Skip to main content

IMRF Exchange 2018: Opstapper Tom in Duitsland

  • Fotogallery:
  • 27-09-2018

De Internationale Maritieme Rescue Federatie (IMRF) organiseert ieder jaar een internationale uitwisseling tussen reddingbootbemanningsleden. Alle deelnemende landen verzorgen een week voor bemanningsleden uit de andere deelnemende landen. Via het weekbericht heeft onze opstapper Tom Veldhuis zich aangemeld en is ingedeeld voor de international exchange in Duitsland 2018.
Op deze pagina een dagelijks verslag van zijn ervaringen en enkele foto's.

Op onze FB pagina zullen meer foto's te vinden zijn!

Op zaterdag 22 september 2018 vertrek ik om 13:17 uur met de trein vanuit Lelystad. Onderweg driemaal overstappen. Om 17:30 uur aankomst in Bremen. Op de afgesproken plaats zie ik een man met een bordje met mijn naam erop. Hij is van de DGzRS, de Seenotretter. Zij organiseren de week in Duitsland. Hij brengt me naar het hotel. De andere deelnemers komen uit Noorwegen, Zweden, Finland, Estland, Denemarken, Frankrijk en Kroatië. Voertaal is Engels. Dat is wel een beetje lastig in het begin, maar er is veel herkenning. Na een half uur en anderhalf biertje lijkt het net op de nazit van een reguliere stationsavond.

Onze groepsleider Thomas heet ons allen welkom en ligt het programma toe. Het wordt een drukke week. Om acht uur gaan we Bremen in om met z'n allen een hapje te eten. Grappig eigenlijk dat je zo weinig nodig hebt om met z'n allen een gezellige avond te hebben.

Zondag 23 september
Dit wordt een reisdag. We ontbijten om zeven uur en vertrekken vroeg vanuit Bremen naar Bremerhaven. We blijken een week lang onze eigen bus met chauffeur te hebben. Goed geregeld. Het is een luxe bus met ruim voldoende zitplaatsen en oplaadpunten voor je telefoon. Aan het ontbijt en in de bus gaat het vooral over de verschillende organisaties en de financiering. Dat is overal anders. In Denemarken vormt de SAR een civiel onderdeel van de marine. Zij mogen geen giften of donaties aannemen. In Zweden lijkt de SAR veel op onze eigen KNRM. Onafhankelijk van de overheid wordt een wettelijke taak uitgevoerd. Behalve donateurs kent de Zweedse SAR ook leden. Die leden hebben het recht op bijstand wanneer ze daar om vragen. In Finland is de SAR een vrijwilligersorganisatie. De overheid wil de SAR daar meer taken geven. Bijvoorbeeld opsporingsbevoegdheden. Mijn Finse collega heeft zo zijn twijfels. Ik ook. In Estland worden de SAR taken uitgevoerd door de grenspolitie/ douane. De deelnemer uit Estland loopt in een politie uniform. In Kroatië valt de SAR onder het ministerie van verkeer en waterstaat. Er worden veel inspecties uitgevoerd. Dit gaat ten koste van de SAR taken. In Denemarken, Estland en Kroatië werken vooeal professionals. In Noorwegen, Zweden, Finland, Nederland en Frankrijk vooral vrijwilligers.

Eenmaal in Bremerhaven aangekomen blijkt dat de Seenotkreuzer HERRMANN RUDOLF MEYER
met dochterboot CHRISTIAN voor onderhoud uit de vaart is. We gaan varen met het vervangende schip, de HANNES GLOGNER met de dochterboot FLINTHÖRN. We mogen varen met de FLINTHÖRN en worden vanaf het moederschip gelanceerd. Na een rondje varen varen we weer achterop het moederschip en worden met een ingenieus systeem naar boven gehesen. Het lijkt een beetje op het systeem uit ons eigen boothuis.

Na een rondvaart langs de met vijf kilometer langste container laad- en loswal van de wereld gaan we terug naar de haven. Na een gezamenlijke lunch met de bemanning vertrekken we naar Neustadt in Holstein.

Daar bivakkeren we in het opleidingscentrum voor de DGzRS. Deze school grenst direct aan de poort van de Marine kazerne in Neustadt. Het blijkt dat we deze dagen veel gebruik gaan maken van verschillende faciliteiten op de kazerne.

Het opleidingscentrum wordt geheel gerund door vrijwilligers, veelal oud marinemensen. Zij verzorgen 's avonds een voortreffelijke maaltijd. Het is weer gezellig en we gaan door tot in de late uurtjes.

Maandag 24 september:
even terug in de tijd. Het lijkt mijn diensttijd wel. Half zeven gaat de wekker. We verzamelen voor het hek van de kazerne om in de manschappenkantine te gaan ontbijten. We sluiten aan in de rij, pakken ons ontbijt en betalen met bonnetjes. We marcheren af naar onze school. Om acht uur beginnen de lessen. EHBO en gewondentransport tussen twee schepen. Ik ben onder de indruk van de Duitse EHBO en doe veel inspiratie op. Nooit geweten dat er opblaasbaar verband/ spalk is, waarmee je gebroken ledematen kunt fixeren. Ook op het gebied van brancards is er veel nieuws op de markt. Wat te denken van een brancard in een rugzak.
We zijn vroeg begonnen, dus de ochtend duurt wel wat lang. Tussendoor houden we presentaties over de verschillende stations. Van Theo had ik begrepen dat je binnen de tien minuten moet proberen te blijven. Ik ga eerst en zet zo de norm. Kort, weinig algemeenpraat, veel over het station en jezelf.

We gaan weer lunchen in de kantine. 's middags gaan we door met de presentaties. Daarna gaan we naar de Marinehaven. Daar liggen drie reddingboten klaar. We gaan gewondentransport tussen schepen in de praktijk brengen. We gaan manoeuvreren en Man-over-boord doen. Het is leuk om te zien dat ieder land dat net wat anders doet. Duitsland benadert het slachtoffer bovenwinds en laat de reddingboot naar het slachtoffer driften.

's Avonds gaan we met het plaatselijke Reddingsstation uit eten. Erg gezellig allemaal.

Dinsdag 25 september
staat in het teken van brandbestrijding.
's Ochtends weer vroeg uit de veren om op de kazerne te ontbijten. Vanaf acht uur de theorie over eigen veiligheid, brandbestrijding en Leckabwehr. Met dat laatste wordt bedoeld het lekbestrijding, zodanig dat je water bij voorkeur sneller uit een schip kunt pompen dan het erin loopt. Nog voor de lunch halen we onze brandweerpakken op. Na de lunch gaan we een simulator in om scheuren, gaten en andere lekkages te bestrijden. Het water stroomt onder grote druk de simulator in. We slagen er redelijk in om het water te bedwingen.

Daarna gaan we brandjes blussen. Net zoals bij al onze kernvaardigheden doen andere landen de brandbestrijding net even anders. Dat maakt de week extra leuk. Je raakt vanzelf met elkaar in gesprek, wisselt ervaringen uit en leert van elkaar. De Duitsers benaderen de brand niet frontaal, maar zijdelings. Dat moet een betere bescherming bieden. Na wat standaard brandjes te hebben geblust, blussen we een helicopter met water en met wat schuim. We blussen een scheepsbrug met heel veel schuim. Leuk!

's Middags de bus in op weg naar Laboe. We slapen niet bij een kazerne, maar in een hotel. Dit hotel staat naast het wereldberoemde Marine Ehrenmal en tegenover een oude U-boot. 's Avonds een gezamenlijke maaltijd in het Reddingsstation en kennismaken met de bemanningsleden met wie we gezamenlijk gaan oefenen. In de haven ligt de Berlin op ons te wachten. Dat is de nieuwste Duitse reddingboot. Een ongelooflijk mooi schip. Met geheel volgens de Duitse traditie een dochterschip op het achterdek.

Woensdag 26 september
is de dag van de grote, multidisciplinaire oefening. Met meerdere stations, politie en kustwacht. 's Ochtends in alle vroegte worden twee dummies in de Baltische zee gedumpt. Tijdens ons ontbijt zien we de Berlin terugkomen van die missie. Later op de dag mogen wij de dummies gaan zoeken. We zijn best wel gespannen. Er liggen drie Duitse reddingboten voor ons klaar en een vierde is onderweg. Het is de bedoeling dat wij het gezag voeren over de boten, communiceren, navigeren en sturen. Dat valt nog niet mee met negen verschillende nationaliteiten. Ik was door de schipper van één van de reddingboten gevraagd of ik bij hem aan boord wilde komen. Hij vond het wel prettig om met mij (stiekem) Duits te kunnen praten.

We zijn de haven uit gevaren en op weg gegaan. De dummies vonden we al nog voor de oefening was begonnen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, dus die hebben we weer overboord gezet.

Vanwege het aanwakkeren van de wind veranderde de Baltische zee al snel in een kolkende massa. De politie haakte na een poosje af met één van hun schepen. Deze was niet opgewassen tegen het geweld van de Baltische zee. Onze reddingboot hield zich prima, maar was ook wel een speelbal van de golven. Na een uur zoeken zonder resultaat bleek dat de GPS-zenders waarmee de dummies waren uitgerust niet werkten. Dat kon wel eens eens een lange middag worden.

Na een herbereking van, wind, deining, stroming en getij en het aanpassen van de zoekgebieden vonden we de slachtoffers toch nog vrij snel. Vanwege een zeer ongunstige koers keerden we al stampend en rollend huiswaarts. Dat was geen pretje.

Na de evaluatie en een stevige lunch in het boothuis konden we beginnen aan het namiddag programma. Een bezoek aan het Marine Ehrenmal en de U-boot. Één van de bemanningsleden van het station Laboe werkt daar en gaf ons een geweldige rondleiding over een zeer indrukwekkend monument. Boven op de toren, op 85 meter hoogte, zagen we in de storm de Berlin en het dochterschip terugkomen van een actie. Het dochterschip had een zeiljacht op sleeptouw.

Naarmate de week vordert lijkt de tijd steeds sneller te gaan. Wat een fantastisch evenement.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2326

In Memoriam: Cees van Arkel

  • Fotogallery:
  • 20-07-2018

Op 13 juli 2018 is Cees van Arkel op 74- jarige leeftijd overleden.

Zoals zijn familie het omschreef, dapper gestreden, maar helaas de strijd verloren.

Cees was samen met zijn echtgenote Adrie de eerste die zich in 2012 aanmelden voor ons station, wat toen opgericht werd. Als helper aan de wal heeft hij de bemanning en plaatselijke commissie op diverse fronten ondersteund. Zo was hij penningmeester binnen het project Nationale Historische Reddingboot Dag en
zorgde hij samen met Adrie steevast voor de bak koffie op oefenavond, bemande hij de verkoopkar en maakte menigeen donateur.

Cees, prachtig mens! Je had je mening, was er voor ons en stond er voor. We hebben van je genoten.

Wij wensen zijn vrouw Adrie en al zijn geliefden sterkte om dit verlies te dragen.

Vandaag, vrijdag 20-7, is de uitvaart van Cees.

Cees van Arkel

02-12-1943 13-07-2018

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2389

3 acties in evenzoveel dagen: het mooie weer zorgt voor wat acties!

  • Fotogallery:
  • 01-07-2018

Is het vaarseizoen dan nu ook op het Markermeer begonnen? Het lijkt er de afgelopen dagen wel op! Onze plv schipper Emile heeft het in ieder geval druk gehad: Samen met een aantal opstappers zijn er 3 acties in 3 dagen geweest.

Op vrijdagmiddag begon voor de meeste het weekend. Vol met mooie wind, zonneschijn, en dus op en top zeilweer. Helaas zijn er dan altijd mensen die de pech hebben dat ze niet alleen de kant kunnen halen.
Zo was er op vrijdag een eigenaar van een zeiljacht waar we via de kustwacht mee in kontakt kwamen welke motorstoring had en graag assistentie wilde hebben bij het aanmeren in de haven.
Het jacht lag voor anker en het was dus voor ons een makkie om deze langzij te nemen en deze vakkundig in de haven te parkeren, eigenaar blij, wij tevreden en de KNRM weer een donateur rijker.

Op de zaterdag ging om ongeveer 17:00 de schipperstelefoon met de eigenaar van een zeiljacht welke al zeilend de dam geraakt had. Door motorstoring kwamen ze er niet goed weg. Gelijk geankerd, maar ook deze pakte niet goed en door het krabben dreigden ze weer richting de dam te verdagen. Een vrij onfortuinlijk eerste zeiltochtje! Erg groot was de vreugde toen de de opstapper aan boord stapte om hen langszij te nemen en ze zo in veiligheid te brengen. Als dank werden ook zij direct donateur van de KNRM.

Drie maal is scheepsrecht dus op zondag gingen de piepers weer nu voor een groot jacht welke zijn anker niet goed in het kluisgat kon krijgen. Net toen de meesten klaar zaten om de start van de F1 Oostenrijk te bekijken. Dus gedurende de gehele race (winst voor Max Verstappen! ) waren wij bezig met een inzet om het anker te klaren. Bij het anker opgaan is de hieuw lijn van het stokanker gebroken. Daardoor kon het anker niet volledig binnen worden gehaald en bestond er risico op het slaan van het anker tegen de huid van het schip. Ter plaatse is een opstapper over boord gegaan en hebben we een noodlijn door het oog van het anker geplaatst. Nadat het anker boven was een nood-hieuw lijn bevestigd en kon het anker veilig geborgd worden.
Al met al een prima weekend voor KNRM Lelystad.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2154

Raad gestrand op Markerwadden

  • Fotogallery:
  • 23-05-2018

Het is woensdagavond 23 mei 2018 omstreeks half negen als de telefoon van de schipper van KNRM Lelystad gaat.

Een contactpersoon van Natuurmonumenten meldt dat hij en 9 opvarenden van gemeente Almere met prominent Duivesteijn na een studiebezoek aan de Markerwadden met hun boot in een dik stuk touw terecht zijn gekomen. Dit touw was van een ankerboei tbv baggerwerkzaamgheden. Hun boot was onbestuurbaar en kon niet meer varen. Hierop heeft de schipper een aantal KNRM collega's laten oppiepen om hen te hulp te komen.

Omstreeks 21:00 uur is reddingboot Bert en Anneke Knape uitgevaren met zes opstappers richting de Markerwadden. Daar aangekomen lag de boot van Natuurmonumenten langs een bagger/kraan schip aangemeerd. Alle opvarenden stonden naar ons reikhalzend uit te kijken in afwachting van wat komen gaat.

Na kort overleg werd besloten de opvaren bij de Bert en Anneke Knape aan boord te nemen en terug naar Lelystad te brengen.

Omdat er een grote kraan op het baggerschip aanwezig was kon deze met enkele stroppen de bootj van Natuurmonumenten uit het water liften, zodoende kon het euvel, het dikke touw om de schroefas, eenvoudig worden verwijderd. Terug in het water kon de boot weer zelfstandig varen. Ondertussen is de Bert en Anneke Knape al op weg terug naar de wal met de opvarenden. Zij beleefden voor hun gevoel een spannende terugvaart. Een opstapper van KNRM Lelystad is voor de zekerheid met de boot van Natuurmonumenten mee terug naar Lelystad gevaren.

Nadat de opvarende veilig en wel aan de wal waren gebracht en enkele fotomomenten waren genomen werden wij hartelijk bedankt. Ondertussen kwam de boot van Natuurmonumenten ook binnengevaren en waren wij allemaal omstreeks half 22.30 uur weer klaar voor de volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2277

Geen grap op eerste paasdag

  • Fotogallery:
  • 01-04-2018

Zondag 1 april eerste paasdag aan het begin van de avond gaat de pager van KNRM Lelystad net nadat ik shoarma op de gourmet had gelegd, even de pager uit drukken, het zal wel de wekelijkse test zijn. Maar nee, het is een prio 2, ik stond nog even verbaast te kijken want de laatste actie dateert al weer van 18 januari, de melding, een motorboot met aandrijf problemen. Met dat ik zeg; ik ga, zie ik dat mijn shoarma met ui en champignons geconfisqueerd wordt door de zoon.

Met 6 opstapper inclusief de schipper varen we naar de stuurboord sluis van de houtribsluizen een halve mijl van het boothuis Jan de Braal. Voor de deuren tegen stuurboord remmingswerk ligt een geklonken zeesleper die tussen de deuren van de sluis zonder aandrijving kwamen te zitten. Middels vereende krachten heeft de bemanning het 40T wegend schip buiten de sluis gekregen en aan het remmingswerk afgemeerd.

Bij aankomst met reddingboot Bert en Anneke Knape zijn twee opstapper overgestapt op de zeesleper en besproken wat de vervolgstappen werden. Besloten is een U-turn te maken en de sleper in Batavia-haven af te meren, middels een sleeplijn op de voor bolder en een hulplijn op een achter bolder en walbolder is de zeesleper omgedraaid en vervolgens met een gang van 4 a 5 knopen naar Batavia-haven gevaren.

Het weer is zeer rustig en gezien de zeesleper nog wel sturing heeft is besloten met minimale snelheid op een korte sleeplijn de zeesleper langs de kade te varen en af te meren. Hoewel paparazzi op de loer lag (balkon) bleef de bemanning en vooral de stuurman ijzig kalm en is uitgevoerd wat besproken is.

Nog even het papierwerk afronden gevolgd door een handdruk om vervolgens retour station en gourmet te gaan, maar die laatste stond inmiddels al te weken in het sop.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2009

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.