Skip to main content

Trouwe donateurs op bezoek bij KNRM Texel

  • Fotogallery:
  • 18-03-2023

Zaterdag 18 maart hebben we de trouwe donateurs van 2020 en 2021 mogen verwelkomen op het reddingstation De Koog en De Cocksdorp. Alle donateurs die we hebben mogen verwelkomen zijn ruim 50 jaar ‘Redder aan de wal’ van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. 

De ochtend is gestart bij reddingstation De Koog met ontvangst met koffie en Texelse koek, een welkomstwoord van de voorzitter Michiel Uitdehaag en uitleg van schipper Sidny over het vrijwilligerswerk. Na de rondleiding en uitleg over het materieel zijn we naar reddingstation in De Cocksdorp gereden voor een presentatie van plaatsvervangend schipper Arnold over onder andere de nieuwe reddingboot een ‘van Wijkklasse’ die in 2024 reddingboot Beursplein 5 vervangt. Uiteraard hebben we alle trouwe donateurs meegenomen om met reddingboot Beursplein 5 een stukje mee te varen.  

Mooi om de persoonlijke verhalen te horen hoe ze betrokken geraakt zijn bij de KNRM in de jaren 1970 en 1971 en verhalen over acties en reddingen die ze zich nog herinneren.  

Bij terugkomst op het station hebben we de trouwe donateurs en hun partners op een lunch getrakteerd, de lunch is geheel gesponsord door het naastgelegen strandpaviljoen Kaap Noord.  
Al met al was het een geslaagde ochtend. 

Wij danken nogmaals de trouwe donateurs voor hun jarenlange donaties, zonder hun steun redden we het niet! 

De KNRM redt of helpt iedereen in nood op het water. Help u de KNRM? Wordt ook donateur https://actie.knrm.nl/doneren  

nieuwsbericht

  • Hits: 452

KNRM station ontvangt overlevingspak

  • Fotogallery:
  • 17-08-2022

Wim en José van der Gracht uit Den Burg doneren een overlevingspak aan reddingstation De Cocksdorp.

Vorig jaar juli was het echtpaar Wim en José van der Gracht 50 jaar getrouwd en door corona heeft het echtpaar van der Gracht geen feest gegeven of een reis kunnen maken met de kinderen. Omdat beide zelf ook veel aan vrijwilligerswerk doen, hebben ze besloten het geld aan een goed doel te schenken.

Wim van der Gracht is al vanaf zijn trouwen in 1971 donateur van de KNRM door de zoon van zijn vroeger collega Paul Kikkert. Paul was destijds motordrijver bij de KNRM en zoon Klaas gaf een spreekbeurt op school over de KNRM en is in de buurt waar veel jonge gezinnen woonden donateurs gaan werven. José van der Gracht heeft in het verleden veel aan windsurfen gedaan en was graag op het water. 

Het echtpaar heeft veel bewondering voor de vrijwilligers van de KNRM en als trouwe donateur is daarom gekozen om een overlevingspak aan de KNRM te doneren. 

Het overlevingspak is het belangrijkste redmiddel voor de bemanningsleden. De redders zijn eraan gewend te moeten werken onder slechte weersomstandigheden. In hun overlevingspak zijn ze goed beschermd tegen striemend buiswater, sneeuw en kou. Een overlevingspak is gemaakt van oersterk materiaal en gaat ongeveer zeven jaar mee. Daarna worden de overlevingspakken niet weggegooid, maar hergebruikt voor producten zoals drijvende sleutelhangers en tassen.

Tijdens de reguliere oefenavond van afgelopen maandag is het echtpaar uitgenodigd in het boothuis om het op maat gemaakte overlevingspak persoonlijk te overhandigen aan bemanningslid Ruud Betsema. 
Schipper Thijs heeft uitleg gegeven over de verschillende onderdelen en functies van het pak. 

nieuwsbericht

  • Hits: 1122

Dankbare duitse solozeiler in veiligheid gebracht

  • Fotogallery:
  • 14-07-2022

De bemanning van reddingboot Beursplein 5 heeft een onfortuinlijke seniore duitse solozeiler, welke gestrand was in de verraderlijke Eierlandse Gronden, op zijn verzoek losgetrokken en naar Den Helder gesleept. Dankzij onze vloeiend Duits sprekende opstappers konden we de zeiler goed uitleggen en geruststellen hoe we hem konden helpen met het behouden van zijn zeilschip, waar hij al zijn ziel en zaligheid in had gestopt.

Na zes kostbare jaren van vele tegenslagen na het kopen van zijn zeilschip op leeftijd ondernam hij nu de solo zeiltocht uit Harwich welke eindigde op een bank nabij de Vliehors en welke niet op zijn zeekaart stond. Door de stranding en zijn pogingen om los te komen, was een kleine schroefaslekkage ontstaan en hebben we dit ook voor hem opgelost.

Bij aankomst in Den Helder was de solozeiler ons zeer dankbaar en zou de boot laten repareren. Wij hebben hem wel geadviseerd om met een ervaren zeiler, naar zijn thuishaven te varen en vrij te blijven van de eilander gronden. Het advies nam hij ter harte, omdat zijn onverwachtte stranding veel indruk op hem had gemaakt.

Het blijkt maar weer dat het bevaren van de Eierlandse Gronden, zonder goede lokale kennis ernstig ontraden wordt, zoals ook in de zeekaart staat aangegeven.

nieuwsbericht

  • Hits: 1046

Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam

  • Fotogallery:
  • 04-07-2022

Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder. 

Om 19:45 uur gaf het “incidentschip Javazee” een “Noodoproep voor oefening” oost van de NIOZ-haven. Het oefenscenario betrof een aanvaring op het Texelstroom met een zeilschip, welke meteen was gezonken en waarvan de opvarenden in het water en reddingsvlot waren beland. Op het incidentschip Javazee waren 7 gewonde opvarenden en men had dringend hulp nodig. Alle vier de reddingboten van Texel en Den Helder waren “gealarmeerd” en door het grote aantal potentiële gewonden en onderkoelingsslachtoffers werd ook de triage-tent van het Noodhulpteam Texel in de nabijgelegen NIOZ-haven ingezet. 

De eerste grote reddingboot ter plaatse, de Dorus Rijkers van Den Helder nam de complexe taak van "On Scene Coördinator" (OSC) op zich. Deze coördineerde de gehele reddingsactie ter plaatse in samenwerking met de Coördinator Incident Schip (CIS) en de leider van het kusthulpverleningsvoertuig van KNRM Texel De Koog. Door de strakke coördinatie en communicatie verliep de oefening zeer efficiënt en wisten alle KNRM'ers en het Rode Kruis Noodhulpteam goed bij welke slachtoffers welke prioriteiten lagen en welke behandelingen en handelingen er waar uitgevoerd moest worden.

Zo starten reddingboten Cornelis Dito en Zalm met de eerste prioriteit, de mensen (poppen) te water en in het reddingsvlot lokaliseren, behandelen tegen onderkoeling en meteen naar de behandeltent van het Rode Kruis transporteren. De Australische en Oekraïense opvarenden in het reddingsvlot waren behoorlijk van slag en spraken geen Nederlands wat de redders en EHBO'ers een extra uitdaging bracht. De bemanning van redidngboot Beursplein 5 en Dorus Rijkers werden bij het incidentschip Javazee aan boord afgezet en zij starten met het lokaliseren en behandelen van de 7 gewonden opvarenden. De meeste slachtoffers waarvoor dringende medische zorg aan de wal benodigd was werden meteen naar de NIOZ-haven gevaren. In de NIOZ-haven werden de slachtoffers door het Rode Kruis Noodhulpteam en de bemanning van het kusthulpverleningsvoetuig geholpen en werden de essentiële EHBO-controles en -handelingen verricht. In de werkelijkheid zouden er dan ook vele ambulances klaar staan, maar in dit oefenscenario stond de samenwerking tussen KNRM en het Rode Kruis Noodhulpteam centraal. 

Na enige tijd bleek ook de stuurmachinekamer van het incidentschip Javazee lek te zijn en besloot de CIS dat er de bergingspompen aan boord gezet moesten worden om het schip tegen zinken te beschermen. Na het afzetten van de pompen werden er nog vier gewonden voor snelle behandeling naar de NIOZ-haven gevaren. 

Doordat de roerfunctie uitviel en de vloedstroom het schip snel meenam besloot de OSC in overleg met de schipper om het incidentschip ook naar binnen te slepen door reddingboot Dorus Rijkers voor en reddingboot Beursplein 5 als achter sleepboot om bij te sturen en het schip rustig af te meren. 

Twee gewonden met zware heup en rugklachten waren niet in levensgevaar maar dienden juist voorzichtig naar de wal getransporteerd te worden. Hiervoor werden zij niet per reddingboot geëvacueerd maar in de NIOZ-haven met hulp van de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig per brancard voorzichtig naar de Rode Kruis-tent verplaatst. 

In de oefening was er bewust door de oefenleiding gekozen om de coördinatie uit te laten voeren door de plaatsvervangende schippers en minder ervaren redders nu ook nieuwe verantwoordelijkheden te geven. Dit hadden zij wel al in kleine oefeningen gedaan, maar nog niet altijd op deze schaal en complexiteit. 

Na afloop van deze complexe oefening werden in de evaluatie de rollen van alle eenheden doorgenomen en verbeterpunten onderling besproken. De conclusie van de eenheden was dat diverse soorten hulpverleningen efficiënt gecoördineerd en gecommuniceerd werden waardoor de specifieke hulpverleningen door de verschillende eenheden tegelijkertijd uitgevoerd konden worden. Hierdoor verliep de uitvoering van het gewonden transport en zorg zeer goed en werden onverwachte omstandigheden goed opgelost door prioriteiten te stellen en treffende maatregelen te nemen. 

KNRM Texel en Den Helder willen het Rode kruis Noodhulpteam Texel, NIOZ, Preventieservice Texel en Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers bedanken voor de goede samenwerking.

  • Hits: 1068

Veel belangstelling voor reddingbootdag 2022 op Texel

  • Fotogallery:
  • 01-05-2022

We kijken terug op een geslaagde dag, de eerste bezoekers meldden zich al ruim voor 10 uur aan op de reddingstations in De Cocksdorp en Oudeschild. Veel bestaande donateurs mogen ontvangen maar ook veel nieuwe 'Redders aan wal' hebben zich deze dag ingeschreven.  

De Cocksdorp 
Op het ponton van Rederij De Vriendschap overhandigde Frank de Laat van De Krim om 10 uur een cheque goed voor 189 nieuwe Redders aan wal aan schipper Thijs Westerlaken en secretaris Ineke Bremer. Gasten van De Krim die een arrangement in de meivakantie boekten kregen dat aanbod. Het donateurschap geldt voor een jaar, veel gasten blijven daarna donateur van de KNRM.  

Bezoekers van reddingstation De Cocksdorp konden een rondje varen met de reddingboot Beursplein 5. Rond de middag kwam de SAR-helikopter voor een fly-by langs. In het boothuis was een kraam ingericht met diverse artikelen uit de Reddingwinkel van de KNRM en werd gebakken vis verkocht.  

Oudeschild 
Bezoekers van reddingstation Oudeschild konden hadden de keuze om mee te varen met reddingboot Cornelis Dito en de Zalm. Vanaf twaalf uur was het ook mogelijk om mee te varen met reddingboot Joke Dijkstra uit Den Helder. In Den Helder was dit jaar geen Reddingbootdag en daarom hebben zij een aantal uur meegevaren met donateurs vanuit Oudeschild.  

Op de kade stond het kusthulpverleningsvoertuig, een reddingsvlot kon bekeken worden en een kraam om aan te melden voor het meevaren en de verkoop van diverse artikelen uit de Reddingwinkel. 

Nieuwe donateurs 
Naast de 189 nieuwe donateurs die via De Krim aangemeld zijn, hebben we 84 nieuwe inschrijvingen mogen doen en konden gelijk meevaren met een van de reddingboten.  

Bemanning, helpers aan de wal en plaatselijke commissie kijken tevreden terug op deze mooie dag! Allen bedankt voor jullie inzet.  
Ook bedanken we Rederij De Vriendschap voor het gebruik van de steiger en ponton. 

Foto's KNRM, Fup Boon en Willem Sangers.

  • Hits: 1452

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.