Skip to main content

Melding Prio 2, een verjaardag cadeau?

  • Fotogallery:
  • 18-01-2016

Aanrijdende naar het station denk je; wat halen de jongens/meiden nu weer uit. Maar het was geen grap.

Wat een mooi verjaardag cadeau, om 16:10 uur gaat de pieper voor KNRM reddingstation Lelystad. De eerste keer voor 2016. Prio 2 vaartuig motor / stuur problemen, LLS. Aanrijdende naar KNRM Station Lelystad dacht ik, Plaatsvervangend Schipper Alrnold Bel; wat halen de jongens/meiden van Station Lelystad nu weer uit. Maar het was geen grap.

De opgekomen opstappers waren al druk bezig hun pak aan het aantrekken. Bellen met de Kustwacht en de Houtribsluis Lelystad voor een snelle schutting. Woonschip black out; geen aandrijving meer. Ligt thv de haven Flevo Marina tegen de dijk Lelystad / Enkhuizen aan. Met zeven opstappers varen we uit met reddingboot Bert en Anneke Knape. Vlug de sluis in, achter ons varen nog twee binnenvaartschepen mee naar binnen, snelle schutting wordt het niet. Maar geen nood, we hadden rustig weer en weinig golfslag, maar erg koud. De schemering treedt in, het zoeken naar een zwart schip tegen een zwarte achtergrond (de dijk) is lastig zoeken. Na nog een keer telefonisch contact met incident schip te leggen, hebben we haar snel gevonden.

Deze ligt met haar achterschip tegen de dijk aan. Voor wordt de boeg vrij gehouden van de dijk door het anker wat is uit gegooid. We zetten twee opstappers over. Het schip maak geen water, krijgen we door van de opstappers, dus we besluiten om achter een sleepverbinding te maken en het woonschip los te trekken van de dijk. Door we het achterschip eerst van de dijk trekken loopt het roer / schroef de minste kans op meer schade. Nadat we voldoende vrij gevaren zijn, pakken de sleepverbinding over naar voren. Na overleg met de sluis besluiten we het woonschip te slepen naar de Batavia Haven en naast de Lucht af te meren. Voor de sluis nemen we het woonschip, van 20 meter plus, langszij en dan is een Nicolaas klasse ineens een klein bootje.

Wij de motor, woonschip sturen en zo varen we de sluis binnen. Zonder problemen varen de sluis weer uit en meren we het woonschip af bij de Lucht. De kanjers van de walploeg staan klaar om ons op te vangen, heerlijk bak koffie en de actie na bespreken, trekken we de deur van het boothuis Jan de Braal om 19:10 uur achter ons dicht.

Dank mannen en vrouw. groet Arnold Bel.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2900

Laatste reddingrapport 2015 aangeleverd door geredde

  • Fotogallery:
  • 27-12-2015

Laatste reddingrapport van 2015 voor KNRM reddingstation Lelystad aangeleverd door de geredde naar aanleiding van dank mail.

Op 27 december om 18:32 uur gaat voor KNRM reddingstation Lelystad voor de laatste keer in 2015 de pieper, melding: Prio 2, vaartuig motorproblemen. Normaal gesproken wordt er een verslag gedaan van de redding gezien vanuit de bemanning van reddingboot Bert en Anneke Knape, maar deze keer doen we het anders. Van de geredde personen kregen we enkele dagen later een mooie bedank mail,

Beste,

Graag willen we jullie nog enorm bedanken voor de geslaagde reddingsactie op 27 december.

We hebben net een 40 voet tweemaster gekocht en dit was onze allereerste tocht. Van haar huidige ligplaats Hasselt waren we onderweg naar Breskens. Na een 8 uur afwisselend motorvaren/zeilen valt rond 17:30 uur onze motor uit te midden van het Markermeer. We zetten onmiddellijk een klein stuk genua op om niet stuurloos te worden.Twee man blijft buiten rondvaren om de vaargeul niet kwijt te raken, de derde persoon gaat het motorruim in. Blijkbaar is er een brandstofproblemen en heeft de motor zich vol lucht gezogen. Na een half uur pompen en andere tanks opengezet te hebben krijgen we de motor helaas niet aan de praat.

De weersomstandigheden laten niet toe om op zeil een haven te bereiken, dus zijn we genoodzaakt de KNRM op te roepen. We weten onze exacte coördinaten en koers door te geven en na een twintigtal minuten is de ploeg al bij ons schip. Twee man komt aan boord, waaronder ook een motor technieker. Hij gaat mee naar de motor krijgen maar krijgt hem ook niet aan de praat. Er wordt besloten ons naar Blocq van Kuffler te slepen. De sleep zal 25 minuten duren, waardoor de ttechnieker besluit toch nog eens in het motorruim te kruipen. (De vingertjes begonnen toch te hard te kriebelen...) Na een tiental minuten, vraagt hij ons de motor te starten en klinkt na een paar pogingen het prachtige geluid van een werkende motor. Er wordt besloten dat we nu op eigen kracht de haven kunnen bereiken, de sleep wordt losgemaakt en we nemen afscheid van de reddingsploeg.

We zijn jullie enorm dankbaar voor de geboden hulp. De mannen (en vrouw?) zijn enorm vriendelijk, kalm, en begripvol. De technieker heeft nog uitleg geven bij de motor, gezegd wat we een eventuele volgende keer nog kunnen proberen.

Jullie leveren TOP werk!! Bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Namens KNRM reddingstation Lelystad willen wij de geredde bedanken voor de geleverde dank betuiging en de redding hadden we zelf niet beter kunnen verwoorden in dit reddingrapport.

(i.v.m, privacy zijn namen uit de mail weg gelaten)

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2082

Zeiltochtje om ziek van te worden

  • Fotogallery:
  • 15-07-2015

Zeilboot krijgt motor problemen en opvarende zijn zeeziek.

Vrijdag 17 juli 11:53 uur als voor KNRM Lelystad de pager af gaat, melding; Prio 1, Vaartuig motor / stuurproblemen. Vanuit Enkhuizen komt een charter richting Lelystad gevaren met aanboord 7 opvarenden. De charter, een tweemaster van 25 meter, heeft problemen met de dubbele hydraulische aandrijving, één doet het niet en de tweede sputtert en valt soms uit hierop heeft de schipper van de charter om assistentie gevraagd van de KNRM.

Vijf mijl ten noorden van Lelystad treffen we de charter aan, zeilend halve wind op de fok. Twee opstappers van KNRM Lelystad worden overgezet op de charter en treffen naast de schipper en twee ouders ook vier honds zieke kinderen tussen de 10 en 16 jaar oud aan. Gezien de koers die gevaren moet worden en de golfslag, dwars op het schip, wordt besloten dat de charter op de fok naar Lelystad zeilt en de vier kinderen met reddingboot Bert en Anneke Knape direct naar de kant worden gebracht.

Na het aanboort nemen van de zieke kinderen op reddingboot Bert en Anneke Knape worden ze verdeeld over de stoelen van de KNRM bemanning en één wordt achter tussen sleep haspel en sleep bolder geplaatst en de KNRM bemanning van reddingboot Bert en Anneke Knape er omheen gestationeerd. Zo snel als mogelijk en de slachtoffer voorzien van het advies naar de horizon te kijken is koers gezet naar het boothuis Jan de Braal waar de slachtoffers voorzien zijn van een drankje en warme kleding.

Eén opstapper achterlatend bij de slachtoffers op het boothuis is reddingboot Bert en Anneke Knape terug gegaan naar de charter met motor problemen. Voor de haven Bataviahaven heeft de charter de nog beschikbare hydraulische motor gestart en heeft de zeilen gestreken. Op de wind in de tuigage is de charter de haven in gevaren. Vlak voor het afmeren van de charter viel de ook de enige nog beschikbare hydraulische motor uit. Middels een sleepverbinding op het bakboord achterdek van de charter en reddingboot Bert en Anneke Knape is de charter op tijd afgeremd en een harde aanvaring met de steiger voorkomen.

Inmiddels waren de vier kinderen ook bij de charter gearriveerd en hadden ze weer kleur in hun gezicht. Na nog de gegevens van de schipper en de charter genoteerd te hebben is er retour station gegaan en reddingboot Bert en Anneke Knape gereed gemaakt voor de volgende inzet.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2082

Buitenboordmotor kopje onder

  • Fotogallery:
  • 12-07-2015

Oversteek IJsselmeer naar Lelystad eindigt bijna in Urk na verlies buitenboordmotor.

Het is zondag vroeg in de middag als de windt aantrekt en menig KNRM-er extra scherp is op wat hij gaat doen wanneer om 14:45 uur de pager van KNRM Station Lelystad af gaan, melding; Prio 2, vaartuig motor / stuur problemen. Navraag bij het Kustwacht Centrum (KWC) blijkt he om een zeilboot te gaan die ter hoogte van de elektriciteitscentrale zijn buitenboordmotor heeft verloren en deze met moeite nog vat gehouden kan worden.

Middels een spoed schut door de Houtribsluis wordt koers gezet richting de elektriciteitscentrale gelegen ten noorden van Lelystad aan het IJsselmeer. Na enige tijd zoeken en aanspreken van enkele zeilboten, of deze een oproep hadden geplaatst, werd halverwege de elektriciteitscentrale en Urk de zeilboot aangetroffen, zeilend voor de wind op de fok en stuur automaat richting Urk de twee opvarende hielden de buitenboordmotor (BB) vast die dreigde overboord te vallen.

Twee opstappers van KNRM Lelystad worden overgezet en treffen een rustige sfeer aan. Als eerste wordt de BB van slot, benzine toevoer en bedrading ontzien waarna de motor eenvoudig in de kuip te tillen was deze was door de golfslag afgebroken en even onderwater geweest. Na de fok te hebben ingerold en een sleepverbinding was aangelegd met reddingboot Bert en Anneke Knape is er koers gezet richting de jachthaven Flevo-Marina. Onder weg werden we nog getrakteerd door een drietal landingen van het watervliegtuig Catalina.

Rond 17:00 uur meren we de zeilboot af aan de meldsteiger van Flevo-Marina en worden de gegevens van de opvarende genoteerd en is de eigenaar donateur geworden. Na nog een adres gegeven te hebben van een jacht service bedrijf is er koers gezet naar het boothuis Jan de Braal en wordt om 17:20 uur de actie afgemeld bij het KWC. Nog even aftanken en evalueren en dan rap op huis aan voor het avond eten en nog even van de zondag avond te genieten.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2972

Watersporters overvallen door noodweer

  • Fotogallery:
  • 05-07-2015

Topdrukte voor Kustwacht Centrum door onverwachte korte storm die over Nederland trekt.

Het is mooie zondag middag wanneer Nederland voor de TV zit om de Tour de France te volgen waarvan de finish die dag op Neeltje Jans is in Zeeland is. Rond 15:00 uur melden de verslaggevers dat de finish in noodweer terecht is gekomen en misschien wel de koers wordt afgebroken. Het noodweer trekt schuin over Nederland van Zeeland naar Groningen en zal diverse watersporters gaan verassen.

Om 17:24 uur gaan de pagers van KNRM Station Lelystad af, melding; Prio 1 en geen omschrijving een licht voorteken voor wat zal komen of al gaande was. Op het boothuis Jan de Braal wordt er contact gelegd met het Kustwacht Centrum (KWC) voor nadere gegevens. Heet gaat om een zeilboot met motor problemen met aan boord twee opvarenden die als herkenningspunt de elektriciteitscentrale opgaven waaruit het vermoeden bestond dat ze aan de IJsselmeer zijde zaten. Met behulp van de sluiswachter van de Houtribsluizen lag reddingboot Bert en Anneke Knape snel in de sluis. Bij navraag over de positie van het zeiljacht werd duidelijk dat deze aan Markermeer zijde van de Houtribsluizen lag en is direct de sluisdeur stop gezet en is reddingboot Bert en Anneke Knape terug gevaren het Markermeer op.

Hier werd snel duidelijk, na het passeren van het jachtengat, dat we aan lagerwal zijde van het Markermeer zaten en er vaart geminderd moest i.v.m. golfslag. Na 10 minuten in noordelijke richting gevaren te hebben troffen we de zeilboot aan die ter hoogt van Trintelhaven voor anker lag en flink aan het gieren was door de harde wind. Er zijn twee opstappers overgezet van reddingboot Bert en Anneke Knape naar het zeiljacht en is geconstateerd dat de motor niet meer wilde starten en dat de fokschoot aan bakboordzijde gebroken was.

Inmiddels is KNRM Lelystad ook voor assistentie opgeroepen voor een zeilboot in problemen ter hoogte van OVD 6. Één opstapper wordt weer opgehaald van het slachtoffer schip die met de overgebleven opstapper alvast richting Lelystad zeilt na een reparatie van de fokken schoot. Reddingboot Bert en Anneke Knape zet koers richting OVD 6 maar wordt al snel weer opgeroepen door het KWC dat de hulp niet meer nodig is. Bij navraag werd duidelijk dat de watersporters erg overvallen zijn door de storm en er 25 meldingen in de afgelopen 3 uur zijn binnen gekomen bij het KWC.

Reddingboot Bert en Anneke Knape gaat weer terug naar het zeiljacht en besluiten om deze op sleep te nemen. In de kom voor de Bataviahaven wordt de zeilboot langszij genomen aan reddingboot Bert en Anneke Knape en vervolgens afgemeerd in de haven van Lelystad-Haven.

Na de gegevens van de opvarende genoteerd te hebben gaat reddingboot Bert en Anneke Knape retour station en wordt om 19:00 uur de actie afgemeld door de schipper bij het KWC. Na het gereedmaken van reddingboot Bert en Anneke Knape en de evaluatie gaat de bemanning naar huis kijken of er nog iets van het avondeten is overgebleven.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2019

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.