Skip to main content

Koos van Messel gealarmeerd voor zeilboot in problemen

  • Fotogallery:
  • 20-06-2016

De Sola Gracia werd na vertrek uit Stellendam geconfronteerd met een lekkende knalpijp, maar besloot desondanks door te zetten naar IJmuiden, omdat dit zonder motor veiliger leek dan tussen de banken terug naar Stellendam. De Gracia is een stalen scheepje met houten opbouw. Omdat er sprake was van water maken, waren we snel weg. Gelukkig lag het jacht al in de havenmond en had het alleen behoefte aan assistentie omdat het de jachthaven niet kon bezeilen. Langszij gegaan en een sleepverbinding langszij gemaakt, waarna we het jacht in de jachthaven hebben afgeleverd

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1728

Koos van Messel gealarmeerd voor zeiljacht met motorporblemen

  • Fotogallery:
  • 12-06-2016

De “Solo” werd al sinds ongeveer 04.00 deze ochtend gesleept door het jacht 'de Luie Stoel', maar vroeg om aflossing bij de Kustwacht. Daarop werden wij opgepiept en zijn richting het windmolenpark Luchterduinen gevaren om daar de sleep over te nemen. Positie van de overname was aan de Noordkant van het windpark. Vervolgens voorzichtig, met 6 kn vaart, richting IJmuiden gegaan en de Solo in Seaport Marina afgeleverd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1455

Koos van Messel gealarmeerd voor bootje wat water maakt

  • Fotogallery:
  • 07-06-2016

alarmering met melding van watermaken. Snel op weg naar de betreffende positie, 9' west van IJmuiden. Net buiten de pieren het bootje opgeroepen, waaruit bleek dat de urgentie weg was. Het binnendringen van water was gestopt en de motorruimte leeg gehoosd. Alleen kon de motor nu niet meer draaien. De lekkage zat ergens na de buitenboordkraan. Langszij gegaan en twee opstappers overgezet. Inmiddels kwam ook de Annie Poulisse van Zandvoort aan. Na controle van de situatie is een sleepverbinding gemaakt en is het scheepje richting Seaport Marina gesleept. Aldaar afgeleverd. Verder geen bijzonderheden.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1567

Koos van Messel uit voor vaartuig met motorproblemen en uit voor 2 flairs

  • 05-06-2016

Gealarmeerd voor zeiljacht met motorstoring. Ze ligt 1 mijl west van de zuidpier onder zeil. Contact via VHF of ze alvast zeilend naar de pieren kan komen maar vanwege windrichting niet mogelijk. Een opstapper overgezet op het jacht om de situatie op te nemen. Bas geeft aan dat het beste is om direct sleepverbinding te maken en laat de zeilen alvast strijken.

We slepen haar voorbij de kop oude zuidpier en nemen haar langszij om haar af te leveren in Seaport Marina.

We gaan weer retour Vissershaven maar bijna in de Vissershaven gearriveerd (00:17) horen we via de VHF dat Station Egmond is gealarmeerd is voor 2 flares die vanaf Egmond-Binnen zijn gezien. We nemen gelijk contact op met de kustwacht en melden dat wij tijdens onze actie ook vuurwerk hebben gesignaleerd in de richting van Egmond en dat het voor ons duidelijk vuurwerk aan de wal was. De Kustwacht geeft duidelijk aan dat volgens de melder de flares richting zee leken te komen en verzoekt ons om ook die kant op te stomen. We varen de Noord in en houden ongeveer 1 mijl afstand van het strand aan. We maken ook contact met de Adriaan Hendrik via VHF.

We krijgen melding van de kustwacht dat zij een echo zien op hun radar op positie 52°37.2 004°32.1. Wij varen daarheen maar kunnen niets vinden en maken weer zoekslagen noord naar zuid op een afstand van 0.3 mijl van de Adriaan Hendrik. Het Kustwacht vliegtuig is ondertussen ook gearriveerd en maakt zijn eigen zoekslagen. Om 01:33 wordt de actie zonder iets gevonden te hebben beëindigt en alle eenheden worden bedankt.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1387

Koos van Messel gealameerd voor watersporter in problemen

  • Fotogallery:
  • 04-06-2016

Een motorboot en een waterscooter met ieder 1 opvarende (samen 2) waren samen op het water. De motorboot kreeg motorstoring, waardoor de scooter de boot op sleeptouw nam. Waarschijnlijk werd de sleep op het handje uitgevoerd, omdat waterscooters meestal geen sleepvoorziening hebben. Volgens zeggen is de waterscooter diverse keren door een hoge golf gekanteld. Vanwege het prachtige weer is het meer waarschijnlijk dat het kantelen het gevolg was van de sleepactie.

Na de derde kanteling kon de bestuurder van de waterscooter wegens uitputtingsverschijnselen niet meer aan boord komen. Hierop zijn de hulpdiensten gewaarschuwd. Op het moment dat de Koos van Messel in de buurt kwam, waren de problemen eigenlijk al opgelost. De reddingsbrigade had het bootje met opvarende op sleeptouw, de loodstender "Lacerta" had de man te water aan boord genomen, terwijl een derde boot (van de firma Prorib) de scooter op sleeptouw had.

De loodstender naar Seaport Marina gedirigeerd, waarnaar een ambulance onder weg was. Het slachtoffer had geen medische problemen, had het ook nauwelijks koud. Voor de zekerheid is hij in de ambulance nagezien.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1372

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.