Skip to main content

Nachtelijke zoekactie na noodoproep

  • Fotogallery:
  • 27-06-2019

(Actie 16/2019)
Nachtelijke zoekactie na noodoproep.

Afgelopen nacht werden we om 01.50 uur gewekt door onze piepers. Een PRIO 1 melding voor een vaartuig wat water maakte zorgde ervoor dat we heel snel uit bed en onderweg naar het reddingstation waren.

Aan boord kregen we meer details en voeren we met spoed naar de opgegeven positie wat in het Huibertgat, ten Westen van Borkum moest zijn. De tweekoppige bemanning van het zeiljacht ‘Arasticca’ had een noodoproep verzonden omdat hun jacht water maakte maar daarna kreeg MRCC Bremen geen contact meer met de bemanning van de ‘Arasticca’. We vreesden het ergste…
De Duitse reddingboot ‘Alfried Krupp’ van Borkum spoedde zich ook naar het Huibertgat en fungeerden als One Scene Coördinator (OSC). Meerdere vissersschepen die in de buurt voeren sloten aan om mee te helpen zoeken, evenals de SAR heli van de Duitse Marine.
Maar op de opgegeven positie werd geen jacht aangetroffen. Ook vanuit de lucht werd niets gezien.

Er vanuit gaande dat de coördinaten niet juist waren werd het zoekgebied verplaatst. Een stevige Noordwestelijke wind en golven tot twee meter hoog maakten het zoeken er niet gemakkelijker op. Ruim 5 zeemijlen Oostelijker dan de eerst opgegeven positie werd het jacht uiteindelijk gevonden door een van de zoekende vissersschepen. Het bleek te zijn gestrand op het strand (zeehondenbank) van Borkum. De bemanning van het jacht stond in het zand naast het jacht. Vanuit de lucht werd dit bevestigd door de Marine vliegers en zij namen kort daarna de twee bemanningsleden aan boord van de helikopter. De zoekactie werd beëindigd. Iedereen kon weer terug naar het station. Het jacht achterlatend op het strand. Wij waren om 03.35 uur terug in de Eemshaven en na de ‘Jan en Titia Visser’ weer uitruk gereed te hebben gemaakt, konden we naar huis om nog een paar uurtjes te slapen voordat we allemaal weer aan het werk moesten.

Vandaag, bij daglicht werd pas goed duidelijk in wat voor vervelende positie het jacht zich bevond en welke schade het jacht had opgelopen. We willen Jörg Zogel uit Borkum hartelijk danken voor de foto’s van de ‘Arasticca’ op het strand. We zijn blij dat we zijn foto’s mogen gebruiken bij dit bericht!

Jörg, vielen Dank für die Bilder der Arasticca am Strand! Wir freuen uns, dass wir Ihre Fotos mit dieser Nachtricht verwenden können!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3728

Een "oude bekende" met motorproblemen

  • Fotogallery:
  • 21-06-2019

(Actie 15/2019)
Een “oude bekende”.

Vrijdag werden we aan het einde van de middag gealarmeerd voor een ‘Vaartuig met motor-/ stuurproblemen’. Bij het jacht aangekomen bleek het om een “oude bekende” te gaan; de ‘Amigo’, een jacht wat we een paar jaar geleden ook al eens geholpen hadden vanwege een motorstoring. Nu had de ‘Amigo’ er net een nagelnieuwe motor in liggen en hadden de reisjes probleemloos moeten verlopen. Maar helaas kreeg men op de Eems toch problemen en was onze hulp weer nodig. We sleepten de ‘Amigo’ naar de drijvende steiger in de Eemshaven waar de motor nagekeken kon worden.

De eigenaar van het jacht is altijd in de veronderstelling geweest dat hij een rekening zou krijgen voor de geboden hulp door de KNRM en dat zijn verzekering dit zou betalen. We hebben uitgelegd dat de KNRM een vrijwilligersorganisatie is en we kosteloos hulp bieden. We zouden natuurlijk graag zien dat watersporters donateur worden van de KNRM en hebben de schipper een donateurskaart overhandigd.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3923

Snelle hulpverlening aan zeiljacht

  • Fotogallery:
  • 15-06-2019

(Actie 13/2019)
Snelle hulpverlening aan zeiljacht.

Gisteravond werden we om 22.35 uur opgepiept voor een zeiljachtje met motorproblemen. Het zeiljachtje ‘Zelia’ lag met 2 personen aan boord voor de havenmond van de Eemshaven. We waren snel ter plaatse en namen de ‘Zelia’ mee naar de dienstensteiger waar we haar afmeerden. Binnen een uur hadden we hulpverlening afgerond en meldden we de ‘Jan en Titia Visser’ terug op station.

  • Raadplegingen: 1820

Noodsignaal blijkt vals alarm

  • Fotogallery:
  • 15-06-2019

(Actie 12/2019)
Noodsignaal blijkt vals alarm

Gisterochtend zouden we net aan onze wervingsdag voor nieuwe bemanningsleden beginnen toen de piepers gingen; een ‘GMDSS Alert’ (Een wereldwijd maritiem nood- en veiligheidssysteem).
Aan boord van de ‘Jan en Titia Visser’ kregen we te horen dat er een noodsignaal was uitgezonden vanaf het Duitse zeiljacht ‘Bunai’ wat zich op dat moment op de Noordzee boven Schiermonnikoog bevond en wat niet meer reageerde op oproepen van de Nederlandse Kustwacht en het Maritime Rescue Coordination Centre Bremen.
Ook reddingboot ‘Koning Willem 1 van KNRM Schiermonnikoog en onze Duitse collega’s met de ‘Alfried Krupp’ waren gealarmeerd en de SAR-helikopter CG06 was de lucht ingestuurd.

Na een uurtje varen waren we vlakbij het zoekgebied toen we de ‘Alfried Krupp’ hoorden zeggen dat ze de ‘Bunai’ hadden aangetroffen. Na kort overleg met de bemanning van de ‘Bunai’ bleek dat ze per ongeluk een noodsignaal hadden verzonden maar dit niet bij de Kustwacht en MRCC Bremen hadden gemeld. De zoekactie werd gecanceld en iedereen kon weer terug naar hun station. Tegen 12.00 uur waren we weer terug in de Eemshaven waar we de wervingsdag konden voortzetten.

(Foto: Archief KNRM Eemshaven. 'Alfried Krupp' en 'Jan en Titia Visser', najaar 2017. Gemaakt door Flying Focus.)

  • Raadplegingen: 2094

Gevraagde hulp bleek niet nodig...

  • Fotogallery:
  • 16-06-2019

(Actie 14/2019)
Gevraagde hulp bleek niet nodig...

Vanmiddag werden we om 13.01 uur gealarmeerd voor een ‘vaartuig aan de grond’. Het zeiljacht ‘Fiemel’ bleek op de Geise Leitdamm bij Emden (D) te zijn gevaren. Goed en wel onderweg meldde het politievaartuig P44 dat hun bijboot de ‘Fiemel’ van de strekdam had getrokken en het zeiljacht ‘Narwal’ de ‘Fiemel’ langszij had genomen. Onze hulp was niet meer nodig. We zouden net omkeren toen de ‘Narwal’ ons opriep om toch assistentie te komen verlenen omdat de helmstok van de ‘Fiemel’ was afgebroken en deze daardoor onbestuurbaar was geworden.
We voeren door naar Delfzijl waar we de ‘Fiemel’ naast de ‘Narwal’ aantroffen. De schipper van de ‘Narwal’ gaf aan de ‘Fiemel’ zelf wel naar de jachthaven van Delfzijl te slepen. De gevraagde hulp bleek dus niet nodig. Onverrichterzake keerden wij terug naar de Eemshaven waar we om 14.20 uur de ‘Jan en Titia Visser afmeerden aan de reddingbootsteiger.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1928

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!