Drukke dagen voor station Lelystad, verslag van 9 inzetten

30 juni 2020

5 dagen, 9 inzetten, 1 verslag!

Dat het de laatste tijd drukker is op het water, zullen de meeste stations inmiddels wel gemerkt hebben. Dat dit ook een toename aan inzetten oplevert, merken wij nu ook. Het verslag van de afgelopen inzetten begint op vrijdag de 26e, en eindigt op dinsdag de 30e. Een aantal van negen inzetten, met een voorlopig totaal van 33 in 2020.

Vrijdag 26 juni

De eerste melding van de dag komt rond 15.30 uur binnen via de KNRM alarmcentrale. Twee opvarenden van een zeiljacht waren door motorproblemen tegen een afgemeerd binnenvaartschip verwaaid. Daar hebben ze zich aan vastgelegd en via de telefoon en de KNRM-helpt-app contact gezocht. Na een vlotte schutting door de Houtribsluis hadden we ze al snel gevonden. Op sleep genomen en naar de Flevo Marina gebracht, waar de eigenaar zelf al contact mee had gehad en een plek bij de kraan had geregeld. De helft van deze ploeg is nog op het boothuis of staat net bij de auto, als de pagers om 18.02 uur gaan voor een vaartuig met motorproblemen. Omdat net de tijd is ingegaan waarop de piketploeg start, heeft de aanwezige bemanning de materialen klaargelegd, de boot weer laten zakken en gezorgd dat de opkomende bemanning direct op kon stappen. Ook nu moesten we door de sluis naar de noordzijde, voor een ribje met drie kinderen aan boord die zonder voortstuwing in de vaargeul zou liggen. Diverse ribjes zijn afgevaren en nagevraagd, ook de haven is uitgekamd, maar het bewuste ribje is niet aangetroffen. Om 19.15 uur de reddingboot weer retour station.

Dezelfde piketploeg was niet veel later net zo snel weer terug op het station, want om 19.59 uur gaan de pagers voor een kajuitjacht dat de schroef had verloren. Omdat inmiddels ook de wind was gaan liggen, waren ze stuurloos op het Markermeer. Deze mensen hebben we teruggebracht naar Lelystad Haven. 

 Zaterdag 27 juni

In vergelijking met de vrijdag een rustige dag, met slechts één inzet. Net voor het einde van de pikettijd, om 17.48 uur , gaat de pager dan toch nog. Alarm voor een zeiljacht van ongeveer zeven meter. Locatie voor de haveningang op het Markermeer. Omdat er meerdere ingangen zijn, wordt er eerst gebeld met de hulpvrager. Deze geeft aan dat hij niet weet welke, maar op enige afstand “De Hurkende Man” ziet. Hierop via het Jachtengat naar buiten gevaren. Daar lag het jacht niet. Dan naar de ingang voor de beroepsvaart (vaargeul). Daar wordt een zeiljachtje van zeven meter waargenomen, welke vreemd op de golven leek te deinen. Ter plaatse blijkt dit inderdaad de hulpvrager te zijn. Meneer heeft de dag ervoor het schip gekocht, en was op weg naar Hillegom, om in de vakantie met de kinderen te kunnen varen. De kikkers lijken een sleep niet aan te kunnen en daarom wordt er een sleepverbinding met de mastvoet gemaakt. Omdat de golven van achter komen inrollen, wordt ook de stopzak gebruikt. Na een paar minuten merken we op dat de mastvoet begint te bewegen en wordt voor de zekerheid ook een slag om de kikkers gemaakt, zodat de krachten verdeeld worden. Dit blijkt te werken. We meren het schip af in Batavia Haven en gaan retour station.

Zondag 28 juni

De eerste actie van deze zondag komt ook weer via de KNRM Alarmcentrale binnen. Een zeeschouw met motorproblemen ligt vlak bij ons voor de deur, in de luwte van de strekdam. Ze hadden een sputterende motor en waren uiteindelijk daar voor anker gegaan, maar door de toenemende wind begon dit te krabben. In de luwte was het rustig genoeg om hem direct langszij te nemen. Het zwaard werd, om te voorkomen dat het zou worden beschadigd, met een lijn een stuk omhoog gehesen. De vier heren werden met het schip netjes afgeleverd in Lelystad Haven. De tweede actie kwam om 18.19 uur binnen via het KWC op de pagers. De melding op de pagers was “zwemmer in problemen/drenkeling”. Hij bleek gelukkig niet in het water te liggen, maar dat scheelde niet veel. Er was een volgeladen beunbak losgeslagen. En een sleper had de bak van de dijk afgetrokken. Hierbij was één persoon op de bak gezet. Echter toen ze vaart kregen, ging de bak steeds verder onder water, en leek hij te gaan zinken. Inmiddels was de man op de bak ook nat en koud geworden. Om te voorkomen dat hij alsnog te water zou gaan, is hij van de bak afgehaald en op de sleper afgezet, waar hij droge, warme kleding aan kon trekken. De beunbak bleef gelukkig boven water en in de luwte van de Markerwadden is de man weer teruggezet (in zijn droge kloffie). Hij legde zelf de bak voor anker en zorgde ervoor dat de schipeigen pompen hun werk konden gaan doen, en het teveel aan water eruit gelaten werd. Het was wederom een dag met drie acties, want om 22.57 uur gingen de pagers voor een Prio 2 “jachtje in problemen” Vier jongeren en een hond zaten op een jachtje van zeven meter. Door een klapgijp was het zeil vast komen te zitten. Deze kregen ze niet meer los. Ze zijn verder gaan varen op de motor, maar deze kwam zonder brandstof te zitten. In het donker en zonder verlichting riepen ze onze hulp in, de jongeren zijn naar de Deko Marina gebracht. 
 Maandag 29 juni

Na drukke voorgaande dagen verliep de maandag rustig. Vanwege de Corona maatregelen werken we dus met piketploegen, en het wekelijks oefenen doen we dan ook niet op één avond, maar op drie verschillende avonden. De maandagavondploeg had zich net verzameld om te oefenen toen er om 19.30 uur een actie kwam. Ook dit keer mochten we naar de noordzijde van de sluis; op het IJsselmeer nabij het Commissarislicht was een jacht met motor/stuurproblemen. Tegen de tijd dat we door de sluis waren, was het jacht al in de buurt van de Flevo Marina gezeild. De weersomstandigheden waren wat uitdagender geworden met windkracht 6/7 en flinke golfslag. Dit maakte het te gevaarlijk om mensen over te laten stappen. Via marifoon communicatie zijn de twee opvarenden richting de haveningang van de Flevo Marina gevaren. Daar hebben we in de luwte twee man over kunnen zetten, en is het schip langszij van de reddingboot genomen. De heren zijn bij de meldsteiger afgeleverd, en onderweg daarnaartoe werd er meer duidelijk. Toen ze de motor bij wilde zetten maakte hij wel geluid, maar was er geen voortstuwing. Naar alle waarschijnlijkheid zijn ze hun schroef verloren.

 Dinsdag 30 juni

Ook deze laatste dag van de maand ging niet voorbij zonder een inzet. De wind nog steeds hard, en ook de windrichting was nog zuidwest, daardoor hoge golven waardoor wij niet voluit kunnen varen. Dit jacht had zijn mast overboord midden op het Markermeer, op het randje van ons inzetgebied. De opvarenden hebben de hulp van twee bergers geaccepteerd, deze waren eerder ter plaatse. Wij hebben onze hulp nog aangeboden maar dat was niet nodig. Wij wachten in spanning af wat juli gaat brengen.... juni gaf ons in totaal 17 acties!