Deze zaterdag was er een heuse zomerstorm voorspeld en dan staan onze vrijwilligers nog meer dan anders op scherp. Rond het middag uur was een deel van de bemanning al het stormachtige IJsselmeer op geweest voor een slechtweer vaartraining, zo houden wij onze vaardigheden onder alle weersomstandigheden op peil.
Aan het einde van de middag kon een deel van het geleerde gelijk in de praktijk worden gebracht, een zeiljacht onderweg van Amsterdam naar Enkhuizen kreeg tijdens het invaren van het Naviduct plots motorstoring. Er stond opdat moment nog een dikke zuidwestenwind kracht 8 bfr.
Nog voor de schipper van het jacht iets kon doen belande het met een harde knal tegen de dicht de deuren van de tweede sluiskolk. Gelukkig vielen er hierbij geen gewonden maar het jacht liep daarbij wel flinke schade op en moest daar zo snel mogelijk weg voor dat het lek zou slaan.
De sluismeester had het zien gebeuren en reeds alarm geslagen, niet veel later voeren beide Enkhuizer reddingboten met spoed uit richting het Markermeer.
Ter plaatse aangekomen werd er een opstapper overgezet en snel een sleepverbinding gemaakt met reddingboot Watersport welke het zeiljacht vrij trok van de sluisdeuren.
Er werd koers gezet richting de buitenhaven van Enkhuizen waar het jacht vellig werd afgemeerd en de schade kon worden opgenomen.
Na uiterst hartelijk te zijn bedankt door de opvarenden keerden onze vrijwilligers niet veel later retour boothuis alwaar de reddingboten werden klaar gemaakt voor een volgende inzet.
Datum : 10 augustus 2019 Alarm : 16:39 uur Weer : Half bewolkt Zicht : redelijk Wind : Zuidwest 8 Temp. : 22 graden Actie : 070-2019
Dinsdagavond werden onze vrijwilligers samen met brandweer Enkhuizen gealarmeerd voor een scheepsbrand in de Buyshaven.
Tijdens een kort maar hevig onweer was de bliksem ingeslagen in een zeiljacht wat lag afgemeerd aan een van de steigers.
Snel werd er uitgevaren met reddingboot Watersport ter ondersteuning van de brandweer.
Ter plaatse aangekomen bleek dat de brandweer de situatie al snel onder controle had en zijn er gelukkig geen slachtoffers gevallen. Hoe groot de schade aan boord van het zeiljacht is dat is bij ons nog onbekend.
Datum : 30 juli 2019 Alarm : 22:08 uur Weer : Bewolkt Zicht : redelijk Wind : Zuidwest 3 Temp. : 23 graden Actie : 066-2019
Afgelopen zaterdagmiddag werden de vrijwilligers van KNRM reddingstation Enkhuizen door Kustwacht Nederland gealarmeerd voor een medische evacuatie.
Aan boord van een charterschip was een persoon onwel geworden en de schipper verzocht om medische assistentie. Het schip bevond zich op dat moment drie mijl noordoost van Enkhuizen.
Beide Enkhuizer reddingboten voeren snel uit en zette ter plaatse enkele opstappers over. Deze hebben de patient gestabiliseerd en de omstanders opgevangen.
Besloten werd om de patient aan boord van het charterschip te laten en in volle vaart door te varen naar ons boothuis alwaar een ambulance werd geregeld.
Deze maand bestaat het Enkhuizer reddingstation van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) precies 75 jaar ! Een voor KNRM begrippen relatief jong station dat in die afgelopen jaren is uitgegroeid tot een van de drukste reddingstations van Nederland !
Zondagmiddag hebben wij dit jubileum bescheiden gevierd met een gezellige receptie in ons bemanningsverblijf voor onze vrijwilligers, oud vrijwilligers, buurstations, collega hulpverleners, SAR partners, buren en overige bij ons reddingstation betrokken personen.
Het idee tot het oprichten van een reddingstation was er al in 1868, maar deze en diverse andere pogingen tot oprichting van een reddingstation liepen steeds op niets uit. Wel bestond er in Enkhuizen al veel langer de Vereniging tot aanmoediging der redding van schipbreukelingen. Deze vereniging had als doel om redders financieel tegemoet te komen in hun onkosten, en geredden te voorzien van schone kleren en onderdak. De vereniging had zelf geen reddingsmiddelen.
Het waren een paar notabelen van deze vereniging die in het oorlogsjaar 1944 bij het bestuur van de Noord- en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (voorloper van de huidige KNRM) het verzoek indiende om een reddingboot aan Enkhuizen beschikbaar te stellen. Een logische vraag: de reddingmaatschappij had in het relatief veilige Enkhuizen een aantal strandreddingboten opgeslagen en werden zo nu en dan al “geleend”. Mede daardoor was er door de jaren heen een goede band tussen beide organisaties ontstaan.
De NZHRM stemde in met het verzoek van de Enkhuizer notabelen en stelde een reddingboot beschikbaar. Op 20 mei 1944 werden de plaatselijke commissie en de bemanning officieel geïnstalleerd, waarna motorstrandreddingboot President Steyn officieel in dienst gesteld werd. Twee dagen later moest de boot al in actie komen. In datzelfde jaar verrichtte de President Steyn zeven acties. Op last van de Duitse bezetter werd de boot omgedoopt in reddingboot Enkhuizen.
In het voorjaar van 1948 kreeg station Enkhuizen de beschikking over haar eerste eigen reddingboot: de K.F.Sluys. Het was een geschenk van mejuffrouw M. A. Sluys, genoemd naar haar overleden vader, admiraal K.F. Sluys. Het nieuwe type reddingboot werd speciaal ontworpen voor reddingwerk op het IJsselmeer en haar ondiepten zoals het Enkhuizerzand. De ligplaats werd de oude haven aan de Dijk.
Door de jaren heen werd het steeds drukker op het water en nam de watersport een grote vlucht. Ook het aantal inzetten verricht door het reddingstation groeide snel. Er kwamen nieuwe, snellere reddingboten, wat meer opleiding en onderhoud voor en door de bemanning vergde. Hierdoor groeide ook de behoefte aan een eigen goed uitgerust onderkomen.
Het duurde tot 2009 voor het station over een geheel eigen boothuis kon beschikken. Dit werd mogelijk op het terrein van de Compagnieshaven, direct gelegen aan het druk bevaren Krabbersgat. Het huidige gebouw is van alle gemakken voorzien: een verblijf voor de bemanning met vergaderruimte en communicatiehoek, een natte ruimte voor het drogen van de pakken en een kleedruimte voor de bemanning, een inpandige haven met droogdok voor de kleine reddingboot Corrie Dijkstra van Elk en een werkplaats met magazijn en opslagruimte. Door sponsoring van diverse bedrijven kon de bouw van dit boothuis worden gerealiseerd. Het boothuis wordt officieel in gebruik gesteld door de toenmalige Directeur Kustwacht, Kapitein-ter-Zee C.J.H. TrimpeBurger.
Vandaag de dag heeft Enkhuizen een goed uitgerust reddingstation met twee snelle goed onderhouden reddingboten. Het wordt draaiende gehouden door tweeëndertig vrijwilligers. Negentien van hen vormen de varende bemanning onder leiding van schipper Johan Greiner. Zij staan 24/7 klaar om onder alle weersomstandigheden te worden ingezet op het IJsselmeer en het Markermeer. Weer of geen weer, KNRM Enkhuizen zet zich in voor mens en dier, voor de watersporters en ook voor de beroepsvaart. Die inzet wordt jaarlijks ruim honderd keer gevraagd door de Kustwacht of de veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Daarmee behoort het Enkhuizer reddingstation van de KNRM tot de top vijf van drukste stations van Nederland!.
Vele acties werden er door de jaren heen gevaren, voor onschuldige motorstoringen en jachten aan de grond bij mooi weer, maar ook voor drenkelingen, reanimaties en gewonden opvarenden.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij word geheel gefinancierd door middel van giften en donaties en ontvangt geen structurele overheidssubsidies. Wilt u het reddingstation ook ondersteunen door middel van en gift of donatie? Wilt u het met uw bedrijf ondersteunen? Of wilt u zich als vrijwilliger inzetten? Kijk dan op www.knrm.nl voor meer informatie of laat het weten via station@enkhuizen.knrm.nl !
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.