Skip to main content

Koopmansdank in Rotterdam

  • Fotogallery:
  • 18-11-2015

De Reddingboot Koopmansdank was woensdag in de Rotterdamse haven te vinden voor een PR activiteit...

De redders van Neeltje Jans zijn gevraagd om aanwezig te zijn in Rotterdam voor een activiteitendag van het bedrijf dat in 2001 de Koopmansdank heeft geschonken.

Rond de klok van 12:00 uur gingen de trossen los op Neeltje Jans voor het vertrek naar Rotterdam. Na een reis via Willemstad en Dordrecht kwam de Koopmansdank aan in Rotterdam aan de Admiraliteitskade. Hier werden een aantal groepen ontvangen aan boord die met het bedrijf dat de Koopmansdank heeft geschonken een dagje uit was.

Rond de klok van 20:00 uur kon de bemanning van de Koopmansdank weer huiswaarts via dezelfde route die zij 's middags had verkend.

Ter hoogte van Dordrecht zijn de redders van Dordrecht nog begroet die onderweg naar het boothuis waren na een oefening met de reserve reddingboot Royal Flush.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2312

Kitesurfer in problemen

  • Fotogallery:
  • 14-11-2015

Door de plots wegvallende wind is een kitesurfer in problemen geraakt...

Zaterdagmiddag 15:37 uur is de bemanning van reddingboot Koopmansdank opgepiept voor een surfer in problemen.

Tussen Vrouwenpolder en de Banjaard zou een kitesurfer drijven welke in problemen was geraakt, een vriend zou al veilig terug op het strand staan. Volgens de melding zou de surfer iets rood aan of bij hebben. Dit kenmerk was voor de redders een makkelijke kleur om te vinden. Vanaf de Banjaard richting Vrouwenpolder varend was de rode kite al snel gelokaliseerd. Gelukkig was de surfer ook bij zijn kite gebleven waardoor verder zoeken niet nodig was. Nadat de surfer via de drenkelingenklep met uitrusting aan boord was genomen bleek dat de groep niet uit twee maar uit vier personen bestond. Er zouden dus nog twee missen als er maar één veilig op het strand zou staan. Hierop is er verder gevaren, op zoek naar de andere kitesurfers. In de tussentijd is de surfer verzorgd door de opstappers van de Koopmansdank. Een aantal strandvakken verder was reeds een Ambulance gearriveerd op de overgang. Na contact te hebben opgenomen met deze Ambulance bleek dat de drie kitesurfers aldaar aanwezig waren en in goede gezondheid verkeerden. Er was enkel een te hulp geschoten omstander met een nat pak die is nagekeken door het personeel van de ambulance. Na de geredde kitesurfer te hebben afgezet bij zijn vrienden kon de Koopmansdank weer terug naar haar ligplaats op Neeltje Jans.

Doordat de wind was weggevallen was het terug surfen naar de kust niet meer mogelijk. Omdat de overgebleven zwakke wind ook nog aflandig was zou je dus nooit de kust meer kunnen bereiken. Ga dus nooit met aflandige wind surfen! In geval van nood blijf bij je uitrusting, deze is groot en steekt boven het water uit wat beter zichtbaar is voor een reddingboot. Heb je bij aanschaf van je uitrusting de keuze, kies dan een opvallende felle kleur dit vergroot je kans en snelheid op terugvinden aanzienlijk!

Voor meer tips kijk ook eens bij kitesurf tips

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3269

Teambuildings oefenochtend

  • Fotogallery:
  • 31-10-2015

Bij de activiteiten van de KNRM is teambuilding erg belangrijk, vandaar dat er tijdens de maandelijkse oefenochtend iets anders dan anders op de planning stond...

Deze oefenochtend stond speciaal in het teken van teambuilding. Vandaag was er door Ger, eigenaar van Klussenbedrijf Boot uit Burgh-Haamstede een buitenactiviteit bij "klimbos Zeeuwse helden" verzorgd.

Na een korte kliminstructie kon de bemanning zich uitleven op 1 van de 5 verschillende klimroutes met diverse hindernissen in de bomen.

Na afloop is de innerlijke mens nog ruimschoots verzorgd door Ger. Alle aanwezigen hebben zich prima vermaakt en danken Ger hiervoor.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1833

Oefening met duikers

  • Fotogallery:
  • 26-09-2015

Op zaterdagmiddag is er samen met de stations Breskens en Westkapelle en duikers van de Nederlandse Onderwatersport Bond een oefening gedraaid...

Door duikers van de Nederlandse Onderwatersport Bond was er op zaterdagmiddag 26 september een oefening bedacht waarbij de KNRM hen te hulp zou schieten. Hieraan namen de reddingboten Fred en Koopmansdank van Neeltje Jans, Uly van Westkapelle en Zeemanshoop van Breskens deel.

Vanaf duik schip Admiraal waren zo´n tiental duikers te water gegaan welke in problemen waren geraakt. De ziekteverschijnselen varieerden van onderkoeling tot caissonziekte. Door diverse reddingstechnieken toe te passen zijn er acht duikers in veiligheid gebracht en is er een zoekactie op touw gezet om de overige twee op te sporen. Na zo´n vijftien minuten in formatie te hebben gezocht, zijn de twee veilig op het strand aangetroffen.

Na afloop was er op het reddingsstation nog uitleg over de duikuitrusting.

Het was voor alle partijen een leerzame oefening met een heerlijk najaarszonnetje.

Foto´s met dank aan Jan de Koning

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2266

Zeiljacht achter veiligheidslijn

  • 26-09-2015

Op zaterdagavond komt via het beveiligingsbedrijf van de Oosterscheldekering de melding binnen dat er een zeilschip achter de veiligheidslijn is terecht gekomen...

Rond de klok van vijf voor half tien 's avonds komt de melding binnen bij de bemanning van reddingsboot Koopmansdank dat er een vaartuig in de veiligheidslijn van de Oosterscheldekering zit. Het betreft het deel Schaar aan de Noordzijde van het werkeiland Neeltje Jans.

Eenmaal ter plaatse treft de bemanning van de Koopmansdank het 14 meter lange Duitse zeiljacht 3 Bees aan met vier opvarenden. Na het zeiljacht langszij te hebben genomen en de opvarenden te hebben gehoord is het jacht door een zo genaamd corridor weer naar de juiste (veilige) zijde van de veiligheidslijn gesleept.

Na het vervolg van de reis te hebben doorgenomen met de opvarenden van de 3 Bees is de Koopmansdank weer terug gekeerd naar haar ligplaats in de Buitenhaven van Neeltje Jans.

De veiligheidslijn is een lijn samengesteld uit een lijn, anker tonnen en tussenliggende vlotjes. Deze lijn is voor schepen en zwemmers een laatste redmiddel om niet onder de Oosterscheldekering terecht te komen, omdat dit een zeer gevaarlijke plaats is. Wanneer je hier met een boot in geval van nood toch terecht komt kan je er door een opening in de veiligheidslijn weer uit komen. De opening zijn twee stukken veiligheidslijn die met een onderliggende afstand van zo´n 25 meter elkaar overlappen en waar je parallel aan lijn tussendoor kan varen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1588

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.