Skip to main content

Schipper KNRM de Koog-Texel naar Griekenland voor vluchtelingen

  • Fotogallery:
  • 20-03-2016

Één van de schippers van reddingstation de Koog-Texel is samen met andere KNRM collega's op vrijwillige basis voor de KNRM naar Griekenland vertrokken om daar de Grieken op te leiden om vluchtelingen uit zee te redden.

Bram Fey, één van de schippers van station De Koog-Texel, is samen met 3 andere KNRM-ers naar Griekenland vertrokken om daar de Grieken op te leiden en te begeleiden om om te gaan met het grote aantal vluchtelingen dat per boot de oversteek waagt, in de hoop op een betere toekomst.

De afgelopen week zijn de mannen volop aan het trainen geweest met de enthousiaste Grieken. Tussen het trainen door blijven de boten met vluchtelingen komen. In gammele,kleine bootjes wagen ze soms met 60 personen aan boord de oversteek. En de huidige ontwikkelingen tonen aan dat daar voorlopig nog weinig verandering in zal komen. De bedoeling is een reddingstation in Chios op te zetten, van waaruit de nog op te leiden Griekse bemanning hun werk kan gaan doen: het redden en opvangen van vluchtelingen.

De KNRM stelt materieel en mankracht beschikbaar en daarvoor zijn donaties nodig. Inmiddels hebben ruim 1938 donateurs gezamenlijk een bedrag van 145.000 euro bij elkaar gebracht.Na afloop van de missie wordt het materieel geschonken aan het Griekse reddingstation.

Op de daarvoor speciaal gebouwde site : www.reddershelpenredders.nl leest u waarom en hoe de KNRM in Griekenland hulp verleent.

De bemanning van Station De Koog/Oudeschild-Texel wenst onze schipper veel succes in Griekenland!

nieuwsbericht

  • Hits: 3983

KNRM De Koog gealarmeerd voor 5 potvissen

  • Fotogallery:
  • 12-01-2016

Een zeldzame alarmering voor KNRM station de Koog: 5 gestrande potvissen op Texel.

Dinsdag 12 januari gaat om 16.49 uur het alarm af voor de bemanning van reddingstation de Koog, met de melding "Dier in nood". Op zich geen vreemde melding, totdat duidelijk wordt dat het om 5 potvissen gaat, die voor het strand van paal 12 op Texel in de branding zijn gestrand.De dieren liggen voor de zandbank, circa 30 meter vanaf de waterlijn.

Met in het achterhoofd de bekende actie met Bultrug Johannes, spoed het kusthulpverleningsvoertuig met reddingboot Zalm zich naar paal 12. Daar aangekomen treffen ze een onwerkelijk beeld aan. Links van de strandopgang ligt één potvis en 200 meter naar rechts liggen er 4 bij elkaar, allen in doodstrijd. Na contact met Ecomare, het zeehondencentrum op Texel, komen zij naar paal 12 en wordt de situatie beoordeeld. Intussen is het kustwachtcentrum op de hoogte gesteld van de situatie, evenals de alarmcentrale die op zijn beurt weer de politie op Texel inschakelt.

Een team van deskundigen stelt vast dat eventuele pogingen om de dieren weer vlot te krijgen geen zin hebben gezien de sterke branding en de stranding voor de zandbanken, zeker gezien de stress situatie die de dieren dan moeten verduren. Bijkomend probleem is de korte tijd tot hoogwater en daarna het afgaand tij waardoor de dieren binnen enkele uren droog komen te liggen. Ze zullen dan zeker bezwijken onder het eigen gewicht van tussen de 6 en 10 ton. De KNRM kan helaas niets anders doen dan zorgen dat de dieren met rust worden gelaten en niemand in de buurt komt met schijnwerpers, auto's, boten of andere bedoelingen.

Intussen gaat de bestuurlijke molen ook draaien en volgt op het strand overleg tussen Ecomare, politie, schippers KNRM, strandvonderij, IMARES, SOS Dolfijn en de waarnemend burgemeester van Texel. Het kusthulpverleningsvoertuig (KHV) fungeert hierbij als calamiteitspunt, alle belanghebbenden nemen plaats achter in het KHV voor overleg. Er zal bekeken worden welke maatregelen moeten worden getroffen betreffende openbare veiligheid, maar ook over de verantwoordelijkheid. De potvissen worden intussen in de gaten gehouden door de reddingbootbemanning. Inmiddels heeft ook Rijkswaterstaat zich bij het gezelschap gevoegd en na ruim twee uur overleg achter in het KHV wordt besloten dat er 's een spoedvergadering plaats zal vinden om 22.00 uur in het gemeentehuis van Texel.

Uiteindelijk komt 's avonds het besluit dat het strandingsgedeelte zal worden afgezet en de potvissen zullen worden bewaakt. Geen overbodige luxe want de stranding is, mede door de sociale media,intussen groot nieuws. Mensen trekken massaal met zaklampen en schijnwerpers richting strand.De gemeente Texel neemt de bewaking die nacht voor haar rekening en de KNRM voegt zich om 05.00 uur 's morgens er bij. Dan blijkt dat 's nachts alle potvissen zijn overleden.

Met de eerste boot 's morgens richting Texel komt ook de pers op stoom en in korte tijd is het een komen en gaan van reporters, camera's en TV ploegen. De bemanning van Station de Koog is ook nog steeds present met het kusthulpverleningsvoertuig op het strand en fungeert 's middags weer als overlegpunt.

's Middags wordt in het bijzijn van wetenschappers begonnen met het ontleden van de eerste potvis. Hierbij eindigt ook de inzet van de KNRM. Twee bijzondere dagen in een uitzonderlijke situatie waarover nog lang zal worden nagepraat

reddingrapport

  • Hits: 4010

Toch nog alarm met de kerstdagen voor KNRM De Koog

  • 26-12-2015

24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar inzetbaar...Dus óók als vlak voor het kerstdiner de pieper gaat. Dat overkwam de bemanning van KNRM reddingstation de Koog vanmiddag.

Terwijl iedereen kerst aan het vieren is, gaat om 16.44 uur de pieper voor het Kusthulpverleningsvoertuig (KHV) voor assistentie ambulance betreffende een ongeval in duingebied. Ondanks dat het kerst is, is er volop bemanning aanwezig bij het boothuis en na contact met de alarmcentrale blijkt het te gaan om een Duits stel dat vermoedelijk hartproblemen heeft, maar zich niet kan oriënteren waar ze zich precies bevinden. De politie en ambulance zijn reeds aan het zoeken en ook het KHV spoedt zich naar de vermoedelijke locatie.

Er is telefonisch contact tussen de hulpdiensten en de Duitse gasten en op het moment dat de ambulance nogmaals de sirene aanzet, blijkt dat ze dichtbij zijn. Hierop wordt de inzet voor de KNRM afgeblazen en gaan we retour richting boothuis. De bemanning keert weer huiswaarts en zo kan de kerstviering weer vervolgd worden.

reddingrapport

  • Hits: 3232

Zeiljacht vastgelopen op Waddenzee bij Texel

  • Fotogallery:
  • 20-10-2015

Aan het eind van de dinsdagmiddag wordt de bemanning van station Oudeschild gealarmeerd voor een zeiljacht dat is vastgelopen bij zandplaat de Bollen; een bekende bottleneck voor pleziervaartuigen. Reddingboot Cornelis Dito begeeft zich naar de zuidwestzijde van de Bollen en treft daar het 13 meter lange zeiljacht Oberon aan, uit het nabijgelegen Den Oever, met 1 persoon aan boord.

De man geeft aan bekend te zijn in het betreffende vaargebied, maar desondanks is hij toch verrast en vastgelopen met het 2 meter diep stekende jacht. Gezien het tij, 1 uur voor laag water, waagt de bemanning van de reddingboot een poging door het schip schuin te trekken, in de hoop los te raken. Helaas staat er te weinig water en dus wordt het afwachten op de vloed. Met de schipper van de Oberon wordt afgesproken dat hij weer contact op neemt als het met hoog water niet vanzelf lukt. De Cornelis Dito keert onverrichter zake terug naar het boothuis.

's Avonds om 21.15 uur krijgt de schipper van het reddingstation bericht dat het zeiljacht zelfstandig is losgekomen en worden we bedankt door het Kustwachtcentrum voor de inzet.

reddingrapport

  • Hits: 3582

Reddingboot Zalm assisteert bij motorstoring Noordzee

  • 04-10-2015

Om 18.32 uur wordt er alarm gemaakt voor een boot met motorstoring voor de bemanning van reddingstation De Koog-Texel. Als iedereen net bij het boothuis is, wordt de melding om 18.36 uur ook weer ingetrokken. Op zich niets bijzonders, dat gebeurt vaker.

De schipper besluit nog even contact op te nemen met de Kustwacht en de bemanning keert weer huiswaarts.

Thuis aangekomen gaat om 18.43 uur wéér de pieper voor een boot met motorstoring.... Dus terug naar het boothuis. Het blijkt te gaan om een rubberboot vlak voor de kust bij paal 20. De bemanning, 2 mannen en een vrouw, hadden inderdaad motorstoring en de Kustwacht gealarmeerd. Toen de motor weer liep direct weer het alarm afgemeld. Totdat de motor wéér uitviel.

Het Kusthulpverleningsvoertuig (KHV) met de reddingboot Zalm op de trailer gaat richting strand en vlakbij de meetpaal zien we de boot liggen. De Zalm spoedt zich richting de boot en constateert dat de motor niet een constante brandstoftoevoer heeft, ondanks dat de eigenaar volgens zeggen, net de filters heeft vervangen.

De thuishaven is Den Helder, dus de schipper van de Zalm besluit het bootje op eigen kracht naar Den Helder te laten varen en mee te varen, zodat eventueel direct ingegrepen kan worden. Dit gaat waarschijnlijk sneller dan het bootje op sleeptouw te nemen. Onderweg van Texel naar Den Helder stopt de motor van de boot er nog een aantal keren mee, maar uiteindelijk bereiken ze, onder begeleiding van de reddingboot, de haven van Den Helder.

Het KHV is meegereden naar de zuidpunt van Texel en dus kan bij terugkomst de boot direct op de trailer en komt er een goed einde aan deze zondagavond inzet.

reddingrapport

  • Hits: 2369

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.