Wanneer de melding 'prio 1, vaartuig omgeslagen' op de pieper verschijnt, komen de vrijwilligers van KNRM Station Elburg direct in actie. Er zou sprake kunnen zijn van mensen die te water zijn geraakt. Eenmaal aangekomen op de betreffende locatie werd duidelijk dat de haast niet overbodig was geweest...
De melding kwam zaterdagmiddag binnen om 15.14 uur. Reddingboot Evert Floor voer uit met vier bemanningsleden naar de doorgegeven locatie. Die was niet heel concreet, aangezien het omgeslagen vaartuig was waargenomen van afstand, vanaf de weg tussen Elburg en Harderwijk. Hier hebben mensen gezien dat een zeilboot in nood was en zij hebben alarm geslagen.
Gelukkig werd het schip in nood snel waargenomen door de bemanningsleden. Toen de reddingboot aankwam was de opluchting groot. Vader en zoon, die voor deze dag een polyvalk hadden gehuurd, bleken al drie kwartier in het water te liggen. Midden op het Veluwemeer is het water ongeveer twee meter diep. De twee heren hielden zich vast aan de omgeslagen boot. Zij hadden drie maal geprobeerd om deze rechtop te krijgen, maar waren hier niet in geslaagd. Het had de mannen wel uitgeput en het water was koud.
Eenmaal ter plaatse werden de twee mannen snel aan boord van de Evert Floor genomen. Ontdaan van de doorweekte kleding werden zij beide in een thermobrancard gewikkeld. Ondertussen werd een ambulance opgeroepen.
Onderweg naar de Bremerbergsehoek, waar ook de ambulance naar toe zou komen, kwam er opnieuw een melding binnen van een omgeslagen vaartuig. Omdat onderkoeling een levensbedreigende situatie is, lag de prioriteit eerst bij het afleveren van vader en zoon. Deze zijn overgedragen aan het ambulancepersoneel en vervolgens voer de Evert Floor terug naar Elburg.
Ook nu was de locatie onduidelijk. Na wat zoeken en communicatie met het Kustwachtcentrum werd duidelijk dat de omgeslagen catamaran, waar het in dit geval om ging, inmiddels door een passant was opgepikt. Ook hier waren twee heren te water geraakt, maar zij hebben minder lang in het water gelegen. Een warme douche zou hier voldoende zijn.
Na contact met het ambulancepersoneel werd duidelijk dat het met de vader en zoon van de eerste actie van deze dag ook goed zou komen. Dit had anders kunnen aflopen, maar zij zijn precies op tijd uit het koude water gered.
Klik hier om een folder te bekijken over onderkoeling.
Twee acties, nagenoeg tegelijk. Dat betekent prioriteiten stellen en keuzes maken. Dat moest de bemanning van KNRM Station Elburg dinsdag doen. Vlak na elkaar kwamen er twee meldingen binnen. Gelukkig zonder persoonlijk letsel.
De eerste melding kwam tegen 15.30 uur binnen via het Kustwachtcentrum. Een passant had twee mensen opgepikt van een zeilboot die was gekapseisd en in of nabij de vaargeul was gezonken. Omdat een gezonken boot het vaarverkeer zou kunnen hinderen was het belangrijk dat de KNRM poolshoogte ging nemen.
Ter plaatse werd geconstateerd dat het zes meter lange zeilbootje niet direct in de vaargeul lag, maar omwille van de veiligheid werd besloten om het bootje toch boven water te halen. Toen de zeilboot naar veiliger water was versleept en net goed en wel rechtop stond, kwam de tweede melding binnen: een verlaten bootje.
Omdat er bij een dergelijke melding toch sprake kan zijn van slachtoffers, werd de eerste actie veilig gesteld en afgeblazen. Op het Wolderwijd werd het bootje al snel gevonden. Slachtoffers werden gelukkig niet aangetroffen. Waarschijnlijk was het bootje losgeraakt vanaf een ligplek bij Zeewolde of Harderwijk. De KNRM heeft het bootje afgesleept en bij Harderhaven een plekje gegeven. Vervolgens is dit verloren vaartuig aangemeld bij de Waterpolitie Oost Nederland, waar de eigenaar zich kan melden.
Op dat moment kreeg actie nummer 1 van deze dag nog een staartje. De eigenaren waren een watertonnetje met persoonlijke bezittingen verloren. De bemanning heeft in de nabijheid van de plek waar de zeilboot was gezonken nog enkele zoekslagen gemaakt, maar niets aangetroffen. Ook deze melding is overgedragen aan de waterpolitie.
Het was omstreeks 17.30 uur dat de bemanning reddingboot de Evert Floor weer in het boothuis had vastgelegd en de deur achter zich dicht kon trekken.
Terwijl Hanzestad Elburg nog nageniet van wederom een geslaagde editie van Open Monumentendag & Botterdagen 2018, maakt KNRM station Elburg de balans op: een botter met een lijn in de schroef, een vastgelopen botter en een motorboot met roerproblemen. De constante paraatheid was niet voor niets!
Het evenement trekt jaarlijks vele duizenden bezoekers naar Elburg en velen van hen maken gebruik van de mogelijkheid om mee te varen op één van de vele botters die hier in de haven liggen. De vrijwilligers van station Elburg hadden dit weekend twee reddingboten tot hun beschikking om de veiligheid op het water te kunnen garanderen; de eigen reddingboot Evert Floor en een reddingboot uit de reservevloot de Neeltje Struijs.
De donderdagavond staat traditiegetrouw in het teken van de vlootschouw waarbij botters uit Elburg en omliggende steden de haven binnenvaren. De KNRM was paraat maar heeft hier niet hoeven optreden. Dat was wel anders tijdens de Bedrijvenwedstrijd op de vrijdag. Ongeveer 45 botters, bemand door ervaren bemanningsleden en gasten van een bedrijf uit de regio, namen deel aan deze wedstrijd. Direct na het startschot kregen de KNRM'ers, die al paraat lagen,via het startschip te horen dat één van de botters met het roer in een lijn verstrikt was geraakt. Dankzij het waterdichte pak kon één van de vrijwilligers vanuit het water de lijn redelijk eenvoudig los trekken, zodat de botter alsnog kon deelnemen aan de wedstrijd.
Tijdens de wedstrijd hebben nog twee aanvaringen plaatsgevonden wat met dergelijke zware, houten vissersschepen een behoorlijke impact heeft, maar van persoonlijk letsel was gelukkig geen sprake. Na de wedstrijd kwam er nog een melding binnen van een botter die was vastgelopen op de ondiepte van de Randmeren. Een botter kan prima varen in ondiep water, maar toch lag het schip muurvast. De krachtige motor van reddingboot de Evert Floor bracht soelaas. Ook dit schip kon haar weg vervolgen. In de nabijheid van de Elburger brug waren er nog wat kleine incidenten omdat het een ware kunst is om op de wind, op de juiste manier, de brug te benaderen. De KNRM hoefde gelukkig niet op te treden.
Toen 's avonds tegen 21.30 uur de vrijwilligers rustig thuis zaten, werden zij via de pieper opnieuw aangespoord om in actie te komen. Bezoekers van het evenement, die met hun negen meter lange motorboot met kajuit, van Elburg naar Harderwijk wilden varen kregen te maken met roerproblemen. Zij zochten contact met de KNRM door te bellen met KNRM station Lelystad, die de opvarenden doorverwees naar het Kustwachtcentrum zodat station Elburg kon worden ingeseind. De communicatiekanalen deden hun werk. Het schip is in overleg met de bemanningsleden - vier volwassenen en vier kinderen - retour Elburg gesleept. Uit dankbaarheid werden de booteigenaren ter plekke donateur.
Op de zaterdag, wederom een dag waarop veel mensen zich in de stad en op het water begeven, lag KNRM Station Elburg met de reddingboten in de haven. Klaar om uit te varen bij eventuele calamiteiten. Het bleef rustig. Elburg kijkt terug op een geslaagde evenement.
Het is een warme zomer en we zitten midden in de vakantieperiode. Niet vreemd dat veel mensen zich in deze weken op het water begeven. KNRM Station Elburg merkt aan het aantal meldingen dat het bijzonder druk is op de Randmeren. Meerdere keren per week klinkt de pieper en moeten de vrijwilligers hulp verlenen.
Een melding kan op verschillende manieren binnen komen. Booteigenaren melden zich via de marifoon bij het Kustwachtcentrum, of ze nemen telefonisch contact op (via 0900-0111 of via het algemene noodnummer 112). Anderen gebruiken de speciale KNRM Helpt app of een melding komt rechtstreeks binnen bij één van de schippers via een goede bekende die op het water een boot in de problemen waarneemt of de Waterpolitie of Rijkswaterstaat neemt contact op.
Verlaten zeilboot Vorige week dinsdag ontdekte Rijkswaterstaat tijdens patrouilles een verlaten zeilbootje tussen het riet. Het bootje was met een steen verankerd maar de ankerbol was niet gehesen. Verder waren de zeilen half opgerold en lag er kleding en eten aan boord. Hulpdiensten gaan over het algemeen uit van het ergst denkbare scenario. Er zou immers iemand overboord geraakt kunnen zijn, om welke reden dan ook. De KNRM werd opgepiept om te helpen met zoeken. Toen zij ter plaatse kwamen, kwam ook de booteigenaar weer aangewandeld, onbewust van wat hij teweeg had gebracht. De bekeuring was voor hem een harde les.
Schepen in problemen Twee dagen later kreeg de eerste schipper een telefoontje van een kennis die een schip met motorstoring had waargenomen. Het negen meter jacht met een kapotte keerkoppeling werd door de vrijwilligers naar reddingboot de Evert Floor gelegd en zo kon het schip van twee KNRM donateurs naar Elburg worden gebracht. De motorcruiser waar op zaterdag 28 juli hulp aan werd verleend, was op een andere wijze in de problemen gekomen. De eigenaren hadden zich verkeken op de diepgang en de ondiepte van het water – door de droogte momenteel ondieper dan anders – en het twaalf meter lange schip lag muurvast. KNRM Station Elburg was snel ter plaatse maar het kostte de vrijwilligers behoorlijk was moeite om het zware, stalen schip los te krijgen. Gelukkig hebben zij kennis van verschillende technieken om het uiteindelijk toch voor elkaar te krijgen. Het schip kon haar vaarweg vervolgen.
Samenwerking waterpolitie De melding van afgelopen zondag, leek op die van dinsdag: een verlaten zeilboot. Met een groot en zorgwekkend verschil… deze zeilboot lag op de bodem. Het gezonken scheepje was ontdekt door de Waterpolitie die al ter plaatse was toen de KNRM arriveerde. Na inbellen bij de Centrale Meldpost IJsselmeergebied werd duidelijk dat de eigenaren inmiddels veilig en wel bij het Havenkantoor Harderwijk waren afgezet. Het scheepje kon uiteraard niet achtergelaten worden omdat dit gevaar voor overig scheepverkeer oplevert. Het bootje werd leeggepompt en afgeleverd bij het depot van Rijkswaterstaat waar de eigenaren haar weer konden ophalen.
Na de 9 acties in de maand juli staat de teller voor 2018 op 25 acties. Gaat u het water op, wees u dan bewust van de gevaren en van de wetten en regels die op het water gelden. Mocht u toch hulp nodig hebben, meld dit via marifoonkanaal 16 en vraag om de KNRM. Of download de gratis KNRM Helpt app.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.