Skip to main content

Daar is hij dan, inzet nummer 500!

  • Fotogallery:
  • 13-09-2023

KNRM-bemanning van station Lelystad redt al 10 jaar lang mensen en dieren op Marker- en IJsselmeer; vandaag mochten wij onze 500ste inzet noteren sinds de start in 2013. Deze mijlpaal toont aan dat het reddingstation gelegen nabij de Bataviahaven een belangrijke functie heeft in en om het Marker- en IJsselmeer. Deze 500ste inzet vindt plaats op een moment dat KNRM Nederland haar 200-jarig bestaan viert en KNRM-station Lelystad, dat louter en alleen met vrijwillige krachten werkt, 10 jaar operationeel is.

De 500ste inzet bestond uit twee acties. Op 13 september rond 8 uur ’s morgens kwam de melding van een losgeslagen schip nabij Gemaal De Blocq van Kuffeler. Eenmaal ter plekke constateerde de bemanning van reddingboot Bert en Anneke Knape dat een drietal boten in problemen was geraakt door sterke wind en hevige windvlagen. Van een 13 meter lange kotter waren de lijnen geknapt en het schip was op de kant gelopen. De eveneens gealarmeerde brandweer had de schipper al van boord gehaald en had het vaartuig provisorisch aan een kleine boothelling bevestigd. Daar, aan lager wal, botste het schip alsnog voortdurend tegen de kant met risico op grote schade. KNRM Lelystad bracht een lijn om het schip aan en sleepte het terug naar de steiger, om de schipper vervolgens weer met zijn boot te herenigen. Op dezelfde steiger had een motorboot schade opgelopen aan zijn kikkers, doordat men de lijnen te kort had gelaten. Het schip had dus geen ruimte om te bewegen in de harde wind, waardoor alle druk op de kikkers kwam te staan. Na een korte uitleg hoe dit opgelost kon worden, keerde de reddingboot terug richting Bataviahaven. Onderweg werd de KNRM Lelystad via de marifoon verzocht te assisteren om een anker met een ketting van 100 meter binnenboord te halen. De kapitein van dit zeewaardige jacht had het verstandige besluit genomen zijn anker te kappen en zich met de motor in veiligheid te brengen. Hij was dus erg goed voorbereid, door aan het uiteinde van de ankerketting een touw aan te brengen. Zo kun je een schip snel van een anker ontdoen, als de situatie daarom vraagt. De schipper was dankbaar voor de hulp van KNRM Lelystad en was verrast te horen om onderdeel te zijn van de 500ste inzet van dit reddingstation.

Met reddingboot Bert en Anneke Knape zijn zeer diverse reddingsacties uitgevoerd de afgelopen 10 jaar, waarbij het wegvallen van motor- of stuurvermogen vaak de aanleiding was om uit te rukken. De meeste acties bestaan dan ook uit het veilig stellen van een vaartuig en de bemanning om vervolgens het schip op sleeptouw te nemen. Daarnaast voert KNRM Lelystad veel acties uit in samenwerking met partners in de hulpverleningsketen, zoals ambulance en brandweer. Met de reddingboot uit de Nicolaas 2 klasse zijn deze hulpverleners snel ter plaatse. Nu het natuur- en recreatiegebied Markerwadden steeds drukker wordt, neemt bijvoorbeeld het aantal medische evacuaties toe.

 

Motorstoring en navigatiefout

Sylvain van Ligtenberg is schipper van KNRM Lelystad sinds de start van het station en stond bij veel van de 500 reddingsacties aan het roer. “Een aantal acties blijft je altijd wel bij. Bijvoorbeeld een oudere man die door motorstoring en navigatiefout op lager wal op de dijk verzeild raakte. Door de harde wind en de hoge golven klapte het schip elke keer hard op de keien. We waren al op het water na te zijn uitgevaren voor een brandje op een binnenvaartschip. We konden op tijd hulp bieden en zorgden met een grote pomp dat zijn schip niet zonk. We hebben hem kunnen geruststellen en hebben zijn schip naar een kraan gebracht waar het vaartuig direct uit het water is gehaald. Bij alle acties blijven we de opvarenden wijzen op het belang van het dragen van reddingvesten en promoten we het gebruik van de KNRM Helpt App. Want naast het echte operationele werk op het water, kunnen we met gerichte voorlichting pech en ongelukken voorkomen.”

 

Taak in de toekomst

KNRM Lelystad blijft zich verder ontwikkelen. Zo is er een nieuwe reddingboot in aanbouw, een vaartuig uit de Van Wijk klasse, die groter is en tevens is voorzien van een half gesloten opbouw. Daarnaast wordt er in overleg met de Gemeente Lelystad gezocht naar een nieuwe locatie voor het boothuis Jan de Braal. “We hebben deze mijlpaal bereikt met talloze vrijwilligers, zowel varend als op de wal. We blijven vrijwilligers werven en opleiden, zodat we ook in de toekomst onze belangrijke taak kunnen vervullen”, besluit Van Ligtenberg.

  • Hits: 296

Op naar nr 500!

  • Fotogallery:
  • 16-08-2023

Het seizoen is al even aan de gang en onze inzet teller loopt weer aardig op. Afgelopen twee dagen drie alarmeringen:

#47 Jacht aan de grond: maandag avond rond 18.30 opgeroepen voor een zeiljacht wat bij de Markerwadden aan de grond gelopen was. De eigenaren hadden geankerd en waren van boord gegaan om op het strand te genieten van het mooie weer. Plots zien ze het jacht richting strand drijven. De eigenaar bedenkt zich geen moment en zwemt terug, klimt aan boord en probeerd met motor en zeil het jacht los te krijgen. Hierbij krijgt hij hulp van een platbodem maar ook dit zonder succes. Uiteindelijk is onze hulp nodig. Met drie opstappers extra aan boord, sleepverbinding gemaakt, het zeil gestreken en gewicht naar 1 zijde kon de reddingboot met flink wat toeren het jacht loskrijgen. Deze is vervolgens op eigen kracht de haven ingevaren en lijkt verder geen schade aan het avondtuur overgehouden te hebben. In de haven konden een opgeluchte partner en hond ook weer aan boord.

#48 medevac, wacht op ambu: De bemanning had de boot net inzetklaar gemaakt en de pakken uit toen de tweede van de avond binnenkwam. Op een zeiljacht op bijna dezelfde plek als inzet 47 was een kind met een brandwond door heet water. Ambulance was snel bij het boothuis waarna we wederom koers zetten naar de Markerwadden. Na behandeling door de ambulance collega’s is de reddingboot langszij gelegd zodat moeder en kind veilig aan boord konden komen. Ondanks dat hij al wat ouder was nam hij onze KNRM troostbeer graag in ontvangst! Terug bij het boothuis is hij met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

#49 Medevac: Eind van de ochtend wederom een melding van een medische inzet op de Markerwadden. Een vrouw had daar klachten die konden passen bij een herseninfarct. Een toevallig aanwezige arts heeft gealarmeerd. Wederom ambulance personeel mee aan boord, en de SAR heli was stand-by voor het geval vervoer over water en land te veel tijd zou kosten. Uiteindelijk is mw met haar partner met de reddingboot meegevaren naar Bataviahaven en van daaruit verder met de ambulance naar het ziekenhuis.

Nu zou men denken, volgende inzet mooie mijlpaal, dat is nr 50! En dat klopt, maar inzet 51 zal voor ons een nog groter feestje zijn: dat is nr 500 sinds onze start in oktober 2013!

nieuwsbericht

  • Hits: 338

Oefening wordt realiteit

  • Fotogallery:
  • 27-07-2023

Op een reguliere donderdagavond, 27 juli, stond een tweetal oefeningen gepland. Een deel van de bemanning van KNRM Station Lelystad ging aan de slag met het afhijsen van een fictieve patiënt. Een tweede groep ging een man overboord actie oefenen. Daartoe was een pop voor het kitesurfstrand te water gelaten. De Bert en Anneke Knape was nog niet een paar minuten onderweg toen de reddingboot werd opgeroepen door het KWC. Er was assistentie nodig voor een medische evacuatie met een mogelijke reanimatie op de Markerwadden.

Oefening afgeblazen

De oefening werd uiteraard afgeblazen en de boot keerde terug naar de Bataviahaven. Daar werden de zojuist gearriveerde ambulancemedewerkers in een reddingvest gehesen. In mum van tijd werd de Bert en Anneke Knape gereed gemaakt; binnen 9 minuten was de boot met 4 bft (zw) bij de Markerwadden. Daar was inmiddels ook een traumaheli geland. De medisch specialist aldaar wilde gezien de gezondheidssituatie zo snel mogelijk naar de wal om de patiënt vervolgens naar het AMC te vervoeren. De arts en verpleegkundige van de heli stapten ook mee aan boord wat best een uitdaging was met de golfslag en het buiswater.

Oefening wordt inzet

Uiteindelijk was er sprake van een zeer snelle actie van de vrijwillige bemanning van KNRM Lelystad. De patiënt werd in de Bataviahaven in de ambulance gebracht en vervolgens naar Amsterdam vervoerd. Zo kun je zien dat een oefening heel snel kan omslaan in een inzet. Snel schakelen door de KNRM. En de pop, genaamd Sanne, is later op de avond alsnog uit het water gevist.

nieuwsbericht

  • Hits: 594

Kleine pech leidt tot grote problemen

  • Fotogallery:
  • 25-07-2023

Bij een forse wind, zijn de marges smal op het water. Een foute manoeuvre of een defect aan de stuurinrichting kan bij een windkracht 6 tot 7 snel tot ernstige situaties leiden. Dit was ook het geval op zondag 16 juli jl. toen KNRM Lelystad een melding kreeg via de Kustwacht om assistentie te verlenen aan een zeilschip in problemen. Dit alles speelde zich af rondom de haveningang van de Markerwadden. 

Op de blokken

Via de Kustwacht kwam een PRIO 2 melding van een schip in problemen. Een berger zou al ter plekke zijn, hulp van de KNRM was gewenst om te assisteren de bemanning in veiligheid te brengen. Reddingboot Bert en Anneke Knape voer met zijn volledig vrijwillige bemanning richting het westen. Toen zij de Marker Wadden naderden, was al snel duidelijk dat het zeilschip op de basaltblokken nabij de haveningang was gelopen. Het jacht lag in de forse wind, 6 tot 7 Beaufort, op de keien te beuken. Dit had al tot aanzienlijke schade geleid.

Hachelijke operatie

De bemanning en de ervaren schipper (4 personen in totaal), waren al van boord gegaan, wat een hachelijke operatie moet zijn geweest op de hevig schommelende boot. De schipper vertelde dat hij zijn roer was kwijtgeraakt, vermoedelijk omdat hij ergens overheen was gevaren. Het betrof een aangehangen roer, dat doorgaans met twee of drie pennen is bevestigd aan de achterkant van een schip. Door onbekende oorzaak kwam het roer omhoog en raakte onbruikbaar. In een dergelijke wind en golfslag, was het onmogelijk dit te repareren. Dezelfde wind (ZW) en golfslag zorgden ervoor dat het jacht in mum van tijd richting de basaltblokken afdreef. Was de wind of de stroming iets anders geweest, dan was het strand van de Marker Wadden - 20 meter verder - het eindstation geweest. De schipper had echt pech.

Boothuis Jan de Braal

KNRM Lelystad overlegde ter plekke met de betrokkenen. Het was niet mogelijk het gehavende schip op sleeptouw te nemen; kans was groot dat het echt zou zinken. Rijkswaterstaat is geïnformeerd en zij maken vervolgens een afweging. Er kan een calamiteitencontract in werking treden, wanneer er bijvoorbeeld sprake is van dreigende milieuschade. De KNRM-bemanning nam de vier onfortuinlijke watersporters aan boord en voer gezamenlijk terug naar boothuis Jan de Braal. Vervolgens werden zij op de trein gezet. 

Op de KNRM kun je rekenen

Deze inzet leert ons, dat ook ervaren schippers door pech of ongeluk in problemen kunnen komen. Hoewel het schip aanzienlijke schade heeft opgelopen, kwam de bemanning er goed vanaf. Besef als watersporter dat er bij een windkracht 6 of 7 serieuze problemen kunnen ontstaan, ook bij een klein beetje pech. En ook dan kun je rekenen op de KNRM.

nieuwsbericht

  • Hits: 435

KNRM Lelystad nauw verbonden met Marker Wadden

  • Fotogallery:
  • 13-07-2023

Marker Wadden is een groot project dat zorgt voor natuurherstel van het Markermeer door de aanleg van eilanden met zand, klei en slib uit het Markermeer. Bedreigde dieren en planten profiteren daarvan. Met dit project is een robuust natuurgebied gecreëerd in het hart van Nederland dat voor de hele Nederlandse natuur van groot belang is. Tegelijkertijd maken we het Markermeer als gebied aantrekkelijker. Het haveneiland is sinds september 2018 toegankelijk voor natuurliefhebbers en watersporters.

De bruine vloot

Dat de populariteit en de bezoekersaantallen toenemen, merkt de KNRM Lelystad ook. De bruine vloot schepen leggen daar geregeld aan om hun gasten de schoonheid van de nieuwe eilanden te laten zien. Daarnaast vaart de MS Waddenzee regelmatig naar de Marker Wadden. Verder kunnen watersporters met hun vaartuigen aanleggen in de plaatselijke haven. En ten slotte kun je er tegenwoordig ook een huisje huren. 

KNRM Lelystad schiet te hulp

Hoewel de bezoekersaantallen toenemen, zijn de voorzieningen beperkt; er is bijvoorbeeld geen professionele hulpverlening. Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te kunnen voorzien dat het aantal medische incidenten op de Marker Wadden zullen toenemen. Waar mensen samenkomen, gebeuren ongelukjes of worden mensen onwel. KNRM Lelystad schiet hierbij in verschillende opzichten te hulp.

Afhankelijk van de situatie en de aard van de melding vaart de Bert en Anneke Knape, de reddingboot van KNRM Lelystad, direct naar de Marker Wadden. Meestal komt er ambulance personeel aan boord, als de omstandigheden op het water veilig genoeg zijn. Zij zijn immers veel beter uitgerust, bijvoorbeeld met een hartmonitor. 

Medische evacuatie

Dit was ook het geval op 16 juni jl. Net na het middaguur gingen de pagers voor een 'medevac': een medische evacuatie. Een passagier van een klipper, afgemeerd in de haven van de Marker Wadden, had een zwakke pols en voelde zich niet lekker. Daar bleek de persoon in kwestie een bradycardie - een (te) lage hartslag - te hebben. Na behandeling door de ambulancemedewerkers is de patiënt op een brancard aan boord genomen van de Bert en Anneke Knape en voer men terug naar de Bataviahaven in Lelystad. Daar is de zorg voortgezet en daarmee werd de inzet van KNRM Lelystad afgesloten.

nieuwsbericht

  • Hits: 384

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.