KNRM Scheveningen eert oud-schipper met nieuwste reddingboot “Jaap Pronk”
- Fotogallery:
Reddingstation Scheveningen hield vrijdag 23 mei de doopplechtigheid van haar nieuwe reddingboot “Jaap Pronk”. Zoals gebruikelijk bij de KNRM is ook de bouw van deze ruim zeven en een halve meter lange reddingboot mogelijk gemaakt door een schenking.
Precies vijf jaar geleden overleed oud-schipper Jaap Pronk zeer plotseling. Het reddingstation Scheveningen en de KNRM als geheel hebben veel aan Jaap te danken. Hij leerde vele nieuwe vrijwilligers de fijne kneepjes van het vak en stond altijd voor iedereen klaar. Ter nagedachtenis aan hem en voor zijn jarenlange, onverwoestbare inzet, is besloten de nieuwe reddingboot naar hem te noemen.
De nieuwe reddingboot werd gefinancierd door een crowdfundingsactie. Door bijna 2.700 donaties is het gelukt om het bedrag van €250.000,- te bereiken. De eerste €50.000,- aan donaties werd verdubbeld door Stichting Goede Doelen Nh1816. Traditiegetrouw mag de schenker van de reddingboot de naam aan de boot geven en onthullen bij de doopplechtigheid. Omdat de schenker in dit geval diverse gulle gevers waren, is de weduwe van oud-schipper Jaap Pronk, Aafje Pronk, gevraagd de nieuwe boot te dopen.
Reddingbootklasse Chaterina D
De “Jaap Pronk” is een reddingboot uit de Chaterina D-klasse. Voor deze klasse is een aluminium romp gebruikt, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM. De diepe V-vormige eenvlaksromp gecombineerd met open spiegel biedt uitstekende eigenschappen in ruwe zeegang. Op de romp komt een opblaasbare rubber rand, waardoor de boot een echte ‘rigid inflatable boat’ wordt, zoals vrijwel alle KNRM-reddingboten zijn.
Capaciteiten nieuwe reddingboot
Het ontwerp van de reddingboot is gemaakt door Palfinger Marine uit Harderwijk. Lasbedrijf Leeuwarden heeft het aluminium casco gebouwd, de reddingboot is daarna volledig afgebouwd door Stormer Marine in Hoorn. De reddingboot weegt 2 ton, is 7,50 meter lang en 2,6 meter breed, heeft een bemanning van drie personen en een gereddencapaciteit van 12 personen. De voortstuwing gebeurt met twee Yamaha-buitenboordmotoren van 115 pk elk, waarmee een snelheid van 32 knopen kan worden bereikt. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven.
Vervangt reddingboot Beluga
De nieuwe reddingboot vervangt hiermee reddingboot Beluga. De Beluga mag met haar 34 dienstjaren, 1168 reddingacties, 650 geredde personen en 74 geredde dieren gaan genieten van een welverdiend pensioen.
- Raadplegingen: 30