Skip to main content

Jacht met onwillige motor

  • 28-08-2015

Terugkomend vanaf de werf, na groot onderhoud aan de Koos van Messel, zagen we het wedstrijdjacht Sanya vreemd dwars voor het zuiderkanaal liggen.

Men zwaaide driftig, dus wij lekker terugzwaaien.

Vervolgens de Koos van Messel naast het jacht gelegd en gepraaid. Men bleek een onwillige motor te hebben. Het jacht langszij vastgemaakt en even naar Seaport Marina gebracht.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1205

Watersporter in problemen (surfplank/kite)

  • 26-08-2015

Prio 1 melding voor watersporter in problemen. (surfplank, kite). Alarmering door de regionale alarmcentrale, met zeer geringe informatie. De waarneming was vanuit en strandpaviljoen gedaan en betrof een kitesurfer in problemen, ver in zee en afdrijvend in de richting van Wijk aan zee. Het betrof en groene kite. Navraag bij de haven leverde op dat men vanuit daar niets had gezien.

Het gebied afgezocht en met diverse kiters contact gezocht. Niemand had iets gezien.

Al met al een zeer vage melding, waarvan al snel duidelijk bleek dat het loos alarm was.

Maar voor alle zekerheid toch even het hele gebied van IJmuiden tot Wijk aan zee gecontroleerd, voordat we terug naar de haven gingen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1157

KNRM tijdens Sail Out vooral druk met reguliere hulpverleningen

  • 23-08-2015

Terwijl de KNRM-reddingboten van IJmuiden, Wijk aan Zee, Zandvoort en Noordwijk aan Zee, alsmede enkele reserveschepen rond de zeesluizen van IJmuiden stand-by lagen voor uitgaande Sail-schepen,

waren de overige reddingstations deze winderige zondagmiddag 23 augustus vooral in de weer met het eigenlijke werk van de KNRM: het redden en helpen van in problemen verkerende varensmensen.

Met name in de middag werd er door de Kustwacht en door alarmcentrales veelvuldig een beroep gedaan op de vrijwillige bemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. De reddingboten van Lauwersoog, Hindeloopen, Dordrecht, Stellendam, Lelystad, Andijk, Medemblik, Eemshaven, Marken, Lemmer, Harlingen, Texel De Cocksdorp, Westkapelle, Ameland. Huizen en Blaricum werden deze zondagmiddag opgeroepen. Bij diverse reddingstations gingen de piepers zelfs meerdere keren. De vrijwilligers van KNRM Harlingen spanden daarbij de kroon: Op hen werd vijfmaal een beroep gedaan. Altijd op basis van ‘Graag gedaan, prettige dag verder’: de KNRM biedt haar hulp vanaf de oprichting in 1824 ‘om niet’ aan.

Rond de Sail Out deden zich geen serieuze ongelukken voor. “Toch vinden we het belangrijk standby te zijn”, aldus een woordvoerder van de KNRM. “In tegenstelling tot Amsterdam is IJmuiden en de Noordzee ons werkgebied. En dus kunnen de vertrekkende Sail-bemanningen op ons rekenen, dag en nacht en onder alle omstandigheden”.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1178

Aan alles komt een einde: SAIL-Out

  • 22-08-2015

Ook aan SAIL 2015 is na vijf dagen een einde gekomen. Bij de traditionele SAIL-Out wordt de KNRM, net als bij de SAIL-In woensdag, ingezet aan de zeezijde van de sluis in IJmuiden.

Zondag 23 augustus is alweer de laatste dag van SAIL 2015. Ook tijdens de SAIL-Out parade staat de KNRM paraat. Rond 16.30 uur begint deze Farewell Parade. Vanuit de IJhaven van Amsterdam varen de Tall Ships richting IJmuiden begeleid door een armada van schepen. De eerste schutting door de Zeesluis in IJmuiden wordt om 19.00 uur verwacht.

Voor de KNRM varen de vrijwilliger bemanningen met de reddingboten Koos van Messel (KNRM IJmuiden), Paul Johannes (Noordwijk), Annie Poulisse (Zandvoort), Donateur (Wijk aan Zee), Royal Flush, Maria Paula en Meun (reservevloot).

Het toezicht richt zich in eerste instantie op de opvarenden van alle vaartuigen die deelnemen aan de SAIL-Out op zondag. De nadruk ligt hierbij op locaties met steile walkanten en veel publiek en grote concentraties van pleziervaart. Het toezicht en de beveiliging wordt aan de westkant (zeezijde) van de sluis door de KNRM verzorgd. Voor het deel aan de oostkant van de sluis wordt de bewaking uitgevoerd met de reddingsbrigades uit de RVR Kennemerland en de RVR Amsterdam Waterland. Waar nodig verlenen de reddingsbrigades of KNRM assistentie aan andere hulpdiensten (brandweer, ambulancedienst, politie) door middel van het leveren van transportcapaciteit op het water. Waar nodig transporteren de reddingsvaartuigen ambulancepersoneel en/of brandweerpersoneel.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1793

Koos van Messel gealarmeerd voor zeiljacht met motorproblemen

  • 20-08-2015

Actie 18 mijl uit

Alarm voor vaartuig met stuur / motorproblemen.

Het betrof een Dufour 31 zeiljacht, met de naam Hamlet. Het scheepje lag op ongeveer 18 mijl dwars van IJmuiden, net boven park Luchterduinen.

Men maakte in eerste instantie licht water via de gland, maar door het inpompen van vet werd de lekkage gestopt. Wel durfde men de motor niet meer te starten en door gebrek aan wind verdaagde de Hamlet op de ebstroom richting Luchterduinen, waarop men besloot de kustwacht in te seinen.

Naar de betreffende positie gevaren, waarbij bleek dat het jacht zich in Noordoostelijke richting had weten te verplaatsen, wat de daaropvolgende sleep met een goed half uur inkortte.

Twee man op het jacht overgezet en de sleepverbinding gemaakt. Vervolgens de Hamlet zonder problemen naar IJmuiden gesleept en in Seaport Marina afgeleverd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1390

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.