Skip to main content

KNRM vrijwilliger in beeld

  • Fotogallery:
  • 11-11-2015

Voor de uitvoering van het reddingwerk werkt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) al 190 jaar lang met vrijwilligers, die kennis van zaken hebben en deze professionaliteit weten te combineren met hart voor de zaak.

Deze mannen en vrouwen zetten zich geheel belangeloos in voor het redden van mensen en dieren die in gevaar verkeren of in gevaar dreigen te raken.
Om meer te weten te komen over de beweegredenen om vrijwilliger te worden bij de KNRM en wat de achtergrond is van de vrijwilligers, laten we u graag kennis maken met alle vrijwilligers van KNRM Station Elburg; de bemanning en de plaatselijke commissie. De vrijwilligers stellen zich graag aan u voor.

Klik hier en lees het verhaal van Jack Boender, hoe hij "wegenwachter op het water" werd.
De vorige keer vertelde opstapper Dirk van ’t Ende zijn verhaal.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3383

Zeiler “mist” vaargeul

  • Fotogallery:
  • 02-11-2015

Wanneer het zicht minder is dan vijftig meter, is het bijzonder lastig om het volgende baken te zien waarmee de vaargeul wordt aangegeven. Een zeilbooteigenaar uit Ermelo die op weg was naar Elburg ontdekte dat je in de mist, nog wel eens een boei mist.

De melding verscheen om 13.12 uur op de piepers van de bemanningsleden van KNRM Station Elburg. ‘Vaartuig aan de grond’ luidde de prio 2 melding. Reddingboot Evert Floor verliet iets later het boothuis om met gepaste snelheid op zoek te gaan naar de melder.

Boot in zicht
Na enige tijd arriveerde de bemanning bij een zeiljacht. De verbaasde Duitse eigenaar liet weten dat hij, vanwege het beperkte zicht, zijn boot expres lichtjes had vastgelegd. Hulp was niet nodig.
Na nog eens kritisch de radar te hebben bekeken, werd duidelijk dat ongeveer vijftig meter verderop een tweede boot moest liggen. Door de mist was deze niet zichtbaar, maar de ervaren zeiler had een radar reflector in zijn mast hangen. Hij was blij met de komst van de KNRM vrijwilligers.

Vlot getrokken
De eigenaar van het houten zeiljacht was goed voorbereid op pad gegaan – kaarten en plotter aan boord – maar de bij vlagen extreem dichte mist had hem verrast. Nadat hij vast was gelopen had hij nog gepoogd om scheef uit te varen door de zeilen te hijsen. Het mocht niet baten.
KNRM Station Elburg bood hulp. Een van de mannen stapte aan boord van het zeiljacht en snel en vakkundig werd een lijn gelegd. Het schip werd vlot getrokken en voorgegaan richting Elburg. Zo profiteerde ook het zeiljacht van het feit dat de KNRM dankzij de radar "zicht had" op de vaarroute. Tijdens het varen bleven de bemanningsleden waarnemen in het voorterrein waar het zicht af en toe minder dan twintig meter was.

Rond 14.30 uur was de bemanning terug in het boothuis. De zeiler uit Ermelo heeft een plekje gevonden in de haven, nadat hij een kaart had ingevuld voor het donateurschap zodat hij nu de KNRM wimpel mag voeren, een uitrustingsstuk dat nog “mistte” op zijn schip.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2005

Nachtelijke zoekslagen naar gezonken boot

  • Fotogallery:
  • 23-10-2015

Wanneer vrijdagavond 23 oktober een prio 1 melding binnen komt dat een vaartuig water maakt, is het gelijk alle hens aan dek. Iets na 22.30 uur vaart reddingboot Evert Floor uit richting Pierland nabij Harderwijk.

De melding was bij het Kustwachtcentrum binnengekomen via kanaal 16. De melder liet weten dat hij water maakte. De exacte locatie werd niet duidelijk. Een serieuze zaak waar niet alleen KNRM Station Elburg op af komt, maar ook Brandweer Harderwijk. De brandweerboot ging te water en de duikwagen en de tankauto reden over de dijk. Gezamenlijk worden zoekslagen gemaakt in de donkere nacht om de (eventueel reeds gezonken) boot te kunnen lokaliseren. Met zoeklichten die over het wateroppervlak glijden, varen de boten van Gelderland zijde naar Flevopolder zijde. Hierbij zijn alle eilandjes tussen de noordkant van de Bremerberger haven en de zuidzijde van Pierland zijn nagezocht en ook de campings aan Gelderland zijde werden even in het licht gezet.

Na anderhalf uur zoeken was er nog altijd niets aangetroffen. Er werden nog 2 flares de lucht in geschoten om een beter zicht te hebben op het zoekgebied, maar ook dit leverde niets op. Er werd kort getwijfeld of steun van de politiehelikopter wenselijk was, maar dit is, in overleg met het Kustwachtcentrum, alsnog niet doorgezet. Omdat het een nogal vreemde melding betrof, die bovendien op zichzelf stond, gaat het Kustwachtcentrum ervan uit dat het om een valse melding ging. Vervelend voor al deze mensen die zich hebben ingezet om iemand die in nood verkeerde te kunnen helpen, maar dat is achteraf. De vrijwilligers van de KNRM en ook andere hulpdiensten nemen iedere melding serieus!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2299

Speedboot in problemen in de mist

  • Fotogallery:
  • 04-10-2015

Zondagmiddag 4 oktober gingen om 12.32 uur de piepers af van de bemanningsleden van KNRM Station Elburg. Niet veel later voer de reddingboot Evert Floor uit om in zeer dichte mist op zoek te gaan naar de melder.

Het zicht was minimaal, ongeveer twintig meter, maar de melder werd gevonden. Vlakbij eiland de Ral was een speedboot stil komen te liggen. Het vaartuig had problemen met zijn accu’s waardoor de boot niet kon starten. De boot lag in dichte mist onmanoeuvreerbaar op open water, waardoor het een gevaar kon vormen voor overig scheepvaartverkeer. De eigenaar, donateur van de KNRM, had het probleem zelf gemeld bij het Kustwachtcentrum.

De melder, een man alleen, was maar wat blij dat er hulp kwam. Hij werd samen met zijn boot terug gesleept naar zijn vaste ligplaats op Aquacentrum Bremerbergerhaven. De actie heeft ongeveer een uur in beslag genomen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2080

KNRM Elburg oefent met Brandweer

  • Fotogallery:
  • 17-08-2015

KNRM Station Elburg en Brandweer Elburg. Twee hulpdiensten die elkaar niet heel vaak tegenkomen, maar als het dan toch gebeurt – bijvoorbeeld bij brand op een schip – dan is het goed om elkaars (on)mogelijkheden te kennen.

Maandagavond 17 augustus was er een gezamenlijke oefening van KNRM Station Elburg en Brandweer Elburg. De oefening was georganiseerd door Anthon Wolf die bij beide organisaties een rol speelt op het gebied van opleiden en trainen, met ondersteuning van één van de KNRM bemanningsleden die werkzaam is bij de brandweer.

“Het doel van de trainingsavond was het beoefenen van de procedure rond de opstapregeling zoals die is vastgelegd in de SAMIJ”, vertelt Anthon. De SAMIJ is de Samenwerkingsregeling Ongevallenbestrijding IJsselmeergebied. “Als je die afspraak maakt, als je daadwerkelijk samen hulpverlenend of zelfs reddend bezig bent, moet je met elkaar oefenen.”

Er waren twee korte inzetten in scene gezet. Bij de eerste melding was er sprake van een kleine brand op een werkschip. Waar kunnen de brandweerlieden op de reddingboot opstappen? Wat zijn de rollen van beide organisaties tijdens het incident? Wie heeft de leiding en hoe wordt er onderling gecommuniceerd? Welke materialen hebben beide organisaties beschikbaar?
Na de eerste oefening werd er kort geëvalueerd. Wat ging goed en wat kan beter? Uit deze evaluatie bleek dat het goed was om de opstapregeling te oefenen. De leerpunten werden meegenomen naar de twee oefening; een uitslaande brand met slachtoffer. Anthon: “Dit liep gesmeerd en dat was mooi om te zien.”

In de eindevaluatie werd volmondig bevestigd dat het oefendoel was gehaald. Beide organisaties weten wat ze aan elkaar hebben. Het was een leerzame avond.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2892

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.