Op zaterdag 23 mei wordt de bemanning van KNRM Station Elburg rond de klok van 21.00 uur opgepiept voor een zeiljacht in problemen. Reddingboot Evert Floor is snel ter plaatse.
Het zeiljacht lag ten Noordoosten van eiland de Kluut, op de rand van de vaargeul. Hier bleek dat de ankerlijn tussen de schroef en het roer verstrikt was geraakt.
Nadat één van de opstappers in het water de lijnen weer klaar gemaakt had, kon het zeiljacht naar Flevo Marina worden afgesleept, de vaste ligplaats van het zeiljacht.
De twee opvarenden waren zo blij met de hulp dat ze besloten om direct donateur te worden.
Rond 22.45 uur was de bemanning weer terug op het station.
Nadat zaterdag 9 mei 2015 om 16.14 uur de pieper ging, voer reddingboot Evert Floor binnen zes minuten uit naar de doorgegeven locatie. Ter hoogte van Pierland was een catamaran omgeslagen.
Er stond een redelijk harde wind en twee catamaran zeilers genoten van een dag op het water. Toen zij met de wind mee richting Harderwijk voeren, ging het mis. In de vaargeul schoot één van de bemanningsleden van de catamaran al zeilend uit de trapeze en sloeg overboord. Het overgebleven bemanningslid probeerde nog zijn maat te bereiken maar tijdens deze poging sloeg de catamaran om midden in de vaargeul. De tweede zeiler was erin geslaagd om op één van de drijvers te blijven zitten.
De bemanning van binnenvaartschip Coram Deo zag hoe dit bemanningslid een noodsein gaf en heeft direct middels zijn marifoon de KNRM ingeschakeld. Vervolgens bleef het schip in de vaargeul in de nabijheid van de omgeslagen catamaran om deze, en het bemanningslid dat overboord was geslagen, in het oog te houden. Door de wind dreef de catamaran snel af waardoor de te water geraakte zeiler niet meer bij het vaartuig in de buurt kon komen. Toen KNRM Elburg arriveerde werd de drenkeling direct aan boord van de Evert Floor gehaald. Deze verbleef op dat moment al ruim drie kwartier in het water dus hij was behoorlijk uitgeput en afgekoeld. Hij werd in een hypo thermische deken gewikkeld om weer warm te worden.
De catamaran werd door de KNRM naar ondiep water gesleept. Hierdoor kon één van de KNRM bemanningsleden staand het grootzeil dat defect was geraakt demonteren en werd de catamaran uiteindelijk, met veel moeite, rechtop gezet. Tijdens deze werkzaamheden kon ook de tweede zeiler aan boord van de Evert Floor bijkomen en opwarmen. Vervolgens verleende dit KNRM bemanningslid assistentie bij het terugzeilen van de catamaran naar een nabijgelegen haven. Ondertussen voer de Evert Floor met de drenkeling retour boothuis. Hier wachtte de verkleumde man een warme douche en droge kleding.
De catamaran zeilers, die gelukkig beide een zwemvest droegen, zijn de KNRM bemanningsleden zeer dankbaar voor hun inzet. In een mail schrijven zij: ‘Zonder jullie was het waarschijnlijk een zeer hachelijke situatie geworden waar we gelukkig niet over hoeven na te denken hoe dat had kunnen aflopen.’ Ook erkennen zij, net als de bemanningsleden van de Evert Floor, het belang van het toeziend oog van de Coram Deo. Dank aan deze bemanningsleden.
Op donderdag 16 april 2015 gingen rond 18.00 uur de piepers af van de bemanningsleden van KNRM Station Elburg. Niet veel later vertrokken vier bemanningsleden met de reddingboot Evert Floor in Zuidwestelijke richting voor een gestrande speedboot.
De speedboot, met daarop twee volwassenen en drie kinderen, lag aan lager wal tussen eiland de Kluut en Harderwijk. Toen de bemanning ter plaatse was werd al snel geconcludeerd dat de mensen het erg koud hadden gekregen. Er was sprake van lichte onderkoeling. De thermodekens deden hun werk.
De eigenaar van de speedboot vertelde dat hij zijn speedboot had laten uitvaren voor een testvaart. De boot had lange tijd niet gevaren dus het leek hem verstandig om de motor te testen. Waar ze echter geen rekening mee hadden gehouden was het feit dat de motor er inderdaad mee op zou kunnen houden. Daar waren de opvarenden niet op gekleed. De bemanning van de KNRM weet uit ervaring dat onderkoeling een sluipend gevaar is, vooral op het water.
De opvarenden werden in (thermo)dekens gewikkeld en met speedboot en al afgeleverd bij Jachthaven De Knar. Uit dankbaarheid besloten de mensen ter plekke om donateur te worden van de KNRM. Om andere booteigenaren te behoeden voor onderkoeling hebben zij toestemming gegeven voor het plaatsen van dit verhaal met foto’s op de website.
Klik hier om een KNRM folder te bekijken over onderkoeling.
Op verzoek van het kustwacht centrum heeft de reddingboot Evert Floor ondersteuning verleend aan politie op de wal. Er moest een motorboot met 1 opvarende naar de haven van Elburg geleid worden.
Op een koude 5 februari krijgt het kustwacht centrum te Den Helder 's ochtends het verzoek van de politie om de reddingboot Evert Floor en haar bemanning naar een motorboot met 1 opvarende te laten zoeken. Het scheepje zou zijn waargenomen tussen Harderwijk en Elburg en het was zaak om deze aan de wal te krijgen zodat de politie het verder kon overnemen. Bij uitvaren bleek dat het scheepje op enkele mijlen zuid van station Elburg voer en eenmaal ter plaatse hebben we haar begeleidt naar de haven van Elburg alwaar opvang van de politie klaarstond. Na een korte en goede samenwerking met de collega hulpdienst keert de Evert Floor retour boothuis Elburg.
In dichte mist vaart de reddingboot Evert Floor uit voor een melding van 2 jongens die zijn waargenomen staand peddelend op een surfplank.
Rond de klok van tienen wordt KNRM station Elburg gealarmeerd via het kustwacht centrum. Bij het inmelden op VHF kanaal 16 blijkt dat een automobilist van de dijk tussen Harderwijk en Zeewolde 2 jongens waarneemt op het Wolderwijd. Ze staan peddelend op een surfplank en gezien de weersomstandigheden vertrouwt de man het niet en belt 112. Nadat de politie de melding doorzet naar de brandweer en deze niet de middelen heeft om in dichte mist te varen wordt de melding doorgezet naar het kustwacht centrum die op haar beurt direct de reddingboot Evert Floor alarmeert.
Wanneer de Evert Floor met gepaste snelheid door de dichte mist op het Wolderwijd aankomt worden zoekslagen vanaf de opgegeven positie gestart. Dit levert echter niets op en het zoekgebied wordt uitgebreid naar Zeewolde. Wanneer dit ook niets oplevert en overige scheepvaart ook niets blijkt te hebben waargenomen wordt na 1.5 uur zoeken de actie door het kustwacht centrum beeindigd. Hierop keert de Evert Floor terug naar haar boothuis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.