Skip to main content

Lovende woorden tijdens bemanningsdiner

  • Fotogallery:
  • 21-01-2023

Het jaarlijkse bemanningsdiner is niet alleen een gezellige ontmoeting van alle betrokkenen bij het reddingstation maar traditioneel is dit ook het moment waarop jubilarissen in het zonnetje gezet worden.

Vrijdagavond in Veere werd Sal Colpaert geëerd met een bronzen vrijwilligersmedaille voor 25 jaar trouwe dienst. Sal is sinds 1997 betrokken bij het reddingstation. Eerst als opstapper en de laatste jaren als helper aan de wal. Hoewel Sal eerder al koninklijk onderscheiden is had hij deze nieuwe blijk van waardering niet verwacht. Valse bescheidenheid zo bleek uit de lovende woorden van de Operationeel Inspecteur en de HR-manager!

Geen jubilaris, maar wel een bijzonder moment was het afscheid van Rob van der Zwaag. Als burgemeester van ‘het mooie stadje Veere’ was hij 17 jaar voorzitter van de Plaatselijke Commissie van het reddingstation. Schipper Leon Boeije haalde in zijn toespraak enkele anekdotes en bijzondere acties aan waarbij hij zijn lof uitsprak voor de betrokkenheid van Rob bij het reddingstation de redders en het reddingswezen.

Rob op zijn beurt benadrukte hoe bijzonder de KNRM eigenlijk is. Afkomstig uit Limburg ging er voor hem een hele nieuwe wereld open toen hij het reddingswezen van dichtbij leerde kennen. Rob bedankte de vrijwilligers en hun partners voor hun inzet op een van de 10 drukste KNRM-reddingstations van het land!

Voor Rob kwam het cadeau misschien wat minder ‘als een duveltje uit doosje’ (zie foto’s) want zijn taak als burgemeester zit er bijna op. Het voorzitterschap zal hij de komende maanden overdragen aan de nieuwe burgemeester van de gemeente Veere. 

Wordt vervolgd…

nieuwsbericht

  • Hits: 738

De nacht dat de reddingboot omdraaide

  • 24-01-2023

Het is zaterdag 31 januari aan het begin van de avond in Veere, het zou laag water moeten zijn maar het water staat nog boven de steentjes in de spuikom en dan moest de vloed nog komen. 

Er staat een zware noordwesterstorm als in de haven 5 dappere mannen de Veerse reddingboot Maria Carolina Blankenheym klaar maken voor vertrek. Voor de kust van Schouwen is de Finse vrachtvaarder Bore VI in nood en de reddingboten van Stellendam en Veere zijn opgeroepen.

Ze waren wel wat gewend die mannen van de K.Z.H.M.R.S. maar vanavond was het toch echt bar en boos. “Het ging vreselijk tekeer” zeggen ze er later over. Bijna bij de Kop van Schouwen, ter hoogte van de Roompot wordt machinist Piet Oele bewusteloos in de machinekamer gevonden. Hierop besluit schipper Jan Minneboo het roer om te gooien en terug te keren naar de haven van Veere. Als ze om 21:00 uur Veere binnenlopen is de machinist nog steeds niet helemaal bij, waarop ze hem met de auto naar huis brengen. Wat er precies gebeurd is in die machinekamer van de reddingboot is niet helemaal duidelijk maar zeker is dat de mannen afgezien hebben. 

Het reddingrapport vermeldt dat de mannen daarna ‘nadere berichten afwachten’. Dat bericht kwam zondagsmorgens om 1:00 uur toen de vuurtorenwachter van Schouwen meldde dat de Bore VI in NO-richting stoomde en alles in orde leek. Later bleek overigens dat ditzelfde bericht, dat de reddingboot van Stellendam ook had doen omkeren, niet helemaal juist was en de BORE VI alsnog gestrand was*.

 ZONDAG 1 FEBRUARI

Die nacht werd het vloed in Veere. Bewoners van de hoger gelegen Kaai omschreven het alsof ze in een aquarium zaten, het water klotste er tegen de ramen. Vloedplanken braken waardoor het water met grote kracht het lager gelegen stadje in stroomde. Twee inwoners overleefden het niet. Veere werd van de buitenwereld afgesneden en mede doordat men zonder elektriciteit zat, was men ook niet goed op de hoogte van wat er zich rondom hen afspeelde.

In eerste instantie begrijpt schipper Jan Minneboo het verzoek om naar Vlissingen te varen dan ook niet helemaal. Maar de agent is duidelijk; de M.C. Blankenheym moet direct naar Vlissingen om daar de plaats in te nemen van reddingboot President J.V. Wierdsma die eerder die zondag naar Hoek van Holland vertrokken was.

En weer maken de mannen zich klaar om te vertrekken. Vanwege het slechte weer besluiten ze binnendoor via Hansweert te gaan. Zich misschien niet realiserend dat de eerstvolgende schutting in de sluis van Wemeldinge pas de volgende morgen om 6:00 uur zou zijn.

Het is maandagmorgen 10:00 uur als schipper Jan Minneboo zich bij de commissaris van het Loodswezen in Vlissingen meldt en zijn diensten aanbiedt. Hij heeft wel een vriendelijk verzoek; tweede machinist Huybrecht zou graag terug naar Veere willen, zijn huis staat onder water en hij zou graag ‘zijn spullen klaren’ zoals het reddingrapport vermeld. Dit verzoek wordt ingewilligd en het Loodswezen stelt een vervangende machinist beschikbaar.

Dan volgt er een lange dinsdag wachten in Vlissingen terwijl men zich ondertussen in Veere afvraagt waarom er geen reddingboot is. Het reddingrapport doet het af met de woorden ‘3 februari - niets te melden’.

Woensdagmiddag komt aan het wachten een einde en wordt de schipper verzocht om direct naar Veere te vertrekken. De storm is gaan liggen, het is droog maar ijskoud als de M.C. Blankenheym halverwege de middag de haven van Vlissingen uit vaart. Ondertussen wordt de omvang van de ramp steeds duidelijker. 

DE NEDERLANDSCHE BANK

In Veere aangekomen stapt de tweede machinist weer terug aan boord en brengen de mannen de reddingboot in gereedheid voor wat komen gaat. Donderdagmorgen om 8:00 uur starten ze met het laden van levensmiddelen en kleren voor het Rode Kruis in Haamstede. Nog maar nauwelijks terug in Veere volgt misschien wel de meest opmerkelijke opdracht die ze deze weken zullen krijgen. Op verzoek van Rijkswaterstaat vertrekken ze direct naar Zierikzee met aan boord twee heren van de Nederlandsche Bank, die 89.000 gulden bij zich dragen voor de bank in Zierikzee!

De dagen daarna vullen zich met het vervoeren van hulpgoederen, pompen, hulpverleners, hoogwaardigheidsbekleders en heel veel evacuees.

Dat gaat zo door tot maandag 16 februari wanneer in Veere, na dagen van onrust en grote bedrijvigheid, de eerste vissersschepen weer uit varen en het KNMI een einde aan de vorstperiode verwacht. Schipper Jan Minneboo eindigt het reddingrapport met een opsomming van wie ze die dag aan boord hadden voordat ze om 14:00 uur bij opkomend tij de haven van Veere weer binnenlopen.

MINNEBOO EN Z'N MANNEN

Een kleine maand later wordt er aan de Markt een brief bezorgd met als aanhef: ‘Waarde Minneboo’. In die brief spreekt de directeur van de Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, mede namens de burgemeesters van Veere en Almelo, zijn waardering uit over de verrichtingen van de schipper en zijn bemanning in het noodgebied tijdens de watersnoodramp.

Of machinist Oele die brief ook nog onder ogen gekregen heeft vermeld het logboek niet. Hij was inmiddels van boord gestapt. Was het de schrik na die vergeefse tocht naar de Bore VI of had hij misschien teveel gezien de afgelopen dagen? We zullen het nooit weten. Maar dat het helden waren dat is wel zeker; die redders uit Veere!

*  Zondagmorgen 1 februari kort voor 3:00 uur strandde de Bore VI tegen de duinen van Westerschouwen. De opvarenden werden door inwoners van Burgh en Burghsluis van boord gehaald en onderdak geboden in hotel ’t Wapen van Burgh. Maandagsmorgens liet de burgemeester van Haamstede via de radiozender van de Bore VI een noodbericht uitgaan dat door Radio Scheveningen ontvangen werd. De kapitein van de Bore VI gaf toestemming om een sloep van zijn schip te gebruiken voor het reddingswerk. Bemand door de plaatselijke bevolking konden hierdoor vele tientallen mensen gered worden!

nieuwsbericht

Lees meer …De nacht dat de reddingboot omdraaide

  • Hits: 1210

Boek over KNRM Veere

  • Fotogallery:

Niet alleen het pittoreske stadje maar ook het reddingswerk kent in Veere een rijke historie. Al ver voordat de Redding Maatschappij er in 1945 officieel een reddingboot stationeerde waren er al mannen als Frans Naerebout, die -afkomstig uit Veere- de geschiedenisboekjes zouden halen vanwege hun roemruchte daden.

Schipper Jan Minneboo deed dit later nog eens dunnetjes over toen hij in 1958 in een zware storm 19 man van een gestrande sleepboot redde. Toch besloot de Redding Maatschappij in 1961 dat er na het sluiten van het Veerse Gat geen noodzaak meer was voor een reddingboot in Veere. Of toch....

In 1995 wordt er opnieuw een reddingboot in Veere gestationeerd. Na het vertrek van de vissersvloot hebben watersporters bezit genomen van wat nu het Veerse Meer heet. Er breekt een nieuwe tijd aan; op ander water, met andere hulpvragers en met een ander type bemanning. Want een beroepsschipper dat kennen ze niet meer in Veere, vrijwilligers zijn het die nu de reddingboot bemannen van wat 25 jaar later het drukste reddingstation van Zeeland zou worden.

TOT DE VOLGENDE

Is een boek over 25 jaar KNRM-reddingstation Veere. Dit boek geeft een kijkje achter de schermen van het reddingswerk en de vrijwilligers van KNRM-reddingstation Veere die geheel belangeloos 24 uur per dag klaar staan voor het redden van mens en dier in nood op het water. Het rijk geïllustreerde boek bevat een verzameling van bijzondere verhalen waarbij zowel de vrijwilligers als de geredden aan het woord komen.

De uitgave en verzending van dit boek zijn mogelijk gemaakt door sponsoring zodat de volledige opbrengst van dit boek ten goede komt aan het reddingswerk!

BUTTON  [KOOP HET BOEK HIER]

FOTO [KNRM-VEE boek-nieuwsbericht-2.png]

 

SAMENVATTING

TOT DE VOLGENDE - Jubileumboek ter gelegenheid van 25 jaar KNRM reddingstation Veere. Rijk geïllustreerd en boordevol verhalen over redders en reddingen. Met de aanschaf van dit boek steunt u het reddingswerk van de KNRM.

De prijs inclusief gratis verzenden is € 20,00

Nederlands | paperback | 9789081595872 | Druk 1 | mei 2022 | 194 pagina's

Lees meer …Boek over KNRM Veere

  • Hits: 919

KNRM Veere test “WOW-boots”

  • Fotogallery:
  • 01-04-2022

Deze week is KNRM-station Veere gestart met het testen van zgn. WOW-boots. WOW staat voor Walk On Water en zoals de naam al doet vermoeden maken deze het mogelijk om over water te lopen.

Het systeem bestaat uit twee speciaal hiervoor ontwikkelde schoenen die over de standaard laarzen van het overlevingspak worden getrokken. Door de toepassing van hydrofobe nanotechnologie ontstaat er een draagvermogen wat veel hoger ligt dan de omvang van het geheel doet vermoeden.

Het doel van deze toepassing is dat de bemanning materialen zoals een sleeplijn kan overbrengen naar vaartuigen die niet direct met de reddingboot te benaderen zijn. Te denken valt aan boten die vast zijn gelopen in grote hoeveelheden wier, maar ook naar bijvoorbeeld surfers die uitgeput aan lagerwal zijn geraakt.

De eerste testresultaten zijn hoopvol, waarbij wel aangetekend moet worden dat de drager moet beschikken over een speciale “looptechniek” welke in enkele uren is aan te leren.

Wij zullen u via deze weg op de hoogte houden van de verdere testresultaten, als dit hulpmiddel succesvol blijkt is KNRM-station Veere het eerste reddingstation in Nederland wat met deze WOW-boots wordt uitgerust.

Wil jij deze techniek ook onder de knie krijgen en vrijwillig bemanningslid worden bij KNRM-station Veere? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

  • Hits: 1420

Vaartuig aan de grond !! begin van een druk weekend

  • Fotogallery:
  • 03-09-2021

Druk weekend voor de KNRM Veere.

Vrijdag 3-09-21 16:44 Prio1 Melding: Vaartuig aan de grond.

De bemanningsleden werden opgepiept voor een motorboot welke door een krabbend anker ter hoogte van boei VM44 snel in ondiep water terecht kwam en ook de motor wilde niet meer starten. Hierdoor lag de motorboot al snel op de stenen te klappen. De motorboot is in veilig vaarwater gebracht, en hierna is de motorboot afgesleept en veilig afgeleverd in de thuishaven.

Actie: 58-2021

Zaterdag 4-9-2021 18:26 Prio2 Melding: Maritieme hulpverlening.

De bemanningsleden werden met een Prio2 gepiept, voor een motorbootje welke door motorpech genoodzaakt waren het anker uit te zetten net in het hoofdvaarwater. Er is een sleepverbinding gemaakt en is het motorbootje veilig afgeleverd bij een trailerhelling.

Actie: 59-2021

Zondag 5-09-2021 14:19 Prio2 melding: Maritieme hulpverlening.

Toen de Oranje gereed was om uit te varen vanaf het boothuis in Veere werd de hulpvraag ingetrokken.

Actie: 60-2021 (ingetrokken)

Zondag 5-09-2021 18:38 Prio1 melding: Vaartuig maakt water.

Door adequaat optreden van de schipper van het motorjacht hing het jacht bij aankomst van de Oranje al in de kraan van de jachthaven. De inzet van de KNRM was hierdoor gelukkig niet meer nodig.

Actie: 61-2021

Aansluitend kregen we een melding via de KNRM Helpt-app, of we een elektrische sloep naar de thuishaven wilde slepen. De sloep had geen aandrijving meer, en was hierdoor aan lagerwal geraakt nabij boei VM59a. Bij aankomst bleek dat een opvarende tijdens onze aanvaartijd onwel was geworden, en dat de andere opvarende al 112 hadden gebeld en om medische assistentie hadden gevraagd. In de aanrijtijd van de ambulance is de sloep met 11 personen losgetrokken en naar de thuishaven gebracht, waar de ambulance na enkele minuten aankwam. De opvarende is hierna door de KNRM overgedragen aan het ambulance personeel.

Actie: 62-2021

Noodgeval:

1. VHF kanaal 16 - VHF/DSC kanaal 70

2. KNRM Helpt-app (Via de rode noodgeval knop)

3. Bel 0900-0111

4. Bel 112

Assistentie: Voor NIET-SPOEDEISENDE HULP

1. Bij voorkeur via KNRM Helpt-app. (Via de Groene Assistentie Knop)

2. Of bel 088 999 6100

  • Hits: 978

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.