Skip to main content

Zoekactie naar stoorzender op noodkanaal

  • Fotogallery:
  • 28-11-2017

Om 16:10 uur zijn de vrijwillige redders van KNRM-reddingstation IJmuiden gealarmeerd. Het betrof ‘Prio 3, Radio interference’, wat betekende dat er een hinderlijke draaggolf op het noodkanaal werd uitgezonden. Hierdoor kunnen schepen in nood niet of slecht hulp inroepen bij de Kustwacht.

De reddingboot van de IJmuidense redders is uitgerust met apparatuur om dit signaal uit te peilen en zo te lokaliseren. Dat was dan ook de opdracht van de Kustwacht. Op meerdere KNRM-reddingstations was de draaggolf hoorbaar, deze werd in zuidelijke richting gepeild. Om die reden was ook de reddingboot van KNRM Scheveningen gealarmeerd en een kustwachthelikopter.

Nadat de schipper van de reddingboot Koos van Messel contact had gezocht met de Kustwacht, werd koers gezet in de IJmuidense havens. Een uur lang hebben de vrijwilligers met reddingboot in de jachthaven gemanoeuvreerd om het signaal uit te peilen. Toen kwam de helikopter met de melding dat zij het signaal in een woonwijk hadden gepeild.

Hierop heeft de Kustwacht de actie voor de helikopter en reddingboten afgeblazen, een peilauto zou het overnemen. De stoorzender hangt een boete boven het hoofd wanneer inderdaad wordt geconstateerd dat onnodig een hinderlijke draaggolf wordt uitgezonden. Om 17:20 uur lag de Koos van Messel gereed voor het reddingstation en konden de vijf redders naar hun avondmaal toe.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1752

Grote zoekactie naar vermiste kitesurfer

  • Fotogallery:
  • 19-11-2017

Om 17:51 uur werden de vrijwillige redders van KNRM-reddingstations IJmuiden, Wijk aan Zee en Zandvoort gealarmeerd door de Meldkamer Kennemerland voor een vermiste kitesurfer. De vriendin van de kitesurfer had alarm geslagen nadat ieder spoor van de kiter miste, terwijl zijn spullen nog op het strand lagen en zijn auto nog op de parkeerplaats stond.

De schipper van de IJmuidense reddingboot Nh1816 heeft direct contact opgenomen met de Meldkamer en het Kustwachtcentrum. De kiter met een donker pak aan, was om 16:00 uur gaan surfen ten zuiden van de pieren van IJmuiden. Naast de drie KNRM-reddingstations, werden daarom ook de Kustwacht-helikopter en de IJmuider Reddingsbrigade ingezet voor de zoekactie.

Rond 18:15 uur werd door de KNRM-reddingboten op het water en door de KNRM-kusthulpverleningsvoertuigen op het strand gestart met het maken van zoekslagen. De IJmuidense reddingboot Nh1816 was door de Kustwacht aangesteld als ‘on scene coördinator’ en leidde daarmee de zoekactie op zee. De invallende duisternis, windkracht 6 uit het noordwesten en de daarmee opgezweepte golfhoogte van 2,5 meter maakt het zoeken er niet makkelijk op voor de vrijwilligers.

Niet veel later kwam meldde de Kustwacht via de marifoon dat de kiter aan de wal terecht is. De kiter was ver van zijn startplek afgeraakt en zag geen kans om surfend terug te komen. Hierop heeft hij besloten een strandtent binnen te gaan en daar zijn broer te bellen. De broer heeft hem opgehaald en weer naar zijn spullen en auto gebracht. Aangekomen bij zijn auto werd hij al opwacht door de hulpverleners. Om 19:00 uur lag de Nh1816 weer gereed aan de steiger voor het reddingstation en konden de acht IJmuidense redders naar hun avondmaal.

De KNRM vaart gemiddeld zo'n 150 keer per jaar uit voor (kite) surfers die in de problemen zijn gekomen tijdens het beoefenen van hun sport. Samen met de Nederlandse Kitsesurf Vereniging NKV geeft de KNRM de tips aan surfers. Één van die tips is om altijd samen met een ‘buddy’ het water op te gaan om onnodige zoekacties te voorkomen. Kijk op www.knrm.nl/surfers en download de KNRM Helpt-app.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2288

Redders rukken uit voor reanimatie op zee

  • Fotogallery:
  • 18-11-2017

Zaterdag 18 november om 11:06 uur zijn de IJmuidense redders door de Kustwacht gealarmeerd voor een medische evacuatie. Aan boord van een tanker is een persoon aan boord waar geen ademhaling meer geconstateerd wordt. De bemanning van de tanker is begonnen met reanimeren. Naast de vrijwilligers van KNRM IJmuiden was ook de SAR-helikopter van de kustwacht ingeschakeld.

De tanker ligt voor anker in ankergebied 8, er stond een stevige windkracht 6 die de golven deed opzwellen naar 2,5 meter. De reddingboot, die standaard is uitgerust met een AED, was al snel buiten de pieren. Om 11:35 uur meldt de tanker over de marifoon aan de Kustwacht dat gestopt is met reanimeren en dat de persoon is overleden. Na kort overleg tussen de schipper van de reddingboot en de Kustwacht, worden de redders bedankt voor hun inzet en kunnen zij terug naar het reddingstation.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1965

Omgekomen IJmuidense redders herdacht tijdens koopvaardijdienst

  • Fotogallery:
  • 12-11-2017

De gevallenen op zee worden vanmiddag om 15:30 uur herdacht in de Nieuwe Kerk in IJmuiden. In de speciale dienst wordt stilgestaan bij de mensen die zich hebben ingezet voor de vrede, welvaart en veiligheid in Nederland en daarbij het leven hebben verloren.

KNRM-reddingstation IJmuiden heeft in haar 131 jaar geschiedenis twee redders verloren. Op 25 november 1928 verdronk Piet Visser (55) toen de roeireddingboot omsloeg bij een reddingsactie voor het Italiaanse stoomschip Salento. Redder Reijer King (25) overleed een paar maanden daarna door de verwondingen die hij opliep met het omslaan van de reddingboot. Rijer King en Piet Visser waren beide roeier van beroep en daarnaast vrijwillig bemanningslid op de roeireddingboot.

Iedereen met belangstelling voor de zeevaart is welkom in de Nieuwe Kerk aan de Kanaalstraat 250. Live meeluisteren met de dienst kan ook via deze link.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2352

IJmuidense donateurs steunen redders al 60 jaar!

  • Fotogallery:
  • 11-11-2017

Op zaterdag 11 november, de 193e verjaardag van de KNRM, eren de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij de mensen die met hun vrijwillige bijdragen al 60 of 50 jaar het reddingwerk financieel mogelijk maken.

Deze "Redders aan de wal" werden in 1957 of 1967 donateur van de KNRM en zijn dat altijd gebleven. Ze werden donateur in het jaar dat reddingboot Javazee in dienst werd gesteld bij reddingstation Breskens. Sinds de vijftiger jaren nam het aantal hulpverleningen aan watersporters jaarlijks toe. In 1957 kwamen scheepsstrandingen nog geregeld voor. Zoals de stranding van de Achilles bij Westkapelle. De opvarenden werden met het wippertoestel gered.

Grijze natte koppen
Het hoogtepunt van het bezoek is de vaartocht met de reddingboot. Ondanks de hoge leeftijd en soms broze gezondheid van vele trouwe donateurs, kiest bijna iedereen ervoor om mee te gaan. Het is een feest om na terugkomst de glunderende gezichten en grijze natte koppen te zien! Tijdens de bezoeken komen de gesprekken op de reddingstations op gang en blijkt iedereen een persoonlijke reden te hebben om hun verbondenheid met water te bezegelen met een donateurschap van de KNRM. Velen hebben gevaren op de koopvaardij of bij de marine, maar ook het bezit van een plezierjacht, een indrukwekkende redding in de omgeving of een varend familielid kunnen de reden zijn geweest om het zeewaardige goede doel te steunen.

Trouwe donateurs
November is van oudsher de maand om op de reddingsstations de trouwe donateurs te ontvangen, omdat de KNRM op 11 november haar oprichting in 1824 viert. Sindsdien bestaat de KNRM dankzij donaties, giften, schenkingen en nalatenschappen, zonder overheidssubsidie. De traditie om donateurs na een “dienstverband” van 60, 50, 40 en 25 jaar (en soms 70 en een van 80 jaar) een attentie toe te sturen bestaat bij de KNRM al heel lang, het uitnodigen op de reddingstations om persoonlijk kennis te komen maken, is iets van de laatste jaren.

Reddingstation IJmuiden
IJmuiden is één van de 45 reddingstations van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Pas bij het graven van het Noordzeekanaal na 1865, kwam deze plaats in aanmerking voor het stationeren van een reddingboot. Voor die tijd deden de roeireddingboten in Wijk aan Zee en Zandvoort het reddingwerk.

In eerste instantie werd in IJmuiden een vuurpijltoestel gestationeerd, waarmee een lijn over een gestand schip geschoten kon worden. IJmuiden had toen maar weinig vaste bewoners, die een reddingboot zouden kunnen bemannen.

In 1876 werd de eerste roeireddingboot aan de noordzijde van het kanaal gestationeerd. In september een jaar later, ook aan de zuidzijde. Nog geen maand later konden de IJmuider redders tonen wat zij waard waren. Dertien opvarenden werden gered van de gestrande sleepboot Archimedes.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1771

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!