Skip to main content

De KNRM laat de BROMFLY vliegen

  • 12-06-2015

Een buddycheck voor kitesurfers.

Binnen het preventieprogramma van de KNRM besteden we aandacht aan de doelgroep kitesurfers. In samenspraak met een aantal kitesurfers hebben we de gevaren en risico’s in beeld gebracht voor deze doelgroep en is vastgesteld hoe de veiligheid verder vergroot kan worden.

Voordat kitesurfers starten met hun activiteiten voeren zij eerst de “BROMFLY buddycheck” uit. Dit houdt in het doorlopen van een aantal essentiële onderdelen voordat er gestart kan worden met kiten. Elke letter staat voor een onderdeel dat gecontroleerd moet worden.

De BROMFLY is bedacht door een ervaren kitesurfer die trainingen verzorgd op het gebied van veiligheid. De KNRM is enthousiast over dit concept en is gestart om deze buddycheck breder bekend te maken. Onlangs hebben wereldkampioen kitesurfen Youri Zoon en “Master of Extreme” Ruben Lenten meegewerkt aan een filmpje waarin de BROMFLY voor kitesurfers wordt uitgelegd. Elk onderdeel van de buddycheck is duidelijk in beeld gebracht. Uiteindelijk moet dit een mooi filmpje opleveren waarmee duidelijk wordt gemaakt dat plezier en genieten van de sport bovenaan staat, maar dat aandacht voor veiligheid net zo belangrijk is.

Het aardige is dat deze aanpak bedacht is door de groep kitesurfers en dat de boodschap ook door de doelgroep zelf wordt uitgedragen. De KNRM faciliteert en helpt daarmee de BROMFLY onder een breed publiek bekend te worden. De kitesurfers zijn enthousiast, het versterkt de band naar de doelgroep. Met hen zorgen we voor een veilig uit, veilig thuis.

Waar staan de letters BROMFLY voor?

Buddy Kitesurfen doe je niet alleen. Heb je een maatje bij je zodat je op elkaar kan letten?
Release Een onderdeel binnen de uitrusting waarmee je je kite snel los kan krijgen. Werkt deze naar behoren?
Obstakels Obstakels zijn een belangrijke oorzaak van ernstige verwondingen en dodelijke ongelukken. Kijk goed naar de obstakels in het gebied waar je gaat kiten
Mesje Heb je een mesje bij je om lijnen te kunnen doorsnijden als dat nodig mocht zijn?
Forecast Bekijk het weerbericht voordat je begint
Leash Een onderdeel binnen de uitrusting waarmee je je kite snel los kan krijgen. Werkt deze naar behoren?
Yes Alle onderdelen hierboven gecontroleerd? En werkt het? Yes! Je kan veilig vertrekken!

Heeft jouw materiaal al een gratis BE TRACEABLE sticker ?

.be" data-oembed_provider="youtube" data-resizetype="custom" style="text-align: center;">

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 5971

UK12 met motorproblemen

  • 12-06-2015

De UK12 was door motorstoring aan de binnenkant op de zuidpier gedreven. De loodsboot Mercury en Windcat 26 waren al ter plaatse en de Mercury heeft de UK 12 van de pier weten te houden. Bij aankomst direct verbinding gemaakt en de Mercury bedankt voor zijn inzet. De UK12 op verzoek naar de Haringhaven gebracht en daar afgemeerd en daarna weer retour station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1218

Christien uit voor uitpeil klusje

  • 10-06-2015

. Alarm met vraag om telefonisch contact. Het bleek te gaan om een uitpeilklusje, ergens bleef een marifoon hangen op kanaal16, waardoor dit noodkanaal werd gestoord.

Er werd een vaag signaal gepeild landinwaarts, richting Amstelveen. Dit klopte niet met het gegeven van de kustwacht, dat het signaal ook bij de Noordhinder werd gehoord. Hierom voorgesteld om even op zee te peilen.

Vlak voor vertrek bleek het gewraakte signaal verdwenen. Een inzet dus waarbij de trossen niet los zijn geweest.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1183

Christien uit voor jacht zonder aandrijving

  • 06-06-2015

Rond kwart voor twaalf via de KNRM receptie doorverbonden met de schipper van de Vagant. Hij lag met zijn jacht net buiten de zuidersluis en had geen aandrijving meer. Na de nodige instanties te hebben geprobeerd, belde hij in arren moede met de KNRM. Er blijkt binnen de haven van IJmuiden geen dienst beschikbaar voor het verhalen van een jacht?

Naar de sluis gevaren en het jacht langszij vastgemaakt. Vervolgens in Seaport Marina afgeleverd. Vermoedelijk had het jacht iets in de schroef. De motor draaide en in de vrijloop konden toeren worden gegeven, maar als de schroef in bedrijf werd gesteld begon deze te trillen, zonder voor merkbare voortstuwing te zorgen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1287

Ambulancezorg op KNRM reddingboten

  • 03-06-2015

Voor ambulancemedewerkers, die meevaren op reddingboten van de KNRM, is een speciale film gemaakt, die in het programma van V&VN Ambulancezorg op de vakbeurs Venticare in première gaat.

De KNRM wordt jaarlijks ongeveer 75 keer ingezet voor zieken of gewonden aan boord van schepen, 50 keer voor gewondenvervoer op het strand en 250 keer voor patiëntentransport vanaf de Waddeneilanden. In samenspraak met de KNRM Radio Medische Dienst of een huisarts wordt bepaald of het slachtoffer per reddingboot naar de wal wordt vervoerd.

Op veel reddingstations werkt de KNRM daarvoor samen met de regionale ambulancevoorziening (RAV), waarvan medewerkers meevaren op de reddingboot als dat nodig is. Alvorens ambulancepersoneel meevaart wordt beoordeeld of de weersomstandigheden het toelaten.

In enkele regio’s worden ambulancemedewerkers vooraf en bij herhaling geïnstrueerd over de werkwijze en procedures aan boord van de reddingboten, zodat het geen onbekend terrein voor ze is. Speciaal voor dat doel heeft de KNRM een film gemaakt, waarin toegelicht wordt hoe de samenwerking tussen KNRM en ambulancezorg is geregeld.

Bekijk de film hier:

.be" data-oembed_provider="youtube" data-resizetype="custom" style="text-align: center;">

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2664

Meer artikelen …

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.