Skip to main content

Alarm in de nachtrust is altijd een serieuze

  • Fotogallery:
  • 06-07-2017

Als de pieper gaat op een tijdstip dat de meeste mens nog slapen is het vaak goed mis. Twee binnenvaart schepen zijn net voorbij de Noordzijde houtribsluis met elkaar in aanvaring gekomen, waarop de pieper om 06:15 uur af ging, KNRM Station Urk is mee gealarmeerd.

Reddingboot Bert en Anneke Knape vaart met 6 opstappers uit en vragen een spoed schutting door de Houtribsluis van de Zuid naar de Noord. Politie en Brandweer Lelystad zijn al ter plaatse, maar hadden nog geen preventieve maatregelingen genomen. Door KNRM station Lelystad zijn twee bluspompen in gezet om het water in het binnenvaart schip te laten zakken. Station Urk arriveert met reddingboot Kapiteins Hazewinkel en Marinus Cornelis kort daar op en wordt door een opstapper van KNRM Urk en KNRM Lelystad vanuit het water het lek provisorisch toch professioneel gedicht. Doormiddel van repen schuim van een matras te snijden en deze in de ontstane scheur te stoppen werd de instroom van water sterk verminderd en konden de twee pompen de hoeveelheid ingestroomde water weg pompen en uiteindelijk met een klein elektrische dompelpomp het peil constant gehouden. Het schip is niet geheel leeg gepompt zodat de olie die in het schip aanwezig was niet in het oppervlakte water terecht kon komen. Gezien de ligging van het lek geraakte binnenvaart schip, in de vaargeul, en het niet volledig kunnen voorkomen dat olie in het oppervlakte water kwam zijn ook Officier van Dienst Brandweer en Rijkswaterstaat (OVD-B en OVD-RWS) ter plaatse gekomen.

Met de stabiele situatie is KNRM Urk en Lelystad retour station gegaan en door de overige aanwezige diensten een vervolg plan gemaakt om het gehavende binnenvaart schip te bergen. Eind uitkomst, het vrachtschip is door duikers preventiever dicht gemaakt zodat het schip verplaats kon worden. Middels een sleepboot is het vrachtschip in de middag naar Amsterdam gebracht om het lek boven water te krijgen. Of dit in een dok is gebeurd of door de lading te lossen is ons niet ter oren gekomen.

Door het samen oefenen is maar weer gebleken dat de lijntjes kort zijn, dit bevordert de werkwijze tijdens werkelijke incident. KNRM Station Urk, Brandweer Lelystad, Politie, CMIJ en RWS bedankt voor jullie inzet.

Gr

Arnold Bel

Plv Schipper Lelystad

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1927

Twee keer samenwerking tussen KNRM Urk en KNRM Lelystad op 1 dag!

  • Fotogallery:
  • 23-06-2017

Vrijdagmiddag 15:48 uur, de pager van KNRM Lelystad gaat en geeft de melding; Prio 1, Vaartuig maakt water. Op het boothuis staan 3 opstappers op scherp en wachten op de briefing van de dienstdoende schipper. Zeilboot maakt water ter hoogte van het commissarislicht en de stuurboord houtribsluis staat open voor een spoed schut van zuid naar noord, aldus de schipper. In de houtribsluis horen we dat KNRM Urk ook is uitgevaren voor een oproep, maar het slachtoffer had de diensten van de berger geaccepteerd waarop reddingboot Kapiteins Hazewinkel en Marinus Cornelis ook koers zetten naar het commissarislicht. Met nog een ETE van 5 minuten voor Bert en Anneke Knape meld KNRM Urk zich ter plaatse en zet drie man en de pomp over op de zeilboot en nemen de schipper van de zeilboot aan boord en starten het leegpompen.

Als reddingboot Bert en Anneke Knape ook ter plaatse is worden er nog twee opstappers van KNRM Lelystad op de zeilboot overgezet en zorgen dat de zeilen gestreken worden. Als het waterpeil in de zeilboot controleerbaar is wordt er een sleepverbinding gemaakt met reddingboot Bert en Anneke Knape en koers gezet naar de thuishaven van het slachtoffer, DEKO Marine in Lelystad. Gedurende de tocht wordt contact gelegd met Jachtservice Flevoland om de zeilboot direct uit het water te halen omdat de lekkage bij de schroefas of koelwater aansluiting is geconstateerd. Voor de DEKO Marine neemt reddingboot Kapiteins Hazewinkel de zeilboot langszij en levert deze af in de kraan box. Na een kop koffie gedaan te hebben gaan alle reddingboten retour station en meld de Bert en Anneke Knape zich om 17:45 uur uit bij het kustwachtcentrum.

Een prima samenwerking tussen de bemanning van beide stations. Later die avond zou dit nog een vervolg geven met een tweede melding:

Om 22:28 uur komt er wederom een PRIO1 op de pagers: surfer in problemen. De bemanning van de avond heeft de boot snel startklaar en als de schipper met de informatie komt kunnen we uitvaren. Een vrachtwagenchauffeur rijdend op de Markerwaarddijk heeft thv hmp 72 een surfer liggend op zijn bord gezien, met het zeil in het water ernaast. Hij zou aan de IJsselmeerkant liggen, dus ook nu hadden we weer een spoedschutting aangevraagd. Inmiddels schemerde het al behoorlijk, wat het zoeken niet makkelijker maakt. Aangekomen bij het vermoedelijke punt zijn we gestart met zoekslagen. Tijdens het zoeken krijgen we te horen dat ook KNRM Urk gaat helpen bij het zoeken. Vlak voor de Kapiteins Hazewinkel en Marinus Cornelis bij ons zijn, worden we door het KWC naar de Markermeerkant van de dijk gestuurt, omdat het vermoeden was dat de chauffeur zich mogelijk vergist had. Er word namelijk aan die kant van de dijk ivm drukte vrijwel nooit gesurfd. De sluiswachter van de Houtribsluis werkte ook nu gelukkig mee en we konden weer zo de sluis invaren bij aankomst.

Inmiddels zijn dan ook Marken en Wijdenes onderweg. Na een zoektocht langs de dijk waar veel gesurfd word, is er contact geweest met de melder en 100% zeker dat het toch de IJsselmeerkant moet zijn..... Marken en Wijdenes mogen retour station, en wij gaan wederom door de sluis....
Na een nog niet bekeken deel van de dijk gehad te hebben, blijken de reddingboten van KNRM Urk Jachthaven Flevo Marina ook gehad te hebben en het meest van het open water. Hierop zijn wij richting de Deko Marina. In de kom bij de wijk Parkhaven ligt een klipper voor anker, waar nog licht brand. Het is inmiddels bijna middernacht. Navraag bij deze schipper leerde ons dat hij ook 2 surfers had gezien, maar die zijn mogelijk bij een van de woningen aan het water naar binnen. Inmiddels stonden bij deze woningen al wat mensen te kijken. Het is toch ook best een gezicht, 3 boten die zoeken, maar ook een SAR heli hing in de lucht.... Na 2 opstappers aan wal gezet te hebben zijn de jongens gelocaliseerd en zijn veilig en wel thuis. De zeiler waar het om ging had inderdaad even rustig op zijn board gelegen. Niet omdat hij problemen had, maar omdat hij lag te wachten op een binnenvaartschip voor hij weer veilig de oversteek naar huis kon maken....

Even voor half 1 kunnen we dit goede bericht delen met de reddingboten van Urk en het KWC. Een andere maar weer goede samenwerking met elkaar. Na een 4e en laatste schutting waren we vlot weer terug aan onze zijde en konden we alles gereed maken voor een volgende uitruk.
Wederom een latertje, op donderdagavond laat was er ook een zoektocht op het Markermeer geweest.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2787

2e Nationale Historische Reddingbootdag groot succes!

  • Fotogallery:
  • 18-06-2017

Wat kunnen we toch trots zijn op ons station KNRM Lelystad!

De tweede Nationale Historische Reddingboot Dag is achter de rug. Voor bezoekers dan. De evaluatie komt nog en de rekeningen moeten we nog betalen, boothuis weer schoon maken enz. Maar wat een weekend. Er waren 18 historische reddingboten en de Hydrograaf ( pakjesboot 12 ) naar Lelystad gekomen. Het Wippertoestel uit Westkapelle en het KHV Noordwijk waren ook aanwezig. De weergoden hebben zich van hun beste kant laten zien, aan het water was het heerlijk vertoeven en een extra verkoeling werd verzorgd door een rondvaart op een van de Historische Reddingboten. Totaal hebben er ruim 600 personen een rondvaart gemaakt.

De reddingboten kwamen uit het hele land, van Terschelling tot aan Terneuzen. Zaterdag liepen alle 18 schepen al binnen bij Batavia-Haven te Lelystad. Dit jaar hebben we boten aan de binnen zijde afgemeerd wat een prachtig gezicht gaf. Wat is het toch een heerlijke locatie om af te meren.

Dit evenement is mogelijk gemaakt door onze sponsors:

De Rede,
van Scherpenzeel’s oliehandel BV,
Diesel Buchli,
Buisman Makelaars,
Lansink,
M-int,
Hak & Rein Vos,
Boskalis,
Habbeke Shipyard,
Van Ewijk Zonweringen
BSC Bureau Scheepvaart Certificering

en niet te vergeten, de vrienden van de NHRD. Allemaal hartelijke Bedankt. Ik hoop jullie volgend jaar weer te zien, want zonder sponsors geen NHRD!

Maar ik wil zeker ook even stil staan bij al die kanjers van de KNRM Lelystad die zich belangenloos met meer dan 100% hebben ingezet om van de Nationale Historische Reddingboot Dag een fantastische weekend te laten worden.

Toppers namens team NHRD bedankt

Zet zondag 17 juni 2018 maar vast in de Agenda, de derde Nationale Historische Reddingboot Dag komt eraan. En de foto's van deze editie zijn snel te vinden op de site: www.nhrd.nl

Met vriendelijke Groet

Arnold Bel

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2637

Een rare melding ......

  • Fotogallery:
  • 27-05-2017

Via, Via komt de melding binnen op 27 mei in de avond. De schipperstelefoon gaat, de uitvoerder van de Markenwadden, die thuis zit, meld dat vanaf een werkvaartuig men drie personen in het water, nabij de Markenwadden, ziet zwemmen en dat hun schip is gezonken en niet meer te zien is, één is persoon onderkoelt graag jullie hulp.

Met deze gegevens belt de dienstdoende schipper het Kustwacht Centrum (KWC) en vraag KNRM Lelystad te alarmeren en of deze een ambulance naar het boothuis Jan de Braal willen sturen. We hebben nog veel vraagtekens wat is er aan de hand!

Om 19:19 uur gaat de pager; Prio 1, Vaartuig gezonken. Op het moment dat we met reddingboot Bert en Anneke Knape willen uitvaren komt de pendelboot voor de Markerwaden aanvaren met de drie jongens aan boord. We nemen de drenkelingen over en vragen na de toedracht en laten de ambulance die reeds onderweg was doorrijden.

Deze heren zijn met een kano van Lelystad naar de Markenwadden gevaren, hier zijn ze in de problemen geraakt door golfslag en omgeslagen. De kano had onvoldoende drijfvermogen waardoor deze geheel onderwater kwam en niet meer als steun voor de drenkelingen kon fungeren. Er was nog maar één oplossing voor de mannen, zwemmen naar het werkschip die bij de Markerwadden aan het werk was. Deze zag de jongens zwemmen en heeft alarm geslagen en de mannen uit het water gehaald.

Er is nog uitgevaren om de kano te zoeken maar niks meer aangetroffen alleen een verloren slipper. Dit hele verhaal had heel anders kunnen aflopen als de mannen niet waren opgemerkt. Want op zaterdagavond is er weinig scheepvaart op het water die je opmerkt als je als kanovaarder in de problemen zit.

Na controle door het ambulance personeel zijn de heren ontslagen van verzorging en konden deze huiswaarts keren met een weerzinwekkend verhaal en om hun zonden te overdenken.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2096

Zeilboot niet Picobello

  • Fotogallery:
  • 19-05-2017

Om 14:00 uur komt er een melding op de schipper telefoon, met het verzoek om een jachtje maar binnen te loodsen. Waarschijnlijk de keerkoppeling defect. Via pre-com een alarm er uit gedaan naar de zes vrijwilligers die op groen staan om op te komen. Op het boothuis Jan de Braal is er kort overleg en varen uit met vijf opstappers op reddingboot Bert en Anneke Knape. Zeilbootje vaart hen en weer aan de zuidelijke ingang van de houtribsluis. Twee opstappers worden overgezet naar de zeilboot en daarop direct langszij genomen en achtereenvolgens grootzeil gestreken.

In overleg met de bemanning van de zeilboot en de havenmeester is de zeilboot afgemeerd in Bataviahaven. Om 15:00 uur is reddingboot Bert en Anneke Knape retour station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1891

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.