Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de vrijwilligers van KNRM-reddingstation IJmuiden ging de speciale aandacht uit naar Jan Sikkema en Niels Korver. Beide vrijwilligers hebben inmiddels een ruime staat van dienst bij het reddingstation.
Niels Korver (30) werd in mei 2007 vrijwilliger bij het reddingstation, de eerste jaren als aankomend opstapper. Na het behalen van diverse opleidingen, zoal EHBO, Vaarbewijs, Helicopter Underwater Escape Training, Marcom B, brandbestrijding en een trainingsweek in Schotland, werd hij in mei 2010 officieel ‘opstapper’. Niels heeft voor zijn tien jaar lange inzet de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid ontvangen.
Jan Sikkema (73) is sinds juli 1991 als vrijwilliger bij KNRM betrokken als lid van de plaatselijke commissie van het reddingstation. Vanaf februari 2010 was hij in de commissie specifiek verantwoordelijk voor het opleiden en oefenen van de vrijwillige bemanningsleden. In 2012 werd Jan benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn 20-jaar belangeloze inzet voor het reddingstation. In januari 2017 ontving Jan tevens de bronzen legmedaille vanuit de KNRM voor zijn 25 vrijwillige dienstjaren. Jan was tot afgelopen december vrijwilliger bij het reddingstation, hij heeft zijn stokje overgedragen aan Jan Wieger Hof.
Bijzondere gast tijdens de bijeenkomst was burgemeester van de gemeente Velsen, Frank Dales. Binnenkort wordt hij benoemd als voorzitter van KNRM-reddingstation IJmuiden. Zijn voorganger Franc Weerwind was tijdens zijn burgemeesterschap in de periode van 2012-2015 ook voorzitter van het IJmuidense reddingstation.
Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de ankergebieden voor de Noord-Hollandse kust. Meestal om zieken en gewonden van boord te halen. Zaterdag 23 december combineren de IJmuidense redders de laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden aan voor anker liggende schepen.
De zeelui die aan boord van ankerliggers verblijven, is het niet gegeven om Kerst in familiekring te vieren. Ze liggen soms weken te wachten op lading voor de Nederlandse kust en dat betekent dat ze tijdens Kerst ver van huis zijn, zonder hun dierbaren. Om wat afleiding te organiseren combineren de vrijwilligers van de KNRM hun wekelijkse oefentocht met het bezorgen van kersbroden en de daarbij behorende goede wensen.
Uit voorgaande jaren weten de vrijwilligers dat de kerstbroden, dit jaar beschikbaar gesteld door Ambachtsbakker Bastmeijer, enthousiast worden ontvangen door de bemanningsleden van de voor anker liggende schepen. En dat betekent voor beide partijen een goed begin van kerstdagen.
Vandaag is de negende KNRM West Coast Challenge van start gegaan. Een uniek duursportevenement langs de kust van Nederland. Twee personen met één fiets lopen en fietsen afwisselend om fondsen te werven voor de KNRM.
De West Coast Challenge is een eendaagse run bike run. De totale afstand bedraagt 130 kilometer, de route loopt vrijwel volledig over het strand. Naast de hele West Coast Challenge van 130 kilometer voor duo's, de halve Challenge van ongeveer 65 kilometer voor duo's en de teamestafette van 130 kilometer voor twee duo's, is er dit jaar een extra onderdeel toegevoegd. Ook enkele ultralopers doen de Challenge mee, zij rennen in hun eentje de 65 of 130 kilometer!
De start was vanochtend bij KNRM-reddingstation Den Helder. Om 04:30 uur vertrokken de deelnemers van de 130 kilometer uit Den Helder naar Hoek van Holland. De halve West Coast Challenge zal starten bij Paviljoen Noordzee in IJmuiden om 11:00 uur richting het zuiden. De weersverwachtingen zijn ronduit ongunstig. Een harde noordwestenwind, winterse neerslag, een gevoelstemperatuur onder nul en hoog water bij de Zandmotor.
Fondsenwerven De West Coast Challenge is niet alleen een sportieve belevenis, maar ook een unieke manier om het werk van de KNRM - levens redden op het water - financieel te ondersteunen. Dat gebeurt door een deel van de inschrijfgelden beschikbaar te stellen en daarnaast worden de deelnemende teams gestimuleerd om aanvullende sponsorgelden bij te dragen via www.knrm.geef.nl.
Overvaren Het Noordzeekanaal maakt dat de deelnemers aan de hele Challenge en de estafette door reddingboten van KNRM IJmuiden KNRM Wijk aan Zee overgezet. De ondersteuning op de route wordt eveneens verzorgd door de KNRM.
Live volgen Door de GPS-transponders is het ook voor de thuisblijvers leuk om de WCC te volgen en op gezette tijden op te duiken langs de route. De sporters zijn via een GPS-transponder op de fiets te volgen via de website www.westcoastchallenge.nl.
Donderdag 7 december is het Nationale Vrijwilligersdag. Op veel plaatsen in Nederland wordt extra aandacht gegeven aan het goede werk dat vrijwilligers doen. Ook door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die enorm trots is op al haar vrijwilligers, die zich 24/7 inzetten voor het reddingwerk op zee en op het ruime binnenwater.
Voor de uitvoering van het soms levensreddende reddingwerk trekt de KNRM al 193 jaar vrijwilligers aan, die kennis van zaken hebben en hun professionaliteit weten te combineren met ‘hart voor de zaak’. Dat is noodzakelijk, want de KNRM garandeert de inzet van de 45 reddingstations, 80 reddingboten en 1.400 vrijwilligers op ieder moment van de dag, ongeacht de weersomstandigheden.
265.000 kosteloze uren De KNRM werkt met vrijwillige bemanningsleden op de reddingboten. Maar ook aan de wal zijn vrijwilligers actief voor coördinatie, onderhoud van het materieel of op bestuurlijk niveau. In totaal maken deze vrijwilligers meer dan 265.000 onbetaalde uren per jaar, die omgerekend een waarde vertegenwoordigen van ruim acht miljoen euro. Hun inzet voor het reddingwerk voorkomt ook nog eens materiële schade ter waarde van 12 miljoen euro, die ontstaan zou zijn door ongelukken op het water.
De KNRM is volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs voor de instandhouding van het reddingwerk. Aan elke euro, die aan de KNRM wordt gedoneerd, voegen de vrijwilligers hun waarde toe. Een niet-zichtbare verdubbeling, behaald door de belangeloze vrijwilligersinzet.
Vrijwilligers, donateurs en kosteloze hulpverlening zijn de pijlers waarop de KNRM sinds 1824 is gefundeerd. De ‘Dag van de Vrijwilliger’ is een goed moment om daar nog eens bij stil te staan en de redders te bedanken voor hun inzet.
KNRM-reddingstation IJmuiden IJmuiden is één van de 45 reddingstations van de KNRM. Pas bij het graven van het Noordzeekanaal na 1865, kwam de plaats in aanmerking voor het stationeren van een reddingboot. Voor die tijd deden de roeireddingboten in Wijk aan Zee en Zandvoort het reddingwerk. In eerste instantie werd in IJmuiden een vuurpijltoestel gestationeerd, waarmee een lijn over een gestand schip geschoten kon worden. IJmuiden had toen maar weinig vaste bewoners, die een reddingboot zouden kunnen bemannen.
In 1876 werd de eerste roeireddingboot aan de noordzijde van het kanaal gestationeerd. In september een jaar later, ook aan de zuidzijde. Door het drukke scheepvaartverkeer, de havenhoofden en de centraal ligging van de haven aan de Hollandse kust, is IJmuiden een belangrijk KNRM-reddingstation geworden. IJmuiden heeft daardoor altijd veel en zwaar reddingmaterieel gehad.
Jarenlang was IJmuiden de thuishaven van de beroemde reddingboot Neeltje Jacoba. Tegenwoordig ligt in IJmuiden het materieel van de KNRM klaar in de vissershaven. De reddingboot Johanna Louisa al sinds 1968 en vanaf begin 2003 ook de snelle (34 knopen) reddingboot Koos van Messel en Nh1816. De Koos van Messel en Nh1816 kunnen onder alle weersomstandigheden uitvaren.
Veel acties vanuit IJmuiden betreffende het vervoer van patiënten of gewonden van passerende schepen. Daarnaast wordt regelmatig uitgevaren voor watersporters in problemen.
De bemanning van IJmuiden bestaat zeventien vrijwilligers en één beroepsschipper. Daarnaast zijn er vijf vrijwillige helpers aan de wal en eveneens vier vrijwilligers die een functie hebben in de plaatselijke commissie van het reddingstation.
Om 02:12 uur werd de vrijwillige bemanning van KNRM IJmuiden gealarmeerd door de Meldkamer Kennemerland voor een sportvisboot in de problemen. Ondanks dat er nauwelijks wind stond, waren de omstandigheden koud en zeer mistig. De vijf meter lange sportvisboot uit IJmuiden had aan boord drie opvarenden en lag voor anker in de Hoogovenhaven. Toen de mannen ’s nachts naar de haven wilde, kregen zij de motor niet meer aan het werk.
De bemanning zelf had vanwege de kou via een mobiele telefoon alarm geslagen. Waarschijnlijk kregen zij de motor niet meer aan de praat doordat ze in de mist de lichten hadden aangelaten waardoor de accu was leeggelopen. De mannen hadden het erg koud, maar nog geen serieuze onderkoelingsverschijnselen.
De redders waren snel onderweg met reddingboot Nh1816. Onderweg kreeg de bemanning via het C2000-communicatiesysteem het telefoonnummer van de sportvisser van de Meldkamer Kennemerland. De positie in de Hoogovenhaven was niet bekend. De KNRM-ers belde de sportvissers met de vraag of zij lichten bij zich hadden en of die aangezet konden worden. De sportvissers antwoorden positief en varende in het verbindingskanaal zagen de redders het licht en was de positie bekend. De Nh1816 gaf antwoord met haar schijnwerper.
Bij de visboot aangekomen, manoeuvreerde de Nh1816 zich langszij zodat het anker van de visboot opgehaald kon worden. Nadat de situatie van de vissers was opgenomen, werd de sportvisboot in haar huishaven Seaport Marina afgeleverd. Om 05:06 uur lag de Nh1816 weer gereed voor het reddingstation en konden de zeven vrijwilligers weer naar hun bed.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.