Skip to main content

Aan alles komt een einde: SAIL-Out

  • 22-08-2015

Ook aan SAIL 2015 is na vijf dagen een einde gekomen. Bij de traditionele SAIL-Out wordt de KNRM, net als bij de SAIL-In woensdag, ingezet aan de zeezijde van de sluis in IJmuiden.

Zondag 23 augustus is alweer de laatste dag van SAIL 2015. Ook tijdens de SAIL-Out parade staat de KNRM paraat. Rond 16.30 uur begint deze Farewell Parade. Vanuit de IJhaven van Amsterdam varen de Tall Ships richting IJmuiden begeleid door een armada van schepen. De eerste schutting door de Zeesluis in IJmuiden wordt om 19.00 uur verwacht.

Voor de KNRM varen de vrijwilliger bemanningen met de reddingboten Koos van Messel (KNRM IJmuiden), Paul Johannes (Noordwijk), Annie Poulisse (Zandvoort), Donateur (Wijk aan Zee), Royal Flush, Maria Paula en Meun (reservevloot).

Het toezicht richt zich in eerste instantie op de opvarenden van alle vaartuigen die deelnemen aan de SAIL-Out op zondag. De nadruk ligt hierbij op locaties met steile walkanten en veel publiek en grote concentraties van pleziervaart. Het toezicht en de beveiliging wordt aan de westkant (zeezijde) van de sluis door de KNRM verzorgd. Voor het deel aan de oostkant van de sluis wordt de bewaking uitgevoerd met de reddingsbrigades uit de RVR Kennemerland en de RVR Amsterdam Waterland. Waar nodig verlenen de reddingsbrigades of KNRM assistentie aan andere hulpdiensten (brandweer, ambulancedienst, politie) door middel van het leveren van transportcapaciteit op het water. Waar nodig transporteren de reddingsvaartuigen ambulancepersoneel en/of brandweerpersoneel.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1823

Koos van Messel gealarmeerd voor zeiljacht met motorproblemen

  • 20-08-2015

Actie 18 mijl uit

Alarm voor vaartuig met stuur / motorproblemen.

Het betrof een Dufour 31 zeiljacht, met de naam Hamlet. Het scheepje lag op ongeveer 18 mijl dwars van IJmuiden, net boven park Luchterduinen.

Men maakte in eerste instantie licht water via de gland, maar door het inpompen van vet werd de lekkage gestopt. Wel durfde men de motor niet meer te starten en door gebrek aan wind verdaagde de Hamlet op de ebstroom richting Luchterduinen, waarop men besloot de kustwacht in te seinen.

Naar de betreffende positie gevaren, waarbij bleek dat het jacht zich in Noordoostelijke richting had weten te verplaatsen, wat de daaropvolgende sleep met een goed half uur inkortte.

Twee man op het jacht overgezet en de sleepverbinding gemaakt. Vervolgens de Hamlet zonder problemen naar IJmuiden gesleept en in Seaport Marina afgeleverd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1420

KNRM actief tijdens SAIL-In

  • 19-08-2015

De KNRM wordt samen met heel veel andere hulpverleningsdiensten ingezet voor toezicht en bewaking en mede zorgdragen voor de veiligheid op het water tijdens de SAIL-In.

Op woensdag 19 augustus 2015 vindt de SAIL-In plaats. Bij het binnenvaren en uitvaren van de tall-ships en andere bijzondere schepen over het Noordzeekanaal verwachten de omliggende gemeenten langs de kades en op het water tienduizenden toeschouwers. Gezien de omvang hebben de veiligheidsregio’s aan de omliggende reddingsbrigades en de KNRM gevraagd om hen extra te ondersteunen.

Bewaking zeezijde
Het toezicht richt zich in eerste instantie op de opvarenden van alle vaartuigen die deelnemen aan de SAIL-In (en de SAIL-Out op zondag). De nadruk ligt hierbij op locaties met steile walkanten en veel publiek en grote concentraties van pleziervaart. Het toezicht en de beveiliging wordt aan de westkant (zeezijde) van de sluis door de KNRM verzorgd. Voor het deel aan de oostkant van de sluis wordt de bewaking uitgevoerd met de reddingsbrigades uit de RVR Kennemerland en de RVR Amsterdam Waterland.
Voor de KNRM varen de vrijwillige bemanningen met de reddingboten Koos van Messel (IJmuiden), De Redder (Katwijk), Donateur (Wijk aan Zee), Royal Flush, Maria Paula en Meun (reservevloot).

Verantwoordelijkheid
De gemeenten Velsen, Beverwijk, Zaanstad, Haarlemmerliede Haarlemmerliede-Spaarnwoude zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op- en langs het water in het onder hen ressorterende gemeentelijk gebied. Voor de organisatie van veiligheidsmaatregelen rondom de SAIL-in en SAIL-out werken de gemeentes samen met de hulpverleningsdiensten georganiseerd in de Veiligheidsregioveiligheidsregio Amsterdam Amstelland.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1557

Koos van Messel gealarmeerd voor zeiljacht met motorstoring

  • Fotogallery:
  • 18-08-2015

18 en 19 augustus hetzelfde jacht geholpen met motorstoring.

Het schokker jacht Markiezin van Veere kreeg tijdens het aanlopen van IJmuiden te maken met een motorstoring. Bij aankomst van reddingboot Koos van Messel hebben we het jacht direct langszij genomen en in Seaport Marina afgeleverd, waar de motor is nagezien, zodat het scheepje mee kon doen aan de SAIL-In manifestatie.

Helaas stopte de motor er de volgende dag al snel weer mee, zodat men ten tweede male stil in de havenmond kwam te liggen. De reddingboot Maria Paula van het Atlantic type, was met IJmuider bemanning snel ter plaatse. Men was preventief aanwezig tijdens de SAIL-In. Maar het jacht was voor de Maria Paula te zwaar, zodat de Koos van Messel, die ook in de buurt lag, werd gevraagd de sleep over te nemen. Deze heeft het jacht wederom in Seaport Marina afgeleverd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1543

Alarm voor persoon te water

  • 17-08-2015

Aangezien dit een oefenavond was en wij nog me een klein groepje zaten na te praten, konden we direct losgooien en waren snel ter plaatse. Het bleek om een man te gaan die zijn handen ernstig had verwond aan boord van een tall ship. Hij had enkele vingers verspeeld bij het werken met de tuigage, waarbij zijn handen tussen een blok en de lopende tuigage terecht waren gekomen. De handen waren reeds verbonden. Assistentie verleend, totdat ambulance personeel ter plaatse was. De bemanning was erg geschrokken.

De melding was echter een man te water, waarvan hier geen sprake was. Dit bleek om een gelijktijdig incident te gaan, enkele honderden meters verderop, ook in de vissershaven.

Bemanning die nadat de pieper was gegaan van huis af kwamen, vonden de Koos van Messel al vertrokken vanaf de steiger. Hierop zijn zij met de auto richting de plek gegaan, waar zij vanaf het KNRM terrein blauwe lichten zagen. Echter, al eerder was de weg min of meer geblokkeerd door twee brandweerwagens, waarop zij de auto hebben achtergelaten en vanaf de Oostkant van de vishallen lopend aan de waterkant van de vishallen verder gingen.

Hier troffen zij de Deense kotter L300 Laguna, waar de man over boord situatie zich had voorgedaan. De man was al uit het water gehaald en lag aan dek. Hij was duidelijk nog aanspreekbaar, maar had een hoofdwond opgelopen en was wat onrustig.

Omdat beide partijen zich niet realiseerden dat het om twee gelijktijdige incidenten ging, schiep dit nogal wat verwarring. De "walploeg" zocht contact met de Koos van Messel, omdat een brancard nodig was. Op het telefoonnummer van de Koos van Messel werd echter niet gereageerd (omdat men bezig was hulp te verlenen en de tijd daarvoor ontbrak).

Los van elkaar werd dus op twee plaatsen assistentie verleend. Bij het tall ship vooral om de geschrokken bemanning gerust te stellen en bij het verdrinkingsslachtoffer met het van boord halen van het slachtoffer tot in de ambulance.

Ondanks de verwarring van twee gelijktijdige incidenten, liep dit aan beide zijden soepeltjes, alhoewel we ons pas op het laatste moment realiseerden dat we op twee plekken tegelijk aan het werk waren.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1539

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!