanwezige bemanning de materialen klaargelegd, de boot weer laten zakken en gezorgd dat de opkomende bemanning direct op kon stappen. Ook nu moesten we door de sluis naar de noordzijde, voor een ribje met drie kinderen aan boord die zonder voortstuwing in de vaargeul zou liggen. Diverse ribjes zijn afgevaren en nagevraagd, ook de haven is uitgekamd, maar het bewuste ribje is niet aangetroffen. Om 19.15 uur de reddingboot weer retour station.

Dezelfde piketploeg was niet veel later net zo snel weer terug op het station, want om 19.59 uur gaan de pagers voor een kajuitjacht dat de schroef had verloren. Omdat inmiddels ook de wind was gaan liggen, waren ze stuurloos op het Markermeer. Deze mensen hebben we teruggebracht naar Lelystad Haven. 



Zaterdag 27 juni

In vergelijking met de vrijdag een rustige dag, met slechts één inzet. Net voor het einde van de pikettijd, om 17.48 uur , gaat de pager dan toch nog. Alarm voor een zeiljacht van ongeveer zeven meter. Locatie voor de haveningang op het Markermeer. Omdat er meerdere ingangen zijn, wordt er eerst gebeld met de hulpvrager. Deze geeft aan dat hij niet weet welke, maar op enige afstand “De Hurkende Man” ziet. Hierop via het Jachtengat naar buiten gevaren. Daar lag het jacht niet. Dan naar de ingang voor de beroepsvaart (vaargeul). Daar wordt een zeiljachtje van zeven meter waargenomen, welke vreemd op de golven leek te deinen. Ter plaatse blijkt dit inderdaad de hulpvrager te zijn. Meneer heeft de dag ervoor het schip gekocht, en was op weg naar Hillegom, om in de vakantie met de kinderen te kunnen varen. De kikkers lijken een sleep niet aan te kunnen en daarom wordt er een sleepverbinding met de mastvoet gemaakt. Omdat de golven van achter komen inrollen, wordt ook de stopzak gebruikt. Na een paar minuten merken we op dat de mastvoet begint te bewegen en wordt voor de zekerheid ook een slag om de kikkers gemaakt, zodat de krachten verdeeld worden. Dit blijkt te werken. We meren het schip af in Batavia Haven en gaan retour station.

Zondag 28 juni

De eerste actie van deze zondag komt ook weer via de KNRM Helpt Assistentie Centrum binnen. Een zeeschouw met motorproblemen ligt vlak bij ons voor de deur, in de luwte van de strekdam. Ze hadden een sputterende motor en waren uiteindelijk daar voor anker gegaan, maar door de toenemende wind begon dit te krabben. In de luwte was het rustig genoeg om hem direct langszij te nemen. Het zwaard werd, om te voorkomen dat het zou worden beschadigd, met een lijn een stuk omhoog gehesen. De vier heren werden met het schip netjes afgeleverd in Lelystad Haven.

De tweede actie kwam om 18.19 uur binnen via het KWC op de pagers. De melding op de pagers was “zwemmer in problemen/drenkeling”. Hij bleek gelukkig niet in het water te liggen, maar dat scheelde niet veel. Er was een volgeladen beunbak losgeslagen. En een sleper had de bak van de dijk afgetrokken. Hierbij was één persoon op de bak gezet. Echter toen ze vaart kregen, ging de bak steeds verder onder water, en leek hij te gaan zinken. Inmiddels was de man op de bak ook nat en koud geworden. Om te voorkomen dat hij alsnog te water zou gaan, is hij van de bak afgehaald en op de sleper afgezet, waar hij droge, warme kleding aan kon trekken. De beunbak bleef gelukkig boven water en in de luwte van de Markerwadden is de man weer teruggezet (in zijn droge kloffie). Hij legde zelf de bak voor anker en zorgde ervoor dat de eigen pompen van het schip hun werk konden gaan doen, en het teveel aan water eruit gelaten werd.

Het was wederom een dag met drie acties, want om 22.57 uur gingen de pagers voor een Prio 2 “jachtje in problemen” Vier jongeren en een hond zaten op een jachtje van zeven meter. Door een klapgijp was het zeil vast komen te zitten. Deze kregen ze niet meer los. Ze zijn verder gaan varen op de motor, maar deze kwam zonder brandstof te zitten. In het donker en zonder verlichting riepen ze onze hulp in, de jongeren zijn naar de Deko Marina gebracht. 


Maandag 29 juni

Na drukke voorgaande dagen verliep de maandag rustig. Vanwege de Corona maatregelen werken we dus met piketploegen, en het wekelijks oefenen doen we dan ook niet op één avond, maar op drie verschillende avonden. De maandagavondploeg had zich net verzameld om te oefenen toen er om 19.30 uur een actie kwam. Ook dit keer mochten we naar de noordzijde van de sluis; op het IJsselmeer nabij het Commissarislicht was een jacht met motor/stuurproblemen. Tegen de tijd dat we door de sluis waren, was het jacht al in de buurt van de Flevo Marina gezeild. De weersomstandigheden waren wat uitdagender geworden met windkracht 6/7 en flinke golfslag. Dit maakte het te gevaarlijk om mensen over te laten stappen. Via marifoon communicatie zijn de twee opvarenden richting de haveningang van de Flevo Marina gevaren. Daar hebben we in de luwte twee man over kunnen zetten, en is het schip langszij van de reddingboot genomen. De heren zijn bij de meldsteiger afgeleverd, en onderweg daarnaartoe werd er meer duidelijk. Toen ze de motor bij wilde zetten maakte hij wel geluid, maar was er geen voortstuwing. Naar alle waarschijnlijkheid zijn ze hun schroef verloren.



Dinsdag 30 juni

Ook deze laatste dag van de maand ging niet voorbij zonder een inzet. De wind nog steeds hard, en ook de windrichting was nog zuidwest, daardoor hoge golven waardoor wij niet voluit kunnen varen. Dit jacht had zijn mast overboord midden op het Markermeer, op het randje van ons inzetgebied. De opvarenden hebben de hulp van twee bergers geaccepteerd, deze waren eerder ter plaatse. Wij hebben onze hulp nog aangeboden maar dat was niet nodig.

Wij wachten in spanning af wat juli gaat brengen.... juni gaf ons in totaal 17 acties!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3980

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.