Skip to main content

Omgeslagen Trimaran en zeilboot met motorstoring op Markermeer

  • Fotogallery:
  • 04-09-2016

Om 11:11 uur gaat de pager van de vrijwilligers van KNRM station Lelystad en Marken, melding: Prio 1, Jacht in problemen, MKN1 en LLS. Op het boothuis Jan de Braal heeft dienstdoende schipper contact met het Kustwachtcentrum (KWC) over de locatie, situatie boot en personen, het betrof een omgeslagen boot met drie personen te water.

Om 11:22 uur vaart reddingboot Bert en Anneke Knapen in de richting van de vluchthaven langs de Oostvaardersdijk halverwege Lelystad-Haven en Blocq van Kuffeler (Almere) en horen dat ook KNRM Marken onder weg is naar het incident. Aan de horizon verschijnen wat rondvarende zeilboten met daar tussen een grote vlek. Vanuit stuurboord zien we dat een rib het incident naderen en horen dat de berger Loki zich ter plaatse meld en al snel meld dat twee opvarende op een andere zeilboot aan boord zijn gegaan en dat de eigenaar van de Trimaran nog bij zijn zeilboot is. Enkele minuten later meld ook reddingboot Bert en Anneke Knape zich ter plaatse. Gezien de aanwezigheid van de berger en KNRM Lelystad is KNRM Marken retour gegaan. Een opstapper van de berger is de sleepkabel aan het bevestigen aan de stuurboord stag bij een zaling. Echter de poging hiermee de Trimaran te richten mislukte. Vervolgens is de sleepkabel van de berger Loki aan de uithouder van stuurboord drijver bevestigd door twee opstappers van KNRM Lelystad en een opstapper van de berger waarbij de Trimaran uiteindelijk weer rechtop gekregen is. Eenmaal drijvende vatte het grootzeil, waarvan de schoot losgemaakt was, wind en klapte tegen de stuurboord stag wat de onbemande trimaran in enkele seconden een snelheid gaf van 15 á 17 MPH. De Bert en Anneke Knape is aan bakboord zijde langs zij gegaan van de Trimaran en heeft eerst een opstapper van de KNRM en van de berger over gezet en vervolgens de eigenaar van de Trimaran en hebben het roer ter hand genomen en de zijlen gestreken. Vervolgens is er koers gezet naar jachthaven Lelystad-Haven.

Ondertussen kwam er een tweede melding binnen waar reddingboot Bert en Anneke Knape heen is gegaan. De zeilboot vertoonde motor problemen maar vaart op een deels ingerolde fok richting eveneens jachthaven Lelystad-Haven maar dat was nog 3 á 4 mijl. Hierop is besloten dat ze weer contact zouden opnemen als zij binnen de strekdam zouden zijn van het Oosvaardersdiep bij Lelystad.

De Bert en Anneke Knape is terug gekeerd om te assisteren bij de sleep van de Trimaran en deze af te meren in de jachthaven door de berger Loki. In de jachthaven Lelystad haven werden we verwelkomt door een hele delegatie van de Catamaran en Trimaran Club Nederland (CTC) die hun jaarlijkse CTC weekend hadden in de haven en de omgeslagen Trimaran hoorde daarbij en deed mee aan de Henk Eggink Trofee (HET) mede georganiseerd door de CTC.

Reddingboot Bert en Anneke Knape is na het afmeren van de Trimaran terug gevaren naar de zuidelijke haven uitgang van het Oostvaardersdiep en zagen dat de zeilboot met motorproblemen daar ook arriveerde. Er is een opstapper van KNRM Lelystad overgezet en in de luwte van de strekdam van de het Oostvaardersdiep is de zeilboot aan stuurboordzijde genomen van reddingboot Bert en Anneke Knape. De berger Loki had zijn werk er opzitten en zette koers richting Edam. De zeilboot is afgemeerd aan de kade van de jachthaven Lelystad-Haven en zijn de gegevens van de eigenaar genoteerd.

Met de brandbluspomp van reddingboot Bert en Anneke Knape is nog de Trimaran verlost van een 1000 liter water waarna ook KNRM Lelystad retour station is gegaan alwaar de deur om 15:15 uur weer in het slot viel om nog even te genieten van de zondag.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3469

Sleep los, sleep vast, .......

  • 28-08-2016

Zondag 28 augustus 2016 omstreeks 13:45 uur kwam er via de schipperstelefoon een melding binnen dat er een motorjacht stuurloos ronddobberde i.v.m. met motoproblemen. Tegen 14:00 uur is de Bert en Anneke Knape uitgevaren en zijn via haven ingang Zuid, koers gaan zetten naar het motorjacht. De exacte positie was toch niet helemaal duidelijk en hebben toen telefonisch contact gezocht met de schipper van het motorjacht. Deze bleek ten oosten van boei E2 te liggen. Ondertussen vernamen wij via kanaal 16 dat een commerciële berger zich bij het stuurloze motorjacht melde, de schipper gaf aan dat hij op de KNRM wachtte.

Bij het jacht aangekomen is er een opstapper van KNRM Lelystad overgestapt, de motor deed het niet meer en daardoor ook de stuurinrichting niet. Hierop volgend werd er een sleepverbinding gemaakt en hebben we koers richting Lelystad gezet.

Nog maar net aan de sleep melde via kanaal 16 het Kustwachtcentrum (KWC) ons dat een zeilschip op de rotsen terecht was gekomen in de haven ingang bij Lelystad.

Hierop hebben wij direct gemeld aan het KWC ook ter plaatse te gaan en het motorjacht voor anker te leggen en deze later op te halen. Helaas bleek het anker onklaar en konden we niets anders doen dan de sleepverbinding los maken en het jacht wederom te laten dobberen. De Bert en Anneke Knape zette met spoed koers richting Lelystad. Vanwege de harde wind en golfslag kon er niet volle kracht worden gevaren waardoor de commerciële berger eerder ter plaatse was. Zij melde dan ook dat er geen lekkage was, en dat alle passagiers het goed maakte aan het KWC. Aanvankelijk leek het erop dat zij alles onder controle hadden en wij niet meer nodig waren. Hierop zijn wij retour naar het dobberende motorjacht gegaan en hebben opnieuw een sleep verbinding gemaakt en weer koers gezet richting Lelystad.

Goed en wel weer op koers werd de Bert en Anneke Knape wederom door het KWC opgeroepen dat er via de Centrale Meldpost IJsselmeergebied (CMIJ) een aanvaring was gemeld tussen een commercieel schip en een pleziervaart en of de Bert en Anneke Knape zo spoedig mogelijk ter plaatse wilde gaan. Goed,...opnieuw de sleepverbinding losgemaakt en, het motorjacht achterlatend, koers gezet richting alweer de haven ingang bij Lelystad. Eenmaal aangekomen aldaar was er niets te zien. Na overleg met de CMIJ dachten zij dat het ging om een aanvaring en dat een betrokken schip al richting Bataviahaven was gezien. Er bleek dus gelukkig weinig aan de hand en hebben voor de zekerheid even in de haven rondgekeken maar niets aangetroffen.

Via het boothuis Jan de Braal een extra opstapper opgepikt en met de Bert en Anneke Knape opnieuw koers gezet naar het dobberende motorjacht en voor een derde maal een sleepverbinding gemaakt. Na circa 4 mijl kwamen wij aan in Bataviahaven en hebben daar uiteindelijk het motorjacht veilig kunnen afmeren. Om 17:40 uur kon de Bert en Anneke Knape na een plotse hectische middag weer retour station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2043

Onbemande zeilboot op strekdam

  • Fotogallery:
  • 25-07-2016

Rond 14:30 uur is de schipper van dienst via de schipperstelefoon benaderd voor een houten zeilboot dat tussen de Bataviahaven en het Wortman gemaal aan lagerwal tegen de dijk lag. De schipper van KNRM Station Lelystad heeft daarop met het Kustwachtcentrum (KWC) gebeld en besloten een prio 2 melding uit te sturen.

Om 14:45 uur vaart reddingboot Bert en Anneke Knapen uit en zijn kort daar op ter plaatse en treffen de houten zeilboot aan tegen de strekdam nabij de graanstijger, een oude aanleg plek van tijdens de inpoldering van Flevoland. Na wat roepgeluiden te hebben gemaakt en er geen reactie kwam is er een opstapper over gezet en deze constateerde al snel dat er geen bemanning meer aan boord was wat is gerapporteerd aan het KWC. Met reddingboot Bert en Anneke Knape is eerst de zeilboot van de stortstenen af gehaald en gecontroleerd of deze geen water maakte. Vervolgens is het anker, dat tussen de stortstenen lag, gelicht en is de zeilboot langszij genomen en afgemeerd aan de graanstijger.

Uit navraag bij afgemeerde vissers aan de graanstijger werd duidelijk dat de zeilboot er zondag al lag, iets uit te kant voor anker. In overleg met het KWC is langs de kust gevaren om te kijken of er geen opvarende in de rietkraag zouden liggen en of er misschien een volgbootje onbeheerd afgemeerd was, dit om een invulling te geven waarom de zeilboot onbemand op de strekdam lag, er is echter niets aangetroffen. Een tweede bezoek van de zeilboot heeft een naam opgeleverd en is de persoon door de Waterpolitie nagetrokken en was een bekende voor hun. Met KWC en Waterpolitie is besloten de actie af te breken en retour station te gaan.

De volgende dag is de eigenaar weer gesignaleerd op het zeilschip. Hij was gaan wandelen omdat hij even genoeg had van de aggregaat van de buurman. Hij was blij met de plek waar KNRM Lelystad hem had afgemeerd en mocht van de havenmeester een nachtje blijven.

Eind goed al goed!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2688

3 x is scheepsrecht: 3 alarmeringen in iets meer dan 24u.

  • Fotogallery:
  • 09-07-2016

In iets meer dan 24 uur zijn onze vrijwilligers 3 keer gealarmeerd en uitgevaren.

Vrijdag tegen half 2 nr 1: een prio2 voor een vaartuig met motor problemen. De eigenaar van een jacht had de schipperstelefoon gebeld, hij had door vervuilde diesel motorproblemen. Zelf zijn ze naar de haven gevaren al waar ze langszij genomen werden en het laatste stuk de haven in gebracht zijn.

In de nacht van vrijdag op zaterdag gingen om 2 uur de pagers wederom. Dit maal voor een jacht op de dijk dreigde te lopen vanwege een motorstoring. Precieze positie niet duidelijk gekregen van de boot dus gaan zoeken met KNRM Enkhuizen aan beide zijden van de dijk.
Ondanks herhaalde oproepen van kustwacht kregen geen contact meer, buiten het klikken van de marifoon knop van het schip. Enkhuizen heeft gezocht tot de ketelmeerbrug en venhaven wij tot aan de bloc van cuffeler.
Om 3:45 uur stuurde de kustwacht alsnog een helikopter de lucht in om ook het hele gebied van boven af te onderzoeken.
Wij waren tegen half vijf terug en vroeg de kustwacht om te wachten totdat de heli klaar was.
Om 4:45 uur is besloten om te stoppen met wachten indien nodig opnieuw een alarmering zouden geven.
Voor een aantal van ons dus een korte nacht. Er bestaat het vermoeden dat het een valse melding was. Niet fijn dus!

De derde alarmering kwam om 17.00 uur op de zaterdag. Een zeiljacht had een lijn in de schroef gekregen en konden niet onder zeil naar de haven komen, het was inmiddels bijna windstil op het markermeer. De eerste posities was onduidelijk, maar na telefonisch contact de juiste coordinaten gekregen en waren we vlot ter plaatse. Dit zeiljacht hebben we eerst richting de haven gesleept, alwaar we ze langszij genomen hebben om ze vervolgens bij de meldsteiger van Lelystad Haven netjes aan te meren. Naast een directe donatie en een lekkere fles wijn mogen we deze eigenaar ook verwelkomen als donateur.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2470

Een vriendelijk stem aan de andere kant van de lijn!

  • Fotogallery:
  • 08-07-2016

En dan opeens gaat de station telefoon, een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn zegt een oud zeil cursist te zijn. He Arnold dat ik jou aan de lijn krijgt, dat is leuk. (tijdens het schrijven van dit stukje, is op de radio te horen Suzanne van VOF de Kust). De rust in haar stem geeft al aan dat er geen paniek is aanboord, ze vertel me dat ze samen met haar vader net vertrokken zijn vanuit Lelystad het Markermeer op. De motor geeft problemen, waarschijnlijk iets met de brandstof. En vraagt onze hulp om bij het afmeren in de haven te helpen. Daar zijn wij van KNRM Station Lelystad niet te beroert voor.

Ze varen op genua terug naar Lelystad. Kort overleg wat te doen voor we er zijn, zo blijven ze rustig varen op de genua of eventueel gewoon het anker uitgooien. Ik moet nu ophangen zeg ik, ga ik de overige opstapper die op groen staan alarmeren via het Kust Wacht Centrum (KWC).

Zo gezegd zo gedaan, KWC doet er een prio 2 uit, info bij de schipper. Volle bak. Er komen er 8 man op, Wouter, Sergey, Marcel, Maikel, Maickel, Emile, Iwan en Ik zelf. Ik geef aan wie het druk op het werk heeft mag retour werkgever. Dit wordt ook gedaan door een opstapper.

We zien al vanuit het boothuis het zeiljacht varen op de genua. We varen uit met 7 personen, hoeven niet naar buiten dus kan dit prima.

Zeiljacht Langszij, iedereen kent zijn taak. En zo brengen we het zeiljacht naar de Bataviahaven.

Op de steiger nog wat napraten met vader en dochter, begint ze over haar zoontje en Sam de brandweerman. Dat gevoel heb ik nu ook zegt ze. Wat bedoel je zeg ik. Nou als me zoontje naar Sam de brandweerman kijkt op TV komt altijd alles goed als Sam de brandweerman komt. Nou dat gevoel heb ik nu ook als jij hier met de KNRM bent, alles komt goed. Wordt je zomaar vergeleken met Sam de Brandweerman. Wat Sam wel altijd doet is Samen uit en thuis, en dat hebben we nu ook weer gedaan.

Een ieder bedankt voor zijn inzet.

Groet

Arnold Bel

Plv Schipper KNRM Station Lelystad

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1983

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.