Skip to main content

KNRM rukt uit voor omgeslagen hovercraft

  • Fotogallery:
  • 21-01-2017

In de middag van zaterdag 21 januari 2017 rukte de bemanning van KNRM Station Elburg uit voor een persoon in nood op het Drontermeer. Het was een aardige uitdaging om door het ijs te breken en bij het slachtoffer te komen, eigenaar van een kleine hovercraft.

Tegen half twee ging de pieper en niet veel later verliet reddingboot Johanna Maria het boothuis in Elburg. Al lopend en ijsbrekend verplaatste de bemanning zich vanaf de vaargeul voorwaarts om bij het slachtoffer te kunnen komen.

De man was met een hovercraft het Drontermeer opgegaan maar door onbekende oorzaak is het luchtkussenvoertuig omgeslagen en door het ijs gezakt. De man is te water geraakt en heeft hierbij onder andere zijn knie zodanig bezeerd dat hij er niet op kon lopen. Bovendien was het erg koud dus het was zaak om snel te handelen om de man zo spoedig mogelijk op het droge te krijgen.

In samenwerking met een collega van Brandweer Elburg werd het slachtoffer, goed ingepakt tegen de kou, middels een rescue board naar de reddingboot gebracht en vanaf de reddingboot overgedragen aan de ambulancemedewerkers die aan de kant klaar stonden om hem over te nemen. Tegen de tijd dat hij de ambulance in ging, was hij erg afgekoeld. Hulp kwam voor hem precies op tijd.

Video van de reddingactie, gemaakt door Hugo Janssen:

reddingrapport

  • Raadplegingen: 6868

Groot onderhoud reddingboot Evert Floor

  • Fotogallery:
  • 13-01-2017

Station Elburg weet zich inmiddels al een tijdje te redden zonder haar eigen reddingboot, de Evert Floor. Vanwege groot onderhoud ligt dit schip tijdelijk in IJmuiden. KNRM Station Elburg is wel gewoon inzetbaar omdat gebruik wordt gemaakt van vervangende reddingboten.

Reddingen worden momenteel uitgevoerd met reddingboot Johanna Maria, eveneens een reddingboot uit de Nikolaasklasse. In november, toen de Evert Floor net was weggebracht, heeft tijdelijk de Veronica bij het boothuis gelegen.

Groot onderhoud stond al een tijdje op de agenda voor de Evert Floor. Om meerdere vliegen in één klap te kunnen slaan werd vooraf met de bemanning besproken welke aanpassingen zouden leiden tot een verbetering van het reddingwerk op de Randmeren. Deze aanpassingen zijn door het hoofdkantoor goedgekeurd en worden tijdens dit groot onderhoud uitgevoerd.

Zo wordt de fender (de stootrand van de boot) vervangen. De oude was kapot aan de achterzijde waardoor er water in de fender kwam. Daarnaast wordt een sleepbeting (bolder) gemonteerd ter vervanging van de sleephaak, wat de veiligheid ten goede moet gaan komen. Ook wordt de verlichting aan dek aangepast; er komt meer werkverlichting op het achterdek, voordek en in de machinekamer. Een ander verzoek was om de toegang tot de opbergvakken te vergroten en de antisliplaag op het dek zal worden nagekeken en waar nodig vervangen. Het meeste werk zit in een grote controle van de besturing en de gehele voortstuwing van zowel de motor als de jet

Dit zijn de belangrijkste punten voor het groot onderhoud. Als alles klaar is, heeft KNRM Station Elburg weer een reddingboot die weer jaren mee kan. Wanneer de Evert Floor weer naar Elburg komt, is nog niet bekend.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2753

Zeiljacht vaart zich vast op Vossemeer

  • Fotogallery:
  • 03-11-2016

Een zeiljacht van zo’n negen meter heeft zich donderdag 3 november vastgevaren op de ondiepte van de Randmeren. Bij het doorsteken van haven naar Roggebot liep het schip vast op het Vossemeer. KNRM reddingstation Elburg bood hulp.

Via persoonlijke contacten tussen de opvarenden en één van de bemanningsleden kwam de melding rond 10.15 uur binnen bij KNRM reddingstation Elburg. Het schip lag iets ten Noorden van de Roggebot vast op de ondiepte. Drie KNRM bemanningsleden gingen naar het boothuis waar de schipper nog even bij het Kustwachtcentrum naging wat de exacte ligging was.

Omdat reddingboot Evert Floor voor groot onderhoud is weggebracht, ging de bemanning op weg met reddingboot Veronica. Onderweg werd nog even nagegaan of de Roggebotsluis – die ’s zomers volop wordt bemand, maar ’s winters alleen op afstand wordt aangestuurd – wel geopend kon worden. Dit leverde geen problemen op.

Ongeveer twintig minuten later was de bemanning ter plaatse en wisten zij het zeiljacht achteruit, in tegengestelde richting van waarop het zich had vastgevaren, los te trekken. De sleepkracht van de Veronica stelde dus niet teleur. Vervolgens werd het zeilbootje teruggesleept naar de vaargeul zodat het zelf zijn weg kon vervolgen. Tegen 11.30 uur was de Veronica weer retour boothuis.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3444

KNRM Elburg drie maal in actie tijdens eerste Botterdag

  • Fotogallery:
  • 09-09-2016

Elburg staat in het tweede weekend van september in het teken van de Botterdagen. Een nautisch evenement waar vele mensen op af komen. Op vrijdag 9 september heeft KNRM Station Elburg hulp verleend bij drie uiteenlopende incidenten.

Tijdens de jaarlijkse bedrijvenwedstrijd, onderdeel van de Elburger Botterdagen, is het een drukte van belang op de Randmeren. KNRM Station Elburg had de beschikking over twee reddingboten en dat was geen overbodige luxe.

Zowel reddingboot Evert Floor als reddingboot Veronica bevonden zich tijdens het evenement op het water. Omdat de Evert Floor op enig moment motorproblemen kreeg – een gescheurde koelwaterslang – werd deze tijdelijk uit de vaart gehaald. In het boothuis werd flink gesleuteld om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Op dat moment kwam er een melding binnen dat op één van de botters een vrouw een hersenschudding had opgelopen. Toen de VD 153 wilde laveren is het zeil gaan klapperen en hierbij kreeg de vrouw een houten blok tegen het achterhoofd. Ze bleef bij kennis en dacht eerst dat het mee viel maar toen ze hoofdpijn kreeg, misselijk en duizelig werd, werd de KNRM gealarmeerd. De vrouw is bij de Veronica aan boord gestapt en afgezet bij het havenkantoor. Vanaf hier is ze naar de huisartsenpost in Elburg gebracht.

Later in de middag, na afloop van de bedrijvenwedstrijd, ontdekte de EB 32 dat ze de motor niet meer aan de praat kregen. De Evert Floor, die inmiddels was gerepareerd, nam de platbodem op sleep en bracht het schip terug naar de haven.

Tegen 17.45 uur, terwijl de bemanning bezig was om het boothuis weer aan kant te krijgen, kwam een 13-jarige jongen binnen strompelen. Hij had samen met een vriendje zitten vissen en had per ongeluk het vishaakje in zijn knie gedrukt. Het weerhaakje zat te diep in de huid om deze te kunnen verwijderen. Er werd eerste hulp verleend. Het haakje werd afgeknipt en er werd iemand ingeseind om de jongen op te halen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2744

Brandmelding aan boord loopt met sisser af

  • Fotogallery:
  • 08-09-2016

Zowel de Dienst Waterpolitie als de KNRM waren al op het water toen om 20.20 uur een PRIO 1 melding binnen kwam: ‘brand aan boord’. Vanuit de Elburger haven, waar de start van de Botterdagen werd gevierd, voeren beide hulpdiensten naar de opgegeven locatie.

Bij uitvraag bleek het te gaan om brand op een sloep met vier personen aan boord, mogelijk gewonden. Vanwege het evenement was het druk in de haven en in het kanaal. Dan moet een afweging worden gemaakt over de snelheid van varen. Ter hoogte van het havenkantoor kreeg de KNRM bemanning te horen dat de opvarenden van boord wilden springen. Op dat moment werd extra gas gegeven.

Op de opgegeven locatie, ter hoogte van de Elburger brug, was niets te zien maar de inmiddels ter plaatse gekomen politie wist de KNRM door te sturen naar het Vogeleiland. Ondertussen was ook de brandweer gealarmeerd. Zij gingen met twee tankauto’s op weg, één zou assistentie verlenen vanuit de polder en de ander vanuit Elburger grondgebied.

Ter plaatse werd geconstateerd dat er flink veel zwarte rook onder het luik vandaan kwam. De eigenaar van de sloep had correct gehandeld door de motor uit te zetten, stroom eraf te halen, het incident te melden en uiteraard het luik dicht te laten. De bemanning van de KNRM ontfermde zich over de slachtoffers door deze aan vaste wal te zetten. Hier werd de brandweer aan boord genomen zodat zij zich over de brand konden ontfermen.

Het motorluik werd geopend en nog meer rook steeg op. Maar er was geen vuur. Hierna werd een tweede luik geopend waarmee het defect zichtbaar werd: een gescheurde uitlaatslang. Het scheepje had inmiddels ook water gemaakt. Toch hebben de hulpdiensten door het snelle handelen en de goede samenwerking verdere schade voorkomen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2725

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.