Skip to main content

Wat heeft reddingboot Koos van Messel met WOII te maken?

  • Fotogallery:
  • 19-04-2017

Op 12 april had reddingboot Koos van Messel veertien jaar dé reddingboot van KNRM-reddingstation IJmuiden geweest. Maar in plaats van een verjaardagsfeest, hebben de vrijwillige redders op maandag 3 april hun nieuwe reddingboot Nh1816 officieel in gebruik genomen. Met 498 reddingsacties 919 geredde mensen en 18 geredde dieren op haar naam, gaat de Koos van Messel een tweede carrière tegemoet in de reservevloot van de KNRM.

De herdenking van de Tweede Wereldoorlog nadert, wat heeft deze oorlog met de voormalig reddingboot van reddingstation IJmuiden te maken? Veel, zonder de oorlog was de reddingboot niet aan haar naam gekomen…

Sophia (Fietje) Boerema was een Groningse boerendochter en fervent communist. Koos van Messel was de zoveelste telg van een gerenommeerde én gefortuneerde antiquairsfamilie uit Leeuwarden. Beiden hadden weinig of niets met de zee. Fietje was zelfs bang voor water. Je kreeg haar niet op een boot. Niettemin kwam zij op de gedachte een reddingboot te schenken. Geen alledaags besluit voor een communistische boerendochter, al had de Redding Maatschappij in Groningen een onberispelijke naam. De Groningse broers Mees en Klaas Toxopeus hadden in het Friese Oostmahorn een soort cultstatus bereikt. Had Fietje Boerema daar iets van meegekregen? Niets van dat alles. Het was de Tweede Wereldoorlog die de aanleiding vormde voor een grote schenking.

Al vóór de oorlog verhuisden beiden vanuit het Noorden naar Amsterdam. Het gezin Boerema omdat er in Groningen nagenoeg geen werk was en Koos van Messel omdat hij de Friese antiquariaatszaak van zijn familie in de hoofdstad verder wilde uitbouwen. Hij vestigde zich aan de Spiegelstraat, tegenover het Rijksmuseum en kreeg zodoende een grote, internationale kunstliefhebbers.

De oorlog en de daarmee gepaard gaande Jodenhaat veranderd alles voor de succesvolle kunstfamilie. In november 1942 kwam een Duitse officier én klant van Van Messel de familie waarschuwen: de dag erop zouden ze worden opgepakt door de Sicherheitsdienst. Koos vluchtte, de rest van de familie bleef, vertrouwend op hun goede netwerk. Het bleek een tragische misvatting. De familie werd inderdaad opgepakt en van geen van hen is ooit nog iets vernomen.

De vlucht van Koos voerde niet ver. Tijdens de koude novemberavond werd de jongeman bevangen door de kou. Hij probeerde in een portiek te schuilen tegen de kou, maar toen dat ook een soelaas bood, nam hij een groot risico: Hij belde aan. De deur werd opengedaan en bovenaan de trap stond een oudere man. Die zei: “Jij bent een Jood, ik ben communist. Wij beiden haten de Duitsers. Kom binnen!” Tweeënhalf jaar lang zat Koos verscholen op de vliering van de familie Boerema. En dagelijks, als het donker was of werd, bracht de dochter des huizes, Fietje (toen reeds 45 jaar), eten. Daarbij werd geen woord gewisseld, bang dat de buren iets zouden merken.

Tot de dag van de bevrijding aanbrak. Vader en dochter Boerema haalden Koos van de vliering. “Kom eruit! We zijn bevrijd!” Waarop Koos de memorabele woorden sprak: “Heer Boerema en Fietje, jullie zijn mijn reddingboot! Nu draai ik de rollen om. Ik vraag Fietje ten huwelijk!” En zo geschiedde. Koos kreeg de winkel terug en gezamenlijk bouwden Koos en Fietje weer een florerende zaak op.

Tegelijkertijd bleven de twee kinderloos, wat hen op hogere leeftijd voor de vraag stelde wat er met het opgebouwde vermogen moest gebeuren. Het was in die periode dat Fietje terugdacht aan de eerste woorden van Koos. En ze wist het: Ze wilde de KNRM een reddingboot schenken! Koos ging direct akkoord en wilde dat het schip naar Fietje en haar vader zou worden vernoemd. Fietje vond dit niet passen bij de communistische levensovertuiging van de familie en stelde dat de reddingboot Koos van Messel moest gaan heten. Koos was immers háár ‘redder’: Met Koos kende zij de gelukkigste jaren van haar leven…

Bijzondere redding
In 2013 verrichtte de bemanning van de Koos van Messel een wel heel bijzondere reddingactie. Op 50 kilometer uit de kust was in dichte mist een vliegtuigje neergestort. De piloot kwam bij de crash om het leven, de inzittende belandde in het koude zeewater. De reddingboten van Den Helder, Egmond, Wijk aan Zee en IJmuiden startten een zoekactie op. Na 2,5 uur wist de Koos van de Messel de man levend uit het water te halen. De sterk onderkoelde man overleefde het hachelijke avontuur en kreeg een sterke band met de redders van de Koos van Messel. “Het is nu ook een beetje ‘mijn’ Koos van Messel,” zo stelt hij achteraf.

Illustere voorganger
IJmuiden is van oudsher één van de roemruchte havenreddingstations. De meest beroemde voorganger van de Koos van Messel is de Neeltje Jacoba (1930-1968). In deze jaren verrichtte het schip 205 reddingsacties, waarbij 206 zeelieden werden gered. De Neeltje Jacoba was een schenking van de Vereeniging voor den Effectenhandel te Amsterdam. Neeltje Jacoba was de echtgenote van de voorzitter van deze vereniging.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 4090

Vrijwillige redders nemen nieuwe reddingboot in gebruik

  • Fotogallery:
  • 03-04-2017

Op 12 april had reddingboot Koos van Messel 14 jaar dé reddingboot van KNRM-reddingstation IJmuiden geweest. Maar in plaats van een verjaardagsfeest, hebben de vrijwillige redders op maandag 3 april hun nieuwe reddingboot Nh1816 officieel in gebruik genomen. De Koos van Messel gaat een tweede carrière tegemoet in de reservevloot van de KNRM.

Na de woorden ‘Ik wens jullie een behouden vaart’ van de voorzitter van de Raad van Toezicht van de KNRM, Rutger van Slobbe, was het tijd om van wal te steken. Voormalig reddingboot Johanna Louisa was voor de gelegenheid uitgevaren en deed op zee een eerbetoon met een watergordijn aan de Koos van Messel en Nh1816. Reddingbootschipper Ton Haasnoot stapte symbolisch van de Koos van Messel naar de Nh1816 over en melde aan de Kustwacht dat vanaf dat moment de Nh1816 de reddingboot van IJmuiden is.

Reddingboot Nh1816 werd al op 2 april 2014 door Koningin Maxima gedoopt aan de Haringkade in IJmuiden. De afgelopen jaren zijn gebruikt om het ‘schip van de toekomst’ uitgebreid te testen. Net als de Koos van Messel is het een all weather boat, die onder de zwaarste omstandigheden moet kunnen functioneren. Met windkracht 12 moet de reddingboot nog kunnen uitvaren, en nog belangrijker, de vrijwillige redders en geredden veilig thuisbrengen.

Met name de arbeidsomstandigheden voor de vrijwillige bemanningen waren punt van aandacht bij het ontwikkelen van de nieuwe reddingboot. De verticale versnellingen zijn in de nieuwe reddingboot teruggebracht, net als het aantal decibels in het stuurhuis en meer zaken die te maken hebben met het vaarcomfort van de vrijwilliger. De reddingboot is geschonken door de Stichting Goede Doelen Nh1816 en samen met Damen Shipyards, TU Delft en De Vries Lentsch scheepsarchitekten ontwikkeld.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3141

Na 15 jaar afscheid van de Koos van Messel

  • Fotogallery:
  • 31-03-2017

Komende maandag nemen de vrijwilligers van KNRM reddingstation IJmuiden afscheid van reddingboot Koos van Messel die precies 15 jaar dienst heeft gedaan. Voortaan varen de redders met reddingboot Nh1816 uit.

Lees het verhaal maandag in de IJmuider Courant!

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2988

Kite opgehaald door eigenaar

  • Fotogallery:
  • 27-03-2017

De kite die vrijdag door de vrijwillige bemanning van KNRM IJmuiden uit zee was gehaald, is opgehaald door de eigenaar.

Dit was direct een goede aangelegenheid om de surfer een paar 'Be Traceable-stickers' mee te geven. Op die manier kunnen langdurige zoekacties worden voorkomen en krijgen kiters hun dure materiaal snel weer terug.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2624

KNRM rukt uit voor drie zeilers en een baby

  • Fotogallery:
  • 26-03-2017

Zondag 26 maart zijn de vrijwilligers van KNRM-reddingstation IJmuiden in actie gekomen voor een zeiljacht met vier personen, waaronder een baby, aan boord.

Het jacht van 9,5 meter was onderweg van Hoek van Holland naar IJmuiden toen het driekart mijl van de Zuidpier zonder brandstof raakte. In combinatie met de ongunstige wind uit het noord-noordoosten, heeft de schipper besloten via de Kustwacht de KNRM te alarmeren. Ondertussen hier het jacht zich gaande op een puntje fokzeil.

Binnen korte tijd was reddingboot Koos van Messel ter plaatse en werden twee bemanningsleden overgezet om de sleepverbinding te maken. Het jacht is uiteindelijk in Seaport Marina afgeleverd

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2859

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!