Skip to main content

Koos van Messel uit voor vaartuig met motorproblemen en uit voor 2 flairs

  • 05-06-2016

Gealarmeerd voor zeiljacht met motorstoring. Ze ligt 1 mijl west van de zuidpier onder zeil. Contact via VHF of ze alvast zeilend naar de pieren kan komen maar vanwege windrichting niet mogelijk. Een opstapper overgezet op het jacht om de situatie op te nemen. Bas geeft aan dat het beste is om direct sleepverbinding te maken en laat de zeilen alvast strijken.

We slepen haar voorbij de kop oude zuidpier en nemen haar langszij om haar af te leveren in Seaport Marina.

We gaan weer retour Vissershaven maar bijna in de Vissershaven gearriveerd (00:17) horen we via de VHF dat Station Egmond is gealarmeerd is voor 2 flares die vanaf Egmond-Binnen zijn gezien. We nemen gelijk contact op met de kustwacht en melden dat wij tijdens onze actie ook vuurwerk hebben gesignaleerd in de richting van Egmond en dat het voor ons duidelijk vuurwerk aan de wal was. De Kustwacht geeft duidelijk aan dat volgens de melder de flares richting zee leken te komen en verzoekt ons om ook die kant op te stomen. We varen de Noord in en houden ongeveer 1 mijl afstand van het strand aan. We maken ook contact met de Adriaan Hendrik via VHF.

We krijgen melding van de kustwacht dat zij een echo zien op hun radar op positie 52°37.2 004°32.1. Wij varen daarheen maar kunnen niets vinden en maken weer zoekslagen noord naar zuid op een afstand van 0.3 mijl van de Adriaan Hendrik. Het Kustwacht vliegtuig is ondertussen ook gearriveerd en maakt zijn eigen zoekslagen. Om 01:33 wordt de actie zonder iets gevonden te hebben beëindigt en alle eenheden worden bedankt.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1429

Koos van Messel gealameerd voor watersporter in problemen

  • Fotogallery:
  • 04-06-2016

Een motorboot en een waterscooter met ieder 1 opvarende (samen 2) waren samen op het water. De motorboot kreeg motorstoring, waardoor de scooter de boot op sleeptouw nam. Waarschijnlijk werd de sleep op het handje uitgevoerd, omdat waterscooters meestal geen sleepvoorziening hebben. Volgens zeggen is de waterscooter diverse keren door een hoge golf gekanteld. Vanwege het prachtige weer is het meer waarschijnlijk dat het kantelen het gevolg was van de sleepactie.

Na de derde kanteling kon de bestuurder van de waterscooter wegens uitputtingsverschijnselen niet meer aan boord komen. Hierop zijn de hulpdiensten gewaarschuwd. Op het moment dat de Koos van Messel in de buurt kwam, waren de problemen eigenlijk al opgelost. De reddingsbrigade had het bootje met opvarende op sleeptouw, de loodstender "Lacerta" had de man te water aan boord genomen, terwijl een derde boot (van de firma Prorib) de scooter op sleeptouw had.

De loodstender naar Seaport Marina gedirigeerd, waarnaar een ambulance onder weg was. Het slachtoffer had geen medische problemen, had het ook nauwelijks koud. Voor de zekerheid is hij in de ambulance nagezien.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1402

Koos van Messel gealarmeerd voor vaartuig aan de grond

  • Fotogallery:
  • 03-06-2016

Melding voor vaartuig aan de grond. Het betrof de sunfast 3200 "Blizzard of Uz", die een halve mijl zuid van de haveningang op het strand was verdaagd.

Gelukkig had het jacht AIS wat ons, ondanks de dichte mist, zonder twijfel direct op de juiste positie bracht. Op de betreffende positie aangekomen zagen we dat het jacht nog redelijk luchtig lag en dat het naar alle waarschijnlijkheid, ondanks het nog zakkende water (het was ongeveer een uur voor laagwater) nog wel los te krijgen zou zijn zonder veel geweld te gebruiken. Ook was het jacht om deze reden nog benaderbaar.

Twee man overgezet om aan de jachtkant de sleepverbinding aldaar deskundig vast te maken. Nadat de verbinding tot stand was gebracht, spanning op de tros gezet en het jacht begon al snel, met behulp van het beetje zeegang dat er stond, los te komen. Tijdens de passage van de volgende bank stootte het jacht nog enkele malen licht op de grond, maar daarna was het vrij. Hierna hebben we de sleepverbinding losgegooid, omdat het jacht haar weg op eigen kracht (motor) kon vervolgen. Dit was de wens van de schipper, die wellicht bang was voor sleepschade, alhoewel de meeste kans daarop natuurlijk bestond tijdens het lostrekken van het jacht.

De stranding was het gevolg van onbehoorlijke navigatie. De 3 O's: onverschilligheid, onvoorzichtigheid, onwetendheid. Weliswaar was er een videoplotter aan boord, maar er werd gebruikt gemaakt van het standaard kaartje dat daarin zit. Een gedetailleerde kaart werd niet gebruikt en radar was niet aan boord. Het simpele kaartje gaf bijvoorbeeld wel de haveningang van IJmuiden aan, maar niet de pieren, die zich toch twee mijl in zee uitstrekken. Bij elkaar niet verwonderlijk dat men met de 50 meter zicht op dat moment geen goede indicatie had in welke situatie men zich bevond, met stranding als gevolg.

De familie was aardig onder de indruk. Misselijk van ellende leek een waarschijnlijker oorzaak van de misselijkheid dan misselijk van zeeziekte, omdat het water vlak en kalm was. Ook werden tranen in de ogen van de kinderen waargenomen.

Opvallend is wel dat de Blizzard of Uz makkelijk op internet is terug te vinden en regelmatig aan zeilraces deelneemt. Opmerkelijk dat dus ook deelnemers aan zeilraces toch zo achteloos met de navigatie kunnen omgaan. Blijkbaar had men zich niet gerealiseerd wat de gevolgen van slecht zicht kunnen zijn. Met een goede kaart aan boord had deze stranding niet plaats hoeven te vinden.

Vanwege het gebrek aan een degelijke kaart hebben wij het jacht, mede op verzoek van de opvarenden, tot in Seaport Marina begeleid.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1460

Koos van Messel gealarmeerd voor hond te water

  • Fotogallery:
  • 27-05-2016

Hond te water, waarna zijn baasje hem was nagesprongen. Hij liet hem niet verzuipen. Toen we op de betreffende positie aankwamen, waren de beide slachtoffers al uit het water gehaald door een toevallig in de buurt opererend scheepje. De slachtoffers aan boord genomen, tegen verdere afkoeling beschermd en op een steiger aan de Noordpier afgeleverd. Hier werden zijn kleren door omstanders afgegeven en stond ook de ambulance en politie klaar. Na het weer aankleden, een kort praatje met het ambulancepersoneel en het uitwisselen van gegevens is de man op eigen gelegenheid naar huis vertrokken en zijn wij teruggekeerd naar de steiger.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1272

Koos van Messel uit voor voertuig te water

  • 23-05-2016

Alarm voor voertuig te water bij de kop van de haven. Het bleek een telefonische melding te zijn via een Duitse toerist. Een melding die nogal wat verwarring veroorzaakte, want het betrof een ongeval elders en had niets van doen met een auto te water in IJmuiden. De nodige navraag gedaan, maar toen duidelijk werd dat er niets in het water lag zijn we weer teruggekeerd naar de steiger.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1467

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!