Skip to main content

Voorbereid op storm Poly; code rood

  • Fotogallery:
  • 05-07-2023

Dat het vandaag stormt hoeven we niet te vertellen. Dat het dan niet slim is op het water te zijn weten de meesten wel, maar sommigen hebben geen keus. Dus er kan ook met storm van alles gebeuren. 

Helaas is ook bekend dat bij bepaalde windrichting en storm ons boothuis niet of nauwelijks te bereiken is. Zoals vandaag, met storm Poly in aantocht. Ervaring van eerdere stormen leert dat het ponton onveilig en vrijwel onbegaanbaar is door de golfslag. Hopelijk komen er dit keer geen zonnepanelen van het naastgelegen pand.... 

Aangezien er nog geen verplaatsing van het boothuis in aantocht is hebben wij hier tijdelijke (nood) alternatieven voor gezocht zodat we toch op een veilige manier kunnen uitrukken als er hulp nodig is. 

De bemanning die vandaag inzetbaar is heeft hun pak opgehaald en is reddingboot Bert en Anneke Knape vanuit het boothuis in de havenkom van Bataviahaven gelegd. Hier ligt ze naast Grietje, het charterschip van een van onze opstappers. Niet droog, maar wel rustig en wij kunnen ons pak aan boord van de Grietje aantrekken. 

Hopelijk heeft niemand onze hulp nodig, maar zo wel, wij zijn er klaar voor! 

NB: ten tijde van het uploaden van dit artikel is er een prio 1...... Voorbereiding dus niet voor niets! 

  • Hits: 550

Gestrand ‘voor de ingang’ van Lelystad

  • Fotogallery:
  • 29-06-2023

Op dinsdag 27 juni werd de vrijwillige bemanning van de Bert en Anneke Knape, de reddingboot van KRNM-station Lelystad, opgeroepen voor een kruiser met motorproblemen. De melding was afkomstig van het KWC en kreeg prio 1 mee. Prio 1 kan om verschillende redenen worden gegeven, in dit geval zou dat kunnen zijn vanwege het feit dat het schip zonder aandrijving dicht bij de kant lag of de vaargeul dreigde te versperren. Dan is het van belang om snel ter plekke te komen en assistentie te verlenen.

Jachtengat

Het schip zou naar verluidt ‘voor de ingang’ bij Lelystad liggen. Nu weten de lokale schippers dat er drie manieren zijn om Lelystad ‘binnen te varen’ ten zuiden van de Houtribsluizen. De schipper van dienst had dus een kans van 1 op 3. Hij koos voor het zogenaamde Jachtengat, de meest noordelijke ingang die alleen geschikt is voor schepen kleiner dan 20 meter. Helaas werd het betreffende schip daar niet aangetroffen. De bemanning vond het onfortuinlijke jacht vervolgens net buiten de vaargeul, waar het anker was uitgegooid.  

Reddingsvest

Eenmaal langszij zijn twee opstappers aan boord gegaan, waar zij de opvarenden te woord stonden en hun gezondheid controleerden. Het jacht lag aardig op de golven te deinen, waar je al snel flink zeeziek van kan worden. Maar dat bleek gelukkig niet het geval. Vervolgens werd hen gevraagd de reddingsvesten aan te doen. Helaas bleken zij deze niet bij zich te hebben. Onderzoek van de KNRM wijst uit dat slechts 30 procent van de watersporters consequent een reddingsvest draagt. Dat terwijl je met een vest vier keer zoveel kans hebt om in koud water te overleven. De opvarenden zijn dan ook verzocht om in de kuip te blijven.

Bataviahaven

De volgende stap was het bevestigen van de spring. Dit gebeurt op twee punten zodat het schip tijdens het slepen zelf zo stabiel mogelijk ligt. Na een korte tocht, bereikte de reddingboot de Bataviahaven. Voordat kon worden afgemeerd, werd de massieve kruiser langszij gebracht. Toen werd eerst de Bert en Anneke Knape vastgelegd. Vervolgens werd de reddingboot weg gemanoeuvreerd, terwijl de kruiser met lange lijnen in bedwang werd gehouden. Ten slotte werd deze vastgelegd en kwam de inzet tot een einde. Dat wil zeggen: de fysieke inspanning. Terug in het boothuis genoot de vrijwillige bemanning van een kop koffie die door een van helpers aan de wal was klaar gezet. Want met koffie kun je nu eenmaal heel goed een actie evalueren.

 

nieuwsbericht

  • Hits: 442

In de kijker: Opstapper Nathalie Houtman

  • Fotogallery:
  • 28-06-2023

Nathalie Houtman is opstapper bij de KNRM in Lelystad. Eerder dit jaar kon ze haar opleiding tot opstapper op de reddingboot afronden. Zij komt uitgebreid aan het woord in de rubriek 'Vrijwilliger' op de website van de KNRM. Uiteraard is KNRM Lelystad erg trots op Nathalie en delen we dit blogje heel graag.

Als Nathalie begint te vertellen over haar vrijwilligerswerk bij de KNRM, spat het enthousiasme ervan af. ‘Ik heb lang gewerkt als beroepsmilitair tot ik na tien jaar afscheid nam van defensie om een eigen kledingzaak te starten. Dat was leuk, maar steeds vaker miste ik een stuk spanning en actie en het werken in teamverband. Een buurman die schipper is bij de KNRM vertelde over zijn werk op de reddingboot en ik was direct enthousiast. Ik houd ervan om uitdagingen aan te gaan en mijn grenzen op te zoeken. De KNRM kende ik van naam, maar verder wist ik eigenlijk niet wat ze precies deden.’ Nathalie ging mee naar de wekelijkse oefenavond van reddingstation Lelystad en bleef.

Lees hier verder ...

nieuwsbericht

  • Hits: 475

Dit jaar 200 jaar KNRM!

  • Fotogallery:
  • 20-06-2023

Nederland, land van water. Waar je je veilig waant, maar nooit echt veilig bent.

Wist je dat de KNRM al 200 jaar te hulp schiet als het misgaat op zee en binnenwater? In 1824 begonnen we met roeireddingboten. Nu hebben we 45 reddingstations en een grote, moderne reddingvloot.

Reddingstation Lelystad is er al sinds 2013.

Wat in al die jaren hetzelfde is gebleven? De vrijwillige redders! Die zonder steun van de overheid en kosteloos klaarstaan voor wie in nood is. Met hulp van lokale donateurs, bedrijven en sponsors. En met als belangrijkste beloning: dankbaarheid.

Dit jubileum gaan we vieren met iedereen die ons werk mogelijk maakt, steunt en interessant vindt. Met o.a. bijzondere optredens, tentoonstellingen en een speciale YouTube- en podcastserie.

Vier jij deze bijzondere mijlpaal met ons mee vanaf dit najaar? Houd onze socials in de gaten voor alle jubileumactiviteiten.

#KNRM #KNRM200JAAR #SAR #Jubileum

nieuwsbericht

  • Hits: 521

Voorbereiding voor NHRD in volle gang!

  • Fotogallery:
  • 17-06-2023

Inmiddels is de havenkom lekker vol gelopen met de historische reddingboten. Alleen de Hop ontbreekt nog, de rest ligt al klaar voor morgen!
Vanavond eerst nog een diner en drankje met de bemanning, en dan gaan we morgen om 10u los met de Nationale Historische Reddingboot dag!

De volgende schepen liggen klaar om met gasten te gaan varen:

-        De Hop

-        De Casparis

-        Prins Hendrik

-        Gebroeders Luden

-        Bernard van Leer

-        Knokkels

-        Brandaris

-        De Zeemanspot

-        Suzanna

-        Dorus Rijkers


Om 13.30 zullen wij de Dorus Rijkers en de Brandaris even extra in het zonnetje zetten in verband met hun 100 jarig bestaan dit jaar. Radio Lelystad heeft hier al een leuk artikel aan gewijd:

https://www.radiolelystad.nl/4781-twee-keer-eeuw-reddingshistorie-aan-een-kade-vol-oldtimers

Naast het varen zal er genoeg te doen zijn op de kade, waaronder natuurlijk de Nationale Oldtimerdag. Verder hebben wij oude ambachten, een brandweerbaan op het water, en natuurlijk het wippertoestel uit West Kapelle.

Deze dag is niet mogelijk zonder de inzet van al onze vrijwilligers en sponsoren. Dit jaar bedanken wij alvast de volgende bedrijven:

-   Buisman

-   Van Hees

-   Bataviahaven

-   AH Voorhof

-   Keyser en Mackay

-   Tom Lansink

-   Buchli

-   Watersport vereniging Lelystad

  • Hits: 615

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.