Skip to main content

3 oproepen, 4 acties en 11 geredde personen

  • Fotogallery:
  • 16-05-2015

Medische Evacuatie, gebroken stag, touw in de schroef en motor problemen. Met 3 oproepen via de pager, 4 acties en 11 geredde personen is deze dag tot dusver de drukste redding dag van KNRM Station Lelystad.

Actie 1: Prio 1, medivac

Het is zaterdag 16 mei als om 10:35 uur de pager af gaat voor Station Marken en Station Lelystad, melding; Prio 1, medivac (Medische Evacuatie).

Om 10:47 uur vaart reddingboot Bert en Anneke Knape van KNRM Station Lelystad uit, reddingboot Frans Verkade is dan al onderweg om ambulance personeel op te halen en ook reddingboot Hendrik Jacob uit Marken is onderweg. Het binnenvaartschip lag bij de boei P1 op het moment van melden en is onderweg naar Lelystad. Gezien de positie van het binnenvaartschip is reddingboot Bert en Anneke Knape als eerste ter plaatse en zet drie bemanningsleden over. Vlak daarna arriveert reddingboot Hendrik Jacob. Één van de opstappers van Lelystad is ambulance verpleegkundige en neemt de eerste zorg voor het jonge slachtoffer op zich. Een 15 maanden oud meisje was op een onbewaakt moment de kajuit ingevallen, een val van zo'n twee meter. Gelukkig was ze goed bij kennis. Als ook reddingboot Frans Verkade met het ambulance personeel aanwezig is, wordt besloten dat het meisje toch even door een arts gezien moet worden. Het meisje wordt gestabiliseerd en overgenomen door reddingboot Frans Verkade. De moeder en onze opstapper gaan ook mee. De 2 andere opstappers blijven achter op het binnenvaartschip om de vader bij het aanmeren in Lelystad te assisteren.

Omdat er het binnenvaartschip zich op dat moment ter hoogte van de Blocq van Kuffeler bevindt, wordt daar om een ambulance gevraagd. Het ritje over het water is dan zo kort mogelijk. Reddingboot Hendrik Jacob gaat vooruit om de landingsplaats te bepalen, reddingboot Bert en Anneke Knape vaart mee om later onze opstapper terug te nemen. Als de dames van de ambulance de zorg voor het meisje hebben overgenomen, kan iedereen weer terug. Reddingboot Frans Verkade gaat via Uitdam, de plek waar het ambulancepersoneel is opgestapt, reddingboot Bert en Anneke Knape vaart het binnenvaartschip achterop. Na een kop koffie aan boord te hebben gedronken, wordt er doorgevaren naar Lelystad.

Nadat de reddingboot weer uitruk klaar is gemaakt, wordt er nog even geëvalueerd en gaan de eerste opstappers al weer richting huis.

De volgende dag krijgen we bericht van de ouders dat alles goed afgelopen is en dat hun dochter na een nacht ter observatie weer mee naar huis mocht.

Actie 2: Prio 2, Vaartuig in problemen

Ver komen de opstappers, die huiswaarts gingen na actie 1, niet als om 13:09 uur de pieper voor de tweede keer af gaat, melding; Prio 2, Vaartuig in problemen. Vlot wordt er weer een team samengesteld en vaart de reddingboot Bert en Anneke Knape uit. Ver hoeven we niet, het zeilschip waarvoor we uitvaren ligt aan het remmingswerk van de Houtribsluis. Bij het binnenvaren van de sluis hadden zij de brug over het hoofd gezien, waardoor de voorstag gebroken is, toen ze de brug raakten. De mast helt gevaarlijk achterover en hangt nog net aan de rolfok. Er is redelijk wat schade aan boord. Gelukkig is er niemand gewond, alleen is de bemanning wel heel erg geschrokken. Als eerste wordt de mast zeker gesteld door de spival over te brengen naar het voorbeslag. Vervolgens wordt de mast rechtop gezet door de grootzeilval vanaf de kant naar voren te trekken waardoor de mast vrijwel rechtop komt te staan. Om de mast niet uit de mastvoet beslag te laten gaan, wordt deze nog naar achteren geborgd.

Als alles in ogenschouw is genomen, wordt er besloten dat de schipper van het beschadigde zeiljacht het beste af is aan de Noordzijde van de sluis omdat daar een kraan is, die de mast van het schip kan halen. Met drie opstappers aan boord vaart het zeiljacht terug door de Houtribsluis van de Markermeerzijde naar de IJsselmeerzijde van Lelystad. Het wordt afgemeerd bij de DEKO Marina zodat Jacht Service Flevoland de schade kan herstellen.

Tegen drie uur is reddingboot Bert en Anneke Knape weer terug in het boothuis Jan de Braal, klaar voor wat zal komen.

Actie 3a en 3b: Prio 2, Vaartuig motor/stuur problemen

Wanneer de vrijwilligers van KNRM Station Lelystad zich opmaken voor het avondmaal, sommigen moe maar voldaan, gaat om 17:58 uur voor de derde maal de pager van de vrijwilligers af, melding: Prio 2, Vaartuig met motor / stuur problemen.

Er lag een zeiljacht aan het remmingswerk van de Houribsluis aan Markermeerzijde met een lijn in de schroef. Tijdens het aanvaren van de haven was de lijn overboord gegaan en in de schroef gekomen. Vervolgens heeft de bemanning hun zeilen weer gehesen en hebben zij hun schip keurig aan lagerwal aangelegd. De opstappers van de Bert en Anneke Knape konden lopend naar het schip. Eén opstapper is te water gegaan en heeft geprobeerd de lijn los te krijgen, wat helaas niet lukte.

Terwijl deze actie aan de gang was, kreeg reddingboot Bert en Anneke Knape een oproep van de sluismeester dat er een jacht met motorpech in de Houtribsluis lag. Aangezien de situatie van het schip met de lijn in de schroef stabiel was, is eerst het jacht in de sluis geholpen, zodat deze weer vrij zou komen voor de overige scheepvaart. Het jacht met motorpech in de sluis is langszij genomen en mee geschut naar de noordzijde van de Houtribsluis. Reddingboot Bert en Anneke Knape heeft dit schip afgeleverd in de Jachthaven Deko Marina.

Teruggekomen bij het jacht met de lijn in de schroef, is deze ook langszij genomen bij de Bert en Anneke Knape, van lagerwal gehaald en afgemeerd in de Bataviahaven. Na het opnemen van de gegevens, is de Bert en Anneke Knape retour station gegaan en klaargemaakt voor de volgende actie.

's Avonds is er nog contact gelegd met Richard Teters die de volgende dag in duikuitrusting kon bekijken wat er aan de hand was. De lijn bleek een heel aantal keer om de schroef te zitten waarvan drie keer snaarstrak. Richard en de zeilers hebben samen de lijn uit de knoop en los gehaald. Hij deed het ontwarren van de knoop, zij trokken vanaf de kant de lijn uit de knoop. Uiteraard zat deze flink strak. Na een half uurtje puzzelen was de schroef weer vrij en konden de zeilers hun vakantie voortzetten.

Een bijzondere vermelding, voor deze enerverende dag, gaat uit naar onze aankomend opstapper Illona die, na een nachtdienst op de ambulance, ondanks haar verjaardag en de boodschappen die hiervoor geregeld moesten worden, toch haar pieper aanzette en bij de eerste twee acties een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Zij is daarvoor door KNRM Station Lelystad vermeld op de pagina: "Je bent KNRM-er als je……."

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2540

Drukste reddingdag voor Station Lelystad

  • 16-05-2015

Op 16 mei 2015 beleefde KNRM Station Lelystad de drukste dag in haar geschiedenis.

Sinds het operationeel gaan van KNRM Station Lelystad op 5 oktober 2013 beleefde het station op 16 mei 2015 zijn drukste reddingdag. Om 10:35 uur kwam de eerste melding binnen en de laatste om 17:58 uur en is de inzet tijd van reddingboot Bert en Anneke Knape deze dag 6 uur geweest.

Lees voor het verloop van deze dag het reddingrapport.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1805

Overnachting plaats wordt reparatie haven

  • 20-04-2015

Geplande tocht naar Sneek met overnachting in Lelystad-Haven verloopt niet volgens verwachting.

Op deze zonnige dag 20 april zijn de 2 opvarenden met hun kruiser vertrokken vanuit Loosdrecht om naar Sneek te varen. Halverwege zouden ze in jachthaven Lelystad-Haven overnachten.

Om 15:04 uur gaan de pagers van KNRM Station Lelystad, melding; Prio 2, vaartuig met motor problemen. Bij navraag bij de Kustwachtcentrum (KWC) bleek het om een motorboot te gaan die in de kom bij Lelystad zou liggen. Gezien dit een ruim begrip is heeft de schipper van reddingboot Bert en Anneke Knape zelf telefonisch contact gezocht met de melders. Deze gaven aan dat ze de masten van de jachthaven Lelystad-Haven konden zien en waren net zuidwest er van tussen de pieren doorgevaren.

Om 15:22 uur is reddingboot Bert en Anneke Knape ter plaatse en treffen de kruiser voor anker op een 20 meter van de Oostvaardersdijk. Er worden twee opstappers overgezet voor het aanbrengen van de sleepverbinding en de opvarende te woord te staan. De kruiser en de opvarenden worden naar jachthaven Lelystad-Haven gebracht waar de schipper verteld dat ze hier gepland hadden te overnachten.

Ze waren op de geplande bestemming gearriveerd, maar niet op de manier die ze voor ogen hadden. We geven de schipper van de kruiser een telefoonnummer van een monteur om de motor te controleren waarna de opvarenden besluiten donateur te worden. Na het opnemen van de gegevens gaan we retour station en wordt reddingboot Bert en Anneke Knape om 16:09 uur het boothuis in gevaren en klaar gemaakt voor de volgende inzet.

  • Alarm: 15:04 uur
  • Terplaatse: 15:22 uur
  • Locatie: 52°29,700' N / 005°24,100' E
  • Wind kracht: 4
  • Wind richting: Noord

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1745

Boot uit winterstalling komt net de haven uit

  • Fotogallery:
  • 15-04-2015

Uit de winterstalling gehaalde kruiser valt net buiten de haven stil wanneer deze naar de thuishaven vertrekt.

Op een van de eerste zonnige voorjaar middag gaat om 13:36 uur de pagers van KNRM Station Lelystad, melding: Prio 2, Vaartuig motor problemen. Navraag bij het Kustwachtcentrum (KWC) maakte duidelijk dat het ging om een kruiser die voor de Bataviahaven was stil komen te vallen en daar voor anker ligt. 14 minuten later is reddingboot Bert en Anneke Knape ter plaatse en worden er twee opstappers overgezet. De kruiser wordt direct langszij genomen van reddingboot Bert en Anneke Knape en terug gebracht naar Bataviahaven.

De eigenaar heeft de boot net uit de winterstalling opgehaald en was onderweg naar Volendam om naar de thuishaven te varen. Nog voordat hij het Markermeer opvaart gaat het mis en stoppen beide motoren er mee. In Bataviahaven zal de eigenaar zelf zorgen voor een monteur. Om 14:21 uur ligt de Bert en Anneke Knape weer gereed voor de volgende inzet.

  • Alarm: 13:36 uur
  • Terplaatse: 13:48 uur
  • Locatie: 52°30,800' N / 005°25,900' E
  • Wind kracht: 4
  • Wind richting: Noord-West

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1644

Tweede gecombineerde reddingoefening Markermeer

  • Fotogallery:
  • 11-04-2015

Op het Markermeer is voor de tweede keer een grote reddingoefening gehouden met de verschillende KNRM reddingstations, politie en de ambulancedienst. De oefening bestond uit diverse onderdelen waarbij alle disciplines werden ingezet en de samenwerking get

Zaterdagochtend hebben de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), GGD Flevoland en de Landelijke Eenheid Dienst Infra van de Nationale Politie voor de kust van Lelystad een grote reddingoefening gehouden. De oefening had als doel de onderlinge samenwerking tussen de diverse KNRM (gelieerde) reddingstations en andere eenheden te vergroten. Daarnaast speelde het omgaan met grote hoeveelheden slachtoffers, die geëvacueerd moesten worden, een grote rol.

Rond 10:00 uur werd er gealarmeerd dat op de politieboot P87 er een ongeval was gebeurd. Reddingboot Hendrik Jacoba, geleend van KNRM Station Marken, is hierop ingezet en trof een slachtoffer aan in de machinekamer die een beenbreuk had en niet in staat was zichzelf te verplaatsen. Het slachtoffer is in de brancard gelegd, gestabiliseerd en is via het toegangsluik met vereende krachten aan dek gekregen. Het slachtoffer is met de Hendrik Jacoba aan de wal gebracht en overgedragen aan het ambulance personeel.

Terwijl de redding op de P87 gaande was kwam de melding dat er een ‘explosie’ aan boord van de Abel Tasman had plaatsgevonden, waarbij veel slachtoffers waren gevallen. KNRM Station Lelystad met reddingboot Bert en Anneke Knape, KNRM Station Enkhuizen met reddingboot Watersport en de gelieerde stations Zeevang met reddingboot De Beer, Hoorn met reddingboot Hayo en Wijdenes met reddingboot Mantelmeeuw werden daarvoor gealarmeerd. Meerdere opstappers van de reddingstations hebben samen met de ambulancedienst de slachtoffers gestabiliseerd waarna de reddingboten de slachtoffers naar de wal hebben gebracht. De P87 was inmiddels ook bij het incident gearriveerd en fungeerde als coördinatie schip waar op de OSC (On-Scene Coördinator) de coördinatie verrichte tussen de schippers van de reddingboten, de CIS (Coördinator Incident Ship), het KWC-O (Kustwacht Centrum voor Oefening) en de hulpdiensten op de wal.

Tijdelijk is de oefening onderbroken geweest, zo geheten no-play situatie, omdat een lotus slachtoffer daadwerkelijk onderkoeld was. Deze is aan de wal gebracht om wat te nuttigen en op te warmen in het boothuis Jan de Braal van KNRM Station Lelystad.

Nadat alle slachtoffers waren geëvacueerd van de Abel Tasman en deze terug naar Bataviahaven ging kwam er nog een laatste scenario, de schipper van de Abel Tasman kwam er achter dat hij nog een bemanningslid miste. Hierop werd meteen met alle reddingboten in lijn zoekpatronen gevaren. Na 20 minuten werd de drenkeling met ‘onderkoeling’ verschijnselen gevonden.

Op het boothuis van Station Lelystad zijn alle deelnemers van deze oefening voorzien van soep en broodjes en algemeen de oefening besproken. De oefening zal op een later moment nog door alle partijen worden geëvalueerd.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1863

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.