Skip to main content

KNRM biedt hulp bij omgeslagen en gezonken zeilboot

  • Fotogallery:
  • 04-09-2016

Op zondagmiddag 4 september omstreeks half zes werd de bemanning van KNRM reddingstation Elburg geallarmeerd vanwege een omgeslagen zeilboot op het Veluwemeer. De eigenaar van de zeilboot zou al aan wal zijn gebracht.

Vlakbij Nunspeet bevinden zich drie eilandjes en bij één van die eilanden zou een zeilboot omgeslagen en vervolgens gezonken zijn. Omdat de exacte locatie niet duidelijk was, maakte de bemanning met reddingboot Evert Floor eerst zoekslagen aan de noordzijde. Op de teruggang werd contact gelegd met een bestuurder van een jetski die wist te vertellen dat hij de eigenaar van de zeilboot bij Polsmaten aan de wal had gezet. Hij gaf ook aan waar de zeilboot ongeveer lag, waarna de KNRM de juiste plek vrij snel had gevonden.

Achter eiland 'de Snip' was het open zeilbootje van ongeveer 5 meter lang zodanig onder water verdwenen dat het slecht zichtbaar was - en daardoor een gevaar opleverde - voor het overige vaarverkeer. Nadat het zeil van de boot was gehaald, was het mogelijk het vaartuig te slepen naar ondiep water en uiteindelijk ook naar de trailerhelling op Polsmaten waar de eigenaar zich weer over zijn boot ontfermde.

De eigenaar van de zeilboot is donateur geworden als dank. Rond 19.30 uur was de bemanning terug op het station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2880

KNRM redt tieners van nachtelijke dwaling

  • Fotogallery:
  • 30-08-2016

In de nacht van maandag 29 op dinsdag 30 augustus 2016 werd de bemanning van KNRM reddingstation Elburg rond kwart over twee opgeschrikt door het geluid van de pieper. De melding luidde ‘drie zwemmers vermist’. Er werd snel gereageerd.

Vanaf het Veluwe Strandbad was een melding uitgegaan dat drie Duitse jongens, ongeveer 15 jaar oud, al enige tijd vermist waren. Zij maakten deel uit van een grote groep en de begeleiding had na anderhalf uur zoeken de eigenaar van het vakantiepark ingelicht. Toen men stemmen hoorde vanaf het water, werd via de meldkamer 112 het Kustwachtcentrum ingelicht die de melding doorstuurde naar de bemanning van KNRM reddingstation Elburg.

Via rechtstreeks contact met de eigenaar werd de globale locatie bepaald en werden met reddingboot Evert Floor in die omgeving zoekslagen gemaakt. Ook werd gezocht met de radar. Het duurde niet lang of het zoeklicht viel op een waterfiets waar de drie jongens het water mee op waren gegaan.
De zomers geklede jonge Duitsers hadden het koud (de temperatuur was gedaald naar zo'n 12 graden Celcius) en de paniek was inmiddels toegeslagen. Ze waren in het donker alle gevoel voor richting kwijt geraakt.

De waterfiets en de drie jongens zijn meegenomen naar het Veluwe Strandbad waar ze werden opgevangen door de begeleiding. Het verhaal had ook anders kunnen eindigen omdat onderkoeling op het water altijd op de loer ligt maar deze actie is dus goed afgelopen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2258

KNRM verleent hulp bij Pierland en Roggebot

  • Fotogallery:
  • 25-08-2016

Vanwege twee reddingacties heeft KNRM Station Elburg gisterenavond flink wat kilometers gemaakt. De eerste actie bracht reddingboot de Evert Floor naar boei 15 op het Veluwemeer, net voor Nunspeet, en direct na deze actie kregen de vrijwilligers te horen dat hun hulp gewenst was op het Drontermeer, een kilometer voor de Roggebotsluis van Kampen.

Aan het begin van de avond kreeg een gezin van vier personen, dat zich met een motorjacht op het Veluwemeer bevond, motorproblemen. Zij besloten te bellen met hun thuishaven Watersportcentrum Harderhaven.

Het gezin werd in eerste instantie doorverwezen naar de Reddingsbrigade maar zij waren niet in de gelegenheid om hulp te verlenen. De Reddingsbrigade gaf het gezin het telefoonnummer van het Kustwachtcentrum die de Reddingmaatschappij inschakelde. De melding kwam om 20.31 uur door op de piepers van de vrijwilligers van de KNRM die onmiddellijk in actie kwamen.

Ter plaatse werd duidelijk dat het schip geen roer meer had. Het schip werd aan een lijn gelegd en afgesleept naar Jachthaven De Klink. Het gezin, dat inmiddels had kunnen aanleggen aan een vissteiger, was zo dankbaar voor de geboden hulp dat zij direct donateur zijn geworden.

Tijdens het afmeren kwam via de marifoon een tweede melding door van het Kustwachtcentrum. Op het Drontermeer, ter hoogte van boei 6, had een sleepboot zich vast gevaren. De alarmverlichting ging aan en in vliegende vaart begaf de Evert Floor zich richting Roggebotsluis. Hier trof de bemanning een vader met twee kinderen aan.

De sleepboot werd los getrokken en geïnspecteerd op eventuele schade. Dat was niet aan de orde dus het schip kon op eigen kracht verder. Ook deze actie leverde een nieuwe ‘Redder aan de Wal’ op. De KNRM kon retour boothuis waar het om 22.10 uur arriveerde.

De KNRM is een ongesubsidieerde organisatie die hulp verleent aan mensen die op het water in nood verkeren of in nood dreigen te raken. De vrijwilligers zijn zeven dag in de week, 24 uur per dag beschikbaar voor hulpverleningsacties. Professioneel en kosteloos.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2398

Organisaties steunen KNRM Station Elburg

  • Fotogallery:
  • 19-08-2016

KNRM Station Elburg heeft woensdag 17 augustus 2016 twee maal een toezegging gekregen voor een prachtige financiële bijdrage. In de vroege ochtend kwam de Elburger Bedrijvenkring BNI De Wilde Baars op bezoek en ’s avonds werd door de Oranjevereniging uit Doornspijk een cheque overhandigd.

Soms moet je als vrijwilliger van de KNRM vroeg je bed uit omdat de pieper gaat en je ergens hulp moet verlenen. Maar een enkele keer is er een andere aanleiding; bijvoorbeeld de komst van een bedrijvenkring.

BNI is een internationaal bedrijvennetwerk. Het chapter in Elburg is in 2014 en 2015 uitgeroepen tot beste van Nederland. Er worden dus goede zaken gedaan. Marnix Smulders, voorzitter van de BNI in Elburg, prees de KNRM voor haar werk en inzet. “Jullie werk is van levensbelang en dat doen jullie zelfs vrijwillig. Dat verdient veel waardering en respect,” aldus de preses. Deze complimenten werden onderstreept met een financiële bijdrage die wordt benut voor de inrichting van het boothuis. Vanuit deze locatie vaart reddingboot de Evert Floor jaarlijks vele tientallen keren uit om op de Randmeren geheel kosteloos hulp te verlenen aan mensen en dieren die in nood verkeren of in nood dreigen te raken.

De KNRM kiest ervoor om volledig onafhankelijk te zijn. Alle stations opereren zonder subsidiegelden van overheden. En toch, met mannen en vrouwen die zich hier vrijwillig voor inzetten, weet KNRM Station Elburg de veiligheid op de Randmeren te waarborgen.
Oranjevereniging Moed & Vertrouwen uit Doornspijk was, net als BNI, onder de indruk van het onbaatzuchtige reddingwerk dat de KNRM verricht. Om die reden hebben zij tijdens de Boerenmarkt geld ingezameld voor Station Elburg. Het parkeren was gratis maar een vrijwillige bijdrage voor de KNRM was welkom. Dat heeft bijna € 175,- opgebracht. Een cheque met dit mooie bedrag is afgelopen woensdag overhandigd.

De belangrijkste inkomstenbron van de KNRM zijn de donateurs, de Redders aan de Wal. Maar het professionele reddingwerk kost veel geld dus dergelijke initiatieven zijn ongelooflijk belangrijk voor de uitvoering ervan. Deze giften vandaag, betekenen morgen een redding. Veel dank aan de gulle gevers!

Foto’s bezoek BNI: Sander van der Kolk, Bestpictures.nl
Foto’s bezoek Oranjevereniging: atvfoto.nl (klik voor meer foto’s op de link)

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2504

Grote SAMIJ oefening met hulpdiensten succesvol verlopen

  • Fotogallery:
  • 15-06-2016

Wanneer op het water een calamiteit plaatsvindt, rukken diverse hulpdiensten uit. Wanneer het om een grote calamiteit gaat – bijvoorbeeld een aanvaring van een rondvaartboot met een werkschip – is samenwerking en goede communicatie van levensbelang. Woensdagavond waren vele hulpdiensten aanwezig om dit scenario te oefenen.

Brand aan boord van het werkschip en op de rondvaartboot iemand met een beroerte, meerdere open wonden, iemand met een hartstilstand, enkele agressievelingen èn een zwangere vrouw. De kans dat dit allemaal tegelijk voorkomt is natuurlijk nihil maar dat het soms hectisch is bij een rampscenario, is wel een feit.

Adequaat handelen
“De zwangere vrouw gaat nú bevallen”, klonk het door de portofoon en op de gezichten van de brandweermannen, de KNRM’ers en de politiemensen verscheen een frons. Hoe gaan we hier nu weer mee om? Dat duurde twee tellen en toen werden er knopen doorgehakt. “Brandweerboot Harderwijk vaart nu met haar naar de wal.” Goede begeleiding van het slachtoffer, blijven communiceren en ook de situatie met de andere passagiers in de gaten blijven houden. Daar een vrouw in paniek, daar twee dronken jongens die het allemaal reuze grappig vinden en allemaal uitkijken voor de jongeman met de open beenbreuk. Bij een reddingactie moeten de hulpdiensten constant kijken welke situatie prioriteit heeft en daar adequaat op reageren.

SAMIJ
De brandweer uit Elburg, Harderwijk en Zeewolde, de Waterpolitie, de KNRM en de BHV’ers aan boord van het passagiersschip. Voor deze oefening, waarbij een rondvaartboot van Rederij Randmeer in aanvaring was gekomen met een werkschip van ESB, moesten letterlijk alle hens aan dek. Het was een zogenaamde SAMIJ oefening; een oefening in het kader van de Samenwerkingsregeling Incidentbestrijding IJsselmeergebied. Edwin Meppelink en Diederick van Wijk van KNRM Station Elburg schreven het scenario. “Klopt, het is veel maar we zijn allemaal professionele, geoefende redders en we moeten ermee kunnen omgaan”, legt Edwin uit. “Hoe wordt onderling gecommuniceerd? Hoe worden de taken verdeeld? Wie neemt de leiding? Als dat goed gaat in een situatie die maximaal hectisch is, dan gaat het zeker goed wanneer de situatie te overzien is.”

Leermomenten
Tijdens de evaluatie werden een aantal bruikbare tips gedeeld. Zo blijft het belangrijk om bij de eerste melding duidelijk aan te geven wat er aan de hand is. Waren er nu wel of geen duikers nodig? Wie bevelvoerder is bij de brandweer wordt zichtbaar gemaakt maar hoe werkt dat bij de KNRM? Verder kwamen de meldingen die werden gedaan via de portofoon van de nieuwe brandweerboot van Zeewolde te zacht door.
Waardevolle kennis en geslaagde leermomenten worden meegenomen naar de praktijk. Daarnaast werden complimenten uitgedeeld. Iedereen sprak van een goede onderlinge samenwerking. ACM Opleidingen, die de Lotusslachtoffers begeleidde, vond dat er voldoende aandacht was voor de slachtoffers en er werden complimenten gegeven aan de BHV’ers aan boord die als eerste met de situatie moesten omgaan.

Een geslaagde reanimatie, de situatie met de agressieve mannen is niet geëscaleerd en de zwangere vrouw is bevallen van een dochtertje. Eind goed, al goed. De veiligheid op de Randmeren is gewaarborgd, dat is wel gebleken.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2708

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.