Vandaag is het Nationale Heldendag. Deze dag is een initiatief van het Carnegie Heldenfonds, een fonds dat onderscheidingen uitreikt aan mensen die "met eigen levensgevaar anderen het leven hebben gered of daartoe een serieuze poging hebben gedaan".
Vrijwillige redders van de KNRM willen doorgaans niet worden vereenzelvigd met het predikaat ‘held’. Als echter het criterium van Carnegie de leidraad is, telt de Redding Maatschappij heel wat helden. In de 191 jaar dat de KNRM bestaat hebben vrijwillige reddingbootbemanningen ook bij de zwaarste weersomstandigheden pogingen gedaan zeelui te redden. In 69 gevallen betaalden redders de hoogste prijs voor die hulpvaardigheid. Zij vonden de dood tijdens een reddingactie. In nog veel meer gevallen gingen vrijwillige redders door het oog van de naald. Voor de KNRM hét argument om te blijven investeren in het beste materieel en een gedegen opleiding voor elke redder. Voor veel donateurs is waardering voor die redders hét argument om de KNRM te blijven steunen.
De Nationale Heldendag gaat nadrukkelijk niet over de KNRM. Toch is het wellicht goed om op een dag als deze kort stil te staan bij het unieke karakter van de KNRM en de cruciale rol die vrijwillige redders daarbij spelen.
Alarm voor vaartuig dat naar buiten driftte. Gevaren met de Nh1816 en toen we op de betreffende positie waren aangekomen twee opstappers overgezet. Ongelukkigerwijs lag het scheepje, een oude Engelse East cost cutter uit 1876) in de vaargeul, terwijl er uitgaande vaart was. Het viel niet mee om een degelijke sleepverbinding te maken, omdat er weinig aanknopingspunten op het scheepje aanwezig waren. Na de nodige voorbereiding het klassieke scheepje (vissloep) op sleep genomen en voorbij de kop oude pier langszij genomen en het scheepje in Seaport Marina afgeleverd
Deze week doen 6 KNRM vrijwilligers mee met het IMRF Lifeboat crew exchange.
De zes vrijwilligers zijn afgelopen zaterdag vertrokken naar IJsland, Noorwegen, Finland, Zweden, Denemarken en Frankrijk. Zij volgen een intensief uitwisselingsprogramma bij de reddingorganisaties van de betreffende landen.
Het doel van de uitwisseling is kennis en ervaring delen en internationale contacten leggen. Verschillen en overeenkomsten ervaren in redding technieken, persoonlijke beschermingsmiddelen en communicatie, dragen bij aan betere internationale coöperatie (samenwerking).
De IMRF exchange is sinds 2011 een groot succes met dit jaar 66 deelnemers uit 15 verschillende Europese landen aangevuld met Rusland en Canada. Zaterdag 3 oktober keren alle vrijwilligers met een enorme rugzak aan ervaring huiswaarts om hun kennis en ervaring op de thuisbasis te delen.
Ruben van Adrichem lag op vrijdag 28 augustus in zee. Wel onder toeziend oog van de vrijwillige redders van reddingstation IJmuiden.
Hij was de winnaar van de hoofdprijs van de KNRM Fundrunner actiemaand: een man-over-boord-oefening. Ruben heeft met de app Fundrunner al meer dan 1500 km’s gemaakt en meer dan 250 Euro voor de KNRM opgehaald.
Lees hieronder het verslag van Ruben
Mijn naam is Ruben van Adrichem, 21 jaar oud en als klein jongetje, ik zal toen een jaar of 8 geweest zijn, maakte ik kennis met de KNRM tijdens een zomeractiviteit voor kinderen. Sinds dat moment heb ik altijd bewondering gehouden voor het werk van de KNRM en zodoende volg ik middels de diverse social media de KNRM op de voet. Begin november vorig jaar zag ik een tweet van de KNRM over Fundrunner en mijn interesse was gewekt.
Door Fundrunner te gebruiken tijdens sportieve activiteiten kun je jezelf laten sponsoren per kilometer, door hieraan meewerkende bedrijven, ten gunste van een goed doel. Deze app heb ik dus gelijk op mijn smartphone geïnstalleerd en sinds dat moment heb ik in totaliteit 280,- euro gesponsord gekregen (stand eind augustus) voor de KNRM. Ik vind het ronduit bewonderenswaardig dat de KNRM kan bestaan en haar werk uit kan voeren met alle (prijzige) materialen die daarvoor nodig zijn, slechts gefinancierd door donaties, giften en nalatenschappen. Voeg hieraan toe dat vele honderden redders verspreid door heel Nederland geheel op vrijwillige basis hun leven in de waagschaal leggen om dat van anderen te redden, soms tijdens stormen wanneer u en ik lekker droog en warm binnen zitten en blij zijn dat we ons niet op zee begeven. Kortom, voor mij stond vast dat iedere kilometer die ik mij liet sponsoren, ten gunste van de KNRM moest zijn!
Nu maak ik met de mountainbike met enige regelmaat lange ritten en loop ik zo nu en dan enkele kilometers hard. Een kleine moeite om dan even de app te starten voorafgaand aan de activiteit en de afgelegde kilometers zo om te zetten in geld voor de KNRM. Niet alleen tijdens het fietsen of hardlopen kun je de app gebruiken, ook tijdens het wandelen, schaatsen, skeeleren, rolstoelsporten, roeien, zeilen of golfen kunt u de afgelegde kilometers laten sponsoren door diverse bedrijven. Laat u niet tegenhouden als u slechts kleine afstanden aflegt, vele kleine beetjes maken ook een groot bedrag, zo is de app ook goed te gebruiken voor de fietsrit van en naar uw werk bijvoorbeeld.
Regelmatig zijn er ook prijzen te winnen door het gebruik van Fundrunner, zo maakte iedereen die in de maand juli meer dan 25,- euro ophaalde voor de KNRM, kans om mee te gaan op man overboord oefening op de nieuwste reddingboot, de Nh1816. Door enkele lange fietsritten en diverse hardloopactiviteiten zat ik boven de 25,- euro en kwam mijn naam uiteindelijk als winnaar uit de bus. Zo kwam het dat ik met een goede vriend op een zonnige vrijdag naar het hoofdkantoor van de KNRM in IJmuiden trok om de gewonnen prijs te verzilveren.
Eenmaal aangekomen bij de KNRM in IJmuiden werden we ontvangen met een hapje en een drankje en een korte briefing wat de bedoeling was. Mijn maatje en ik werden in overlevingspakken gehesen en toch enigszins onder de indruk van deze uitrusting liepen we naar de gereedliggende Nh1816. Snel aan boord en niet veel later voeren we de haven van IJmuiden uit. Op zee kregen we een uitgebreide demonstratie van alle mogelijkheden van dit nieuwe schip en vele tactische manoeuvres werden geshowd. Ondanks dat het schip er wellicht niet zo uit ziet, is het behoorlijk snel en bijzonder wendbaar.
Na enkele tallships, komende vanaf Sail 2015 begroet te hebben, was het moment daar om daadwerkelijk overboord te gaan. Het schip werd stil gelegd en met een prachtig bommetje sprongen we overboord met in totaal 6 man. Onder een warm augustus zonnetje was het geen straf om in zee te liggen en dus dobberden we heerlijk rond. Om toch een idee te krijgen wat het is om overboord te slaan, kregen we een spoedcursus en hebben we enkele technieken geleerd om jezelf vindbaar te maken op zee, maar ook wat te doen om niet onderkoeld te raken of hoe je het beste kunt verplaatsen in het water om gered te kunnen worden. Na deze spoedcursus en het rond dobberen werden we door de getrainde redders van de KNRM weer aan boord van de reddingboot gehaald en was het tijd om terug richting de haven te varen.
Eenmaal terug aan de steiger kregen we ter afsluiting een uitgebreide rondleiding door het schip en werden we volledig op de hoogte gebracht van alle state-of-the-art techniek aan boord. Alleen al de ervaringen waarop het ontwerp van dit schip gebaseerd is, zijn indrukwekkend om te horen, helemaal als je de techniek vervolgens ziet die de redders tegen extreme (weers)omstandigheden moet beschermen. Al met al dus een bijzonder spectaculaire ervaring, waarvoor dank aan iedereen die dit (mede-)mogelijk gemaakt heeft!
Sinds de oprichting van de reddingorganisatie in 1824 hebben redders van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) 100.000 mensen uit noodsituaties op zee gered.
“Het is een indrukwekkend cijfer waar wij als particuliere hulpverleningsorganisatie trots op zijn en tegelijkertijd herinnert aan veel leed op zee”, stelt Jos Stierhout, de directeur van de Redding Maatschappij.
De 100.000e geredde zat dinsdag 15 september 2015 aan boord van een zeiljacht dat op het IJsselmeer ter hoogte van Enkhuizen met een tros in de schroef stuurloos ronddreef. Het KNRM reddingstation Enkhuizen bracht het schip, met zes opvarenden aan boord, veilig in de haven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.