Skip to main content

Koos van Messel uit voor jacht met motorproblemen

  • 08-05-2016

Actie 8. 8 mei

Het jacht Ooievaar vroeg vanwege motorstoring assistentie bij het binnenlopen.

De ooievaar zat nog enkele mijlen om de NNW toen wij haar ontmoetten, maar liep met een 9 mijls vaart richting IJmuiden.

Nadat we via de VHF contact hadden gemaakt en we het jacht in zicht hadden, werd de genua ingenomen, om ons ter wille te zijn en ons werk makkelijk te maken.

Wij vragen de schipper om het zeil weer bij te zetten, zodat de Ooievaar haar weg vlot kon vervolgen.

Volgens de hierop sputterende en duidelijk hijgende schipper realiseerden wij ons niet hoeveel werk dat wel niet was en dat hij ons juist wilde helpen door het zeil weg te nemen.

Als tegenwoord gaven we aan dat het eigenlijk best vlot ging en dat wij de boel graag heel wilden houden, dus toch graag zeil omhoog. Ook mannetje aangeboden om daarbij te komen helpen.

De daad bij het woord gevoegd en al varend een opstapper overgezet. Vervolgens werd het zeil weer bijgezet en ging het vlot richting havenmond.

Binnen de pieren de genua ingenomen, het jacht langszij genomen en vervolgens ook het grootzeil laten zakken. Vervolgens het jacht in Seaport Marina afgeleverd.

Het komt vaker voor dat jachten uit eigen initiatief zeil innemen bij aankomst van de reddingboot. Doe dit echter niet zonder overleg met de schipper van de reddingboot. In veel gevallen is het makkelijker om een jacht onder zeil te benaderen, dan een schip zonder enige aandrijving dat vaak heftig ligt te slingeren. Met een klein beetje vaart kun je een gunstige koers zoeken en kan de reddingboot u makkelijk benaderen.

Ook heeft een vlotte, zelfstandige vaart vaak de voorkeur boven slepen op open zee. Iedere situatie is anders, dus om onderling een en ander vooraf af te stemmen, kan nooit geen kwaad.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1426

De Reddingboot komt uit!

  • Fotogallery:
  • 17-01-2016

Deze week ontvangen de donateurs van de KNRM weer De Reddingboot. Het blad bevat 32 pagina’s vol interessante KNRM-verhalen, weetjes en achtergronden. Doel is om de achterban van de KNRM informeren over reddingen en de achtergronden ervan.

In dit nummer veel verschillende onderwerpen. De trouwe donateurs staan in de spotlights, we praten met schipper Rein die al heel lang bij de KNRM werkzaam is, we gaan mee met inspecteur Jaap en uiteraard ontbreken de reddingrapporten niet, evenals de vaste rubrieken In veilige haven, op bezoek bij en het verhaal achter de naam.

Voor de meeste donateurs valt ook de donateurspas op de mat. Met deze pas heeft u vrij toegang tot het Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder en kunt u op Reddingbootdag, de jaarlijkse open dag van de KNRM (dit jaar 30 april 2016) mee voor een onvergetelijke tocht aan boord van een reddingboot bij de vrijwillige redders op een van de 45 reddingstations langs de Nederlandse kust.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2853

KNRM reddingsjaar 2015 in beeld

  • 15-01-2016

Jaarcijfers KNRM: Hulpvraag aan KNRM-redders blijft stijgen

In 2015 zijn de vrijwilligers van de KNRM 2332 keer uitgevaren en werden 3630 mensen gered of geholpen.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2363

Jaarcijfers KNRM: Hulpvraag aan KNRM-redders blijft stijgen

  • Fotogallery:
  • 14-01-2016

In 2015 zijn de vrijwilligers van de KNRM 2332 keer uitgevaren en werden 3630 mensen gered of geholpen.

Ondanks een lichte stijging ten opzichte van de voorgaande jaren zijn de cijfers van de KNRM sinds 2012 min of meer stabiel. Motorstoring en navigatiefouten vormen de meest voorkomende oorzaken waardoor, voornamelijk watersporters, in problemen komen. Ook de radio medische adviezen aan zeevarenden, voor zieken en gewonden aan boord van zeeschepen, blijven op hetzelfde niveau. De hulpverleningen door KNRM-lifeguards op de Waddeneilanden vertoonden wel een stijging door grotere drukte tijdens de mooie zomer.

Incidenten voorkomen
Een jaar na de introductie van de app KNRM Helpt hebben 18.000 gebruikers het hulpmiddel voor reisvoorbereiding en alarmering gedownload. De app moet in de toekomst helpen het aantal incidenten te verminderen, door bewustwording bij de gebruikers over weersverwachting, vaargebied en reisplan. Waterrecreanten kunnen met de app hun nood kenbaar maken en zijn met het hulpmiddel sneller vindbaar. Dit voorkomt langdurige zoekacties. In 2015 is de app bijna 100 keer gebruikt voor een hulpvraag.

Kern van vrijwilligheid
De meest stabiele factor binnen de KNRM zijn de vrijwilligers die het reddingwerk mogelijk maken èn de 100.000 donateurs die ervoor zorgen dat de KNRM als goed doel een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisaties kan blijven. Al deze mensen vormen de kern van de KNRM zodat deze zonder exploitatiesubsidies van de overheid en afhankelijk van donaties het reddingwerk kunnen uitvoeren met gemotiveerde vrijwilligers. Deze 1400 professionals staan 24/7 paraat en halen hun voldoening uit de dankbaarheid en de blijdschap van mensen die ze uit een noodsituatie halen.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3896

130 km afzien voor de KNRM

  • Fotogallery:
  • 09-12-2015

​Op zaterdag 12 december 2015 gaat alweer voor de 7e KNRM West Coast Challenge van start, een uniek duursportevenement langs de kust van Nederland. Twee personen met één fiets lopen en fietsen afwisselend om fondsen te werven voor de KNRM.

De West Coast Challenge is een eendaagse run bike run. Een team van twee mensen krijgt de uitdaging gezamenlijk met één fiets de afstand van Hoek van Holland naar Den Helder op eigen kracht af te leggen. De totale afstand bedraagt 130 kilometer, de route loopt vrijwel volledig over het strand. Door het project 'Kust op Kracht' veranderde bijna 6 kilometer lange Hondsbossche Zeewering afgelopen jaar van een dijk met strekdammen in duinen en strand. Dat komt er dit jaar ook nog even bij voor de 130 deelnemers, waarvan er een aantal uit het buitenland komen.

Fondsenwervend evenement
Naast de sportieve uitdaging staat de West Coast Challenge in het kader van de fondsenwerving voor de KNRM. Dat gebeurt door een deel van de inschrijfgelden beschikbaar te stellen en daarnaast worden de deelnemende teams gestimuleerd om aanvullende sponsorgelden bij te dragen via knrm.geef.nl

12 uur rennen en fietsen
Om deelname aan de West Coast Challenge ook voor iets minder doorgewinterde atleten mogelijk te maken wordt ook de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan de halve afstand, waarbij de tweede helft van het parcours van de hele Challenge wordt afgelegd. Andere mogelijkheid is om een estafette te doen met twee koppels, die gezamenlijk de Hele Challenge afleggen. Dit jaar doen er voor het eerst meer koppels mee met de hele dan met de halve WCC. De hele WCC duurt ongeveer 12 uur en de halve 5.5 uur. Dat betekent dat er binnen een tijdsperiode van ongeveer anderhalf uur 80% van de deelnemers over de finish komt.

Overvaren
Tussen IJmuiden en Wijk aan Zee worden de deelnemers aan de hele Challenge en de estafette door reddingboten van de KNRM overgezet. De ondersteuning tijdens de route wordt eveneens verzorgd door de KNRM.

Live volgen?
Door de GPS-transponders is het ook voor de thuisblijvers leuk om de WCC te volgen en op gezette tijden op te duiken langs de route. De sporters zijn via een GPS-transponder op de fiets te volgen via de website www.westcoastchallenge.nl.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1835

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.