In de nacht van donderdag 10 op vrijdag 11 september kreeg men aan boord van de garnalenvisser, de SCH 159, Cornelis Margaretha pech met de motor.
Toen de motor uitviel bevond de visser zich ten zuiden van de S 1 boei, op ongeveer 4 mijl zuidwest van de Scheveningse haven. Om kwart voor een werden de KNRM vrijwilligers gealarmeerd om assistentie te verlenen. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu voer uit en via de marifoon werd contact gezocht met de twee opvarenden van de SCH 159.
Eenmaal aangekomen bij de visser stapte een KNRM-er over en werd een sleepverbinding aangebracht. Zonder verdere problemen kon de visser daarna naar Scheveningen worden gesleept, waar de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig klaar stond om te assisteren bij het afmeren in de tweede haven.
Zondag 6 september werd er groot alarm geslagen voor een zwemmer die onder water zou zijn verdwenen bij Wassenaar.
Twee kite-surfers hadden op ongeveer 50 meter uit de kust in de branding een hoofd en een hand gezien die onder water verdwenen en sloegen alarm. Er werd direct groot opgeschaald. De reddingsbrigades van Wassenaar, Katwijk en Den Haag en de KNRM stations van Scheveningen en Katwijk werden ingeschakeld om te gaan zoeken, evenals op het strand zijnde surfers. Ook een SAR helikopter steeg op vanuit Rotterdam en zocht mee. Vlak langs het strand werden kettingen van mensen gevormd die naast elkaar de bodem afzochten. Op zee werd gezocht met de KNRM reddingboten van Scheveningen en Katwijk en diverse waterscooters van de reddingsbrigades. Op het strand zochten de kusthulpverleningsvoertuigen van Scheveningen en Katwijk en reddingsbrigade-voertuigen en in de lucht werd gezocht door de SAR helikopter. Een groot gebied werd meerdere keren afgezocht, echter zonder resultaat. Na ongeveer anderhalf uur werd in overleg met de Kustwacht de zoekactie afgeblazen. Op het strand werd geen kleding gevonden en er was geen vermissing opgegeven.
Zaterdagmiddag 5 september brak aan boord van het 12 meter lange zeiljacht Lina een schoot. De bemanning probeerde het probleem te verhelpen, maar hierbij brak er een val van het grootzeil.
Toen men hierna de motor wilde starten weigerde deze. Hierop werd via de Kustwacht om assistentie gevraagd. De Lina bevond zich op 4 mijl van Scheveningen. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu voer uit en nadat er twee opstappers op het zeiljacht waren over gestapt werd er een sleepverbinding gemaakt en kon de Lina zonder verdere problemen worden afgemeerd in de Scheveningse jachthaven.
Vrijdagavond 4 september om kwart voor acht werd er alarm gegeven door het Kustwachtcentrum voor de Scheveningse KNRM bemanning.
Op 40 mijl van Scheveningen lag het jacht Big Spender, een Bavaria 38 van 12 meter met twee personen aan boord, met tuigage- en motorproblemen en het jacht maakt water. Er stond een harde Westnoordwestenwind, kracht 7 Beaufort met golven tussen de 3 en 5 meter hoogte. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu (Kitty) voer direct uit en koerste naar de door de Kustwacht opgegeven positie. Ook een helikopter en twee zich in de buurt bevindende schepen, de Aurora G en de Cemvale zetten koers naar het jacht. De helikopter was snel ter plaatse en zette een kikvorsman op het jacht die de schade opnam. Het was de bedoeling de opvarenden van het jacht van boord te halen, maar door omstandigheden lukte dat niet. De helikopter bleef nog even ter plaatse maar keerde daarna terug naar de Maasvlakte. De kikker bleef aan boord van het jacht. De mast van het jacht lag overboord, de giek lag in het gangboord en er was veel schade.
De eigenaar van het jacht vertelde dat de Big Spender door een grote golf was gekapseisd. De man werd hierbij overboord geslagen, maar zat vast aan een life-line. De tweede opvarende, zijn vrouw bevond zich op het moment van de kapseis in de kajuit en werd gewekt door een grote golf water die via een ingeslagen raam naar binnen stroomde. Het jacht kwam weer overeind, waarbij de man weer aan boord belandde. Hij zat verstrikt en werd bevrijd door zijn vrouw. Door de kapseis werd de EPIRB geactiveerd die een noodsignaal uit zond. De man had geprobeerd via de marifoon het platform De Ruijter op te roepen, maar omdat zijn mast met daarop de antenne overboord lag, lukte dit niet. Vervolgens stak hij vijf vuurpijlen af om in de buurt bevindende schepen te alarmeren.
Om half elf was de Kitty ter plaatse. De twee bemanningsleden en de kikker werden aan boord van de reddingboot genomen en twee KNRM opstappers stapten over op het jacht. Zij probeerden tevergeefs de verstaging door te knippen. Toen dit niet lukt werd een sleepverbinding gemaakt om het jacht naar Scheveningen te brengen. Door het overboord hangen van de tuigage, de slechte zee en het water in het jacht brak de sleeptros. Na overleg met de Kustwacht en de eigenaar werd besloten het water makende jacht te laten driften en de scheepvaart in de buurt te informeren. Hierop vertrok vanuit Den Helder het Kustwachtvaartuig de Ievoli Amaranth naar het jacht en keerde de Kitty terug naar Scheveningen. Om kwart voor twee zaterdagochtend meerde de reddingboot af aan het KNRM ponton in Scheveningen. De schipbreukelingen werden opgevangen in het boothuis en voorzien van dekens, koffie en broodjes om weer een beetje op verhaal te komen. Zij werden opgehaald door de zoon en het bemanningslid van de helikopter werd opgehaald door een collega.
Nadat de Ievoli Amaranthstandby heeft gelegen is door de verzekering van het jachtje rederij Noordgat ingeschakeld voor de berging. Zij hebben de Big Spender op zondag naar de scheurhaven in Rotterdam gesleept.
Dinsdagavond werden de KNRM stations van Ter Heijde en Scheveningen gealarmeerd voor kite-surfers in problemen aan de noordkant van de Zandmotor bij Kijkduin
De reddingboten George Dijkstra van Ter Heijde en Kitty Roosmale Nepveu en Beluga van Scheveningen kwamen in actie. Ook de beide KHV-trucks van de stations reden over het strand naar Kijkduin. In eerste instantie was er wat onzekerheid waar de surfers zich bevonden. Alleen de beide kite’s werden waargenomen. Gelukkig bleek dat ze beide het strand hadden weten te bereiken. Hierop werd het nog in zee bevindende materiaal door de reddingboten geborgen en door de reddingboot Beluga aan wal gebracht. Door de afnemende deels aflandige wind waren de beide surfers in moeilijkheden geraakt.
Vrijdag en zondag wilde de motoren van twee zeiljachten niet starten. Vrijdagmiddag betrof het het zeiljacht Quo Vadis en zondagmiddag het jacht Dolphin Dance. Beide keren kwam de Kitty in actie.
Op zee stapten KNRM opstappers over en werd er een sleepverbinding tot stand gebracht, waarna de jachten zonder verdere problemen konden worden afgemeerd aan de calamiteitensteiger in de jachthaven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.