Skip to main content

IJmuidense redder loopt mee bij Franse reddingmaatschappij

  • Fotogallery:
  • 05-10-2017

Van zaterdag 23 tot zaterdag 30 september hield de International Maritime Rescue Federation (IMRF) een uitwisselingsprogramma voor vrijwillige reddingbootbemanningen van verschillende Europese reddingmaatschappijen. Het hoofddoel van deze uitwisseling was het delen van kennis en het leren van elkaars organisatie om het levensreddende werk te optimaliseren.

Zeven vrijwilligers van de KNRM vertegenwoordigden de Redding Maatschappij in Engeland, Estland, Finland, Portugal, IJsland en Zweden. KNRM-reddingstation IJmuiden zond redder Richard van der Hammen uit naar Frankrijk. Het programma van Frankrijk was verdeeld over diverse reddingstations van de Société Nationale de Sauvetage en Mer (SNSM).

Richard van der Hammen: “Zaterdagmiddag hartelijk ontvangen op het vliegveld van Nantes door Didier Moreau, de directeur van het opleidingsinstituut in Saint-Nazaire van de Franse reddingsmaatschappij SNSM. Gelijk kennis gemaakt met de andere redders uit het buitenland:

  • Rikard uit Zweden, schipper van de reddingboot van de Sjöräddningssällskapet nabij Stockholm. Heel interessant werkgebied met een archipel met meer dat elfduizend eilandjes voor de kust. Zijn specialiteit is om samen met zijn hond op het voordek te zoeken naar vermiste drenkelingen rond en op de eilandjes.
  • Paulo uit Portugal, werkzaam bij de Marinha Portuguesa in Porto. Deze jongeman is de enige betaalde kracht in ons midden, maar zeker niet minder gedreven als de rest van de groep die volledig vrijwillig is.
  • Julia uit het Verenigd Koninkrijk, vrijwilligster bij RNLI-reddingstation Weymouth met als hoofdfunctie machinist van een Severn-klasse reddingboot. Deze dame is in haar dagelijks leven ‘structural engineer’ en heeft duidelijk een goede RNLI-opleiding genoten. Julia is een opvallende verschijning met haar knalgele RNLI-laarzen, de ‘yellow wellies’.
  • Marjo uit Finland, werkzaam op de universiteit van Helsinki en vaart op het 24-meter lange schip ‘Jenny Wihuri’ van de Finse reddingsmaatschappij.


Het Franse opleidingsinstituut is volledig uitgerust met een moderne vaarsimulator. Twee reddingbootbemanningen kunnen tegelijkertijd virtueel hun oefeningen draaien. We zijn vooral onder de indruk van de goed nagebouwde reddingboot van de eerste klasse van de reddingsmaatschappij.

Het echte werk gebeurd natuurlijk buitengaats met de SNS 722, een Zodiac Milpro met twee 150 pk-buitenboordmotoren. En de SNS 125 een klasse 1-reddingboot van 13,30 meter. Beide liggen in één van de wereldberoemde iconische onderzeebootbunkers uit de tweede wereldoorlog.

De hele week staan oefeningen met beide reddingboten op het programma, zoals navigatie, ‘wave-handling’, slepen en het oppikken van drenkelingen. Tijdens de navigatie-oefeningen doen we meerdere eilandjes in de Golf van Biskaje aan. Deze week slapen we in een goed hotel in onze thuisbasis Saint-Nazaire, maar vandaag blijven we een nachtje in een oud kasteel op het eiland Île d' Houat. Een bijzondere locatie ver van de bewoonde wereld met ’s avonds een prachtige sterrenhemel.

Verder staat op het programma een bezoek aan het Kustwachtcentrum en de reddingstations van Étel en Le Croisic. We zien nu ook de uitdagingen van de reddingbootbemanningen hier in Bretagne, zoals de getijden met hoogteverschillen van 5 meter en bijvoorbeeld de zandbank in de monding van de Rivière d'Étel. Deze zandbank veranderd meerdere keren per seizoen van plaats en bemoeilijk het zware werk van het plaatselijke reddingstation.

De bezoeken, oefeningen en de lange avonden geven ons onderling veel gesprekstof en we leren heel veel van elkaar. Dit is ook het doel van het uitwisselingsprogramma. Als groep voelen we ons zeer verbonden in het doel om mensen te redden op zee, ook in moeilijke omstandigheden.”

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2697

Baasje springt hond achterna op Dierendag

  • Fotogallery:
  • 04-10-2017

Om 13:31 uur werden de IJmuidense KNRM-redders door Meldkamer Kennemersland gealarmeerd voor persoon te water. De schipper van de reddingboot heeft hierop direct contact gehad met de meldkamer die aangaf dat de persoon aan de binnenkant van de Zuidpier nabij Seaport Marina van de pier te water is geraakt. De persoon wist zich middels een drijflichaam boven water te houden.

Snel waren zes vrijwillige redders bij het reddingstation aanwezig. Reddingboot Koos van Messel voer met een hogere snelheid dan normaal de Vissershaven uit, omdat dit een Prio 1 betrof. Bij aankomst van de reddingboot bij de Zuidpier waren de hulpdiensten als de ambulance, politie, brandweer en reddingbrigade ook net ter plaatse. De persoon was inmiddels net op een klein stukje strand nabij het licht van de oude Zuidpier geholpen. De ambulance ving de persoon op en vervoerde hem naar het ziekenhuis.

De reden dat de persoon te water was geraakt, was dat de hond van het slachtoffer van de Zuidpier te water was gevallen. In een poging het beestje te redden, was het baasje de hond achternagegaan. De hond liep echter alweer op het stukje strand, toen het baasje nog in het water lag. Nadat de schipper van de reddingboot contact had gehad met de meldkamer en de hulpdiensten op de wal dat inzet van de KNRM niet meer nodig was, gingen de redders op huis aan. Om 14:15 uur lag de Koos van Messel weer aan de steiger van het reddingstation.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2070

Redding van scheepskat Meta

  • Fotogallery:
  • 04-10-2017

Oktober is Maand van de Geschiedenis. In een aantal artikelen nemen wij u deze maand mee op reis in de historie van KNRM-reddingstation IJmuiden. Vandaag deel I.

Op 2 december 1950 om 04:00 uur probeerde het Griekse stoomschip Metamorfosis tijdens zware westerstorm en hoge zeeën de haven van IJmuiden binnen te lopen. De eerste poging mislukte; de loods gaf de Griekse kapitein de raad voor anker te komen, maar hier had hij geen oren naar. Er waren nog maar weinig kolen aan boord en hij wilde persé naar binnen.

Om 05:10 uur waagde de Metamorfosis het opnieuw. Vlak voor de pieren werd het schip door geweldige grondzeeën uit de koers geslagen en liep bijna op het Noorderhoofd. Door het roer snel bakboord aan boord te leggen, werd deze ramp vóórkomen. De storm joeg het schip naar de banken benoorden de Noordpier, het stootte hard op de zandbodem en met een geluid als een kanonschot scheurde de Metamorfosis in twee stukken. De bulderende golven stortten zich als wilde beesten op hun prooi. Gelukkig was de hele bemanning op het achterschip: 28 mannen, 2 vrouwen en de scheepskat Meta. In angstige spanning wachtten de schipbreukelingen nu op de komst van een reddingboot.

Voordat de noodseinen van de marconist door Scheveningen Radio werden opgevangen, had Kustwacht IJmuiden al alarm gemaakt: de uitkijk bij de haven had immers al gezien, dat de Griek in gevaar verkeerde. Twintig minuten later werden de trossen van KNZHRM-reddingboot Neeltje Jacoba losgegooid en de reddingboot ging het stormgeweld tegemoet. Nu kwam het eropaan langszij van het wrak te komen, dat slechts 150 meter van de Noordpier lag, zodat er voor de reddingboot niet veel ruimte was om te manoeuvreren. De Neeltje Jacoba liep buiten de Metamorfosis om de wal in en de golfstillende oliekranen werden opengezet.

Op de derde bank stonden zeer zware zeeën; de reddingboot kreeg harde klappen te verduren. Langzaam werd het wrak benaderd. De Grieken stonden met zwemvesten om, klaar om over te springen Ook de nog heel jonge vrouw van de kapitein (16) en de 59-jarige stewardess hadden zwemvesten om. De stewardess hield de angstig miauwende scheepskat Meta stijf in haar armen. Daar kwam de Neeltje Jacoba aan steigeren. Een zoeklicht was op het springnet gericht. De reddingboot lag geen moment stil. Soms werd zij opgetild tot boven de brug om een ogenblik later diep in een golfdal te vallen.

De schipbreukelingen durfden nog niet te springen. De marconist zat op de verschansing met z’n benen buiten boord, klaar om zich te laten zakken. De redders schreeuwden, dat hij weg moest gaan, maar het was al te laat. Een grondzee kwakte de reddingboot tegen de scheepswand en de benen van de marconist raakten bekneld. Zijn makkers grepen hem en wierpen de gewonde marconist in het springnet van de dansende reddingboot.

Eerst werd getracht de beide vrouwen over te nemen. Telkens probeerde de Neeltje Jacoba zo dicht mogelijk te naderen. Eindelijk waagden zij de sprong maar helaas moest de stewardess scheepskat Meta loslaten. Het doodsbenauwde dier krabde haar zó fel, dat zij vlak voordat zij door de redders aan boord van de Neeltje Jacoba werd getrokken, de handen opende. In een oogwenk was Meta verdwenen. Een der stuurlieden probeerde het dier nog te pakken, maar in het donker was er geen kans om Meta te vinden.

Eén voor één sprongen de Grieken aan boord van de reddingboot. Een vol uur bleef de Neeltje Jacoba in actie terwijl zij voortdurend door woeste golven, besprongen werd en tegen de Metamorfosis aansloeg. De gewonde marconist lag in de stuurhut, de overige schipbreukelingen waren over de voor- en achterkajuit verdeeld. Kwart over zeven lag de Neeltje Jacoba weer op haar ligplaats in de Vissershaven. Dertig mensen had zij van een wisse dood gered. De schipbreukelingen werden in hotel Augusta ondergebracht, waar zij droge kleren en koffie kregen.

De kapitein van het Griekse schip was dankbaar voor de redding maar hij was zijn schip kwijt en dat is een vreselijk iets voor een kapitein. Eerst toen zijn jonge vrouw over de schrik heen was, besefte zij dat haar speelmakker en troetelkind, de scheepskat Meta, op het wrak was achtergebleven. Tevergeefs probeerde de stewardess haar te troosten; de gedachte aan het arme dier, dat, als het nog niet in zee was gespoeld, radeloos van angst zou zijn, liet haar echter niet los.

Met dagworden kon men van het hoge duin bij de Semafoor het wrak zien liggen. Witte brandingsgolven stortten zich er voortdurend overheen. Tussen de vele auto's van belangstellenden, die (na het bericht op de radio van een scheepsramp) naar IJmuiden waren gekomen om de gebroken Metamorfosis te zien, stond ' jonge Griekse vrouw, nog steeds hopend, dat haar beestje aan boord van het wrak zou zijn. Met een kijker tuurde zij naar de zwarte scheepromp, maar er was geen leven meer te ontdekken.

Toen de bemanning van de Neeltje Jacoba hoorde, dat Meta was achtergebleven, zei de schipper “Dan gaan we er weer heen jongens. De wind neemt af en morgen zal het wel gaan." De storm, die de Metamorfosis parten had gespeeld, was inderdaad spoedig uitgeraasd. De volgende dag, zondag 3 december stond er nog wel lange deining, maar de wind was gaan liggen.

Opnieuw ging de reddingboot naar het wrak en al moest de schipper terdege oppassen; hij had de Neeltje nu in bedwang, want de branding had weinig kracht meer. Drie redders klauterden op het zwaargehavende wrak. Zouden zij Meta nog vinden? Noch op dek, noch in de half onder water staande hullen zagen zij de poes; zij zochten zelfs in openstaande kasten, maar nergens een spoor van het arme dier. Na twintig minuten trok de schipper van de Neeltje Jacoba aan de luchtfluit; er begon wat meer deining te staan en hij wilde van het wrak vandaan. “De poes is er niet meer”, schreeuwde een van de redders, die op de brug stond, “we komen direct”.

Net wilde hij de trap afglijden toen hij een angstig “Miauw! Miauw!" hoorde. Hij keerde zich om en zocht waar het geluid vandaan kwam. “Meta, Meta” riep hij “Miaauw! Miaauw!” klonk het klagelijk. “Ik zie d’r!” riep hij naar z’n maat, die een dek lager aan het zoeken was, “Het beest zit op de kompasstandaard op het dak van het stuurhuis!” En jawel. Meta was naar het hoogste puntje van het schip geklommen in haar angst en daar had zij nu ruim 24 uur gezeten. Een paar stevige zeemansknuisten grepen het rillende, grauwe beestje, dat nu niet meer tegenstribbelde.

Aan boord van de Neeltje Jacoba ging de vlag in top, dan konden zij meteen aan de wal zien, dat Meta gered was. Twintig minuten later lag de boot weer langs de steiger in de Vissershaven. Er stonden heel wat mensen aan de wal en Meta zal wel nooit in haar poezenleventje zo het middelpunt van de belangstelling zijn geweest. Dat de jonge Griekse vrouw van de kapitein overgelukkig was hoef ik eigenlijk niet te zeggen, dat spreekt immers vanzelf. Maar wat zij allemaal tegen Meta zei verstond niemand, want dat was Grieks.

Door H. Th. de Booy (Uit Kris Kras)

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3378

Sportvisser voor stranding gered

  • Fotogallery:
  • 19-09-2017

IJmuiden, 19 september 2017

Dinsdagavond rond 20:30 uur waren de IJmuidense redders met reddingboot Nh1816 op de terugreis van een oefening met KNRM Egmond aan Zee toen de schipper via de KNRM Helpt Assistentie Centrum werd gealarmeerd voor een sportvisbootje met motorstoring. Het zeven meter lange scheepje met twee personen aan boord was afkomstig uit IJmuiden en lag voor de Noordpier.

De KNRM heeft sinds 2014 de KNRM Helpt-app waarmee watersporters de KNRM kunnen alarmeren voor noodsituaties maar ook voor hulp. Met een stevige windkracht 3 uit het westen was snelle hulp gewenst. Het bootje dreef richting de kust en om stranding te voorkomen had het een anker uitstaan. Door de knobbelige golfhoogte van 1 meter lag het scheepje er onrustig bij. Via de KNRM Helpt Assistentie Centrum heeft de reddingbootschipper de positie van het scheepje doorgekregen, niet veel later lag de Nh1816 langszij de sportvisboot.

Voor de Nh1816 was het nog een uitdaging om dicht in de buurt van het scheepje te komen, aangezien het op een hele droge plek vlak bij het strand en de buitenkant Noordpier lag. Achteruit varend richting strand is een redder op het sportvisbootje overgezet. Hierbij werd beroep gedaan op de fijne manoeuvreerkusten van de schipper vanwege de geringe diepgang en de stroming, het was afgaand tij.

Uiteindelijk is een sleepverbinding gemaakt en heeft de redder de ankerlijn met toestemming van de eigenaar gekapt. Langzaam is het scheepje naar dieper water gesleept en uiteindelijk het bootje netjes afgeleverd in Seaport Marina. De redders hoefde niet te vragen of de schipper donateur van de KNRM wilde worden naar aanleiding van de geboden hulp. De booteigenaar was reeds ‘Redder aan de wal’. Om 22:45 uur lag de reddingboot Nh1816 weer voor de wal

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2465

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!