HOME

Alarm in de nachtrust is altijd een serieuze

06-07-2017 lelystad

Als de pieper gaat op een tijdstip dat de meeste mens nog slapen is het vaak goed mis. Twee binnenvaart schepen zijn net voorbij de Noordzijde houtribsluis met elkaar in aanvaring gekomen, waarop de pieper om 06:15 uur af ging, KNRM Station Urk is mee gealarmeerd.

Reddingboot Bert en Anneke Knape vaart met 6 opstappers uit en vragen een spoed schutting door de Houtribsluis van de Zuid naar de Noord. Politie en Brandweer Lelystad zijn al ter plaatse, maar hadden nog geen preventieve maatregelingen genomen. Door KNRM station Lelystad zijn twee bluspompen in gezet om het water in het binnenvaart schip te laten zakken. Station Urk arriveert met reddingboot Kapiteins Hazewinkel en Marinus Cornelis kort daar op en wordt door een opstapper van KNRM Urk en KNRM Lelystad vanuit het water het lek provisorisch toch professioneel gedicht. Doormiddel van repen schuim van een matras te snijden en deze in de ontstane scheur te stoppen werd de instroom van water sterk verminderd en konden de twee pompen de hoeveelheid ingestroomde water weg pompen en uiteindelijk met een klein elektrische dompelpomp het peil constant gehouden. Het schip is niet geheel leeg gepompt zodat de olie die in het schip aanwezig was niet in het oppervlakte water terecht kon komen. Gezien de ligging van het lek geraakte binnenvaart schip, in de vaargeul, en het niet volledig kunnen voorkomen dat olie in het oppervlakte water kwam zijn ook Officier van Dienst Brandweer en Rijkswaterstaat (OVD-B en OVD-RWS) ter plaatse gekomen.

Met de stabiele situatie is KNRM Urk en Lelystad retour station gegaan en door de overige aanwezige diensten een vervolg plan gemaakt om het gehavende binnenvaart schip te bergen. Eind uitkomst, het vrachtschip is door duikers preventiever dicht gemaakt zodat het schip verplaats kon worden. Middels een sleepboot is het vrachtschip in de middag naar Amsterdam gebracht om het lek boven water te krijgen. Of dit in een dok is gebeurd of door de lading te lossen is ons niet ter oren gekomen.

Door het samen oefenen is maar weer gebleken dat de lijntjes kort zijn, dit bevordert de werkwijze tijdens werkelijke incident. KNRM Station Urk, Brandweer Lelystad, Politie, CMIJ en RWS bedankt voor jullie inzet.

Gr

Arnold Bel

Plv Schipper Lelystad

DEEL DIT BERICHT
Terug naar nieuwsoverzicht