Skip to main content

Chrstien gealarmeerd voor vaartuig met net in de schroef

  • 23-07-2015

De garnalenkotter SCH 10 had vistuig in de schroef gekregen en een sleepje nodig had. Het scheepje was 22 meter lang en lag ten anker vlak bij het strand en de Noordpier.

Gevaren en er bleek al een sleepboot in de buurt te liggen. Omdat de kotter zat te droog laag kon zij er echter niet bij komen.

De sleepverbinding gemaakt, wat wel door het nog uitgezette anker als door de nog buiten het schip hangende boomkortuigen werd bemoeilijkt. We hadden hierdoor beperkte mogelijkheid om de kotter te benaderen. Dit kon alleen vanaf de strand kant via de kop, vanuit de kotter bezien.

Na te hebben vastgemaakt hadden we, met de staande sterk zuidgaande stroom, drie pogingen nodig om op de juiste positie ten opzichte van de kotter te vinden, zodat we de reddingboot op een vaste positie van de kotter konden houden, zonder dat de stroom met de reddingboot aan de haal ging. Tijdens de derde poging hadden wij de juiste voorliggende koers te pakken en kon het anker worden scheep gehaald. Hierna de sleeplijn op lengte uitgezet en met het werkelijke slepen begonnen. Langzaam ging het naar dieper water. De ankerpositie was ongeveer 700 meter uit de kust en ook zo iets van de Noordpier. Een brekende sleeplijn had makkelijk tot verdere narigheid kunnen leiden, dus met lagere vaart wilden we de kans op een gebroken sleeplijn zo klein mogelijk houden.

Met ruime boog om de pier heen gesleept tot binnen de havenmond. Aldaar de sleeplijn ingekort om tegelijkertijd de kotter de gelegenheid te geven om haar vistuigen scheep te zetten. Toen dit was gebeurd de kotter langszij genomen en aldus in de vissershaven afgeleverd

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1235

Christien uit voor persoon te water

  • 22-07-2015

Vals Alarm

Vals alarm

Zeer vage melding van persoon te water, die vanaf "een" pier in IJmuiden te water was geraakt. Dit was alles wat de kustwacht te melden had, naast de mededeling dat de melding via een mobiel nummer en via noodnummer 112 binnen was gekomen. Men probeerde de melder te bereiken voor nadere info, maar men werd naar voicemail doorgeschakeld.

Niet wetende waar te beginnen, zijn we aan de zuidkant van het vaarwater snel richting Zuidpier gevaren, waar aan de binnenkant niets was te ontdekken. Dus doorgestoomd en de buitenkant van de pier afgezocht. Omdat alle hulpverleningsdiensten op de Zuidpier verzamelden, leek het hier te zijn gebeurd.

Omdat op de pier redelijk veel vissers aanwezig waren, die nergens van onder de indruk leken en onwetendheid van enige narigheid uitstraalden, met de kustwacht overlegd, waarbij duidelijk werd dat beide partijen inmiddels van een vals alarm uitgingen. Inmiddels was ook de IJRB ter plaatse en deze had de binnenzijde van de Zuidpier afgezocht.

Op verzoek van de kustwacht zouden we nog even de buitenzijde van de Noordpier checken. De reddingsbrigade zou de binnenkant voor haar rekening nemen. Bij de Noord kop aangekomen kwam het bericht einde actie, waarna we retour haven zijn gegaan.

Later bleek dat de melding voor “de” pier van Scheveningen bedoeld te zijn geweest.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1261

Christien gealarmeerd voor duiker in problemem

  • 11-07-2015

Alarm voor duiker in problemen

Snel naar de steiger, waar we kort op ambulance personeel moesten wachten. Meegedeeld was dat het slachtoffer werd gereanimeerd. Opvang voor de ambulance geregeld en zodra deze aankwam personeel en uitrusting aan boord genomen en onderweg. Waar mogelijk al binnen de haven snel gevaren. Vervolgens in volle vaart richting duikvaartuig Aquila. Onderweg zo veel mogelijk info vergaard. Ook helikopters waren onderweg, waarvan één vanaf het demo terrein bij Katwijk, waar een SAR dag werd georganiseerd.

Net de Eveline boei gepasseerd, werd duidelijk dat de patiënt al door de helikopter van boord was gehaald.

Hierop vaart ingehouden en contact met de Kustwacht gezocht omdat verdere inzet van ons dan niet meer nodig leek. In overleg met de Kustwacht werd de actie beëindigd en konden wij weer terug naar IJmuiden.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1243

Sportvisboot en waargenomen geel bootje dat “niet naar het strand terug” kon komen

  • Fotogallery:
  • 05-07-2015

visbootje snel afleveren in Seaport Marina en weg voor de volgende actie...

Gealarmeerd voor sportvisboot met motorstoring, op 17 en halve mijl van IJmuiden. Naar betreffende positie gevaren, opstapper overgezet en bemanning aan boord genomen, om zo de sleep zo luchtig mogelijk te houden. Met eigen opstapper aan boord blijven we goed op de hoogte van de ontwikkelingen aan boord van de sleep. Vervolgens het bootje naar IJmuiden gesleept.Tijdens vertrek spiegelglad zeetje, maar tijdens de sleep terug kwam de wind en het onweer opzetten, waarbij de wind tot 7 Bft opliep en de zee snel opkwam.Terwijl we de havenmond binnen voeren, kwam een volgende oproep binnen. Er was een geel bootje waargenomen, dat niet terug naar het strand kon komen.De visboot snel langszij genomen en in Seaport afgeleverd. Daarna direct weer vertrokken. Ook de Donateur van Wijk aan zee werd gealarmeerd.Het gele bootje zou zich zuid van de zuidpier bevinden en ons werd verzocht zo snel mogelijk die kant op te gaan. Ook werd gesproken over de stroommeetboei (die er niet is).De melding was via een waarnemer bij de receptie van Seaport Marina gemeld. Meer gegevens als hiervoor gemeld waren niet beschikbaar, het was dus een redelijk verwarrende melding met veel onzekerheid.

Met gezwinde spoed allereerst naar de meetpaal gevaren, omdat er een meetboei was genoemd. Hier niets aangetroffen en er toen vanuit gegaan dat de waarneming vanaf het strand was gedaan en een eventueel geel bootje dus dicht onder de kust moest zijn.Echter geen bootje aangetroffen. Wel in de branding een rubberboot met enigszins gele bes, waarvan de bemanning met alle macht probeerde tegen de branding in zee in te peddelen. Gezien de windkracht en richting, zouden ze niet ver komen. Wel een mooie krachtmeting.Intussen had de Donateur de zuidpier aan twee kanten afgezocht.

Vervolgens de conclusie getrokken dat het een loos alarm betrof. Meest waarschijnlijk is dat men de peddelaars in de rubberboot heeft waargenomen en dat daaruit de conclusie is getrokken dat men niet terug kon komen. Windkracht en windrichting waren echter zodanig, dat je juist moeite zou moeten doen om stranding te voorkomen. Alles zonder aandrijving (of anker) zou in korte tijd op het strand worden geworpen.Mocht u ooit een dergelijke waarneming doen, let dan op de windrichting. Drijvende objecten zullen met een stevige Westerwind, zoals op deze namiddag bij IJmuiden het geval was, altijd richting strand kunnen komen.Juist met Oostenwind, Als de zee vlak is, bestaat het gevaar dat men van het land afwaait en niet meer terug kan komen.Branding is echter een uitdaging voor vele mensen, en juist onder deze omstandigheden zullen vele sporters de elementen willen trotseren. Let dus goed op of men werkelijk in nood is of dat men nog druk bezig is met hun gevecht tegen het water. Het lijkt vaak of men in moeilijkheden is, maar de betrokkenen zijn zich van geen kwaad bewust.Een van de meest eenvoudige noodseinen is zwaaien. Let er in dergelijke gevallen op of men inderdaad een noodsituatie probeert aan te geven. Als dit niet het geval is, is in de omstandigheden als hierboven beschreven vrijwel zeker geen sprake van nood en is geen opvolging benodigd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1453

Juli KNRM-actiemaand bij Fundrunner

  • 03-07-2015

Wie in de maand juli de app Fundrunner gebruikt ten bate van de KNRM, maakt kans op prachtige prijzen. Juli is namelijk KNRM-actiemaand bij Fundrunner. Hoofdprijs is een man-overboord-oefening met de reddingboot Nh1816.

Verzekeringsmaatschappij Nh1816 is niet alleen de schenker van de reddingboot; het bedrijf participeert ook als sponsor binnen Fundrunner. Vandaar dat een unieke beleving aan boord van de reddingboot Nh1816 voor 4 personen een heel passende hoofdprijs is. Iedere Fundrunner die in de maand juli minimaal (na diverse activiteiten) €25,- ophaalt voor KNRM met Fundrunner, maakt kans op de hoofdprijs. Wie minimaal 15 euro ophaalt, dingt mee naar één van de 10 KNRM T-shirts en iedereen die binnen een maand 5 euro bij elkaar fietst, loopt, ect, maakt kans op één van de 15 fraai vormgegeven USB-sticks van de KNRM.

Download de gratis App Fundrunner en gebruik een activiteit (sportactiviteit, wandeling met gezin of dagelijkse fietstocht naar werk) om geld in te zamelen voor de KNRM. Zoals Onno Stooker uit Katwijk aan Zee: “Ik gebruik Fundrunner, dagelijks en altijd voor de KNRM. Inmiddels staat de score op 4496 km behaald met 376 activiteiten met een opbrengst van € 807,-. Ik gebruik Fundrunner met fietsen, hardlopen en wandelen. Ik fiets altijd naar mijn werk, 18 km heen en 18 km terug. Dat tikt dus lekker aan. We hebben een hond en die moet uiteraard elke dag uit. Bijna dagelijks lopen we via de duinen naar het strand en dat is dus ook elke keer goed voor € 2,00 of € 2,50. Op deze manier is het maandbedrag denk ik al snel ruim €100,00. Makkelijk verdiend! De kilometers die ik maak moet ik toch maken en nu krijg ik er gratis geld voor dat door de KNRM gebruikt kan worden.

Ik heb voor de KNRM gekozen omdat ik veel respect heb voor het werk dat de vrijwilligers doen. En als kustbewoner is de KNRM dé organisatie om te ondersteunen.”

Enthousiast geworden en ook voor de KNRM op pad? Grijp dan de KNRM-actiemaand aan om te starten!

" data-oembed_provider="youtube" data-resizetype="noresize">

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1854

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!