Skip to main content

Maand van de Geschiedenis: Het ontstaan van reddingstation Enkhuizen

  • Fotogallery:
  • 01-10-2017

Oktober is maand van de geschiedenis. In een aantal artikelen nemen wij u deze maand mee op reis door ons verleden. Vandaag deel 1 :

Het ontstaan van reddingstation Enkhuizen en de redding van de VD 17.

Op 7 april 1943 verging vlak voor Enkhuizen tijdens storm weer op het IJsselmeer de s.s. Stanfries 9. Bij deze ramp kwam haar gehele bemanning om het leven. Een Rijksbetonningsvaartuig en een Enkhuizer visser hadden nog tevergeefs gepoogd hulp te bieden. Naar aanleiding van deze en eerdere rampen diende het gemeente bestuur van Enkhuizen met toestemming van de Duitse bezetters een verzoek in bij de Noord en Zuid Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM) tot de oprichting van een reddingstation op haar grondgebied.

Hier kon door het bestuur van de redding maatschappij snel gehoor aan worden gegeven, immers lagen er in het relatief rustige Enkhuizen enkele motorstrandreddingboten opgeslagen van wege de grote oorlogsdreiging aan de Noordzeekust. Wel was er enige twijfel binnen het bestuur of er wel genoeg te “redden” viel rond Enkhuizen of dat het meer ging om bergingsklussen van vaste gelopen schepen.

Op 20 mei 1944 werd Enkhuizen als derde reddingstation van de NZHRM aan het IJsselmeer in dienst gesteld en kreeg men de beschikking over motorstrandreddingboot President Steyn. Bouke Jeltes werd de eerste schipper. Op last van de Duitse bezetter werd de naam omgedoopt tot reddingboot Enkhuizen.

Op 19 januari 1945 verrichtten de Enkhuizer redders prachtig werk. Tijdens vliegend storm weer, NW 9, sneeuwbuien, ijsschotsen en een ruwe zee dreef de botter VD 17 met krabbend anker naar de oostdam van het Krabbersgat. Een anker was reeds verloren gegaan en een tweede hield nauwelijks stand, de zeilen waren gescheurd en de dirk gebroken. De situatie aan boord werd voor de vijf Volendammers met de minuut kritieker. Een te Enkhuizen liggende sleepboot voer uit om hulp te verlenen maar moest dit al snel staken vanwege de ruwe zee.

Te 9:30 vertrok reddingboot C.A.A Dudok de Wit, welke reddingboot President Steyn inmiddels had vervangen, uit de haven, Zij voer boven de VD 17 langs en nam een tros over, doch het lukte niet deze te behouden. Een tweede poging slaagde wel en langzaam trok de reddingboot de VD 17 weg van lagerwal waarop de Vollendammers hun laatste anker lieten slippen. De storm wakkerde echter aan tot orkaankracht en blies de beide scheppen terug naar lagerwal. Met een roeiriem werd de kop van de reddingboot door de wind gehaald en aan een boei lieten de redders een tweede sleeptros naar de VD 17 drijven. Toen de zware bui was overgetrokken lukte het de reddingboot slaags te komen en te 11:00 uur lag de VD 17 veilig in de Enkhuizer haven.

De schipper van de VD 17 schreef het bestuur van de NZHRM op 2 februari 1945 een brief : Met grote voldoening kan ik u mededelen, dat ons vaartuig, de VD 17 en haar bemanning op vrijdagmorgen 19 januari 1945 bij vliegend storm weer uit het Noordwesten door de Enkhuizer reddingboot behouden werd binnen gebracht. Ten gevolge van grote ijsvelden, welke wij moesten doorvaren, was ons vaartuig lek geslagen en dreven wij af naar lagerwal. Waardoor wij, indien de mannen van de reddingboot het zeer moeilijke en met levensgevaar gepaard gaande reddingwerk niet hadden kunnen volbrengen, zo goed als zeker verloren waren geweest. Met het oog op de voedselvoorziening en mede namens boven genoemde feit waaruit al te duidelijk blijkt dat deze mannen niet overbodig zijn, zou het diep te betreuren zijn wanneer deze mensen door de tegenwoordige omstandigheden hun opofferden werk zouden moede staken. Extra voedselbonnen zouden hen dan ook zeker ten goede moeten komen….

Bron, De reddingboot nr 83, 1957

De rest van de maand kunt u onze reis door ons verleden volgen op onze Facebook Pagina : klik hier

Meer info over onze historie vind u ook op onze website : klik hier

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3650

Medische assistentie tijdens familiedag

  • Fotogallery:
  • 23-09-2017

Tijdens onze jaarlijkse familiedag moesten de reddingboten uitvaren voor een medische assistentie aan boord van een charterschip.

Vandaag stond in het teken van onze familiedag. Een dag waarop onze vrijwilligers met hun partner en kinderen genieten in een ontspannen sfeer van een barbecue, lekker kunnen bijpraten en genieten van de zonsondergang na een druk seizoen vol met inzetten.

Uiteraard werd er met de kinderen nog even een rondje gevaren als tegenprestatie voor alle uren dat zij dit jaar hun vader of moeder hebben moeten afstaan aan de KNRM.

Ook tijdens dit soort aangelegenheden blijven de reddingboten gewoon inzetbaar en dit bleek al snel nodig ook. Aan boord van een charterschip op het IJsselmeer had een ongeval plaats gevonden waarbij twee personen gewond waren geraakt. Enkele opstappers werden op het schip overgezet en hebben de slachtoffers gestabiliseerd.

Bij aankomst in de haven van Enkhuizen werden de patiënten overgedragen aan de ambulancedienst en kon vervolgens ook deze groep vrijwilligers zich te goed doen aan al het lekkers in het boothuis.

Datum : 23 september 2017
Alarm : 15:55uur
Weer : Mooi
Zicht : Uitstekend
Wind : Noordoost 2
Actie : 77- 2017

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2185

Twee jachten in problemen tijdens onweer op IJsselmeer

  • Fotogallery:
  • 11-09-2017

Maandagavond, vlak voor dat er een pittig onweersfront over Enkhuizen en het IJsselmeer trok gingen de alarmontvangers van onze vrijwilligers af voor een zeiljacht in problemen.

Er bleek een zeiljacht van zijn ankers te zijn geslagen in de havenkom van de Compagnieshaven en deze dreef richting de veerponten van het Zuiderzeemuseum. Omdat in eerste instantie de locatie Kooizand werd door gegeven was reddingboot Corrie Dijkstra het IJsselmeer opgevaren en trof ter hoogte van vuurtoren de Ven per toeval een zeiljacht met motorstoring aan.

Dit zeiljacht werd door de Corrie Dijkstra op sleep richting Enkhuizen genomen en ontfermde reddingboot Watersport zich over het los geslagen zeiljacht.

Ondertussen kwam het onweersfront in al zijn hevigheid steeds dichterbij, omdat het met dat soort weer gevaarlijk is om op een open reddingboot te zitten heeft de bemanning van de Corrie Dijkstra het zeiljacht voor anker gelegd, de opvarende en zijn hond van boord gehaald en zijn zij retour station gegaan om te schuilen voor het onweer.

De Duitse opvarende was onder tussen aardig koud geworden dus werd deze in het boothuis onder de douch gezet en voorzien van droge kleren.

Reddingboot Watersport wist inmiddels het andere zeiljacht vlak voor dat het op de keien liep op sleep te nemen en zonder schade af te meren in de jachthaven. Vervolgens werd er door het onweer heen koers gezet naar het voor anker gelegde zeiljacht. Hier was door de harde wind het bij bootje van losgeslagen dus werd er eerst een zoekslag gemaakt naar dit vaartuig. Het werd vrij snel gevonden en als eerst terug gebracht naar de haven.

In middels was het ergste onweer uit ons gebied verdwenen zodat zonder verder gevaar voor onze opstappers het zeiljacht kon worden opgepikt en afgemeerd in de jachthaven.

Datum : 11 september 2017
Alarm : 18:57 uur
Weer : Onweer
Zicht : Reddelijk
Wind : Zuidwest 6
Actie : 75 en 76 - 2017

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3316

Medische evacuatie na amputatie hand

  • Fotogallery:
  • 28-08-2017

Maandagmiddag rond een uur gingen de alarmontvangers van onze vrijwilligers af voor een medische evacuatie na een ongeval aan boord van een zeilschip op het Markermeer.

Het zeilschip bevond zich ten tijde van het incident acht mijl zuid van Enkhuizen. Aan boord had een ongeval plaats gevonden waardoor bij een negen jarige jongen zijn hand was geamputeerd.

Door de bemanning van het zeilschip was al eerste hulp verleend maar verdere medische hulp was met spoed gewenst.

Na met voorrang te zijn geschut via de spuisluizen waren de beide Enkhuizer reddingboten snel op het Markermeer. Reddingboot Corrie Dijkstra van Elk ging direct door naar het incidentschip terwijl reddingboot Watersport wachtte op de tevens gealarmeerde ambulancedienst welke onderweg was naar de loswal zuid Krabbersgat. Ook een commerciële hulpverlener was onderweg.

Ter plaatse aangekomen is het slachtoffertje verder gestabiliseerd en in goede samenwerking met het ambulance personeel en commercieel hulpverlener Lima Delta door een van de reddingboten met spoed overgebracht naar de wal.

Ondertussen was door de Radio Medische Dienst een Search And Rescue Helikopter opgeroepen die onderweg was om het slachtoffertje zo snel mogelijk in het Amsterdam Medische Centrum te krijgen voor de juiste specialistische hulp. Deze lande op de loswal in Enkhuizen.

Nadat het slachtoffertje met de heli was afgevoerd is reddingboot Watersport terug gegaan naar het zeilschip voor de opvang van de hevig geschrokken en geëmotioneerde overige opvarenden. Bij aankomst in de haven is opvang door slachtofferhulp voor deze mensen geregeld.

Datum : 28 augustus 2017
Alarm : 13:09 uur
Weer : Mooi
Zicht : Goed
Wind : Noordoost 3
Actie : 69-2017

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3324

Maritieme dienstverlening op het Markermeer

  • Fotogallery:
  • 06-08-2017

Zondagmiddag hebben onze vrijwilligers een maritieme dienstverlening uitgevoerd op het markermeer.

Een maritieme dienstverlening is een hulpverlening die binnen komt via de KNRM helpt app of telefonische via het boothuis en welke geen spoed heeft en niet wordt afgehandeld door het Kustwachtcentrum, een zogenaamde prio 3.

De melding van van deze middag kwam van een pas aangeschaft casco van een motorschip welke onderweg was van Amsterdam naar Sneek.

Echter zes mijl voor Enkhuizen op het Markermeer krijgen de opvarenden te maken met een brandstof probleem en roepen zij de hulp in van de KNRM.

Reddingboot Corrie Dijkstra van Elk voer hierop zonder spoed uit en naam het schip opsleep richting Enkhuizen.
Bij het sluizencomplex van het Naviduct nam reddingboot Watersport het van de Corrie Dijkstra over en na te zijn geschut werd het schip netjes afgemeerd aan de Harlingersteiger in Enkhuizen alwaar een monteur aan boord kon komen om het brandstof probleem te verhelpen.

Tijdens dit soort dienstverleningen is er altijd een reddingboot beschikbaar voor nood oproepen.

Datum : 6 augustus 2017
Alarm : 15:34 uur
Weer : Mooi
Zicht : Goed
Wind : West 4
Actie : 61-2017


reddingrapport

  • Raadplegingen: 3514

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!