Skip to main content

Vermiste zwemmer bij Hoofdplaat

  • Fotogallery:
  • 07-10-2015

Woensdagavond is er door drie reddingboten, een kusthulpverleningsvoertuig en een helikopter gezocht naar een mogelijk vermiste zwemmer bij Hoofdplaat.

Rond 21.30 uur ontvangt de meldkamer in Middelburg een telefoontje van een verontruste persoon bij Hoofdplaat. De beller heeft een persoon te water zien gaan, maar niet terug zien komen.

De meldkamer stuurt snel politie ter plaatse en laat via de Kustwacht de reddingboot van Breskens alarmeren. Reddingboot Zeemanshoop vaart uit en gaat op aanwijzing van de politie naar de juiste locatie.

De reddingbootbemanning realiseert zich dat dit in het donker zoeken wordt naar een speld in een hooiberg. In overleg met de Kustwacht wordt besloten om ook de reddingboten van Cadzand en Hansweert en een SAR helikopter te alarmeren.

Reddingboot Zeemanshoop start een zoekactie vanaf Hoofdplaat richting het oosten, omdat het opkomend tij is. Even later zijn ook de andere reddingboten ter plaatse. De reddingboot van Cadzand zoekt in het Vaarwater langs Hoofdplaat richting het oosten, terwijl de reddingboot van Hansweert vanaf de Braakmanhaven via de Paulinapolder naar het westen zoekt.

De SAR heli zoekt de schorren, platen en het vaarwater af vanuit de lucht. Langs de zeedijk is er ondersteuning van het Kusthulpverleningsvoertuig uit Cadzand.

Rond 23.30 uur is er nog steeds niemand aangetroffen. Tevens is er op dat moment nog niemand als vermist opgegeven. De Kustwacht besluit hierop om de zoekactie te staken.

Zie ook het nieuwsitem van HVZeeland: Zoekactie naar drenkeling Westerschelde

Tijdstip alarm: 21:37 uur
Wind: West 4 Bft.
Zicht: Goed (donker)

UPDATE - Melding was gelukkig loos alarm.
De vermoedelijke zwemmer heeft zich de dag nadien gemeld bij de Politie. Hij zwemt wel meer 's avonds een stukje in de Westerschelde en was ook die avond gewoon weer veilig naar huis gegaan. De melder was de zwemmer waarschijnlijk uit het ook verloren.

Foto's: Harry van Tiel & Maikel Verdonck - archief KNRM Breskens

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2109

Aanvaring voor Belgische kust

  • Fotogallery:
  • 06-10-2015

De reddingboten van de KNRM reddingstations Breskens, Cadzand en Westkapelle zijn dinsdagnacht ingezet bij de aanvaring tussen een gastanker en een vrachtschip voor de Belgische kust. Alle opvarenden zijn in veiligheid gebracht.

Rond de klok van 4 uur komen de LNG-tanker Al Oraiq en het Nederlandse vrachtschip Flinterstar met elkaar in aanvaring in het Belgische deel van de Noordzee. De Flinterstar is zinkende en alle bemanningsleden springen/moeten van boord.

Direct wordt groot alarm gegeven. Aan boord van het zinkende schip zijn 11 bemanningsleden uit Kaap Verdie, Nederland, Rusland, Filipijnen en een loods. Via de Nederlandse Kustwacht worden de reddingboten van Breskens, Cadzand en Westkapelle gealarmeerd. Snel wordt uitgevaren en koers gezet naar de ramplocatie.

Tijdens het aanvaren melden de Nederlandse reddingboten zich in bij de Belgische Kustwacht in Oostende. Eenmaal ter plaatse wordt deelgenomen aan de zoekactie, welke gecoördineerd wordt door VBZR reddingboot Straffe Hendrik (ex-KNRM reddingboot Prinses Margriet).

Snel wordt duidelijk dat alle 12 personen veilig aan boord zijn van de aanwezige schepen. Reddingboot Zeemanshoop haalt 4 slachtoffers van de Scot Pioneer af. Ook reddingboot Uly evacueert twee personen en brengt deze vervolgens naar reddingboot Straffe Hendrik.

Reddingboot Zeemanshoop zet vervolgens koers naar visserschip KG-9 Pieternella. Zij heeft 5 slachtoffers aan boord. Eén slachtoffer is onderkoeld en wordt door de Sea King helikopter eraf gehesen voor snel transport naar het ziekenhuis. Als de helikopter weg is, neemt de Zeemanshoop de andere vier slachtoffers over.

De loods van de Flinterstar is veilig aan boord van de LNG-tanker en maakt het goed. Reddingboten Zeemanshoop en Straffe Hendrik zetten koers naar Zeebrugge waar in de marinehaven crisisopvang in gereedheid is gebracht.

Even later kunnen de reddingboten de 10 slachtoffers overdragen aan het gereed staande crisisteam.

De Nederlandse reddingboten kunnen retour station. Reddingboot Zeemanshoop loopt rond de klok van 7 uur haar thuishaven binnen.

De reddingsactie was een goede en snelle samenwerking tussen aanwezige (vissers)vaartuigen, Belgische en Nederlandse overheden, VBZR en KNRM. Hierdoor zijn alle 12 opvarenden van de Flinterstar in veiligheid gebracht.

Zie ook de nieuwsitems van SBS6, Omroep Zeeland en de PZC.

Tijdstip alarm: 4:07 uur
Wind: Zuid-Oost 2 Bft.
Zicht: Slecht & donker

Foto's: KNRM Breskens, KNRM Cadzand, Belgische Marine

reddingrapport

  • Raadplegingen: 4353

Draaggolf maakt verkeerscentrale onbereikbaar

  • Fotogallery:
  • 04-10-2015

Op zondagmiddag werd door een draaggolf op de marifoon de verkeerscentrale onbereikbaar. Gelukkig kon de reddingboot van Breskens uitkomst bieden.

Op zondagmiddag wordt de verkeerscentrale Vlissingen onbereikbaar door een hinderlijke draaggolf. De reddingboot wordt gevraagd via het Kustwachtcentrum om de draaggolf te kunnen lokaliseren. Kort hier na gaan dan ook de piepers van de bemanning van reddingboot Zeemanshoop.

Reddingboot Zeemanshoop vaart hierna snel uit en de radio richting zoeker wordt aangezet. Kort hierna wordt een koers gevaren en na enkele zeiljachten gepasseerd te hebben komen we ‘de dader’ tegen. De mensen worden hier op geattendeerd. Na het uitschakelen van de marifoon is het probleem dan ook opgelost.

Ze hadden net met hun jacht de haven van Breskens verlaten voor een tochtje op de Westerschelde. Het jacht schakelde automatisch de marifoon in die door technische problemen een draaggolf veroorzaakte.

Tijdstip alarm: 14:24 uur
Wind: Zuid West 3 Bft
Zicht: Goed

​​Foto: KNRM Breskens

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1779

Visboot op de stenen

  • Fotogallery:
  • 26-09-2015

Een sportvisboot voer zaterdagavond haar buitenboordmotor kapot op een stenen strekdam. Reddingboot Zeemanshoop rukte uit en kon de visboot vanaf het strand halen en veilig naar Breskens brengen.

Twee sportvissers zijn zaterdagavond onderweg vanaf hun visstek naar de thuishaven Breskens. Zoals gewoonlijk houden ze een korte route aan langs de paalhoofden. Echter, het is bijna laag tij en water zakt ver weg vandaag, waardoor de uiteinden van de stenen dammen maar net onder water liggen.

Vlak voor de veerhaven van Breskens gaat het dan ook mis. De buitenboordmotor raakt een stenen strekdam. Het staartstuk van de motor breekt af en ook de schroef is volledig krom. De mannen zetten snel een anker uit, maar kunnen niet voorkomen dat de branding de visboot op het strand zet. Via hun gsm roepen ze vervolgens hulp in.

De Nederlandse Kustwacht alarmeert reddingboot Zeemanshoop, welke zo’n 10 minuten later uitvaart. Gezien de geringe afstand is de reddingboot na 5 minuten varen ter plaatse.

De reddingboot wordt met haar kielbalk achteruit tegen het strand geduwd, zodat een opstapper via de drenkelingenklep naar de visboot kan. Het blijkt dat de twee vissers verder in orde zijn en dat de boot geen water maakt.

We bevestigen vervolgens onze sleephaak in het traileroog van de visboot en trekken haar voorzichtig van het strand af. Eenmaal in dieper water zetten we koers naar Breskens waar we de visboot even later veilig kunnen afmeren aan de steigers van een jachtwerf.

Tijdstip alarm: 19:51 uur
Wind: Noord-Oost 4 Bft.
Zicht: Goed (donker)

Foto’s: KNRM Breskens

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2405

Beenbreuk in de Sloehaven

  • Fotogallery:
  • 23-09-2015

De reddingboot van Breskens is woensdagavond uitgerukt ter assistentie van een ambulance. Een opvarende van een schip had een beenbeuk opgelopen en moest geëvacueerd worden.

Riviercruiser Pure Liner 2 ligt in Vlissingen-Oost afgemeerd tegen een ponton. Wanneer een bemanningslid terug wil van de kade naar het schip gaat het mis. De man springt van de kade op het ponton, maar glijdt uit. Hij komt verkeerd terecht met een open onderbeenbreuk tot gevolg.

Direct wordt de ambulance gealarmeerd. Omdat het ponton een eind van de kade ligt, worden ook reddingboot Zeemanshoop en de hoogwerker van brandweer Goes gealarmeerd.

Zowel de reddingboot als de brandweer zijn snel ter plaatse. Terwijl het ambulancepersoneel de man behandeld en stabiliseert worden de mogelijkheden voor evacuatie bekeken. Besloten wordt om de man middels de hoogwerker van het ponton te hijsen.

Wanneer de man gereed is voor transport wordt hij met brancard voorzichtig op de hoogwerker gezet. Eenmaal op de kade kan de man veilig de ambulance in voor transport naar het ziekenhuis.

Tijdstip alarm: 21:13 uur
Wind: Zuid-West 4 Bft.
Zicht: Goed (donker)

Foto’s: KNRM Breskens

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1706

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!