Skip to main content

Drukte tijdens Sail Den Helder

  • Fotogallery:
  • 25-06-2017

Op donderdag 22 juni voeren er 8 reddingboten op de rede van Texel om de veiligheid op het water tijdens het naar binnenvaren van de Tallships in de gaten te houden.

Tijdens Sail was de Helderse bemanning elke dag standby op het station om af een toe een rondje door de haven te varen voor familie en sponsors.

Maar zaterdagmorgen om 04:00 uur ging het alarm. Een deelnemer aan Rondje Noord Holland verloor haar mast ter hoogte van Huisduinen. Samen met de reddingboot van Callantsoog, de Koen Oberman, sleepte de Joke Dijkstra het jacht naar Den Helder.

Op zondagmorgen om 04:30 uur ging weer het alarm af. Nu voor een catamaran die op de Rede van zijn anker was geslagen. Het schip dreef zeker een mijl richting zee. De Joke Dijkstra assisteerde ter plekke.

Gedurende de Sail-out moest de Joke Dijkstra in actie komen om een zeiljacht op te pikken. Deze had tijdens een uitwijkmanoeuvre op de rede een schoot in de schroef gekregen.

De reserveboot Koos van Messel, met Helderse bemanning moest aanvankelijk naar het Braziliaanse tallship Cisne Branco, welke een blackout kreeg, maar marinesleepboten waren snel ter plaatse. Zij ging toen door rnaar de verkenner Schulpengat waar op een motorjacht een vrouw was gevallen en onwel was geworden. Enige opstappers sprongen over en stabiliseerden haar. Er werd advies gevraagd aan de Radio Medische Dienst. De vrouw is uiteindelijk in Den Helder per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Ondertussen ging de Sail-out gewoon door en daar hielden drie reddingboten van Texel, de Beursplein 5, Cornelis Dito en Zalm, de reddingboot van Den Oever Johanna Margareta, de reddingboot van Callantsoog, Koen Oberman, en de reserve Atlantic Veronica, met bemanning van Petten samen met de boten van de Reddingbrigade de veiligheid in de gaten op de rede.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2980

Veerpont gezonken west van Texel

  • Fotogallery:
  • 30-04-2017

Vanmorgen gingen om 05:40 uur de pagers van de Helderse opstappers af. Prio 2, schip maakt slagzij. Een Poolse sleepboot had een veerpont op sleep van Rotterdam naar Finland, maar dwars voor Texel begon de pont echter slagzij te vertonen.

De mannen van reddingboot Joke Dijkstra hadden inmiddels ook de bergingspomp van reddingboot Dorus Rijkers afgehaald en even later voer de Joke Dijkstra volle kracht door het Molengat naar de veerpont.

Ondertussen was de Poolse sleepboot, na overleg met de Kustwacht, meer richting Texel gevaren om buiten de scheepvaartroute te raken.

Toen de Joke Dijkstra ter plekke kwam, bleek de pont al te zijn omgeslagen en kon men niet veel meer doen. De veerpont bleek gelukkig onbemand te zijn. Van de Kustwachtsleepboot Guardian werd een oranje blaas met lijn overgenomen om het wrak te markeren. De Hurricane van bergingsbedrijf Noordgat van Terschelling was inmiddels ook gearriveerd en nam de blaas van de Joke Dijkstra over. Zij zouden zich verder over het wrak ontfermen. De Helderse opstappers konden weer naar huis.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 4695

Slechte Koningsdag voor Koningsvisser

  • Fotogallery:
  • 27-04-2017

Op Koningsdag ging 's middags het alarm voor de Helderse redders. Buiten het Schulpengat lag een Engelse kotter, de KIngfisher, met stilgevallen motor. Het schip was juist die dag van de Helderse scheepswerf van Damen naar zee vertrokken.

De reddingboot Joke Dijkstra spoedde zich naar zee en nam de kotter op sleeptouw. Daar er best wat zee stond werd er minstens 200 meter sleeptros uitgevierd.

Ondertussen had de schipper de Kustwacht gevraagd om ook de reddingboot van Oudeschild, de Cornelis Dito, te waarschuwen. Zij was nodig om bij het binnenvaren van de Helderse haven, als achterboot te fungeren. Zo kon zij indien nodig de snelheid er uithalen, of het achterschip de goede kant opsturen.

De kotter werd afgemeerd nabij de Zeedoksluis en de beide reddingboten werden bedankt. Blijkbaar was het maar een klein probleem, want binnen een uur voer de Kingfisher weer op eigen kracht de haven uit.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3404

Joke Dijkstra ook actief in Friesland

  • Fotogallery:
  • 24-03-2017

Vrijdagmiddag werden de schipper en twee opstappers van de Helderse reddingboot per auto naar Woudsend gebracht om de Joke Dijkstra weer op te halen van de werf van Kuipers. Hier had zij een weekje drooggestaan voor het zogenaamde knippen en scheren en kleine werkzaamheden.

Nauwelijks vertrokken van Woudsend richting de Jeltesloot, werd op de Noarderie, een meertje net buiten Woudsend, een duidelijk gehuurd zeiljachtje waargenomen dat buiten de vaargeul was vastgelopen. Meteen werd actie ondernomen, er werd een tros overgegooid en het jachtje was heel snel losgetrokken.

Toen de Joke Dijkstra vervolgens net buiten de sluis bij Lemmer op het IJsselmeer was, werd gehoord dat de reddingboot Alida van station Hindeloopen op zoek was naar een zeiljachtje. Daar de Joke Dijkstra toch ook die kant op moest werd aangeboden om mee te zoeken. Voordat ze echter ter plaatse was, had de Alida het jachtje al op sleeptouw richting Stavoren. Hierop kon de Joke Dijkstra door naar Den Helder. Om 18:30 uur meldde de schipper de Joke Dijkstra weer in bij de Kustwacht als stationsboot voor Den Helder.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2322

Joke Dijkstra zoekt EPIRB

  • Fotogallery:
  • 27-01-2017

Vrijdagmiddag ging rond 15:00 uur het alarm af voor de Helderse reddingboot, Prio 3 EPIRB alert.

De snelle boten (Friscs) van de mariniers waren tijdens het oefenen in het Schulpengat een EPIRB verloren. Zij beschikken echter niet over apparatuur om het ding dan weer terug te vinden. Hiervoor wordt de reddingboot ingeschakeld. Het is zaak om de noodzender zo snel mogelijk op te pikken daar het automatisch, nadat het in het water is gevallen, een noodsein uitzendt dat door zowel de scheepvaart als de luchtvaart wordt ontvangen.

Zodra reddingboot Joke Dijkstra het Schulpengat invoer werd de EPIRB door de peiler aan boord opgepikt. Daarna was het nog even zoeken, maar al snel werd de oranje noodzender met flitslicht ontdekt en aan boord gehaald.

Vervolgens werd het apparaat met enige moeite uit elkaar gehaald. Je kan de noodzender namelijk niet uitzetten. Hiervoor moet je in het inwendige de verbinding tussen de printplaat en de accu verbreken.

De Joke Dijkstra is de afgelopen drie jaar al meerdere malen uitgevaren om een EPIRB van de mariniers te zoeken. Defensie is al lange tijd bezig om een oplossing te bedenken om te voorkomen dat de EPIRB door een schok of een grote golf van het dek van de Frisc spoelt.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 5172

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!