Skip to main content

Koos van Messel gealarmeerd voor kitesurfer in problemen

  • 20-05-2016

Gealarmeerd voor een kite surfer in problemen. Hij zou zich op ongeveer 500 meter van de zuidpier bevinden. Het was waar te nemen vanaf Parnassia. Tegen de tijd dat wij bijna de pieren uitkwamen stond de kiter weer op het strand, met kite, echter zonder plank. Nog even doorgezet totdat dit bericht was geverifieerd en om te kijken of het te doen was om de plank te lokaliseren.

Dit leek gezien de omstandigheden en de onduidelijke positie echter onbegonnen werk. Ook zou de plank naar alle waarschijnlijkheid na verloop van tijd vanzelf aanspoelen. De wind was gunstig. Dus toen zeker was gesteld dat kiter en zeil op het strand stonden, weer teruggekeerd naar onze ligplaats.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1483

Koos van Messel gealarmeerd voor watersporter in problemen

  • 13-05-2016

Er waren wel drie meldingen binnen gekomen, over een kitesurfer die in problemen zou zijn. Hij zou niet meer terug kunnen komen.

Op een halve mijl vanaf het strand begonnen met zoeken. Vanaf de Reddingsbrigade kwam het bericht dat we dieper in zee zouden moeten gaan, waarna we op een mijl uit verder zijn gaan zoeken. Eerste zoekslag begonnen richting Bloemendaal.

Gaandeweg kregen we de benodigde informatie binnen, echter niet eenduidig en verwarrend. De surfer zou zich 250 meter uit de wal en later slechts 60 meter uit de wal bevinden. De surfer zou vrij snel richting Zandvoort gaan. Later bleek het niet om een kitesurfer te gaan, zoals uit de alarm melding kon worden opgemaakt, maar om een supper.

Hieruit konden we de conclusie trekken dat het een vals alarm betrof. Een vrij snel bewegende supper betekend dat deze gewoon onder weg is en geen moeilijkheden heeft. Anders zou de snelheid eruit zijn. Met deze informatie de Kustwacht benaderd en overeengekomen de noordgaande zoekslag af te maken en dan de zoektocht te staken. Later kwam het bericht dat de supper in Zandvoort was aangetroffen. Er was niets aan de hand

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1316

Koos van Messel uit voor jacht met motorproblemen

  • 08-05-2016

Actie 8. 8 mei

Het jacht Ooievaar vroeg vanwege motorstoring assistentie bij het binnenlopen.

De ooievaar zat nog enkele mijlen om de NNW toen wij haar ontmoetten, maar liep met een 9 mijls vaart richting IJmuiden.

Nadat we via de VHF contact hadden gemaakt en we het jacht in zicht hadden, werd de genua ingenomen, om ons ter wille te zijn en ons werk makkelijk te maken.

Wij vragen de schipper om het zeil weer bij te zetten, zodat de Ooievaar haar weg vlot kon vervolgen.

Volgens de hierop sputterende en duidelijk hijgende schipper realiseerden wij ons niet hoeveel werk dat wel niet was en dat hij ons juist wilde helpen door het zeil weg te nemen.

Als tegenwoord gaven we aan dat het eigenlijk best vlot ging en dat wij de boel graag heel wilden houden, dus toch graag zeil omhoog. Ook mannetje aangeboden om daarbij te komen helpen.

De daad bij het woord gevoegd en al varend een opstapper overgezet. Vervolgens werd het zeil weer bijgezet en ging het vlot richting havenmond.

Binnen de pieren de genua ingenomen, het jacht langszij genomen en vervolgens ook het grootzeil laten zakken. Vervolgens het jacht in Seaport Marina afgeleverd.

Het komt vaker voor dat jachten uit eigen initiatief zeil innemen bij aankomst van de reddingboot. Doe dit echter niet zonder overleg met de schipper van de reddingboot. In veel gevallen is het makkelijker om een jacht onder zeil te benaderen, dan een schip zonder enige aandrijving dat vaak heftig ligt te slingeren. Met een klein beetje vaart kun je een gunstige koers zoeken en kan de reddingboot u makkelijk benaderen.

Ook heeft een vlotte, zelfstandige vaart vaak de voorkeur boven slepen op open zee. Iedere situatie is anders, dus om onderling een en ander vooraf af te stemmen, kan nooit geen kwaad.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1461

De Reddingboot komt uit!

  • Fotogallery:
  • 17-01-2016

Deze week ontvangen de donateurs van de KNRM weer De Reddingboot. Het blad bevat 32 pagina’s vol interessante KNRM-verhalen, weetjes en achtergronden. Doel is om de achterban van de KNRM informeren over reddingen en de achtergronden ervan.

In dit nummer veel verschillende onderwerpen. De trouwe donateurs staan in de spotlights, we praten met schipper Rein die al heel lang bij de KNRM werkzaam is, we gaan mee met inspecteur Jaap en uiteraard ontbreken de reddingrapporten niet, evenals de vaste rubrieken In veilige haven, op bezoek bij en het verhaal achter de naam.

Voor de meeste donateurs valt ook de donateurspas op de mat. Met deze pas heeft u vrij toegang tot het Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder en kunt u op Reddingbootdag, de jaarlijkse open dag van de KNRM (dit jaar 30 april 2016) mee voor een onvergetelijke tocht aan boord van een reddingboot bij de vrijwillige redders op een van de 45 reddingstations langs de Nederlandse kust.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2894

KNRM reddingsjaar 2015 in beeld

  • 15-01-2016

Jaarcijfers KNRM: Hulpvraag aan KNRM-redders blijft stijgen

In 2015 zijn de vrijwilligers van de KNRM 2332 keer uitgevaren en werden 3630 mensen gered of geholpen.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2397

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!