Terwijl er een heuse zomerstorm over Nederland raast, heeft reddingstation Den Helder een reünie met oud-opstappers georganiseerd. Dit in het kader van 200 jaar KNRM. De voormalige opstappers, die in leeftijd nogal variëren, werden door de huidige opstappers onthaald met koffie en gebak. Vervolgens werden ze toegesproken door de voorzitter, de secretaris en de schipper.
Zo werd benadrukt dat men vrijwilliger is, maar niet vrijblijvend, en dat je geen vrijwilliger kunt zijn, zonder de steun van de thuisblijvende partner. Dat gold vroeger, en dat geldt nog steeds.
Er werden mooie verhalen gedeeld en oude banden aangehaald.
Al met al een bijzondere en waardevolle middag. We hopen de oud opstappers nog regelmatig te begroeten op het reddingstation KNRM Den Helder.
De KNRM voert haar taken met reddingboten gratis uit, maar; het kost wel geld. Schepen kosten nou eenmaal geld voor brandstof, onderhoud en vervanging. Gelukkig zijn er particulieren en bedrijven die de KNRM steunen op wat voor manier dan ook.
Jachtwerf Den Helder is zo’n bedrijf die altijd haar steentje bijdraagt bij het kosteloos droogzetten van reddingboten in Den Helder. Al jaren kunnen we daar terecht voor een spoed reparatie, droogzetten voor een survey beurt en onderhoud aan onze oudere vloot. Jachtwerf Den Helder, bedankt!
De kleine Cornelius Zwaan heeft recent weer een knip- en scheerbeurt gehad bij Jachtwerf Den Helder. Hier is een loefbijter (stuurscheg) geplaatst die het manoeuvreren iets makkelijker moet maken. Deze loefbijter is door Peter Jonas kosteloos onder de CZ gelast, ook voor Peter onze dank.
De reddingboot ‘JAVAZEE’ verwijst naar de slag in de Javazee in februari 1942, waarbij de kruisers Hr. Ms. De Ruyter en Hr. Ms. Java, alsmede de torpedobootjager Hr. Ms. Kortenaer door de Japanse vloot tot zinken werden gebracht. Daarbij verloren 915 marinemannen, waaronder eskadercommandant Schout-bij nacht K(arel).W.F.M. Doorman, het leven. De toenmalige Vereniging van Marineofficieren en de vereniging van Beroepsschepelingen der zeemacht meende dat de bouw en de inzet van een reddingboot voor de Nederlandse kust een passende manier was om gesneuvelde marinemensen te eren. Hiertoe werd in mei 1965 het Centraal Comité Javazee in het leven geroepen. Het comité organiseerde hiertoe een inzameling onder actief dienend, reserve en voormalig marinepersoneel. Besloten werd het voornaamste deel van de fondsen die middels deze actie waren bijeengebracht aan de Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen ( KZHMRS) te schenken als bijdrage in de bouwkosten van een nieuwe motorreddingboot.
Onthulling
De ‘Javazee’ werd op 27 februari 1967 gedoopt en in dienst gesteld als actieve reddingboot. De naamgeving werd verricht door H.M. Koningin Juliana terwijl de boot gemeerd lag langs de steigers van de K.R.& Z.V. ‘De Maas’ te Rotterdam.
Tijdens deze plechtigheid sprak de toenmalige Bevelhebber der Zeestrijdkrachten en Chef van de Marinestaf een rede uit, waarbij hij de gedachtegang toelichtte achter de bouw van de ‘Javazee’ als varend monument ter nagedachtenis aan de gevallen marinemensen.
Actief
De Javazee heeft tijdens haar actieve dienst meer dan 500 reddingsacties verricht, waaronder tientallen onder extreem zware omstandigheden. In augustus 1977 vaart het Griekse vrachtschip Attican Unity onder de Belgische kust, als er aan boord brand uitbreekt. De kapitein besluit met zijn lading chemicaliën door te varen naar Antwerpen, maar de Nederlandse autoriteiten weigeren het schip de doorvaart op de Schelde. De brand breidt zich uit en de reddingboot Javazee haalt 28 bemanningsleden van boord. In overleg met het bergingsbedrijf besluit de kapitein de vrachtvaarder bij Cadzand aan de grond te zetten. Nadat de brand enkele dagen heeft gewoed, wordt het schip geborgen.
Herald of Free Enterprise
In 1987 heeft de Javazee assistentie verleend bij de ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise. Deze veerboot is met ongeveer 600 personen op weg naar de Engelse havenplaats Dover, maar maakt kort na vertrek uit Zeebrugge water en kapseist binnen twee minuten. Vrij snel nadat de Belgische autoriteiten in de gaten hebben wat er zich in Zeebrugge afspeelt wordt door de gouverneur West- Vlaanderen het rampenplan afgekondigd. De Belgische hulpdiensten bijgestaan door vissersschepen en sleepboten, zetten alles op alles om de mensen levend van het schip te halen. Ook de Nederlandse reddingboot Javazee verlaat haar thuis haven Breskens en gaat op weg naar het naburige Zeebrugge. Meer dan 400 mensen worden gered, maar voor 193 personen komt de hulp te laat, zij zitten beklemd aan boord en verdrinken of sterven door onderkoeling in het koude zeewater.
Oude dag
De Javazee is eigendom van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij ( KNRM). Na buitendienst stelling in 2006 heeft de KNRM de boot in bruikleen gegeven aan het Nationaal Reddingmuseum ‘DORUS RIJKERS’ te Den Helder
Naast zijn taak als varende museumreddingboot is de Javazee nog steeds inzetbaar voor taken bij de KNRM. Niet meer voor operationele reddingen op zee ( al gebeurd dat soms nog wel) , maar gebruik als sleper of ijsbreker bij ijsgang, ter ondersteuning van de moderne reddingboten.
FVEN
In Nederland bestaat een register van varende nautische monumenten. Het predicaat Varend Monument® wordt verleend door de Register Commissie van de Stichting Federatie Varend Erfgoed Nederland ( FVEN) en gegeven aan schepen van 50 jaar een ouder, welke nog in originele of bijna originele staat verkeren en onder meer nog bruikbaar zijn voor de taak waarvoor ze ooit gebouwd zijn. De Javazee voldoet ruimschoots aan de gestelde criteria, daarom werd op 27 februari 2017 ( 50 jaar na de indienststelling) bijbehorende wimpel in top gehesen.
Gegevens
Javazee, zelf richtende motorreddingboot met gesloten stuurhuis van de ‘Koningin Juliana klasse’. Gebouwd bij N.V. Scheepswerf & Machinefabriek De Merwede te Hardinxveld- Giessendam in 1967.
21,05 X 4,64 X 1,50 mtr. en een waterverplaatsing van 54,4 ton.
2 X 6 cilinder GM diesel, type 6V71 2X 200 pk, max snelheid 10.75 knopen
5 bemanningsleden, geredden capaciteit 120 personen
Reddingstations;
1967 – 1990 Breskens
1991 – 1998 Hoek van Holland
1998 - 2002 Scheveningen
2006 is ze als laatste grote met schroeven aangedreven reddingboot uit actieve dienst gegaan.
In de nacht van zondag op maandag ging rond 02:30 uur het alarm af voor de Helderse opstappers vanwege een aanvaring. Ten noorden van de Razende Bol was een Russisch zeiljacht in aanvaring gekomen met een viskotter, waarbij het jacht zijn mast had gebroken.
Toen de reddingboot Dorus Rijkers ter plaatse kwam bleek er één opvarende aan boord te zijn. Communicatie ging heel moeilijk daar de man alleen de Russische taal beheerste. Maar ondanks dat werd er vlot een sleepverbinding gemaakt en de mast en het tuig gesjord. Vervolgens werd het schip door het Molengat richting Den Helder gesleept.
Nadat het zeiljacht was afgemeerd in de KMJC en de Dorus Rijkers weer klaar was gemaakt voor de volgende actie, konden de opstappers meteen aan het ontbijt en vervolgens op weg naar hun werk.
Raadplegingen: 15467
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Den Helder.
Zondagmiddag werden de vrijwilligers van de Helderse reddingboot Joke Dijkstra gealarmeerd door de Kustwacht: er werd een vrouw vermist bij het strand van Huisduinen. Hierbij werd er van uitgegaan dat de vrouw in het nog koude zeewater lag, aangezien haar kleren in een bundeltje op het strand waren aangetroffen.
De Kustwacht had eveneens de KNRM reddingboten van Callantsoog, de Koen Oberman, de Dolfijn van Petten en de Cornelis Dito van Oudeschild gealarmeerd en ook de NHV - SAR helikopter was onderweg. Op het strand stonden hulpdiensten en een traumaheli standby.
Gezamenlijk werd er gezocht en na enige tijd ontdekte één van de opstappers van de Joke Dijkstra ter hoogte van Julianadorp een klein stipje op het water, dat even later inderdaad de gezochte vrouw bleek te zijn. Zij was door de uitgaande ebstroom al een flink eind naar het zuiden afgedreven.
Een opstapper sprong in het water om haar te helpen en razendsnel werd de drenkeling via de kantelklep aan boord genomen en in een onderkoelingsbrancard gelegd.
Ondertussen had de NHV SAR helikopter op het voordek van de Joke Dijkstra medisch personeel afgezet om de drenkeling verder aan boord te verzorgen.
Met hoge vaart voer de Joke Dijkstra naar Den Helder waar het slachtoffer werd overgegeven aan de wachtende ambulance. Al met al een zeer succesvolle redding, mede door een prima samenwerking tussen de Kustwacht, KNRM en de NHV-SAR helikopter.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.