Dinsdagmiddag ging de pager voor een dier in de problemen. Onwillekeurig denk je dan gelijk aan een walvis of iets dergelijks. Nee hoor het ging deze keer om een hond en dat komt in Den Helder zelden voor. Het tienjarige teefje was met haar baas aan het wandelen op de Helderse dijk, toen ze plotseling het water in dook. Door de sterke vloedstroom kon het beest niet meer terug en ze dreef heel snel weg. Omstanders belden 112 en vervolgens werden de Helderse opstappers door de Kustwacht gealarmeerd.
Ondertussen had een zeiljacht de hond voor de Helderse havenmond getraceerd en dus hoefden de mannen met de reservereddingboot Christien niet te zoeken. Een van de opstappers sprong te water en de hond werd vervolgens aan boord gehezen.
Gelukkig was het een allervriendelijkste hond. De eigenaar dacht aanvankelijk dat hij zijn hond nooit meer terug zou zien en dus waren zowel hond als eigenaar dan ook dolblij toen ze weer met elkaar werden verenigd.
Ook voor de opstappers zijn dit de leuke dingen van het reddingwerk.
Zondagmorgen om kwart over elf gaat het alarm. Prio 2 motor/stuurproblemen. Snel zijn de mannen van reddingboot Joke Dijkstra aan boord. Gelukkig zijn de zware buien van die ochtend voorbij en schijnt er een zonnetje.
Ter hoogte van de drijvende getijgenerator nabij de veerhaven van Texel ligt een grote, onder Duitse vlag varende Bavaria voor anker. Er is iets met de voortstuwing, in ieder geval doet de schroef het niet. Er staat op dat moment een enorm sterke ebstroom en er is geen wind.
De mannen van de Joke Dijkstra maken alles klaar om het schip te slepen. Dan moet het anker omhoog. Dat geeft nog wat problemen want de electrische ankerlier doet het niet goed en bovendien heeft men geankerd op een plek met minstens 20 meter waterdiepte. En ja dan moet er heel veel ketting en tros omhoog. Maar ook dat wordt snel opgelost.
Het jacht wordt naar de Helderse haven gesleept en achter de ligplaats van de reddingboot afgemeerd. Daarna worden de formaliteiten voor het reddingrapport afgehandeld en en passant ook nog even de weg naar de supermarkt gewezen.
Later op de dag constateert een duiker dat de schroef verdwenen is.
Vrijdagmorgen werd groot alarm geslagen voor de reddingstations van Den Helder en Texel na de vondst van een reddingvlot in de scheepvaartroute en een vermeend SOS-bericht.
Om even over half negen 's morgens ging het alarm voor de Helderse opstappers. Een autocarrier had in de noordgaande scheepvaartroute dwars van Texel een reddingvlot zien drijven.Het was stormachtig weer met hoge golven. Daar het Kustwachtcentrum daarna ook een zwak SOS-bericht ontving, werd een en ander opgeschaald en kwamen ook de Zr.Ms. Zeeland, het Kustwachtvaartuig President Huberten een SAR-heli in actie.
Reddingboot Joke Dijkstra spoedde zich door het Molengat naar buiten en vroeg assistentie van reddingboot Beursplein 5 van de Cocksdorp. Aanvankelijk was namelijk de kleine reddingboot Zalm van de Koog gealarmeerd, maar die kon door het slechte weer niet veel doen.
Niet lang daarna liet de SAR-heli een duiker zakken op het vlot, dat leeg bleek te zijn. Gelukkig kwam daarna al snel een bericht van een standby-vaartuig in de buurt dat zij een reddingvlot waren verloren. Even later liet de Kustwacht weten dat ook het SOS-alarm van een zinkend schip niet klopte, waardoor de actie kon worden afgeblazen.
De Joke Dijkstra heeft vervolgens het 8-persoons reddingvlot geborgen. Dit gaf door de hoge golven nogal wat problemen, omdat voorzichtig gemanoeuvreerd moest worden om geen lijnen in de jets te krijgen. Om het vlot aan boord te krijgen moest het uiteindelijk lek worden gestoken.
In de haven van Den Helder is het reddingvlot overgegeven aan een schip van dezelfde rederij als het standby-schip. Het was alweer de zesde actie in 2016 voor de mannen van de Joke Dijkstra.
De eerste week van 2016 is nog niet eens om, of de reddingboot Joke Dijkstra is al vier maal uitgerukt.
Maandagmiddag 4 januari ging het alarm af voor een vliegtuig in moeilijkheden ter hoogte van Camperduin. Hierbij ging bij de opstappers onmiddellijk de adrenaline stromen. Het ongeluk met de Cessna van Flying Focus in 2013 lag nog vers in het geheugen. Het werd een lange zoektocht naar wrakstukken van het vliegtuig en naar zijn piloot, waarbij alleen wrakstukken werden gevonden. Hierbij waren de mannen van de reddingboot Joke Dijkstra van 15:00 uur tot 00:30 uur in de weer met zoeken. Lees ook het verslag hierover van reddingstation Egmond aan Zee.
Dinsdagmorgen verzocht de Kustwacht aan reddingboot Joke Dijkstra om samen met reddingboot Adriaan Hendrik van Egmond aan Zee wederom zoekslagen te maken, nu in een groter gebied tussen Julianadorp en Camperduin. Hierbij zijn de opstappers weer een viertal uren onderweg geweest. Er werd deze maal echter niets gevonden.
Nauwelijks terug in het Helderse boothuis ging het schippersalarm. Een zwangere vrouw op Texel moest met spoed naar het Helderse ziekenhuis. Normaal gaat dat met de TESO, maar die kampte met moeilijkheden met de beweegbare laadbrug. Daar de mannen nog in het boothuis waren, was de Joke Dijkstra binnen zeer korte tijd op Texel en werd de vrouw snel naar Den Helder vervoerd, waar ze enige tijd later van een meisje beviel.
Weer een uur later werd het Helderse station gebeld door de schipper van een Enkhuizer garnalenkotter. Een Wieringer collega was vastgelopen in het Amsteldiep, een geul op het Balgzand. Toen hij hem te hulp schoot liep de Enkhuizer zelf ook vast. Ze wilden beiden graag geholpen worden.
Het werd echter laagwater dus werd met de schipper van de kotter afgesproken dat de Joke Dijkstra woensdagmorgen rond 02:00 uur bij hen zou zijn om ze los te trekken. Dat lostrekken ging gelukkig vlot, maar daar het vistuig van de Wieringer kotter onder het schip zat was wel enige voorzichtigheid geboden. Binnen een half uur waren beide schepen los en konden zij zelfstandig verder varen.
Om 03:00 uur was de reddingboot terug op zijn ligplaats en konden de opstappers weer naar bed. Ja, zo gebeurt er lange tijd niets en dan vaar je plotseling het water dun.
Woensdagmiddag ging het alarm voor de Helderse reddingboot. Prio 1, vaartuig maakt water. Hierna kwamen twee reddingboten in actie.
Het zeilende vrachtschip Nordlys, van de Helderse stichting Fairtransport, kwam van Brixham en was onderweg naar de Helderse haven met een lading appelcider. Terwijl het motorloze vaartuig voor de haven voor anker lag, wachtende op een sleepboot, bleek er toch wel erg veel water in het ruim te staan. Daar men bang was dat de eigen handgedreven pomp het niet zou kunnen bijhouden, werd assistentie van de reddingboot gevraagd.
Op het moment dat het alarm ging, lag net de reddingboot Royal Flush, vanuit Harlingen op proefvaart, in de Helderse haven om te bunkeren. Een aantal Helderse bemanningsleden die heel snel aanwezig waren, werden alvast samen met een bergingspomp, door de Royal Flush naar de Nordlys gebracht, terwijl de schipper van reddingboot Joke Dijkstra op de overige bemanningsleden wachtte.
De Helderse opstappers hadden de zaak al snel onder controle en vervolgens bracht de Joke Dijkstra een sleeptros over. Het anker werd opgehaald en daarna werd de Nordlys de Helderse haven binnen gesleept. Daar de door de Nordlys bestelde sleepboot ook arriveerde, hoefde de Royal Flush niet meer te assisteren en kon zij weer terugvaren naar Harlingen. Vervolgens werd ter hoogte van de Moormanbrug de sleep overgegeven aan de sleepboot en kon de Joke Dijkstra weer terug naar haar ligplaats.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.