Skip to main content

KNRM actief tijdens SAIL-In

  • 19-08-2015

De KNRM wordt samen met heel veel andere hulpverleningsdiensten ingezet voor toezicht en bewaking en mede zorgdragen voor de veiligheid op het water tijdens de SAIL-In.

Op woensdag 19 augustus 2015 vindt de SAIL-In plaats. Bij het binnenvaren en uitvaren van de tall-ships en andere bijzondere schepen over het Noordzeekanaal verwachten de omliggende gemeenten langs de kades en op het water tienduizenden toeschouwers. Gezien de omvang hebben de veiligheidsregio’s aan de omliggende reddingsbrigades en de KNRM gevraagd om hen extra te ondersteunen.

Bewaking zeezijde
Het toezicht richt zich in eerste instantie op de opvarenden van alle vaartuigen die deelnemen aan de SAIL-In (en de SAIL-Out op zondag). De nadruk ligt hierbij op locaties met steile walkanten en veel publiek en grote concentraties van pleziervaart. Het toezicht en de beveiliging wordt aan de westkant (zeezijde) van de sluis door de KNRM verzorgd. Voor het deel aan de oostkant van de sluis wordt de bewaking uitgevoerd met de reddingsbrigades uit de RVR Kennemerland en de RVR Amsterdam Waterland.
Voor de KNRM varen de vrijwillige bemanningen met de reddingboten Koos van Messel (IJmuiden), De Redder (Katwijk), Donateur (Wijk aan Zee), Royal Flush, Maria Paula en Meun (reservevloot).

Verantwoordelijkheid
De gemeenten Velsen, Beverwijk, Zaanstad, Haarlemmerliede Haarlemmerliede-Spaarnwoude zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op- en langs het water in het onder hen ressorterende gemeentelijk gebied. Voor de organisatie van veiligheidsmaatregelen rondom de SAIL-in en SAIL-out werken de gemeentes samen met de hulpverleningsdiensten georganiseerd in de Veiligheidsregioveiligheidsregio Amsterdam Amstelland.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1523

Koos van Messel gealarmeerd voor zeiljacht met motorstoring

  • Fotogallery:
  • 18-08-2015

18 en 19 augustus hetzelfde jacht geholpen met motorstoring.

Het schokker jacht Markiezin van Veere kreeg tijdens het aanlopen van IJmuiden te maken met een motorstoring. Bij aankomst van reddingboot Koos van Messel hebben we het jacht direct langszij genomen en in Seaport Marina afgeleverd, waar de motor is nagezien, zodat het scheepje mee kon doen aan de SAIL-In manifestatie.

Helaas stopte de motor er de volgende dag al snel weer mee, zodat men ten tweede male stil in de havenmond kwam te liggen. De reddingboot Maria Paula van het Atlantic type, was met IJmuider bemanning snel ter plaatse. Men was preventief aanwezig tijdens de SAIL-In. Maar het jacht was voor de Maria Paula te zwaar, zodat de Koos van Messel, die ook in de buurt lag, werd gevraagd de sleep over te nemen. Deze heeft het jacht wederom in Seaport Marina afgeleverd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1511

Alarm voor persoon te water

  • 17-08-2015

Aangezien dit een oefenavond was en wij nog me een klein groepje zaten na te praten, konden we direct losgooien en waren snel ter plaatse. Het bleek om een man te gaan die zijn handen ernstig had verwond aan boord van een tall ship. Hij had enkele vingers verspeeld bij het werken met de tuigage, waarbij zijn handen tussen een blok en de lopende tuigage terecht waren gekomen. De handen waren reeds verbonden. Assistentie verleend, totdat ambulance personeel ter plaatse was. De bemanning was erg geschrokken.

De melding was echter een man te water, waarvan hier geen sprake was. Dit bleek om een gelijktijdig incident te gaan, enkele honderden meters verderop, ook in de vissershaven.

Bemanning die nadat de pieper was gegaan van huis af kwamen, vonden de Koos van Messel al vertrokken vanaf de steiger. Hierop zijn zij met de auto richting de plek gegaan, waar zij vanaf het KNRM terrein blauwe lichten zagen. Echter, al eerder was de weg min of meer geblokkeerd door twee brandweerwagens, waarop zij de auto hebben achtergelaten en vanaf de Oostkant van de vishallen lopend aan de waterkant van de vishallen verder gingen.

Hier troffen zij de Deense kotter L300 Laguna, waar de man over boord situatie zich had voorgedaan. De man was al uit het water gehaald en lag aan dek. Hij was duidelijk nog aanspreekbaar, maar had een hoofdwond opgelopen en was wat onrustig.

Omdat beide partijen zich niet realiseerden dat het om twee gelijktijdige incidenten ging, schiep dit nogal wat verwarring. De "walploeg" zocht contact met de Koos van Messel, omdat een brancard nodig was. Op het telefoonnummer van de Koos van Messel werd echter niet gereageerd (omdat men bezig was hulp te verlenen en de tijd daarvoor ontbrak).

Los van elkaar werd dus op twee plaatsen assistentie verleend. Bij het tall ship vooral om de geschrokken bemanning gerust te stellen en bij het verdrinkingsslachtoffer met het van boord halen van het slachtoffer tot in de ambulance.

Ondanks de verwarring van twee gelijktijdige incidenten, liep dit aan beide zijden soepeltjes, alhoewel we ons pas op het laatste moment realiseerden dat we op twee plekken tegelijk aan het werk waren.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1509

Koos van Messel gealarmeerd voor zwemmer in problemen/vermist

  • 13-08-2015

Melding voor zwemmer in problemen / vermist. Voordat we de haven uit waren, werd al bekend dat het waarschijnlijk om een zeehond ging en werd de actie in eerste instantie afgeblazen, waardoor we weer op tegen koers richting steiger gingen. Enkele momenten later werden we alsnog door de kustwacht verzocht om toch richting Zandvoort te gaan en dus weer 180 graden gedraaid.

Aan de Noordkant van Zandvoort de kwart mijl opgezocht en deze gevolgd tot we bij de andere zoekende eenheden waren aangekomen. Onderweg een zeehond waargenomen. Deze was ook al door andere zoekende eenheden gesignaleerd en het ging waarschijnlijk om hetzelfde beest.

Na aansluiting aan de zoek formatie werd de actie na zo'n 5 minuten afgeblazen. Er was niemand als vermist opgegeven en het betrof een melding van een donker object, dat tegen de stroom inzwom.

Iedereen was er inmiddels van overtuigd dat de waargenomen zeehond de “zwemmer” was. Hierop zijn wij naar IJmuiden teruggekeerd

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1115

Hulpverleners zetten mascotte in voor serieus probleem

  • Fotogallery:
  • 07-08-2015

Heerlijk naar het strand? Op de fiets? Zorg dan dat je je fiets neerzet op plekken die daarvoor bestemd zijn!

Dus niet op plekken waar hulpverleners langs moeten en waar duidelijk verbodsborden staan. Juist in de zomerdagen proberen mensen hun fietsen zo dicht mogelijk bij het felbegeerde strand te zetten, maar letten dan niet goed op waar ze de fiets precies neerzetten.

In geval van nood, als elke seconde telt, is het juist voor hulpverleners van groot belang om snel het strand te bereiken. Rinus Redder, mascotte van de KNRM nam deze week in Katwijk de proef op de som en keek hoe veilig de doorgang was naar het strand waar onder andere de reddingboot van KNRM Katwijk langs moet in geval van een noodoproep.

Bekijk de film : Gert Jan Onderwater filmde, Paul de Vreugd monteerde en Willem Gunneman verzorgde de stem.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1850

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.