Skip to main content

Vervolg actie gisteren

  • Fotogallery:
  • 27-07-2015

Het omgeslagen schip zal geborgen moeten worden, lees het vervolg.

Vanochtend vroeg om 4:15 uur vertrokken we weer naar de Aak ‘LE 55’ die een dag eerder was omgeslagen op de Randzel. Dit hadden we de avond ervoor, na afloop van de zoekactie naar de vermiste hond, afgesproken met de bemanning van Ubels Offshore. (Zie voorgaande rapportage).

De Aak ‘LE 55’ was gisteren omgeslagen door een windvlaag. De mensen aan boord van de Aak zagen een rimpel over het water aankomen bij nagenoeg windstil weer. De schipper heeft hierop nog geprobeerd de zeilen los te gooien, maar het was al te laat. Het zeil sloeg over bakboord op zodanige wijze dat de Aak kapseisde en het schip vol water liep. De ‘LE 55’ lag gelukkig op ondiep water en zonk niet volledig. Dat bood ook de mogelijkheid om het schip te bergen.

Het stond niet ter discussie wie deze klus zou gaan doen, het ging hier duidelijk om een berging en niet om een redding, dus de klus was voor Ubels Offshore in dit geval. Ik ben van mening dat dit de onderlinge verhoudingen tussen de lokale bergers en ons station ten goede komt.

We waren om 04.45 uur ter plaatse en hadden uit voorzorg een extra pomp meegenomen. We hielden enige afstand zodat de berger zijn werk kon doen. Bergingsvaartuig ‘Vrijheid III’ van Ubels Offshore had al een sleeplijn op de mast gezet met behulp van de ‘ROF II’. De ‘Vrijheid III’ probeerde de Aak op deze manier weer rechtop te zetten. Toen dit niet lukte werden wij gevraagd om met de Jan en Titia Visser mee te helpen. De ‘ROF II’ bood aan om onze sleeplijn ook op de mast te zetten zodat we gezamenlijk konden trekken. We gaven onze sleeplijn mee, maar we wilden deze niet op de mast vastgezet hebben maar op de voorbolder die een meter hoger lag dan de mast. Op deze manier konden we veel meer kracht zetten (kracht x arm) en we drukten de Aak niet naar beneden omdat de tros dan niet over de romp zou liggen. Nadat we de sleeplijn uitgevaren hadden en we op dezelfde afstand van de ‘LE 55’ lagen als de ‘Vrijheid III’, gaven we wat extra vermogen op de sleep. De ‘LE 55’ kwam vrijwel direct overeind en bleef vervolgens recht op staan. De Aak ‘LE 55’ lag wel zo diep, dat het opkomend water weer over de randen van de Aak liep. Op deze manier had pompen geen zin. Er moesten gewacht worden totdat het water weer was gevallen en pas dan kon de ‘LE 55’ leeggepompt worden. We overlegden met de bemanning van Ubels Offshore en zij gaven aan dit met vallend water te gaan doen. Onze hulp was hierbij niet meer bij nodig. We werden vriendelijk bedankt voor onze hulp.

We voeren terug naar de Eemshaven waar we ons om 6.30 uur terug meldden op het station.

Rond het middaguur zocht ik nog even contact met de schipper van Ubels Offshore om te horen het was afgelopen. Ze hadden de Aak ‘LE 55’ leeg gepompt en wachtten op hoog water zodat ze het schip konden afslepen.

Om 17.50 uur bracht de ‘Vrijheid III’ de ‘LE 55’ de Eemshaven binnen, waarmee de hulpverlening aan de ‘LE 55’ kon worden afgesloten. We kunnen al met al spreken van een geslaagde gezamenlijke inzet.

De foto's in dit artikel zijn gemaakt door Mariska Burema

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3611

Dierbare reddingsaktie

  • Fotogallery:
  • 26-07-2015

Mens en dier werd na een zoekaktie gered.

Vanavond alarm! Prio 1 'vaartuig omgeslagen' om 20:05 uur. We gaan met spoed naar de Eemshaven. Eenmaal aan boord van de Jan en Titia Visser worden de nodige gegevens opgevraagd bij Den Helder Rescue op kanaal 16. Er is een zeilboot omgeslagen bij boei 30 en deze maakt water. Er zouden twee personen aan boord van het schip zijn en verder krijgen we te horen dat de loodstender Lyra en de ‘Vrijheid III’ van Ubels offshore al onderweg zijn om zo snel mogelijk assistentie te verlenen aan de mensen die aan boord zijn van het zeiljacht.

Terwijl de schipper gegevens opvraagt wordt er door de bemanning nog snel een extra pomp aan boord gezet. We gaan om 20.15 uur los van de ligplaats en vertrekken met spoed naar de opgegeven positie.

Buiten de pieren nemen we contact op met loodstender Lyra. De Lyra is al ter plaatse en heeft de mensen die het schip verlaten hebben en in hun bijbootje zitten aan boord genomen. Zij gaan direct terug naar de Eemshaven. Hier worden de geredde mensen opgevangen in het loodskantoor. Een ambulance is naar de Eemshaven onderweg voor een medische controle van de geredde mensen.

Tijdens het contact met de Lyra wordt ons verteld dat de hond van het echtpaar overboord is gesprongen en in Zuid Oostelijke richting is gezwommen. Men vraagt of wij willen uitkijken naar de hond. Natuurlijk willen wij dat en varen door. Voor veel mensen is een hond een gezinslid en willen wij ons best gaan doen om de hond te vinden. Ook de Alfried Krupp van Borkum (D) is bijna gearriveerd op de plaats van het omgeslagen schip en meldt zich. Ze vragen of ze nodig zijn bij deze klus. We vragen hun om mee te helpen zoeken naar de hond met hun bijboot de ‘Gluckauf’. Ook de ‘Vrijheid III’ laat weten mee te helpen zoeken naar de hond.

Het zeiljacht blijkt wat noordelijker op een wadplaat (Randzel) te liggen dan de aangegeven positie deed vermoeden. We gaan eerst poolshoogte nemen bij -wat nu blijkt- een Aak die volledig op zijn kant ligt maar wel op de bodem en dus niet verder zal zinken. Onze prioriteit gaat nu zeker uit naar de hond. We varen rond het schip in de hoop dat de hond terug is gezwommen. Iedereen is alert en we denken de hond vaak te zien maar dan bleek het om een zeehond, een eend, wrakdelen, enzovoort te gaan. Na een uur zoeken hebben we de hond nog steeds niet gevonden. We schatten de kans klein dat we deze nog (levend) terug zullen vinden. De Duitse reddingboot ‘Alfried Krupp’ staakt de zoekactie en neemt afscheidt en gaat vervolgens terug naar Borkum. Wij varen nog even langszij de ‘Vrijheid III’ om even te overleggen en komen tot de conclusie dat het een ondoenlijke zaak is om de hond terug te vinden. We melden aan Den Helder Rescue dat we de zoekactie beëindigen en terug varen naar de Eemshaven. We vinden het heel naar dat we de hond niet hebben kunnen vinden en varen met tegenzin via de Emshornrinne terug naar boei 30. Daar kunnen we oversteken naar de Eemshaven. Eigenlijk willen we nog helemaal niet opgeven…! We besluiten toch nog maar even doorvaren onder de rand van de Randsel en nog weer een stukje verder. Opeens zien we een wit/bruine hondenkop vlakbij de meetpaal onder de Randsel bijna 1,5 mijl vanaf het schip (positie 53°29,445 NB 006°50,045 OL). We stoppen af en een van onze mannen gaat overboord om de hond te pakken. Via de drenkelingenklep halen we beiden aan boord van de Jan en Titia Visser. Toch verbaast over het feit dat we de hond nog gevonden hebben melden we dit bij Den Helder Rescue en de participerende schepen. De opluchting is bij iedereen merkbaar.

We gaan om 21.10 uur terug naar de Eemshaven om de hond met zijn bazen te herenigen. Om 21.25 uur zijn we bij het loodskantoor waar we de hond overdragen aan zijn baasjes. Een geweldig moment. Ook voor ons als redders is dit prachtig om mee te maken. Hier doen we het toch voor!

Kort daarop worden gegevens van het echtpaar, e.d. opgenomen en afspraken gemaakt voor de berging van de Aak.

Er wordt afgesproken dat de berging uitgevoerd wordt door Ubels offshore en dat wij aanwezig zullen zijn om te helpen bij het recht zetten en het leegpompen van de Aak (zie voor meer gegevens het volgende rapport).

Om 22.45 uur melden wij ons weer terug op het station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2682

Huiler trekt aandacht

  • Fotogallery:
  • 14-07-2015

Jonge zeehond doet heel wat stof opwaaien

Vanavond werden we samen met het reddingstation Lauwersoog opgeroepen voor een vastgelopen charterschip, welke al sinds een dag vastlag ter hoogte van Noordpolderzijl. Eenmaal onderweg hebben we een huiler (jong zeehondje) gered die duidelijk geheel vermoeid en moederloos tegen een boei aan lag. Jonge zeehondjes die hun moeder kwijt zijn, doen dat vaker. Eenmaal aan boord was het zeehondje in goede armen en zal het later worden overgedragen aan professionele hulpverleners. Het chartership hebben we in samenwerking met onze collega's uit Lauwersoog met succes vlotgetrokken. Eenmaal terug op het station hebben we de zeehond, inmiddels voorzien van de naam Alexander (naam van de opstapper die het beestje gered heeft) overgedragen aan de zeehondencrèche. Deze actie heeft veel stof doen opwaaien in de pers. Kijk voor meer foto's en filmpjes dan ook op onze Facebookpagina: KNRMEemshaven en vergeet onze pagina niet te liken!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2089

Zeehond maakt het goed!

  • Fotogallery:
  • 11-07-2015

Vrijwilligers van ons station hebben zeehond Alexander opgezocht

Vandaag zijn een aantal vrijwilligers van ons station op bezoek geweest bij zeehondenpup Alexander in de zeehondencrèche in Pieterburen. Alexander werd tijdens een actie op 14 juni j.l. als een twee dagen jonge pup, zonder moeder en ondervoed door de bemanning van onze reddingboot gevonden.
Inmiddels is Alexander al 2 kg gegroeid en eet hij al hele visjes uit de hand. Ze mochten vandaag met een zeehondenverzorgster mee om Alexander te voeren. Wanneer Alexander binnenkort zelfstandig vis in het bassin kan vangen/eten mag hij uit de quarantaine naar een verblijf op het middenterrein van de crèche en is hij ook voor het publiek te zien.
Wanneer Alexander tussen de 30 en 35 kg. weegt gaat hij terug naar de Waddenzee.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1867

Kinderen bezoeken reddingstation Eemshaven

  • Fotogallery:
  • 10-07-2015

Een groep Duitse kinderen heeft op 8 juli ons station aangedaan, om eens wat meer te weten te komen van ons werk.

Gisterenavond heeft een groep kinderen uit het Duitse 's Hertogenrath een bezoek aan ons station in de Eemshaven gebracht, alwaar ze eens een "kijkje in de keuken" konden nemen achter de schermen van de KNRM. Zeer enthousiast, vol indrukken en met een gevoel om later ook bij de reddingsmaatschappij te kunnen gaan werken, verlieten ze later het boothuis. De jeugd heeft de toekomst!

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 1947

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!