Tweede gecombineerde reddingoefening Markermeer

11 april 2015

Op het Markermeer is voor de tweede keer een grote reddingoefening gehouden met de verschillende KNRM reddingstations, politie en de ambulancedienst. De oefening bestond uit diverse onderdelen waarbij alle disciplines werden ingezet en de samenwerking get

Zaterdagochtend hebben de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), GGD Flevoland en de Landelijke Eenheid Dienst Infra van de Nationale Politie voor de kust van Lelystad een grote reddingoefening gehouden. De oefening had als doel de onderlinge samenwerking tussen de diverse KNRM (gelieerde) reddingstations en andere eenheden te vergroten. Daarnaast speelde het omgaan met grote hoeveelheden slachtoffers, die geëvacueerd moesten worden, een grote rol.

Word donateur

Wist u dat de KNRM volledig afhankelijk is van donaties?

Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.

Doneer nu

Rond 10:00 uur werd er gealarmeerd dat op de politieboot P87 er een ongeval was gebeurd. Reddingboot Hendrik Jacoba, geleend van KNRM Station Marken, is hierop ingezet en trof een slachtoffer aan in de machinekamer die een beenbreuk had en niet in staat was zichzelf te verplaatsen. Het slachtoffer is in de brancard gelegd, gestabiliseerd en is via het toegangsluik met vereende krachten aan dek gekregen. Het slachtoffer is met de Hendrik Jacoba aan de wal gebracht en overgedragen aan het ambulance personeel.

Terwijl de redding op de P87 gaande was kwam de melding dat er een ‘explosie’ aan boord van de Abel Tasman had plaatsgevonden, waarbij veel slachtoffers waren gevallen. KNRM Station Lelystad met reddingboot Bert en Anneke Knape, KNRM Station Enkhuizen met reddingboot Watersport en de gelieerde stations Zeevang met reddingboot De Beer, Hoorn met reddingboot Hayo en Wijdenes met reddingboot Mantelmeeuw werden daarvoor gealarmeerd. Meerdere opstappers van de reddingstations hebben samen met de ambulancedienst de slachtoffers gestabiliseerd waarna de reddingboten de slachtoffers naar de wal hebben gebracht. De P87 was inmiddels ook bij het incident gearriveerd en fungeerde als coördinatie schip waar op de OSC (On-Scene Coördinator) de coördinatie verrichte tussen de schippers van de reddingboten, de CIS (Coördinator Incident Ship), het KWC-O (Kustwacht Centrum voor Oefening) en de hulpdiensten op de wal.

Tijdelijk is de oefening onderbroken geweest, zo geheten no-play situatie, omdat een lotus slachtoffer daadwerkelijk onderkoeld was. Deze is aan de wal gebracht om wat te nuttigen en op te warmen in het boothuis Jan de Braal van KNRM Station Lelystad.

Nadat alle slachtoffers waren geëvacueerd van de Abel Tasman en deze terug naar Bataviahaven ging kwam er nog een laatste scenario, de schipper van de Abel Tasman kwam er achter dat hij nog een bemanningslid miste. Hierop werd meteen met alle reddingboten in lijn zoekpatronen gevaren. Na 20 minuten werd de drenkeling met ‘onderkoeling’ verschijnselen gevonden.

Op het boothuis van Station Lelystad zijn alle deelnemers van deze oefening voorzien van soep en broodjes en algemeen de oefening besproken. De oefening zal op een later moment nog door alle partijen worden geëvalueerd.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij