Skip to main content

Vroege vogels stranden wederom

  • Fotogallery:
  • 03-07-2015

Tweede poging om met zeilboot in Muiden te komen eindigt wederom langszij aan reddingboot Bert en Anneke Knape.

Het is donderdag ochtend 06:37 uur wanneer de beschikbare bemanning van KNRM Station Lelystad gewekt worden, alleen niet door de wekker, het is de pager die op het nachtkastje staat te brullen. In het boothuis staan 6 slaperige bemanningsleden klaar om een paar vroege vogels hulp te bieden.

Het betreft een zeilboot die op weg is van jachthaven Lelystad-Haven richting de haven van Muiden. Om 06:57 uur is reddingboot Bert en Anneke Knape ter plaatse bij het zeiljacht met twee opvarende die 2 mijl buiten de zuidelijke uitgang van het Oosvaardersdiep voor anker liggen. Al snel wordt duidelijk dat het zeiljacht 6 juni ook al van het water is gehaald door KNRM Lelystad en wederom hebben ze te kampen met een motor storing.

Er worden twee opstappers overgezet en doen een poging de motor te starten. Wanneer dit niet lukt wordt i.v.m. het rustige weer, wint stil en het zonnetje net boven de horizon, de zeilboot direct langszij genomen aan reddingboot Bert en Anneke Knape en met de twee bemanningsleden afgemeerd in de haven waar de reis begonnen was.

Om 07:45 uur meld de schipper van reddingboot Bert en Anneke Knape de actie af bij het Kustwacht Centrum en gaat de bemanning naar de geplande verplichting voor deze dag op het werken of thuis.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1730

65 Voets zeiljacht in veilige haven gebracht

  • Fotogallery:
  • 13-06-2015

Door een elektrische storing geen motor en zeil mogelijkheden meer en wordt KNRM Lelystad opgeroepen om de 65 Voets zeiljacht in veilige haven te brengen.

Het is een mooie en rustige lente middag als om 15:29 uur de pagers af gaan van KNRM Station Lelystad, melding; Prio 2, Vaartuig motor problemen. Op het station arriveren de beschikbare schipper en opstappers en wordt er koers gezet richting vaargeul betonning OVD 6 ter hoogte van het gemaal Block van Kuffler.

De melding betrof een zeilboot die door een elektrische storing de motor niet kon starten en tevens zijn zeilen niet meer kon bedienen. Aangekomen bij het slachtoffer schip blijkt het om een 65 voets zeiljacht te gaan waarvan de schipper een bekende is van enkele bemanningsleden op reddingboot Bert en Anneke Knape van KNRM Station Lelystad. De schipper van het zeiljacht vaarde voor een klant uit Lelystad het jacht van de Middellandse Zee naar Lelystad toen het voorbij Pampus met de elektrische storing kwam te zitten.

Twee opstappers worden over gezet op het zeiljacht die alleen al door de wind in zijn tuigage een vaart had van 3 á 4 knopen maar kon alleen recht voor uit varen en tevens geul gebonden was i.v.m. zijn diepgang. Om wat sneller richting Bataviahaven te varen en beter in de vaargeul te kunnen blijven is er een sleepverbinding gemaakt met reddingboot Bert en Anneke Knape. Voor de haveningang van Bataviahaven is het zeiljacht aan bakboordzijde van reddingboot Bert en Anneke Knape langszij genomen en is op de wind in de tuigage en stuur en rem capaciteit van reddingboot Bert en Anneke Knape het zeiljacht in de Bataviahaven afgemeerd.

Na een rondleiding gehad te hebben door het jacht en er geconstateerd is dat er toch zeilboten zijn waar de schipper van KNRM Station Lelystad rechtop kan staan, wel onder het dakluik, is er nog een drankje genoten en om 18:15 uur retour station gegaan.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1681

KNRM Lelystad assisteren berger

  • Fotogallery:
  • 10-06-2015

KNRM Lelystad assisteert bergers met aanboort halen tuigage van zeilboot met gebroken mast.

Het is woensdag middag als om 15:51 uur de pagers van KNRM Station Lelystad af gaan met de melding; Prio 1, Vaartuig in problemen. Het betreft een zeilboot waarvan de mast is gebroken. KNRM Lelystad vaart met reddingboot Bert en Anneke Knape uit en zijn om 16:39 uur ter plaatse van het slachtoffer schip.

Op de zeilboot zien we een grote ravage en tevens dat het slachtoffer schip al op sleep is genomen door een berger. Na contact gehad te hebben met de schipper van het slachtoffer schip en de schipper van de berger was de assistentie van KNRM Lelystad in eerste instantie niet meer nodig. Gezien de ravage en het aantal aanwezige personen is besloten om met reddingboot Bert en Anneke Knape nog even stand-by te blijven. Gezien de gehele tuigage met uitstaand zeil overboord was geslagen is door KNRM Lelystad aan de berger aangeboden om te assisteren bij het aanboort halen van de mast. Hierop zijn er in totaal vier opstappers over gezet op het slachtoffer schip en met verende krachten de mast delen, verstaging en zeilen aanboort gehaald.

Na nog een laatste check van de bemanning op het slachtoffer schip en in overleg met de berger zijn de opstappers van KNRM Lelystad weer overgestapt naar reddingboot Bert en Anneke Knape en is retour station gegaan. Om 17:28 uur wordt reddingboot Bert en Anneke Knape afgemeld bij het Kustwacht Centrum en klaar gemaakt voor de volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1956

Prioriteiten stellen bij dubbel actie

  • Fotogallery:
  • 06-06-2015

Geredde zeilboot achterlaten om stranden op de pier te voorkomen.

Op de dag dat KNRM Lelystad waarneemt op KNRM Station Elburg, i.v.m. een stations uitje, gaat om 10:01 uur de pieper van station Lelystad melding; Prio 2, Vaartuig motor problemen. De eerste shift van KNRM Station Lelystad die om 10:00 uur op Station Elburg aanwezig waren zaten op kanaal 16 op de eerste rang.

De melding betrof een zeilboot met motor problemen maar ook het tuigage was niet goed in orde waarop de opvarende besloten een oproep te plaatsen bij het Kustwacht Centrum (KWC). Om 10:25 uur is reddingboot Bert en Anneke Knape ter plaatsen. De slachtoffers lagen halverwege Lelystad en het Block van Kuffler voor anker. Er worden twee opstappers over gezet op de zeilboot, na nog een poging gedaan te hebben de motor te starten wordt besloten deze op sleep te nemen.

Gezien de reis van het slachtoffer schip van Lelystad naar Muiden ging was de wens deze naar het Block van Kuffler te brengen. Maar gezien de afstand en het vaargebied van KNRM Station Lelystad is besloten de zeilboot met opvarende af te meren in jachthaven Lelystad-Haven, achteraf geen slechte beslissing.

Om 11:12 uur wordt reddingboot Bert en Anneke Knape opgeroepen door het KWC met de melding dat er een motorkruiser ten zuiden van Lelystad-Haven met motor problemen een oproep had geplaatst. Terwijl met het KWC wordt overlegt hebben we het schip visueel en ligt net buiten de zuidelijke vaar ingang van het Oostvaardersdiep. De motorkruiser wordt door de wind richting de pier gedreven waarop besloten wordt de op sleep hebbende zeilboot achter de pier van het Oostvaardersdiep in de luwte voor anker te leggen en eerst de prioriteit te geven aan de motorkruiser.

De opstappers worden van de zeilboot gehaald en enkele minuten later over gezet op de motorkruiser. Drie meter voor een fuiken stelling en 10 meter voor de dijk heeft reddingboot Bert en Anneke Knape de kruiser, op de voor bolder, op sleep en neemt de motorkruiser mee in de luwte op het Oostvaardersdiep. Hier wordt de motorkruiser langs zij genomen aan reddingboot Bert en Anneke Knape en afgemeerd in jachthaven Lelystad-Haven. Wanneer de gegevens zijn opgenomen wordt er koers gezet naar het eerste slachtoffer schip en wordt deze direct langs zij genomen aan de Bert en Anneke Knape en eveneens in jachthaven Lelystad-Haven afgemeerd.

Om 12:45 uur ligt reddingboot Bert en Anneke Knape weer klaar voor de volgende inzet. Een deel van de bemanning zal zich opmaken voor het afwisselen van de bemanning op Station Elburg, die duidelijk baalde dat bij hun aankomst op KNRM Station Elburg de pieper afging voor KNRM Lelystad en wordt maar weer eens duidelijk acties niet te plannen zijn.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1867

Vrienden uitje even uitgesteld

  • Fotogallery:
  • 20-05-2015

Zeil uitje naar Stavoren even uitgesteld voor reparatie van stuurwiel overbrenging.

Een west briesje gaat over het IJsselmeer, een ideale wind om van Lelystad naar Stavoren te zeilen als om 13:42 uur voor KNRM reddingstation Lelystad de pieper af gaat, melding; Prio 2, Vaartuig motor/stuur problemen.

Op het boothuis Jan de Braal is contact gelegd met de Houtribsluis om een spoed schudding aan te vragen en om 13:55 uur vaart reddingboot Bert en Anneke Knape uit door de stuurboord sluis van het Markermeer naar het IJsselmeer. Ter hoogte van het Houtribhoekstrand licht een zeiljacht voor anker aan de rand van de vaargeul die voldoet aan het signalement dat is afgegeven is door het KWC (Kustwacht Centrum).

De Bert en Anneke Knape gaat even lang zij om twee opstappers over te zetten. Deze krijgen het verhaal van de opvarende dat ze een vrienden uitje hadden en een zeilboot gehuurd hadden om naar Stavoren te zeilen. De opvarende hadden speciaal een zeil cursus gevolgd en voor de zekerheid donateur geworden van de KNRM. Deze laatste kwam dus zeer van pas, voor ze de zeilen gingen hijsen wilde ze eerst even de zeilboot leren kennen en deden wat manoeuvres tot ze bij het stuur wiel een krak hoorde en daarna stuurloos waren. Na het anker uitgegooid te hebben en een poging gedaan het noodroer te achterhalen hebben ze via de verhuurder een nood oproep bij het KWC geplaatst.

De zoektocht door de opstappers van KNRM Lelystad deed wel het noodroer vinden en is besloten het zeiljacht hiermee en op eigen motor terug te varen naar DEKO Marina waar de vrienden tocht was begonnen. Hier heeft de verhuurder direct het euvel verholpen en is als nog de zeiltocht naar Stavoren gestart.

Na een bakkie koffie bij een oudgediende van KNRM Lelystad en een evaluatie van deze redding in de Houtribsluis, ligt de Bert en Anneke Knape om 15:30 uur weer klaar voor de volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1916

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.