Sportvisboot en waargenomen geel bootje dat niet naar het strand terug kon komen
visbootje snel afleveren in Seaport Marina en weg voor de volgende actie...
Gealarmeerd voor sportvisboot met motorstoring, op 17 en halve mijl van IJmuiden. Naar betreffende positie gevaren, opstapper overgezet en bemanning aan boord genomen, om zo de sleep zo luchtig mogelijk te houden. Met eigen opstapper aan boord blijven we goed op de hoogte van de ontwikkelingen aan boord van de sleep. Vervolgens het bootje naar IJmuiden gesleept.Tijdens vertrek spiegelglad zeetje, maar tijdens de sleep terug kwam de wind en het onweer opzetten, waarbij de wind tot 7 Bft opliep en de zee snel opkwam.Terwijl we de havenmond binnen voeren, kwam een volgende oproep binnen. Er was een geel bootje waargenomen, dat niet terug naar het strand kon komen.De visboot snel langszij genomen en in Seaport afgeleverd. Daarna direct weer vertrokken. Ook de Donateur van Wijk aan zee werd gealarmeerd.Het gele bootje zou zich zuid van de zuidpier bevinden en ons werd verzocht zo snel mogelijk die kant op te gaan. Ook werd gesproken over de stroommeetboei (die er niet is).De melding was via een waarnemer bij de receptie van Seaport Marina gemeld. Meer gegevens als hiervoor gemeld waren niet beschikbaar, het was dus een redelijk verwarrende melding met veel onzekerheid.
Met gezwinde spoed allereerst naar de meetpaal gevaren, omdat er een meetboei was genoemd. Hier niets aangetroffen en er toen vanuit gegaan dat de waarneming vanaf het strand was gedaan en een eventueel geel bootje dus dicht onder de kust moest zijn.Echter geen bootje aangetroffen. Wel in de branding een rubberboot met enigszins gele bes, waarvan de bemanning met alle macht probeerde tegen de branding in zee in te peddelen. Gezien de windkracht en richting, zouden ze niet ver komen. Wel een mooie krachtmeting.Intussen had de Donateur de zuidpier aan twee kanten afgezocht.
Vervolgens de conclusie getrokken dat het een loos alarm betrof. Meest waarschijnlijk is dat men de peddelaars in de rubberboot heeft waargenomen en dat daaruit de conclusie is getrokken dat men niet terug kon komen. Windkracht en windrichting waren echter zodanig, dat je juist moeite zou moeten doen om stranding te voorkomen. Alles zonder aandrijving (of anker) zou in korte tijd op het strand worden geworpen.Mocht u ooit een dergelijke waarneming doen, let dan op de windrichting. Drijvende objecten zullen met een stevige Westerwind, zoals op deze namiddag bij IJmuiden het geval was, altijd richting strand kunnen komen.Juist met Oostenwind, Als de zee vlak is, bestaat het gevaar dat men van het land afwaait en niet meer terug kan komen.Branding is echter een uitdaging voor vele mensen, en juist onder deze omstandigheden zullen vele sporters de elementen willen trotseren. Let dus goed op of men werkelijk in nood is of dat men nog druk bezig is met hun gevecht tegen het water. Het lijkt vaak of men in moeilijkheden is, maar de betrokkenen zijn zich van geen kwaad bewust.Een van de meest eenvoudige noodseinen is zwaaien. Let er in dergelijke gevallen op of men inderdaad een noodsituatie probeert aan te geven. Als dit niet het geval is, is in de omstandigheden als hierboven beschreven vrijwel zeker geen sprake van nood en is geen opvolging benodigd.
IJmuiden
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.